اینتل از چهاردهمین نسل پردازنده‌های دسکتاپی سری Core خود رونمایی کرد

اینتل چهاردهمین نسل پردازنده‌های دسکتاپی جدید سری Core خود که بر اساس معماری Raptor Lake تولید می‌شوند را معرفی کرد. این پردازنده‌ها شامل مدل‌های Core i7-14700K/KF، Core i5-14600K/KF و Core i9-14900K/KF هستند. تراشه‌های جدید اساسا می‌توانند به‌عنوان مدل‌های اورکلاک شده پردازنده‌های نسل قبلی خود با برخی ویژگی‌های ارتباطی و نرم‌افزاری جدید در نظر گرفته شوند. در این میان تنها مدل Core i7 شاهد اعمال تغییراتی در چیدمان هسته‌‌های خود بوده است.

ابتدا به بررسی برترین عضو خانواده یعنی پردازنده Core i9-14900K (و مدل بدون iGPU آن یعنی 14900KF) می‌پردازیم. این پردازنده شاهد پیشرفت‌های مختصری در زمینه سرعت فرکانس بوده است؛ اما این ارتقاء تا اندازه‌ای بوده که به اینتل امکان می‌دهد تا برای دومین بار نام خود را به‌عنوان عرضه‌کننده نخستین CPU با فرکانس 6.0 گیگاهرتزی مطرح نماید. کمپانی پیش‌تر ادعا کرده بود که با پردازنده 13900KS خود به رکورد فرکانس 6.0 گیگاهرتزی دست یافته است. اما تراشه 13900KS در تعداد محدودی به فروش رفت.

این در حالیست که بر اساس شنیده‌ها تراشه 14900K اولین پردازنده‌ای است که به فرکانس 6.0 گیگاهرتزی دست یافته و در مقیاس انبوه به فروش خواهد رفت. فارغ از این موضوع، تراشه جدید 14900K در مقایسه با مدل 13900K شاهد تغییرات زیادی نبوده است. پردازنده 14900K تغییرات اندکی را تجربه نموده و در مقایسه با مدل نسل قبلی خود از چند هسته E-core اضافی بهره می‌گیرد. تعداد هسته‌ها از 8+8 به 12+8 افزایش یافته است. بعلاوه سرعت فرکانس هسته‌ها و ظرفیت حافظه کش نیز ارتقاء پیدا کرده است.

پردازنده 14600K نیز برای توجیه فلسفه وجودی خود با افزایش اندکی در سرعت فرکانس روانه بازار می‌شود. مدل‌های دارای پردازنده گرافیکی یکپارچه همانند CPUهای نسل قبلی خود مجهز به GPU از نوع UHD Graphics 770 هستند. اکنون اینتل به منظور بهبود تردینگ برنامه‌ها، زمان‌بندی تردها در سیستم‌عامل و استفاده بهتر از معماری ترکیبی نسل جدید پردازنده‌های خود از ویژگی Intel Application Optimization بهره گرفته است. اینتل با ارائه این ویژگی جدید در زمینه برخی عناوین منتخب تا 16 درصد پیشرفت نموده؛ اما در عین‌حال اذعان کرده که این ویژگی برای تمامی بازی‌ها مفید نخواهد بود.

همچنین کمپانی از نرم‌افزار جدید Intel XTU رونمایی کرد. این نرم‌افزار ویژگی اورکلاک مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تراشه‌های جدید به ارمغان می‌آورد. بعلاوه به‌نظر می‌رسد که اینتل کنترلر حافظه خود را تقویت نموده است. به گفته کمپانی اکنون از کیت‌های XMP یا فرکانس بیش از 8000 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

در بخش امکانات اتصالی نیز بهبودهایی به چشم می‌خورد. تراشه‌های جدید نسل چهاردهم دارای امکان پشتیبانی یکپارچه از اتصال وای‌فای 6/6E، بلوتوث 5.3، پشتیبانی گسسته از وای‌فای 7 و بلوتوث 5.4 هستند. بعلاوه از استاندارد جدید تاندربولت 5 پشتیبانی می‌شود. این استاندارد، پهنای باند تاندربولت را 2 برابر نموده و به 40 گیگابیت برثانیه ارتقاء می‌دهد.

نهایتا تراشه‌های نسل چهاردهمی جدید اینتل با مادربردهای مبتنی بر چیپست سری 600 و 700 و سوکت LGA 1700 سازگاری خواهند داشت. این موضوع بدان معناست که تمامی مادربردهای پشتیبانی‌کننده از پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل با پردازنده‌های نسل 14 نیز سازگاری خواهند داشت.

تراشه‌های جدید اینتل از روز 17 اکتبر (25 مهر ماه) با قیمت‌گذاری مشابه مدل‌های نسل قبلی خود در دسترس مشتریان قرار گرفته‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH