بررسی گلکسی زد فولد 5 سامسونگ

در این مقاله با نقد و بررسی گران‌ترین گوشی سال سامسونگ یعنی گلکسی زد فولد 5 همراه آی‌تی‌رسان باشید.

بیش از 4 سال و نیم از زمان عرضه اولین گوشی از سری سامسونگ گلکسی زد فولد می‌گذرد، البته در آن زمان اولین مدل این سری گلکسی فولد نام داشت و خبری از حرف Z نبود ولی بعدا این سری به زد فولد تغییر کرد.

حالا با گذشت نزدیک 5 سال و البته پنج نسل از اولین نسخه گلکسی فولد، با گوشی تاشو جدید سامسونگ یعنی گلکسی زد فولد 5 طرف هستیم. به نظر می‌رسد 5 سال زمان مناسبی برای بلوغ و تکامل یک مدل تلفن همراه خاص و جدید باشد. همچنین انتظار داریم که گلکسی زد فولد 5 نسبت به گلکسی فولد اولیه تفاوت‌های بسیار زیادی کرده باشد.

واقعیت آن است که هر دو جمله بالا صحیح هستند، گلکسی زد فولد 5 هم از نظر بلوغ و تکامل به قله خود نزدیک شده و هم تفاوت‌های بسیاری نسبت به گلکسی فولد دارد.

برای آن‌هایی که با گلکسی فولد کار نکرده‌اند باید بگویم که آن مدل لولای بسیار شُل و ناپایداری داشت. با تکان دادن یک تکه از دو سمت گوشی، سمت دیگر تکان می‌خورد و نمی‌شد آن را در زاویه‌‌های زیادی نگه‌داشت.

نمایشگر دوم این گوشی بسیار کوچک و بد فرم بود، نمایشگر داخلی نیز مربع کامل نبود و یک قسمت آن برای دو دوربین سلفی که در سمت راست بالای نمایشگر بودن اشغال شده بود، حاشیه دور نمایشگر نیز زیاد بود.

کلا این گوشی کیفیت بالایی نداشت و مشخص بود جای کار زیادی دارد. مدل دوم بهبود یافته بود ولی در اصل گلکسی زد فولد 3 بود که برای اولین بار تجربه استفاده از یک گوشی تاشو باکیفیت را به کاربران می‌داد.

اما حس خوشایند سورپرایز شدن موقع کار با گلکسی زد فولد 3 دیگر برای ما تکرار نشد، زیرا مدل‌های گلکسی زد فولد 4 و حالا نسخه پنجم تا حد زیادی تکرار مکررات با آپدیت‌های ریزی هستند که خیلی با نسخه سوم تفاوت ندارند.

بررسی کامل گلکسی زد فلیپ 5 سامسونگ

درواقع این بخش مهمی از نقد و بررسی ما است، گلکسی زد فولد 5 شما را سورپرایز نمی‌کند. در مراسم معارفه امسال سری زد فولد و فلیپ نیز تمرکز بیشتر بر روی نمایشگر بیرونی و طراحی جدید گلکسی زد فلیپ 5 بود و از همین رو می‌توان فهمید که گلکسی زد فولد 5 به جز برخی موارد، حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

اما با این وجود همچنان گران‌ترین گوشی سال سامسونگ محسوب می‌شود و باید ببینیم آیا بهبودهایی که سامسونگ از آن‌ها خبر داده بود واقعا کارآمد هستند یا خیر؟ همچنین این گوشی واقعا ارزش برچسب قیمتی خود را دارد یا خیر؟

به این ترتیب اگر به دنبال خرید یک گوشی تاشو هستید یا به محصولات سامسونگ علاقه دارید، تا پایان مقاله نقد و بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد 5 همراه ما باشید:

مشخصات گلکسی زد فولد 5

ابعاد
154.9 در 67.1 در 13.4 میلی‌متر در حالت بسته
154.9 در 129.9 در 6.1 میلی‌متر در حالت باز
وزن
253 گرم
نمایشگر
نمایشگر اصلی: 7.6 اینچ داینامیک امولد تاشو 2X با رزولوشن 1812 در 2176
نمایشگر دوم : 6.23 اینچ داینامیک امولد 2X با رزولوشن 9.4 در 2316
پردازنده
اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی
پردازنده گرافیکی
Adreno 740
رم
 12 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1.1
دوربین اصلی
سه‌گانه: 50 مگاپیکسل واید + 10 مگاپیکسل التراواید + 12مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
 دوربین 4 مگاپیکسلی زیر نمایشگر + دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی
باتری
4400 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی

قیمت گلکسی زد فولد 5

گلکسی زد فولد 5 با یک نسخه رم 12 گیگابایت و سه نسخه حافظه 256 و 512 گیگابایتی و یک ترابایتی به بازار عرضه شده است. طبیعتا هم نسخه رم و هم نسخه‌های حافظه برای یک گوشی تلفن همراه پریمیوم مناسب و کافی هستند.

خود سایت سامسونگ نسخه حافظه 256 گیگبایت را با قیمت 1799 دلار به فروش گذاشته، همچنین نسخه 512 گیگابایت 1919 دلار قیمت دارد و البته نسخه یک ترابایتی با قیمت 2159 دلاری به فروش می‌رسد.

 

طبیعتا قیمت این گوشی با دلار دولتی 41 هزارتومانی حدود 73 تا 74 میلیون تومان باشد، ولی این نسخه با قیمت بیش از 80 میلیون تومان در بازار به فروش میرسد. همچنین قیمت نسخه 512 با دلار رسمی باید حدود 78 میلیون تومان و نسخه یک ترابایت حدود 88 میلیون تومان باشد. حال با حساب گمرکی و سود فروشنده قیمت این مدل‌ها در بازار ایران به ترتیب زیر است، البته فعلا تنها دو نسخه 256 و 512 آن در ایران به فروش می‌رسد:

گلکسی زد فولد 5 رم 12 و حافظه 256 گیگابایت: 81 تا 86 میلیون تومان در فروشگاه‌های مختلف

گلکسی زد فولد 5 رم 12 و حافظه 512 گیگابایت: 89 تا 92 میلیون تومان در فروشگاه‌های مختلف

اقلام درون جعبه گلکسی زد فولد 5

در خصوص آنباکس این محصول حرف کوتاه است. شما با یک جعبه پهن و کم ارتفاع طرف هستید، یک جعبه مربعی ولی مستحکم. در جعبه را که باز کنید گوشی درون یک لایه پلاستیکی/طلقی قرار دارد. این لایه را که بردارید، گوشی به صورت باز شده در دستان شما خود نمایی می‌کند.

همانطور که می‌دانید دیگر نباید انتظار یک آنباکس خفن از گوشی‌های سامسونگ داشته باشید. درون جعبه تنها قلم هیجان انگیز خود گوشی است. به جز گوشی یک کابل USB-C به USB-C و یک سوزن برای درگاه خشاب سیم‌کارت هم قرار دارد. البته برگه‌های بروشور و گارانتی هم هستند، همین!

طراحی و کیفیت ساخت گوشی گلکسی زد فولد 5

اما همانطور که گفتیم اصل داستان گلکسی زد فولد 5 به طراحی آن باز می‌گردد. گوشی در حالت عادی همان نسخه قبلی است اما خودتان متوجه می‌شوید که فولد 5 راحت‌تر و بهتر از نسخه‌های قبلی در دست قرار می‌گیرد. درواقع گوشی در حالت بسته مکعبی‌تر شده و وقتی آن را در دست می‌گیرید حس استحکام بیشتری دارید.

دلیل این حس، آن است که گلکسی زد فولد 5 نسبت به نسخه‌های قبلی از لولای جدیدی بهره می‌برد، این لولای جدید باعث شده تا دو لبه گوشی در هنگام بستن آن به طور کامل روی هم قرار بگیرند و دیگر هیچ فاصله‌ای در درز گوشی در قسمت لولا نباشد.

به این شکل آن حالت شیب داری که قبلا در گلکسی زد فولد دیده می‌شد برطرف شده و حالا در هنگامی که گوشی را می‌بندید با یک گوشی مکعبی کامل طرف هستیم. این طراحی جدید به ظرافت بدنه و لولای گلکسی زد فولد 5 کمک کرده و واقعا تفاوت این دو نسخه اخیر این گوشی در هنگام در دست گرفتن آن‌ها مشخص می‌شود.

اما زمانی که گوشی را باز می‌کنید تفاوت آنقدری محسوس نیست.

طراحی بدنه هم چه قسمت درونی چه بیرونی تفاوتی نسبت به نسخه قبلی ندارد. طراحی بدنه، فرم بدنه، دوربین‌ها و تمامی موارد مانند گلکسی زد فولد 4 است.

دوربین سه‌گانه به صورت خطی عمودی در نیمه سمت چپ بدنه قرار دارند و در کنار آن‌ها فلش LED دیده می‌شود. این فلش LED در نسخه قبلی پایین دوربین‌ها بود و این شاید بزرگ‌ترین تغییر ظاهری گوشی نسبت به مدل سال قبل باشد.

دوربین‌ها از بدنه بیرون زدگی دارند و بر روی یک ماژول قرار گرفته‌اند که خود آن نیز بیرون زدگی دارد و باعث می‌شود میزان بیرون‌زدگی دوربین بسیار زیاد باشد. وقتی گوشی را در حالت تا شده بر روی میز می‌گذارید و می‌خواهید از نمایشگر بیرونی استفاده کنید، گوشی کامل لق می‌زند، درواقع لق زدن واژه کوچکی است، سر تا ته گوشی زلزله می‌آید و اصلا نمی‌توانید در این حالت از گوشی کار کنید. این میزان از لق خوردن در میان تمام گوشی‌هایی که در آی‌تی‌رسان بررسی کردم بی‌سابقه است.

ابعاد

شاید اگر مشخصات ابعاد گلکسی زد فولد 5 را مشاهده نکنید متوجه تفاوت ابعادی این گوشی با زد فولد 4 نشوید ولی واقعیت آن است که این دو مدل چند میلی‌متری با هم تفاوت دارند. این گوشی در حالت باز 154.9 میلی‌متر طول، 129.9 میلی‌متر عرض و 6.1 میلی‌متر ضخامت دارد. ارتفاع در حالت بسته تغییری نمی‌کند ولی عرض گوشی در حالت بسته به 67.1 میلی‌متر می‌رسد و ضحامت گوشی‌هم به 13.4 میلی‌متر.

اگر یادتان باشد در بررسی‌های گلکسی زد فولد 3 و 4 ضخامت گوشی در حالت بسته را در یک بازه با دو عدد اعلام می‌کردیم زیرا فضای خالی بین دو لبه در قسمت لولا باعث می‌شد که ضخامت گوشی دو اندازه داشته باشد ولی حالا هر دو لبه گوشی به طور صاف و یکدست بر روی هم قرار می‌گیرند و ضخامت گوشی در حالت بسته در تمامی نقاط 13.4 میلی‌متر است.

این مدل کمی سبک‌تر شده و وزن آن به 253 گرم رسیده که 10 گرم نسبت به مدل سال قبل و 27 گرم نسبت به اولین گوشی از سری فولد سبک‌تر شده است.

درگاه‌ها

مانند گذشته در فریم سمت راست گوشی تنها دکمه پاور ادغام شده با حسگر اثرانگشت و دکمه ولوم دیده می‌شود. در این مدل خبری از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر نیست زیرا با وجود دو نمایشگر باید از دو حسگر استفاده می‌شد که سامسونگ این کار را انجام نداد.

در فریم سمت چپ تنها درگاه خشاب سیم‌کارت دیده می‌شود. در فریم بالایی میکروفون و یک اسپیکر قرار دارد و در فریم پایینی نیز درگاه شارژ USB-C و اسپیکر دوم دیده می‌شود. به این ترتیب در بخش درگاه‌ها نیز تفاوتی نسبت به گلکسی زد فولد 4 وجود ندارد.

استحکام و مقاومت

فریم کناری گلکسی زد فولد 5 به طور کامل از آلومینیوم مستحکم و مقاوم در برابر خط و خش و ضربه استفاده شده، بدنه گوشی دارای روکش شیشه‌ای مات است که با گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شود. همچنین نمایشگر بیرونی نیز دارای روکش گوریلا گلس ویکتوس 2 است اما نمایشگر داخلی با روکش پلاستیکی هیچ لایه محافظی ندارد.

گلکسی زد فولد 5 مانند نسخه‌های قبلی ضد آب است و شما می‌توانید به مدت 30 دقیقه در عمق یک و نیم متری آب از آن استفاده کنید. البته سامسونگ هنوز نتوانسته این مدل را ضد خاک و گرد و غبار بسازد، ذرات خاک و غبار می‌توانند به داخل لولای آن وارد شده و به دستگاه آسیب برساند، پس از این نظر حواستان به گوشی باشد.

اما به طور کلی مقاومت گلکسی زد فولد 5 بسیار بالاست و شما با یک گوشی کاملا مستحکم طرف هستید، این مدل در تست‌های مختلف مقاومتی سربلند بیرون آمده و مطمئنا به راحتی نمی‌توانید به نمایشگر تاشو یا لولای آن را آسیب بزنید.

لولا

همینطور که گقتیم در این مدل لولا تغییر کرده ولی تغییرات در درون ساختار لولا رخ داده و ما چیزی از این تغییر نمی‌بینیم. اما چیزی که می‌توانیم در مورد لولا بگوییم آن است که به نظر سفت‌تر از گذشته شده و تقریبا در اکثر زاویه‌ها می‌ایستد. سفت شدن لولا اتفاق خوبی نیست زیرا باز و بسته کردن آن را دشوار می‌کند ولی حداقل از استحکام آن خیالتان راحت است.

رنگ‌ها

گلکسی زد فولد 5 در سه رنگ اصلی آبی یخی،  مشکی فانتوم و کرمی تولید شده، در این سه مدل، لولا و بدنه هم رنگ هستند. اما دو رنگ آبی و طوسی هم برای این مدل در نظر گرفته شده که در این دو نسخه رنگ فریم مشکی رنگ است و در واقع بدنه دو رنگ دارد، این دو نسخه تنها در سایت سامسونگ به فروش می‌رسد.

ما در این بررسی رنگ آبی یخی گلکسی زد فولد 5 را در اختیار داشتیم که فریم آن بیشتر رنگ نقره‌ای داشت. رنگ بدنه اما بسیار زیبا و جذاب بود و اثر لک و انگشت بر روی آن نمی‌ماند. به واسطه بدنه مات این گوشی کلا اثر لک کمتر بر روی آن می‌ماند ولی ما رنگ روشن این گوشی را در اختیار داشتیم و رنگ‌های روشن عموما اثر لک روی گوشی را خیلی نشان نمی‌دهند.

اما فرم دوربین‌ها و فاصله میان‌شان به شکلی است که گرد و غبار زیادی در لابه‌لای آن‌ها جمع می‌شود و کار تمیز کردن گوشی را سخت می‌کند.

به طور خلاصه باید گفت که از نظر طراحی با اتاف جدیدی مواجه نیستیم، لولا به شکل قطره‌ای طراحی شده که ما چیزی در ظاهر آن نمی‌بینیم ولی دو لبه گوشی مانند دو خط موازی بر روی هم قرار می‌گیرند و این مورد باعث بهبود تجربه استفاده شما از گوشی به‌ویژه در حالت بسته شده است.

وزن گوشی کمتر شده ولی لولا سفت‌تر است، همچنان استفاده در حالتی که می‌خواهید از نمایشگر بیرونی استفاده کنید سخت ‌است و بیرون‌زدگی زیاد دوربین باعث بق خوردن شدید گوشی بر روی میز می‌شود.

اما طراحی در مجموع مانند نسخه قبلی است، منتها کمی جمع‌و‌جورتر شده که خیلی به چشم نمی‌آید. نکته بسیار مهم در مورد گوشی‌های تاشو راحتی استفاده از آن‌ها و اسحکامشان است که در بخش اول سامسونگ امتیاز کامل نمی‌گیرد ولی در بخش دوم امتیاز کامل حتی در میان تمامی گوشی‌های تاشو برای گلکسی زد فولد 5 سامسونگ است.

کیفیت نمایشگرهای گلکسی زد فولد 5

طبیعتا افرادی که به دنبال خرید گوشی تاشو هستند به کیفیت نمایشگر آن توجه ویژه‌ای دارند ولی اگر با گلکسی فولد 4 آشنایی داشته باشید باید بگویم که گلکسی زد فولد 5 کپی برابر اصل است. تقریبا در بخش نمایشگر به جز یکی دو مشخصه هیچ تغییر دیگری نداریم.

مشخصات

همانطور که می‌دانید گلکسی زد فولد 5 دو نمایشگر دارد که نمایشگر اصلی آن تاشو است. این صفحه نمایش مانند سال گذشته در اندازه 7.6 اینچ از نوع داینامیک امولد 2X تاشو ساخته شده و حتی ابعاد 183.2 سانتی‌متر مربعی آن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

این نمایشگر که به جای شیشه از پلاستیک ساخته شده و هنگام کار با آن متوجه روکش و بدنه پلاستیکی آن می‌شوید،  صفحه نمایش تاشو 91.1 درصد از فضای پنل جلویی گوشی را در بر گرفته که نسبت به سال گذشته 0.2 درصد بیشتر شده، این بدان معناست که حاشیه دور نمایشگر کمی باریک‌تر شده است.

تمام مشخصات مانند مدل سال گذشته هستند و حتی نسبت به مدل فولد 3 تغییرات زیادی هم ندارند. رفرش ریت 120 هرتز، رزولوشن 1812 در 2176 با تراکم 373 پیکسل در هر اینچ و البته پشتیبانی از HDR10+ از جمله این مشخصات تکراری هستند.

میزان روشنایی این صفحه نیز مانند مدل‌های قدیمی 1200 است.

ابعاد مربعی

این نمایشگر ابعادی تقریبا مربعی دارد که باعث می‌شود هنگام فیلم‌دیدن فضای زیادی در بالا و پایین صفحه مشکی رنگ شود. البته اگر زد فولد 5 را بچرخوانید از نسبت مستطیلی‌تر می‌شود و باز هم فضای مشکی بالا و پایین فیلم زیاد است. اما به واسطه بزرگ‌تر بودن نمایشگر نمی‌توان گفت که دیدن فیلم در این مدل نسبت به گوشی‌های عادی تفاوتی ندارد، زیرا این تفاوت احساس می‌شود و شما می‌توانید فیلم‌ها را در ابعاد بزرگ‌تری ببینید و همچنین می‌توانید کمی بر روی فیلم‌ زوم کنید تا ابعاد آن بزرگ‌تر شوند.

اما نمایشگر مربعی برای مالتی تسکینگ واقعا بهتر از نمایشگر مستطیلی است و شما به راحتی می‌توانید دو یا سه برنامه را در کنار هم داشته باشید.

رنگ‌ها

نمایشگر‌های سامسونگ در نمایش عمق رنگی فوق‌العاده هستند، تمام رنگ‌ها در این نمایشگر با بالاترین کیفیت به نمایش در می‌آید و به ویژه عمق رنگی مشکی بسیار مناسب است و شما در صحنه‌های تاریخ به خوبی می‌توانید تمام جزئیات تصویر را مشاهده کنید.

خط تا

در خط تا یک فرو رفتگی وجود دارد که مانند گلکسی زد فلیپ 5 موقع کار اذیت نمی‌کند، زیرا این خط در حالت عادی که گوشی را در دست گرفتید عمودی است و کمتر پیش می‌آید دست شما از روی آن عبور کند.

اما موقع دیدن هر نوع محتوا، به علت فرورفتگی وسط نمایشگر معمولا در بخش‌هایی از آن شاهد رفلکس نور هستیم و به هر شکل متوجه این خط خواهید شد.

رفرش‌ریت

رفرش‌ریت 120 هرتز عالی است، تمام انیمشن‌ها و افکت‌های تصویری در رابط کاربری یا برنامه‌های دیگر یا در هنگام وب‌گردی به روان‌ترین حالت ممکن اجرا می‌شوند. البته رفرش‌ریت این مدل متنواب بوده و زمانی که از تصویر ثابت است یا از آن استفاده نمی‌کنید تا 24 هرتز پایین می‌آید که این نکته باعث افزایش شارژدهی گوشی خواهد شد.

میزان روشنایی

نور صفحه نیز تا 1200 نیت افزایش پیدا می‌کند. دیگر پرچمداران سامسونگ با حداکثر نور نمایشگر بالاتر را دیده‌ایم ولی این مدل هم میزان نوری مناسبی دارد و برای استفاده از آن در محیط داخل اتاق مشکلی نخواهید داشت. ولی با توجه به نوع نمایشگر اصلی و میزان نور آن، شاید در زیر تابش مستقیم آفتاب، رفلکس نور اذیت کننده باشد.

دوربین سلفی مخفی

دوربین سلفی داخل گوشی به صورت مخفی زیر نمایشگر است، البته با کمی دقت متوجه وجود دوربین دوم می‌شوید زیرا تراکم پیکسل‌ها در این بخش کمتر است ولی در مجموع وجود این بخش کاربردی است زیرا در هنگام استفاده به خوبی دوربین کاور شده و شاید فراموش کنید که در این صفحه یک دوربین هم وجود دارد.

نمایشگر کاور دیسپلی

شاید بزرگ‌ترین انتقاد به سری زد فولد از زمان عرضه این سری به نمایشگر کاور دیسپلی آن باشد. البته بحث کیفیت این نمایشگر نیست، صفحه نمایش کاور دیسپلی کیفیت بالایی دارد و در حد دیگر پرچمداران سامسونگ است. نمایشگر 6.2 اینچی داینامیک آمولد 2X با رفرش ریت 120 هرتز و رزولوشن 904 در 2316  نه تنها بد نیست بلکه کاملا راضی‌کننده است.

ابعاد نامتعارف

مشکل بزرگ این نمایشگر ابعاد آن است که نامتعارف بوده و باعث می‌شود در استفاده روزانه خیلی از این نمایشگر استفاده نکنید. با عرضه مدل‌هایی مانند شیائومی می میکس فولد 3، گوگل پیکسل فولد و اوپو فایند N2 با نسبت بهتر نمایشگر دوم، تجربه کاربری به شدت افزایش پیدا کرده و تا حد زیادی برای تمام کارهای رومزه می‌توان از نمایشگر دوم استفاده کرد، ولی در گلکسی زد فولد 5 اینگونه نیست.

بیایید اینگونه بررسی کنیم، نسبت نمایشگر گلکسی S23 اولترا به عنوان یک گوشی با نمایشگر بزرگ و کشیده 19.3:9 است، یک گوشی معمولی مانند گلکسی A54 نسبت تصویر 19.5:9 دارد، اما نسبت نمایشگر دوم گلکسی زد فولد 5 برابر با 23.1:9 است. درواقع ما با یک نمایشگر بیش از حد کشیده طرف هستیم که عرض آن کاهش پیدا کرده و واقعا نمی‌توان به آن عادت کرد.

این در حالی است که نسبت نمایشگر دوم می میکس فولد 3 برابر با 21:9 است که درواقع میان یک گوشی معمولی و گلکسی زد فولد 5 است و تجربه کار کردن با آن واقعا بهتر است، مدلی مانند اوپو فایند N2 نسبت 18:9 و گوگل پیکسل فولد نسبت 17.4:9 دارد که به گفته کارشناسان خیلی کارآمد‌تر هستند.

اگر نسبت دوم نمایشگر زد فولد هم به گوشی‌های عادی مشابه شود می‌توان بیشتر از آن استفاده کرد و نیاز به باز کردن گوشی بسیار کمتر خواهد بود. به این ترتیب سهولت استفاده از گوشی بیشتر شده و حتی در مصرف باتری هم صرفه‌جویی می‌شود. ولی واقعا در این مدل نمی‌توان نمایشگر کاور دیسپلی را به عنوان یک نمایشگر برای استفاده عادی روزمره در نظر گرفت. شخصا ترجیح می‌دهم نمایشگر را باز کنم و با نمایشگر مربعی کار کنم تا نمایشگر کاور دیسپلی!

مشکل بعدی نمایشگر کاور دیسپلی درواقع به این نمایشگر باز نمی‌گردد، در اصل ضخامت گوشی در حالت تا شده بیشتر از اکثر رقبا است و این مورد هم باعث شده تا در حالت بسته با نمایشگری باریک اما ضخیم طرف باشیم که کار کردن با آن واقعا راحت نیست.

با وجود آن که 5 مدل از این سری عرضه شده ولی هنوز هم دیدن فیلم، وبگردی، عکس گرفتن یا هر کار دیگری با نمایشگر کاوردیسپلی دلچسب نیست.

حسگرهای بیومتریک

همانطور که در بخش طراحی اعلام کردیم، حسگر اثر انگشت در فریم سمت راست گوشی قرار دارد، البته قابلیت استفاده از دوربین تشخیص چهره هم وجود دارد.

حسگر اثر انگشت اندازه بزرگی دارد و به راحتی می‌توان با آن کار کرد.

استفاده از حسگر اثرانگشت زمانی که گوشی بسته است راحت‌تر است ولی در زمانی که گوشی باز باشد هم می‌توان از این حسگر استفاده کرد فقط باید به این حالت عادت کنید.

عملکرد حسگر طبق انتظار بسیار خوب است، هیچ کندی و مشکلی در حسگر اثر انگشت این گوشی پیدا نمی‌کنید. حسگر با اولین لمس شما باز می‌شود و سرعت و دقت آن بسیار بالاست. اگر دست کمی خیس باشد هم حسگر باز می‌شود.

دوربین تشخیص چهره

عملکرد دوربین تشخیص چهره هم نقصی ندارد. این جسگر خیلی زود و ریع چرهره شم ارا در زاویه‌های مختلف تشخیص داده و باز می‌شود. لازم نیست حتما دوربین مقابل صورت شما باشد، اگر صورت شما نسبت به دوربین کمی زاویه داشته باشد باز هم دروبین در باز کردن قفل مشکلی نخواهد داشت.

در این مدل به علت وجود دو دوربین سلفی می‌توان انتظار دو عملکرد متفاوت در بخش عملکرد دوربین چهره داشت، همینگونه هم هست، احساس می‌شود دوربین سلفی داخل گوشی که زیر نمایشگر تاشو قرار دارد تعداد خطاهای بیشتری نسبت به دوربین سلفی بیرون نمایشگر دارد.

اما در مجموع عملکرد قفل تشخیص چهره بسیار خوب و قابل قبول است.

رابط کاربری گلکسی زد فولد 5

تمام قابلیت‌های خاص و جذاب گوشی تاشو گلکسی زد فلیپ 5 بدون یک رابط کاربری یکپارچه و مناسب این گوشی هیچ کارایی نخواهد داشت، برای همین سامسونگ رابط کاربری جدید One UI 5.1.1 خود را برای گلکسی زد فولد 5 بهینه کرده تا شما بتوانید به راحتی از قابلیت‌های مالتی تسکینگ و رفت و آمد بین برنامه‌های مختلف استفاده کنید.

رابط کاربری سامسونگ در  نگاه اول تفاوتی با دیگر گوشی‌های سامسونگ ندارد، یک رابط کاربری ساده، سبک و البته پویا که دست شما را برای انجام کارهای مختلف باز می‌دارد.

ولی زمانی که گوشی را باز می‌کنید و از نمایشگر داخلی استفاده می‌کنید اولین تفاوت‌ها در این رابط کاربری خود نمایی می‌کند.

به طور کافی در مورد ویژگی‌های مختلف رابط کاربری سامسونگ پرداخته‌ایم در ادامه بیشتر به ویژگی‌هایی که در این مدل خواهید داشت تمرکز کرده‌ایم.

تسک‌بار

در گلکسی زد فولد 4 تجربه استفاده از تسک‌بار پایین صفحه عالی بود، این تسکبار محیطی مانند ویندوز را برای شما ایجاد می‌کند که به راحتی می‌توانید بین برنامه‌های مورد نظر خود جا‌به‌جا شوید.

تسک‌بار به طور پیشفرض در رابط کاربری فعال است و در واقع به بخشی اصلی از این رابط کاربری در گلکسی فولد 5 تبدیل شده است. این تسک‌بار یک نوار مانند نوار تسک‌بار ویندوز است که در پایین رابط کاربری هنگام استفاده از نمایشگر داخلی در دسترس شما قرار می‌گیرد.

در این تسک‌بار می‌توانید برنامه‌های اخیر استفاده شده و برنامه‌های مورد نظر خود را قرار دهید که در هر زمانی که لازم داشتید از آن‌ها استفاده کنید. دیگر برنامه‌ها هم که در منو در دسترس هستند.

تسک‌بار زمانی که در منوی اصلی هستید به نمایش در نمی‌آید وقتی وارد یک برنامه می‌شوید تسک‌بار ظاهر می‌شود و از همان منوی تسک‌بار می‌توانید به برنامه‌های دیگر دسترسی داشته باشید.

با درگ کردن هر کدام از برنامه‌ها از تسک بار به هر قسمتی از صفحه نمایش، وارد بخش مالتی تسکینگ می‌شوید، مثلا می‌توانید برنامه کروم را از تسک‌بار گرفته و به سمت راست صفحه درگ کنید، حالا صفحه به دو بخش تقسیم می‌شود که در سمت راست کروم و سمت چپ تنظیمات است. می‌توانید یک برنامه دیگر مانند تقویم را از تسک بار گرفته و به سمت بالای قسمت چپ صفحه رها کنید، حال قسمت چپ صفحه از دو بخش تنظیمات و تقویم تشکیل می‌شود و در سمت راست کروم را دارید.

در عین حال با لمس هر برنامه در تسک‌بار وارد آن می‌شوید و با انتخاب برنامه دیگر به راحتی وارد برنامه جدید خواهید شد، بدون نیاز به خارج شده از برنامه قبلی! در کنار تسک‌بار یک گزینه منو وجود دارد که در با زدن آن یک پنجره باز شده و تمام برنامه‌های شما را نشان می‌دهد تا دسترسی سریع به تمامی برنامه‌های گوشی داشته باشید.

در عین حال می‌توانید از مالتی تسکینگ هم استقاده کرده و هر برنامه‌ای را که می‌خواهید در کنار دیگر برنامه‌ها داشته باشید و میزان فضای اختصاصی در صفحه به هر برنامه را نیز مدیریت کنید.

فلکس مود

حالت فلکس مود یک تجربه متفاوت است؛ شما می‌توانید در هنگام کار با گوشی آن را به صورت 90 درجه مانند یک لپ‌تاپ بر روی میز بگذارید، در فلکس مود نیمه پایینی صفحه به کیبورد یا تاچ‌پد و نیمه بالایی بخش اصلی برنامه تبدیل خواهد شد. در این حالت برای تماشای فیلم قسمت پایینی نوار مدیریت مدیا و قسمت بالایی به پخش فیلم اختصاص داده می‌شود.

اپلیکیشن دوربین در فلکس مود نیز به دو بخش تبدیل می‌شود، قسمت پایینی منوی تنظیمات، دکمه شاتر و گزینه‌های انتخاب عکس و فیلم و قسمت بالایی محلی برای نمایش دوربین می‌شود. بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای حالت فلکس مود بهینه شده‌اند ولی ظاهر بسیاری از برنامه‌ها نیز با وجود تا شدن 90 درجه‌ای صفحه تغییری نخواهند کرد.

همچنین برخی از برنامه‌های دیگر مانند ماشین حساب و یوتیوب هم از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت جالب است ولی واقعا کارایی خاصی ندارد و خیل بعید است شما بتوانید در این حالت و به راحتی با گوشی کار کنید.

نمایشگر کاور اسکرین

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کاور دیسپیلی آن است که شما می‌توانید این صفحه را به طور دلخواه شخصی‌سازی کنید. یعنی می‌توان دو صفحه خانه داشت، یکی کاور دسپلی با برنامه‌های انتخاب شده برای آن و دوم هنگامی که گوشی را باز می‌کنید با صفحه خانه دوم و چینش شخصی‌سازی شده برنامه‌ها و چوشه‌ها در آن، همچنین می‌توان این دو بخش را یک پارچه کرد، در واقع شما هر کاری که در نمایشگر کاور دیسپلی انجام می‌دهید هنگام باز کردن گوشی به نمایشگر داخلی منتقل شده و ادامه آن فعالیت را انجام دهید.

 

این دو حالت دست شما را برای شخصی‌سازی محیط رابط کاربری باز می‌کند و می‌توانید به راحتی آن چیزی را که می‌خواهید در این گوشی داشته باشید.

ویژگی دکس شاید یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های پرچمداران سامسونگ باشد. جایی که شما می‌توانید با اتصال گوشی به مانیتور، از نسخه دسکتاپ گوشی استفاده کنید و تجربه بسیار متفاوتی داشته باشید. این ویژگی حتی هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر نیز فعال شده و انتقال فایل‌ها را بسیار جذاب‌تر از گذشته کرده است. جالب اینکه ویژگی دکس به صورت وایرلس نیز قابل استفاده خواهد بود. یعنی می‌توانید به‌صورت بی‌سیم گوشی را مثلا به تلویزیون متصل کرده و یک دسکتاپ کامل داشته باشید. در واقع با دکس، گوشی شما تقریبا به یک کامپیوتر همراه تبدیل خواهد شد.

این ویژگی جذاب در گلکسی زد فولد 5 در دسترس است ولی گلکسی زد فلیپ 5 چنین قابلیتی ندارد.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی‌هایی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد شامل بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی زد فولد 5 می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

اصلا

کار کردن با یک دست آسان است؟

خیر

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

سخت افزار گلکسی زد فولد 5

از گران‌ترین پرچمدار سامسونگ چه انتظاری دارید؟ راحت بگویم، سامسونگ انتظار شما را برآورده می‌کند. این برای سومین بار است که یک دستگاه با پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی را بررسی می‌کنیم و مانند دو دستگاه قبلی باید بگوییم عملکرد عالی است!

طبیعتا سامسونگ برای این گوشی پرچمدار که بر اساس رابط کاربری خاص و مالتی‌تسکینگ تولید شده از نظر سخت‌افزاری کم نمی‌گذارد و واقعا هم همینطور است. مشخصات را که با هم مرور کنیم خودتان متوجه قدرت سخت افزاری بالای این گوشی خواهید شد.

پردازنده

در بخش اول یعنی قلب پردازشی گوشی اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی انتخاب شده است. پردازنده‌ای که به خودی خود یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های ساخته شده برای تلفن همراه است ولی کوالکام آن را برای سامسونگ حتی قدرتمندتر کرده و در پرچمداران سامسونگ از نسخه اورکلاک شده و بهتر این پردازنده استفاده می‌شود.

در اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی از یک هسته پردازشی 3.36 گیگاهرتزی، چهار هسته 2.28 گیگاهرتزی و سه هسته 2.0 گیگاهرتزی استفاده شده است. تاکنون در بررسی‌های گلکسی S23 اولترا و گلکسی زد فلیپ 5 کامل در خصوص این پردازنده صحبت کردیم، خلاصه این صحبت‌ها آن است که تاکنون پردازنده قدرتمندتری برای گوشی‌های اندروید ساخته نشده است، پس از لحاظ قدرت و بازدهی این تراشه برای گوشی‌های اندروید در رتبه یک قرار می‌گیرد.

این بدین معنا نیست که بقیه پرچمداران اندروید ضعیف هستند، بلکه گلکسی زد فولد 5 و دیگر پرچمداران سامسونگ که از این تراشه استفاده می‌کنند زیادی قدرتمند هستند.

گرافیک و رم

این تراشه از پردازشگر گرافیکی آدرنو 740 بهره‌می‌برد که در بخش گیم و عکس‌برداری عملکردی درخشان دارد. همچنین حافظه UFS 4.0 که سرعت فوق‌العاده بالایی دارد و باعث افزایش سرعت گوشی شما می‌شود.

باید بگوییم که این مدل تنها با رم 12 گیگابایتی و سه نسخه حافظه 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و یک ترابایتی ساخته شده است.

بازدهی

آیا این سخت افزار به اندازه‌ای که از آن تعریف می‌شود، قدرت و بازدهی دارد؟ بله! همانطور که گفتیم در بخش سخت افزار هیچ نقصی دیده نمی‌شود و تراشه پردازشی در کنار رم و حافظه، به قدرت از پس هر کاری بر می‌آیند. در رابط کاربری هیچ لگ و کندی دیده نمی‌شود، حتی با اجرای چند برنامه به صورت همزمان هم نمی‌توانید لگ یا باگی ببینید.

در استفاده روزمره مشکلی با سخت افزار این مدل وجود ندارد، در بازی و اجرای برنامه‌های سنگین هم وضعیت به همین شکل است. تمام بازی‌های روز با بالاترین کیفیت ممکن بر روی گلکسی زد فولد 5 اجرا می‌شوند. ما بازی کالاف دیوتی موبایل را بر روی این گوشی تست کردیم که با بالاترین کیفیت و فریم ریت اجرا شد، همچنین در طول بازی هیچ لگی دیده نشد و حتی گوشی داغ هم نکرد. البته در قسمت دوربین گوشی کمی گرم می‌شود ولی در آن حد نیست که بگوییم داغ کرده است.

از طرفی در بخش دوربین و گرفتن عکس‌های متوالی نیز هیچ باگی دیده نشد، معمولا کار با دوربین به صورت متوالی آن هم در گوشی‌های پرچمدار که ادیت گرافیکی سنگینی بر روی تصاویر انجام می‌دهند کمی چالش برانگیز است ولی این مدل هیچ مشکلی در این بخش ندارد.

بنچمارک

جدول امتیازهای بنچمارک این گوشی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید. همانطور که مشخص است بنچمارک‌های این گوشی توانسته جزو یکی از بالاترین امتیازهای را کسب کند و در رده برترین‌های بازار باشد:

نام مدل

امتیاز 10 Antutu

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

vivo X Fold 2
**** 
1314521
56fps
4769/1389
Xiaomi 13 Pro
**** 
1281666
127fps
5087/1490
Xiaomi 13 Ultra
**** 
1268538
110fps
5556/2000
Galaxy Z Fold 5
1492816
1250358
83fps
5020/1957
Xiaomi 13
**** 
1248260
127fps
5129/1492
Xiaomi Mi Mix Fold 3
1527952
1235547
74fps
5269/2096
Galaxy Z Flip 5
1053068
1200783
49fps
4968/1927
 +Galaxy S23
**** 
1206479
129fps
4836/1528
Galaxy S23 Ultra
**** 
1152678
126fps
4428/1330
 Oneplus 11
**** 
1140661
126fps
4899/1150
Galaxy S23
**** 
1101778
109fps
4407/1229
Galaxy Z Fold 4
**** 
1012360
102fps
4028/1337
Huawei Mate 50 Pro
**** 
979921
101fsp
4927/1537

ارتباطات

گوشی گلکسی زد فولد 5 از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند ولی خبری از درگاه کارت حافظه نیست، پس باید در هنگام خرید به مقدار حافظه دستگاه خود دقت کنید.

این گوشی طبیعتا از 5G و NFC پشتیبانی می‌کند و به بلوتوث 5.3 مجهز شده اما رادیو ندارد همچنین برخلاف گلکسی زد فلیپ 5 میتوانید در آن از دکس هم استفاده کنید. از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند.

دوربین گلکسی زد فولد 5

گلکسی زد فولد 5 دستگاهی است که 5 دوربین دارد. سه دوربین اصلی و دو دوربین سلفی کاملا متفاوت از هم! در پشت دستگاه سه دوربین اصلی دیده می‌شود، یک دوربین سلفی در بالای نمایشگر بیرونی و یک دوربین سلفی در بالای نمایشگر داخلی است.

تفاوت این پنج دوربین بسیار است و هر کدام کارهای متفاوتی انجام می‌دهند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت اما ابتدا با مشخصات دوربین‌های اصلی زد فولد 5 آشنا شویم:

دوربین 50 مگاپیکسلی، لنز واید 23 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 66 میلی‌متر، دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، زوم اپتیکال 3 برابر

دوربین 12 مگاپیکسل، لنز اولتراواید 12 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه

همانطور که می‌بینید مشخصات نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است و با همان دوربین‌های سال گذشته طرف هستیم. این خبر خوبی نیست زیرا جذابیت مدل جدید را کمتر می‌کند ولی به هر شکل همینی هست که هست.

نظر ما در مورد دوربین گلکسی زد فولد 5 نسبت به سال گذسته تغییری نکرده است، دوربین این مدل عالیست ولی در حد گلکسی S23 اولترا نیست اما می‌توان گفت بعد از گلکسی S23 اولترا بهترین دوربین در میان گوشی‌های سامسونگ است.

گلکسی زد فولد 5 تجربه‌ای مشابه با گلکسی S23 اولترا را ارائه می‌دهد، کیفیت دوربین، قابلیت‌های عکس‌برداری به جز زوم تا حد زیادی برابر با گلکسی S23 اولترا است.

اما شما در این مدل می‌توانید با دوربین اصلی سلفی بگیرید و این قابلیتی است که گلکسی S23 اولترا ارائه نمی‌دهد بنابراین زد فولد 5 برتری‌هایی هم دارد.

عکس‌برداری در روز

در طول روز شما با کیفیت یک دوربین پرچمدار و قدرتمند طرف هستید. تصاویر کاملا شفاف، بدون نویز، با رنگ طبیعی و جزئیات بسیار بالا ثبت می‌شوند. واقعا سخت است که بخواهید از عکس‌های روز این مدل ایرادی بگیرید زیرا ایرادی ندارند. رزولوشن تصاویر به پای گلکسی S23 اولترا نمی‌رسد و نمی‌توانید کلی در تصویر زوم کنید و جزئیات مختلف را کشف کنید ولی با این وجود عکس‌های گرفته شده در حد یک پرچمدار هستند.

وقتی به تصاویر نگاه می‌کنید، نقاط تاریخ و روشن، سایه درخت و برگ‌ها و تمامی بخش‌‌ها با با داینامیک رنج مناسب ثبت شده‌‌اند، از طرفی کمتر پیش می‌آید که تصاویر شما به علت لرزش تار شود.

به طور کلی عکس‌ها واقعا با کیفیت هستند و همانطور که گفته شد نمی‌توان ایراد خاصی گرفت.

عکس‌ها در شب

در شب یا جایی که نور کمتر است به واسطه وجود نایت مود، عکس‌ها با نور مناسب و اکسپوژر بهبود یافته ثبت می‌شوند. داینامیک رنج و کنتراست عکس‌ها در شب بسیار مناسب است و خود گوشی به صورت نرم‌افزاری نور و رنگ تصاویر را ادیت و نسخه اصلاح شده را به شما نشان می‌دهد.

در شب هم جزئیات عکس‌ها بسیار زیاد است و نویز کمی در تصاویر دیده می‌شود.

اولتراواید

تصاویر اولتراواید طبق معمول کنتراست بیشتری دارند و سایه‌ها در آن‌ها بیشتر به چشم می‌آید، این تصاویر مانند دوربین اصلی شفاف نیستند و رنگ‌ها در این دوربین شاداب ثبت نمی‌شود ولی با این وجود می‌توان گفت کیفیت دوربین اولتراواید گلکسی زد فولد 5 از دوربین اصلی بسیاری از گوشی‌های میان‌رده و حتی بالارده بهتر است.

به ویژه زاویه دید این دوربین بسیار گستره است و شما می‌توانید یک صحنه بزرگ را در قاب تصویر خود جای دهید.

پرتره

در تصاویر پرتره معمولی نمی‌توان ایراد زیادی از این دوربین گرفت، البته همچنان زمانی که ثبت عکس پرتره کمی دشوار می‌شود، تعداد خطاها هم افزایش می‌یابد. منظور از ثبت عکس دشوار زمانی است که جداسازی سوژه از پس‌زمینه سخت باشد. به عنوان مثال در تصویر کاکتوس زیر تصویر ثبت شده بسیار خوب است ولی این عکس پس از چندین بار تکرار ثبت شده، در تصاویر دیگر دوربین نمی‌توانید شاخه‌ها به درستی از پس‌زمینه جدا کند.

البته قبول داریم که گرفتن این عکس به صورت پرتره واقعا دشوار است ولی انتظار ما از گوشی 1800 دلاری سامسونگ هم بسیار بالاست!

زوم

این گوشی از دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال سه برابری بهره می‌برد که طبیعتا به پای زوم گلکسی S23 اولترا نمی‌رسد ولی تا زوم 10 برابر آن کیفیت تصاویر بسیار خوب هستند. تا زوم 3 و 4 برابر که کیفیت تصاویر فوق‌العاده بالاست و جزئیات به خوبی ثبت می‌شود. از زوم 4 تا 10 کیفیت تصاویر همچنان خوب است و می‌توانید عکس‌های باکیفیتی بگیرید ولی نه مانند عکس‌های دوربین اصلی! از زوم 10 به بالا تصاویر کمی تار و نویز‌دار می‌شوند ولی همچنان کیفیت آن‌ها قابل قبول است.

ماکرو

گرفتن عکس‌های ماکرو با گوشی‌های پرچمدار سامسونگ واقعا لذت بخش است. این مدل‌ها مانند زد فولد دوربین ماکرو جداگانه ندارند ولی شما با زوم دوربین اصلی و فوکوس دقیق آن می‌توانید از اشیاء، سوژه‌ها و نقش‌های ریز عکس بگیرید.

کیفیت عکس‌های ماکرو واقعا بالاست و انگار دارید با یک دوربین حرفه‌ای عکس می‌گیرید.

سلفی

وقتی می‌گوییم عکس سلفی باید تکلیفمان را از دوربین مد نظرمان مشخص کنیم، زیرا در این مدل با هر 5 دوربین می‌توان عکس سلفی گرفت و این خود یک مزیت به شدت رقابتی است.

شما می‌توانید گلکسی زد فولد 5 را باز کنید و با نمایشگر بیرونی از خودتان عکس سلفی بگیرید. البته فاصله نمایشگر از دوربین‌ها نسبتا زیاد است و گرفتن عکس سلفی با قاب درست کمی دقت می‌خواهد ولی با توجه به کیفیت بالای دوربین‌های اصلی می‌توانید از خودتان عکس‌های سلفی فوق‌العاده با کیفیتی بگیرید.

دست شما برای گرفتن عکس اولتراواید، عکس با زوم بالا و عکس پرتره هم باز است و تنها نیاز است کمی خلاقیت داشته باشید. به جرات می‌توان گفت تصاویر سلفی که با دوربین اصلی گلکسی زد فولد 5 می‌توانید بگیرید، بهترین عکس‌های سلفی در میان تمام گوشی‌های بازار هستند. زیرا کیفیت دوربین سلفی گوشی مانند گلکسی S23 اولترا به پای دوربین اصلی گلکسی زد فولد 5 نمی‌رسد و تنها با یک گوشی تاشو می‌توان چنین تصاویر سلفی ثبت کرد.

اما بر روی نمایشگر بیرونی یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی وجود دارد که کمتر پیش می‌آید با آن عکس سلفی بگیرید و بیشتر برای ارتباطات ویدیویی و باز کردن قفل چهره کاربرد دارد ولی واقعا کیفیت آن بسیار خوب است و می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های سلفی بسیار با کیفیتی با آن بگیرید.

همچنین وقتی گوشی را باز می‌کنید در بالای نیمه سمت راست دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی در زیر نمایشگر مشخص است. این دوربین هم بیشتر برای ارتباطات ویدیو مناسب است و طبیعتا برای گرفتن عکس سلفی کیفیت خیلی بالایی ندارد.

فیلم‌برداری

فیلم‌برداری 8K از سال گذشته به سری گلکسی زد فولد اضافه شد، البته فیلم‌برداری 8K و 24 فریم سال گذشته به 30 فریم ارتقا یافته که پیشرفت نامحسوسی است. اما شما می‌توانید به صورت 4K و 60 فریم فیلم‌هایی فوق‌العاده با کیفیت، روان و بدون لرزش بگیرید.

همه دوربین‌ها از دوربین اصلی گرفته تا تله‌فوتو و اولتراواید به لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار مجهز شده‌‌اند، به این ترتیب حتی هنگام راه رفتن و دویدن هم لرزش ویدیو بسیار کم و جزئی خواهد بود.

عملکرد لرزش‌گیر اپتیکال دوربین اصلی این مدل بسیار مناسب است و بدون افت کیفیت یا بلار شدن فیلم، لرزش هنگام راه رفتن را خنثی می‌کند. با وجود فوکوس خودکار نیز تشخیص سوژه افزایش چشمگیری پیدا کرده و سریعا با تغییر زاویه دوربین، سوژه اصلی تشخیص داده می‌شود.

کیفیت فیلم‌برداری در شب و نور کم مناسب نیست ولی با همین دوربین در طول روز می‌توانید کلیپ‌های بسیار با کیفیت و حتی فیلم‌های کوتاه بسازید!

اسپیکر استریو

در بخش اسپیکر هم خبری از تغییرات نیست، سامسونگ در زد فولد 5 مانند مدل‌های قبلی از اسپیکر استریو 32 بیتی 384 کیلوهرتزی شرکت AKG استفاده کرده است.

کیفیت صدای این مدل مانند دیگر پرچمداران سامسونگ در یک کلام بی‌نظیر است. صدای بلند و شفاف از دو طرف گوشی به بیرون پرتاب می‌شوند که هنگام دیدن فیلم، گوش دادن به موسیقی یا انجام بازی، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تفکیک صدا بسیار خوب است و شما همه جزئیات موسیقی را می‌شنوید، همچنین قدرت و شفافیت صدای گلکسی زد فولد 5 حتی زمانی که در بلند‌ترین حالت به موسیقی گوش می‌دهید، افت نمی‌کند و همواره در بالاترین حد کیفیت باقی می‌ماند.

باتری گلکسی زد فولد 5

در بخش باتری هم هیچ چیزی تغییر نکرده است، نه ظرفیت و نه سرعت شارژ قابل پشتیبانی! در این مدل شاهد استفاده از باتری دو تیکه 4400 میلی‌آمپرساعتی هستیم. به دلیل بدنه نازک و فرم ساخت این گوشی هنوز سامسونگ نتوانسته از باتری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعت در آن استفاده کند.

ولی شارژدهی باتری مانند مدل سال قبل برای استفاده معمولی کاملا خوب و مناسب است.

باتری در حالت عادی بیش از یک روز شارژ نگه‌ می‌دارد و این در حالتی است که میزان علاقه استفاده از نمایشگر بزرگ داخلی از نمایشگر بیرونی بیشتر است. در بخش نمایشگر اعلام کردیم که نمایشگر بیرونی فرم نامتعارفی دارد و شما خیلی علاقه ندارید با این نمایشگر کار کنید، اگر سامسونگ نمایشگر دوم را با نسبت بهتری تولید کند باعث می‌شود استفاده از نمایشگر بزرگ داخلی کمتر شود و طبیعتا این موضوع روی شارژدهی تاثیر نسبی خواهد داشت.

ولی زمانی که شما از نمایشگر بزرگ‌تر استفاده می‌کنید انگار که یک تبلت در دست دارید و با وجود میزان مصرف یک تبلت از باتری یک گوشی معمولی بهره می‌برید.

به هر شکل باتری می‌‌توانست بهتر باشد، اگر استفاده شما کمی بیشتر باشد و به گیم یا وبگردی یا کارهای مالتی تسکینگ علاقه داشته باشید، نهایت شارژدهی گلکسی زد فولد 5 یک روز خواهد بود و حتی ممکن است شارژ باتری زودتر از یک روز تمام شود.

نکته قابل تامل آن است که افرادی که این گوشی با قیمتی نجومی آن را تهیه می‌کنند قطعا صرفا برای دیدن فیلم از آن استفاده نمی‌کنند و کارهای سنگین و حرفه‌ای مانند ویرایش ویدیو و ساخت محتوا برای فضای مجازی را با آن انجام می‌دهند، کارهایی که پردازنده را درگیر می‌کند و نیاز به اتصال مداوم اینترنت دارد. به کلام ساده باتری گلکسی زد فولد 5 برای این کارهای سنگین خیلی خوب نیست چون با استفاده سنگین کمتر از گوشی‌های بالارده و پرچمدار دیگر شارژ نگه می‌دارد.

اما همانطور که می‌دانید درون جعبه شارژر قرار ندارد اما این گوشی مانند سال گذشته از شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کند و شما باید در بازار به دنبال شارژر 25 واتی اصل برای این گلکسی زد فولد 5 باشید.

مدل گلکسی S23 اولترا که از پرچمداران امسال سامسونگ است از شارژ 45 واتی پشتیبانی می‌کند ولی این مدل بدون تغییر باقی مانده است و این نشان می‌دهد که سامسونگ تاکید خاصی برای عدم بهبود مشخصات گلکسی زد فولد 5 داشت.

به هر ترتیب با شارژر 25 واتی می‌توانید در عرض 30 دقیقه 50 درصد گوشی را شارژ کنید. این مدل همچنین از شارژ وایرلس 15 واتی و شارژ معکوس 4.5 واتی هم پشتیبانی می‌کند.

جمع بندی گلکسی زد فولد 5

اگر تا اینجای مقاله همراه ما بوده باشید احتمالا مکررا با واژه تکرای یا بدون تغییر مواجه شده‌اید. گلکسی زد فولد 5 واقعا یک مدل تکراری است. هر چه بیشتر به دنبال تغییر باشید، بیشتر چیزی پیدا نخواهید کرد.

تنها تغییر قابل اشاره در این مدل طراحی لولا است که انصافا بسیار بهتر شده و سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سری تاشو خود را با لولای قطره‌ای جدید از بین برده است.

اما در دیگر بخش‌های هیچ تفاوت قابل اشاره‌ای نیست. ابعاد کمی کوچکتر شده، روکش‌های گوریلا گلس جدیدتر شدند، همچنین سخت‌افزار هم به‌روز شده است.

ولی مشخصات کلی مانند نمایشگر‌ها، دوربین، باتری، طراحی کلی و دیگر قسمت‌ها دست نخورده هستند و کپی برابر اصل گلکسی زد فولد 4! به این ترتیب به نظر می‌رسد اگر به دنبال یک مدل تاشو هستید، شاید خرید گلکسی زد فولد 4 که حالا ارزان‌تر از قبل شده به‌صرفه‌تر باشد.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
خیر
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفداران شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
خیر
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
خیر
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

این عدم تغییر یک خوبی هم دارد، هیچ بخشی افت کیفیت ندارد، گاها تغییرات به جای بهبود یک گوشی باعث ضعف آن می‌شوند ولی در گلکسی زد فولد 5 نمایشگرها همچنان فوق‌العاده هستند، لولا بسیار خوب و مستحکم است. طراحی گوشی کاملا سفت و قابل اطمینان است. دوربین‌ها هم عالی هستند ولی به پای گلکسی S23 اولترا نمی‌رسند. رابط کاربری بهبود پیدا کرده و سخت افزار بسیار قدرتمند است.

باتری برای استفاده عادی مناسب است ولی برای استفاده سنگین شارژدهی آن به یک روز نمی‌رسد.

به طور کلی هنوز هم می‌توان گلسی زد فولد 5 را بهترین گوشی تاشو بازار نامید ولی امیدواریم در سال آینده شاهد تغییرات بیشتری در این مدل باشیم.

نقاط ضعف و قوت گلکسی زد فولد 5

نقاط قوت نقاط ضعف
لولاهای بهبود یافته و مستحکم

ضد آب

نمایشگر‌های عالی

سخت افزار خیلی خوب

دوربین‌های مناسب

رابط کاربری روان و بهینه شده برای مالتی تسکینگ

پشتیبانی از قلم

اسپیکر خوب

تغییرات بسیار کم نسبت به مدل سال قبل

نسبت نامناسب نمایشگر بیرونی

باتری می‌توانست بهتر باشد

سفت بودن لولا

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH