نمونه تصاویر آیفون 15 پرو و پرو مکس منتشر شد

اپل اخیرا پس از چندین ماه انتظار در مراسم جدید این شرکت از سری آیفون 15 رونمایی کرد. حالا ما می‌خواهیم نمونه تصاویر مدل آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس را باهم ببینیم، با ما همراه باشید.

سری آیفون 15 با ویژگی‌های جذابی نظیر سیستم دوربین ارتقا یافته، پورت USB-C، قاب تیتانیومی و غیره عرضه شدند. بدون شک، سیستم دوربین قدرتمند دو مدل پرو یکی از دلایلی است که کاربران آنها را به مدل‌های پایه ترجیح خواهند داد.

اگرچه دو مدل آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس در پنل پشتی به سه دوربین مجهز شده‌اند، ولی کارایی فوق‌العاده دوربین‌ها آنقدر خوب بوده که ممکن است گمان کنید یک گوشی هفت دوربینه خریداری کرده‌اید!

این مسئله واقعا چشمگیر بنظر می‌رسد، ولی واقعا همینطور است؟ بیایید باهم آنها را بررسی کنیم.

دو مدل گران‌تر از دوربین‌های یکسانی استفاده نمی‌کنند و هر کدام عملکرد خاص خود را دارند؛ بنابراین آیفون 15 پرو مکس 6.7 اینچی اکنون دارای یک دوربین جدید با زوم اپتیکال 5 برابری است، در حالی که آیفون 15 پرو 6.1 اینچی مانند سال گذشته با لنز زوم اپتیکال 3 برابری عرضه می‌شود.

دوربین زوم 5 برابری موجود در آیفون 15 پرو مکس کیفیت خوبی دارد و می‌تواند تفاوت بزرگی در نحوه عکس‌برداری ایجاد کند. حالا اپل درباره این نوآوری‌ها اطلاعاتی ارائه کرده که در ادامه باهم می‌خوانیم.

زوم اپتیکال آیفون 15 پرو:

  • حالت ماکرو
  • زوم 0.5 برابری (13 میلی‌متر)
  • زوم 1 برابری (24 میلی‌متر)
  • زوم 1.2 برابری (28 میلی‌متر)
  • زوم 1.5 برابری (35 میلی‌متر)
  • زوم 2 برابری (48 میلی‌متر)
  • زوم 3 برابری (77 میلی‌متر)
  • حداکثر زوم دیجیتال 15 برابر

زوم اپتیکال آیفون 15 پرو مکس:

  • حالت ماکرو
  • زوم 0.5 برابری (13 میلی‌متر)
  • زوم 1 برابری (24 میلی‌متر)
  • زوم 1.2 برابری (28 میلی‌متر)
  • زوم 1.5 برابری (35 میلی‌متر)
  • زوم 2 برابری (48 میلی‌متر)
  • زوم 5 برابری (120 میلی‌متر)
  • حداکثر زوم دیجیتال 25 برابر

حالت پرتره کاملا جدید اپل جدیدترین و پرکاربردترین ویژگی دوربین در آیفون 15 و آیفون 15 پرو خواهد بود. کاربران آیفون 15 و آیفون 15 پرو نیز می‌توانند نقطه فوکوس را پس از گرفتن عکس تنظیم کرده و از حالت پرتره لذت ببرند.

آیفون 15 و آیفون 15 پرو اکنون می‌توانند با لنزهای 48 مگاپیکسلی خود به طور پیش‌فرض عکس‌های 24 مگاپیکسلی بگیرند. این امر در نهایت منجر به طبیعی‌تر شدن عکس‌های آیفون می‌شود. تاکنون تمامی آیفون‌ها از آیفون 6S گرفته تا آیفون 14 پرو (با لنز اصلی 48 مگاپیکسلی) به‌ طور پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی می‌گیرند!

ثبت تصاویر 24 مگاپیکسلی در آیفون 15 و آیفون 15 پرو

اپل دلیل این کار را ویژگی pixel-binning ذکر کرده است؛ یعنی دستگاه به طور خودکار پس از اینکه یک عکس 48 مگاپیکسلی گرفت، آن را به یک تصویر 12 مگاپیکسل تبدیل می‌کند تا در فضای ذخیره‌سازی دستگاه صرفه‌جویی شود. این ترفند از سال‌ها پیش در گوشی‌های اندرویدی نیز قرار گرفته بود.

همچنین ویژگی Smart HDR 5 به کاربر کمک می‌کند تا در شرایط نوری چالش‌برانگیزتر (برای مثال در مقابل خورشید یا پنجره) عکس‌های متعادل‌تری را ثبت کند و چهره افراد و رنگ پوست آنها را نیز با دقت بیشتری به نمایش بگذارد. البته آیفون 15 و آیفون 15 پرو هنوز برخی از ویژگی‌های دوربین گوشی‌های اندرویدی را که سال‌هاست از آنها استفاده می‌کنند، ندارند.

نمونه تصاویر پرتره آیفون 15 پرو در حالت نایت مود

تصاویر 24 مگاپیکسلی آیفون 15 پرو (در فاصله‌ کانونی 24، 28 و 35 میلی‌متر)

نمونه تصاویر آیفون 15 پرو

آیفون 15 پرو مکس اکنون با زوم دیجیتال 25 برابری عرضه می‌شود، در حالی که آیفون 15 پرو از همان لنز زوم 15 برابری موجود در آیفون 14 پرو، آیفون 13 پرو، آیفون 12 پرو مکس استفاده می‌کند.

برای مقایسه، گوشی هوشمند گوگل پیکسل 7 پرو به زوم دیجیتال 50 برابری مجهز شده و سامسونگ گلکسی S23 اولترا از زوم 100 برابر بهره می‌برد.

با این حال، چرا اپل همچنان به لنز زوم موجود در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس خود می‌بالد؟

اپل ادعا کرده که با خریداری آیفون 15 پرو مکس، می‌توانید کار با یک دستگاه هفت لنزه را تجربه کنید! این ادعا از نظر فنی درست است، اما باید حواستان باشد که شرکت‌ها معمولا برای بازاریابی و جذب مشتری از اصطلاحات و عبارات فانتزی استفاده می‌کنند.

همانطور که گفته شد، لنز زوم 2 برابری سنسور اپل جزو بهترین‌های بازار است و در ضبط ویدیو نیز کاربرد دارد. اپل گفته بود که در سیستم دوربین، این لنزها با فاصله کانونی 28 و 35 میلی متری ارائه می‌شوند و کیفیت 24 مگاپیکسلی دارند. بنابراین اپل درباره لنزهای هفت‌گانه دروغ نگفته و تصاویر واقعا با کیفیت خوبی ارائه می‌شوند!

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چرا دوربین زوم 5 برابری موجود در آیفون 15 پرو مکس خاص تلقی می‌شود؟

اپل برخلاف دیگر شرکت‌ها از لنزهای دوربرد استفاده کرد و با ارائه لنز زوم اپتیکال 5 برابری، توجه کاربران زیادی را به این مدل جذب کرد. البته این لنز مانند همیشه از طراحی سنتی خود بهره نبرده و با ظاهر دایره‌ای شکل همراه شده است.

علیرغم اینکه دوربین آیفون 15 نسبت به نسل قبل پیشرفت کرده ولی هنوز برخی از ویژگی‌های نرم‌افزاری مانند Action Pan، پاک‌کن جادویی و غیره که برخی از تلفن‌های اندرویدی را جالب‌تر می‌کنند، ندارد!

نمونه تصاویر آیفون 15 پرو مکس

نمونه تصاویر زوم 5 برابری دوربین 12 مگاپیکسل آیفون 15 پرو مکس

همچنین برای ساخت این دوربین، از یک آینه منحصر به‌فرد به نام Tetraprism استفاده شده که به دوربین اجازه می‌دهد تا از یک سنسور تصویر بسیار بزرگتر (25 درصد بزرگتر از زوم 3 برابری) بهره ببرد و نور بیشتری را جذب کند.

دوربین زوم 5 برابری آیفون 15 پرو مکس، روشن‌ترین لنز است و اپل متعهد شده تا در ساخت آن از پیشرفته‌ترین تثبیت‌کننده‌های موجود در بازار استفاده کند. همچنین سنسور OIS سه بعدی و یک ماژول فوکوس خودکار (که در هر سه جهت حرکت می‌کند) می‌توانند به دوربین زوم 5 برابری کمک کرده و کیفیت بهتر تصاویر را تضمین کنند.

نکته جالب ماجرا این است که کمپانی هواوی در سال 2019 از لنز زوم 5 برابری استفاده کرده بود! بنابراین اپل از رقبا عقب افتاده است. با این حال، دیافراگم بزرگ‌تر، سنسور دقیق‌تر و قابلیت‌ بهتر در جمع‌آوری نور دوربین زوم 5 برابری آیفون 15 پرو مکس را به یکی بهترین لنزها با عملکرد عالی مخصوصا در نور کم بدل خواهد کرد.

بنابراین پرچمدار اپل قادر است به راحتی با دیگر گوشی‌های هوشمند سایر شرکت‌ها رقابت کرده و در جایگاه نخست قرار گیرد. آیا لنز زوم 5 برابری برای کاربران کفایت می‌کند؟ یا اینکه اپل همچنان به دنبال به چالش کشیدن سامسونگ و گوگل است؟!

سیستم دوربین در آیفون 15 پرو تقریبا مانند نسل قبلی است و می‌توان یک دوربین 12 مگاپیکسلی اولترا واید، لنز اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین 12 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری را مشاهده کرد؛ درست مانند سیستم دوربینی که اپل در آیفون 14 پرو استفاده کرده بود!

نمونه تصاویر آیفون 14 پرو زوم 5، 10 و 15 برابر

به نظر می‌رسد که پرچمداران اندرویدی مانند گوگل پیکسل 8 پرو، 7 پرو و شیائومی 13 اولترا عملکرد بهتری در بخش دوربین داشته‌اند. ناگفته نماند که گلکسی S23 اولترا به لطف لنزهای چشمگیر خود، همچنان سلطان زوم دوربرد باقی خواهد ماند.

با وجود بازگشت حالت ماکرو به آیفون، این دستگاه‌ها همچنان از لنز سوپر ماکرو مانند دوربین هواوی P60 پرو استفاده نمی‌کنند! این لنز می‌تواند بهترین تصاویر گرفته شده با گوشی را به ارمغان بیاورد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH