گوشی‌های هوشمند در سال 2025 به شبکه ماهواره‌ای استارلینک متصل می‌شوند

سال گذشته شرکت‌های SpaceX و T-Mobile اعلام کردند که سرگرم کار روی روشی برای ارسال مستقیم داده‌ها از ماهواره‌های فضایی به گوشی‌های تلفن همراه هستند. این سرویس در سال آینده میلادی راه‌اندازی می‌شود؛ اما قابلیت‌های مختلف آن به تدریج عرضه خواهند شد.

این موضوع بدان معناست که در سال 2024 صرفا شاهد اجرای نوعی تست جهت رفع کلیه پیچیدگی‌ها خواهیم بود و در این دوره صرفا از قابلیت ارسال پیامک پشتیبانی خواهد شد. در ادامه کمپانی قصد دارد تا ارائه خدمات صوتی و داده در کنار امکانات مرتبط با اینترنت اشیاء را از سال 2025 آغاز نماید.

بایستی توجه داشت که اتصال از طریق LTE انجام شده و میزان پهنای باند قابل دسترس هنوز مشخص نشده است. به گفته شرکت SpaceX سرعت انتقال داده برای وبگردی کفایت خواهد کرد. حتی ارسال پیام‌های کوتاه متنی اولیه برای مواقع اضطراری نیز امکان‌پذیر خواهد بود. اپل برای انجام این‌کار راهکارهای متعددی را مورد بررسی قرار داد و کوالکام نیز روی توسعه روشی برای دستگاه‌های اندرویدی کار می‌کند.

با این‌حال سرویس Direct To Cell استارلینک برخلاف راهکار شرکت اپل به سخت‌افزار خاصی احتیاج ندارد. ماهواره‌های جدید اساسا همانند برج‌های سلولی عمل می‌کنند (به استثنای ماهواره‌هایی که به‌جای نصب شدن روی ساختمان مجاور در فضا معلق هستند). این موضوع بدان معناست که با دسترسی به دید مستقیم از آسمان، کلیه گوشی‌ها و دستگاه‌های مجهز به اتصال 4G قادر به برقراری ارتباط با شبکه ماهواره‌ای خواهند بود.

این سرویس با استفاده از تمامی برنامه‌های به‌کارگیری شده توسط کاربران جهت ارسال متن، فعالیت خود را آغاز نموده و پس از فعال شدن سرویس داده، کاربران می‌توانند از تمامی برنامه‌ها نظیر واتس‌آپ، اسکایپ و حتی iMessage استفاده کنند.

استارلینک با چندین اپراتور در سراسر جهان قرارداد همکاری امضاء نموده است که از جمله آنها می‌توان به اپراتور Optus در استرالیا، Rogers در کانادا، KDDI در ژاپن، One NZ در نیوزیلند، Salt در سوئیس و T-Mobile در ایالات‌متحده اشاره کرد. احتمالا تا زمان راه‌اندازی کامل سرویس، اپراتورهای بیش‌تری به این فهرست افزوده خواهند شد.

بایستی توجه داشت که هدف استارلینک صرفا پوشش زمین، دریاچه‌ها و آب‌های ساحلی است. کاربران در صورت نیاز به اینترنت در وسط اقیانوس بایستی در سرویس دریایی استارلینک ثبت‌نام نمایند. با راه‌اندازی این سرویس در زمین، شکاف‌های پوشش‌دهی اپراتورها بدون نیاز به ایجاد زیرساخت‌های بیش‌تر پر می‌شود.

همچنین امکان دسترسی به سرویس رومینگ و کیفیت آن نیز هنوز مشخص نشده است؛ چرا که هر کشور سیاست‌های کنترلی دقیقی را بر فرکانس‌های بی‌سیم اعمال می‌کند. به همین دلیل SpaceX با شرکت‌های مخابراتی مختلف همکاری می‌کند. این شرکت برای دسترسی به طیف محدودی از فرکانس‌های بی‌سیم هزینه‌های هنگفتی را پرداخت می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH