کامپیوتر یا لپ‌تاپ؟ مسئله این است!

در عصری به سر می‌بریم که شرکت‌های فناوری روز به روز محصولات جدیدی را توسعه می‌بخشند و دستگاه‌های جدید جایگزین محصولات قدیمی می‌شوند. حالا دیگر نمی‌توانیم بدون این محصولات به زندگی عادی خود ادامه دهیم؛ کامپیوتر و لپ‌تاپ هم جزو همین وسیله‌ها هستند. در سال‌های گذشته که هنوز آمار فروش لپ‌تاپ‌های مختلف مانند امروز بالا نبود، کاربران زیادی به سوی خریداری سیستم شخصی یا همان کامپیوتر می‌رفتند.

اما اکنون همه چیز فرق کرده و کاربران سعی می‌کنند که علاوه بر راحتی، از تکنولوژی‌های جدید نیز بهره ببرند. اما تا به حال فکر کرده‌اید که کامپیوتر بهتر است یا لپ‌تاپ؟ این دو دستگاه کارایی یکسانی دارند و معمولا از فناوری‌های جدیدی استفاده می‌کنند.

دیگر نیازی نیست که برای بازی کردن از کامپیوتر استفاده کنید، چرا که کمپانی‌های مختلفی که در حوزه توسعه و ساخت لپ‌تاپ مشغول به فعالیت هستند، با توسعه لپ‌تاپ‌های گیمینگ کار گیمرها را آسان کرده‌اند! آنها اکنون می‌توانند با لپ‌تاپ گمینگ خود در بیرون از خانه گیم بزنند و تجربه‌های جدیدی کسب کنند.

ولی ما قصد داریم در این مطلب به سراغ دلایل استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوتر برویم؛ اینکه چرا باید از دسکتاپ استفاده کنیم؟ آیا پردازنده لپ‌تاپ‌ها کارایی بهتری دارند؟ مزایای لپ‌تاپ نسبت به کامپیوتر چه مواردی است؟ بنابراین برای اطلاعات بیشتر و رسیدن به پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله “کامپیوتر یا لپ‌تاپ؟ مسئله این است!” همراه ما باشید.

نگاهی به تاریخچه کامپیوترها

حدودا 200 سال پیش، چارلز بابیج از اولین کامپیوتر با وزن 317 کیلوگرم رونمایی کرد. این محصول شبیه دستگاه‌های امروزی نبود، ولی با گذشت زمان، این دستگاه‌ها نیز پیشرفت کرده و ظاهر بهتری پیدا کردند. سپس، 37 سال گذشته کامپیوترهایی با قابلیت حمل و نقل به وجود آمدند که به لپ‌تاپ‌‌های امروزی معروف هستند.

تنها فرق لپ‌تاپ‌ با کامپیوتر این است که لپ‌تاپ‌ها می‌توانند به جای ماوس از تاچ پد بهره ببرند و بدون نیاز به برق و با کمک باتری کار کنند. حالا کیبورد دستگاه دیگر جدا نبود و در درون بدنه قرار داشت. همین موارد باعث شدند که به سرعت به تعداد علاقمندان لپ‌تاپ‌ها افزوده شود.

کامپیوتر یا لپ‌تاپ؟

در ادامه چند پاراگراف برای شما آماده کرده‌ایم تا بهتر با دلایل استفاده از دسکتاپ به جای لپ‌تاپ آشنا شوید. پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

ارائه عملکرد عالی دسکتاپ‌ها

درست است که طی دهه گذشته لپ‌تاپ‌های گیمینگ و حرفه‌ای به قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای مجهز شده‌ و علاقمندان زیادی پیدا کرده‌اند، ولی باز هم نمی‌توانند جای دسکتاپ‌ها را بگیرند. حتی قوی‌ترین لپ‌تاپ‌ها نیز قابلیت رقابت با دسکتاپ‌ها را ندارند! چون معمولا دسکتاپ‌ها همیشه سریع‌ترند و در طولانی مدت عملکرد بهتری را فراهم می‌کنند.

هرگز نباید مشخصات لپ‌تاپ‌های گیمینگ را با دسکتاپ‌های ارزان‌قیمت مقایسه کرد؛ بلکه برای بررسی هر چیزی باید هم سطح آن دستگاه را بیابید. البته حتی در این زمان نیز کارایی دسکتاپ از لپ‌تاپ‌های گیمینگ بهتر خواهد بود! پردازنده‌های دسکتاپ و حافظه ذخیره‌سازی تقریبا همیشه نسبت به لپ‌تاپ‌های هم‌رده خود قدرت پردازشی بالاتری دارند.

دمای پایین دسکتاپ‌ها در هنگام انجام عملکردهای سخت

معمولا اجرای جدیدترین بازی‌ها می‌تواند سخت‌افزار دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت دمای آن را افزایش دهد. با این حال، دمای لپ‌تاپ‌ها در هنگام اجرای عملکردهای دشوار بسیار بالا می‌رود و کاربر حتما باید برای کاهش دما در هنگام اجرای کارهای مختلف، از خنک‌کننده و کول‌پدهای موجود در بازار استفاده کند.

این مشکل به دلیل تعداد محدود فن‌ها و هیت سینک‌های کوچک‌تر موجود در لپ‌تاپ رخ می‌دهد که در از بین بردن گرما خیلی خوب عمل نمی‌کنند.

در همین حال، رایانه‌های شخصی جریان هوای بهتری دارند و از براکت‌های زیادی برای نصب فن‌ها و رادیاتورهای بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. حتی می‌توان از خنک‌کننده‌های مایع نیز کمک گرفت. در مقابل، خنک‌کننده‌های مایع داخلی که در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند، بسیار نادر هستند و قیمت بسیار بالایی دارند.

قابلیت ارتقای بالای دسکتاپ‌ها 

سیستم رایانه شخصی به کاربر امکان می‌دهد تا از زیباترین جزییات استفاده کرده و محیط کار با دسکتاپ خود را زیباتر کند. این جزییات می‌تواند شامل نورپردازی RGB، خنک‌کننده‌های سفارشی، کیس‌های مختلف، ماوس پدهای منحصر به‌فرد، ماوس‌ جدید و کیبورد مجهز به RGB باشد.

قابلیت ارتقای دسکتاپ‌ به کاربر امکان می‌دهد تا در بدترین وضعیت، مادربرد، رم و دیگر اجزای سیستم را تعویض کند. رایانه‌های رومیزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی برای مبتدیان نیز به راحتی قابل ارتقا و تنظیم هستند.

از سوی دیگر، لپ‌تاپ‌ها تنها به ارتقای حافظه و یا رم بسنده می‌کنند. بنابراین، برای کاربران لپ‌تاپ غیرممکن است که پردازنده یا پردازنده گرافیکی خود را بدون خرید یک مدل جدید با مشخصات قوی‌تر ارتقا دهند.

تعمیر آسان‌تر دسکتاپ‌ها 

کاربر می‌تواند در صورت خرابی هر یک از اجزای دستگاه، به تعمیرکار مراجعه کرده و نسبت به تعمیر قطعه معیوب اقدام کند. این فرآیند برای همه قطعات، اعم از پردازنده، مادربرد، حافظه یا کارت گرافیک یکسان است و اکثر قطعات داخلی به راحتی قابل تعمیر هستند.

در مقابل، بیشتر اجزای داخلی لپ‌تاپ‌ها به مادربرد متصل هستند؛ بنابراین تعویض قطعات معیوب کار دشواری خواهد بود. حتی جداسازی قطعات برای لپ‌تاپ‌ها کمی پیچیده است، زیرا ممکن است برای دسترسی به بخش‌های داخلی، قاب پشتی، درایو نوری، باتری و صفحه‌کلید را جدا کنید.

یافتن سخت‌افزارهای لپ‌تاپ‌های قدیمی نیز دشوار است. بنابراین، قطعات کامپیوترهای رومیزی همیشه راحت‌تر یافت می‌شوند و به راحتی می‌توان آنها را تعمیر و یا تعویض کرد.

قیمت مقرون به صرفه‌تر دسکتاپ‌ها

اگرچه رایانه‌های رومیزی عملکرد بهتری نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند، ولی باز هم در بخش قیمت بهتر عمل کرده و قیمت مقرون به صرفه‌ای خواهند داشت. در مجموع، خریداری کامپیوتر ارزش بالاتری نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند، به‌ خصوص اگر به کارهای سنگین و بازی‌های پیچیده و دشوار با گرافیک بالا علاقمند هستید!

جمع‌بندی “کامپیوتر یا لپ‌تاپ؟ مسئله این است!”

ما سعی کردیم در این مقاله به سراغ بررسی ارزش خرید لپ‌تاپ و دسکتاپ برویم و دلایل استفاده از دسکتاپ‌ها را برای شما شرح دهیم. کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها هردو کارایی یکسانی دارند و معمولا از فناوری‌های جدیدی استفاده می‌کنند.

حتی امروزه شرکت‌های فناوری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ رونمایی کرده‌اند تا کاربران بتوانند در تمام محیط‌ها از جمله خانه، خودرو، سفر و یا محیط کار و دانشگاه به انجام کارهای سنگین و بازی‌هایی با گرافیک بالا بپردازند و از انجام آنها خسته نشوند. ولی چه می‌شود که دسکتاپ‌ها کارایی و ارزش خرید بالاتری نسبت به سیستم کامپیوتر پیدا می‌کنند؟

ما در این مطلب به طور مفصل توضیح دادیم که چرا باید به جای لپ‌تاپ از دسکتاپ استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله توجه کنید. با تمام این تفاسیر، آیا حاضرید باز هم به سراغ خریداری لپ‌تاپ‌ها بروید؟

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد و توانسته باشید بین دسکتاپ و لپ‌تاپ یکی را انتخاب کنید. فراموش نکنید که نظرات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید؛ همچنین اگر سوالی دارید از کارشناسان سایت بپرسید. برای اخبار بیشتر در این حوزه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH