کوالکام از تراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 3 رسما رونمایی کرد

پس از مدت‌ها شایعه و گمانه‌زنی، کمپانی کوالکام بالاخره از تراشه پرچمدار جدید خود موسوم به اسنپدراگون 8 نسل 3 رسما رونمایی کرد. این پلتفرم بر پایه فرآیند 4 نانومتری ساخته شده و بر پیشرفت‌های هوش مصنوعی، گیمینگ، صدا و دوربین تمرکزی ویژه دارد.

تراشه جدید در مقایسه با مدل نسل قبلی خود یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 تقریبا 30 درصد سریع‌تر بوده و میزان بهره‌وری انرژی آن نیز 20 درصد بهبود یافته است. پردازنده 8 هسته‌ای تعبیه شده در این تراشه شامل 1 هسته بسیار قدرتمند کورتکس X4 با حداکثر فرکانس 3.30 گیگاهرتز، 5 هسته با کارآیی بالا و حداکثر فرکانس 3.2 گیگاهرتز و 2 هسته کم‌مصرف با حداکثر فرکانس 2.3 گیگاهرتز است.

این تراشه از حافظه‌های LPDDR5X با حداکثر فرکانس 4800 مگاهرتز و حافظه رم با حداکثر ظرفیت 24 گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

بعلاوه تراشه پرچمدار جدید کوالکام از اتصال وای‌فای 7 با حداکثر فرکانس 6 گیگاهرتز شامل 802.11be، 802.11ax، 802.11ac و 802.11a/b/g/n پشتیبانی می‌کند. این نیمه‌هادی مجهز به مودم X75 5G با هر 2 آنتن موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز است.

هوش مصنوعی در کانون توجه تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 قرار دارد. همه چیز با محوریت موتور هوش مصنوعی (AI Engine) آغاز می‌شود. این المان به منظور تشخیص گفتار از مدل‌های هوش مصنوعی مولد چند وجهی و مدل‌های زبانی محبوب و بزرگ استفاده می‌کند.

این تراشه به منظور پاسخگویی فوری دستیار هوش مصنوعی قادر به اجرای حداکثر 20 توکن در هر ثانیه است. کوالکام با افتخار اعلام کرده که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 دارای سریع‌ترین نرخ انتشار پایدار در جهان بوده و قادر به ایجاد تصویر در کسری از ثانیه است.

ابزار Sensing Hug کوالکام به منظور ارائه پاسخ‌های بهتر توسط دستیار هوش مصنوعی قادر است تا به داده‌های شخصی کاربر مانند فعالیت‌های مورد علاقه، سطح تناسب اندام و موقعیت مکانی به شکلی ایمن دسترسی پیدا کند.

بعلاوه هوش مصنوعی به ارتقاء توانمندی‌های دوربین نیز کمک کرده و ویژگی Semantic Segmentation می‌تواند حس سرزندگی و جزئیات تصاویر را به‌صورت آنی افزایش دهد. از سوی دیگر ویژگی Night Vision Video می‌تواند یک صحنه تاریک را به نحوی روشن‌تر ثبت نماید. قابلیت پاک‌کن اشیاء برای ویدیوها به کاربران امکان می‌دهد تا اشیاء یا افراد ناخواسته را از ویدیوها حذف نمایند. مشخصه Vlogger’s View امکان ضبط ویدیو با استفاده از دوربین‌های پشتی و سلفی را فراهم می‌کند.

مشخصه Photo Expansion قادر به گسترش تصاویر در سطحی فراتر از داده‌های اصلی ثبت شده با استفاده از هوش مصنوعی مولد است. بی‌تردید در عملکرد HDR نیز بهبودهایی به چشم خواهد خورد. تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با پشتیبانی از پردازش 240 فریم برثانیه روی نمایشگرهای 240 هرتزی می‌تواند تجربه گیمینگ همتراز با کنسول‌های بازی را ارائه نماید. موتور پردازشی Adreno Frame Motion Engine 2.0 قادر به تولید فریم‌ها جهت نمایش روان‌تر محتوا بوده و از موتور Unreal Engine 5.2 نیز پشتیبانی می‌شود.

پردازنده گرافیکی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 در مقایسه با GPU مدل نسل قبل 25 درصد سریع‌تر عمل نموده و میزان بهره‌وری انرژی آن نیز 25 درصد بهبود یافته است. بعلاوه عملکرد GPU جدید در زمینه ردیابی پرتوی نیز 40 درصد ارتقاء یافته است.

خبر خوشحال‌کننده برای علاقه‌مندان به موسیقی اینکه تراشه جدید از پخش موسیقی 24 بیتی با نرخ نمونه‌برداری بدون اتلاف 96 کیلوهرتز از طریق بلوتوث پشتیبانی می‌کند.

بر اساس اعلام کوالکام، دستگاه‌های مجهز به تراشه جدید اسنپدراگون 8 نسل 3 طی هفته‌های آتی به بازار عرضه خواهند شد. در این میان کمپانی تولیدکننده تراشه با شرکت‌هایی نظیر ایسوس، آنر، iQOO، میزو، Nio، نوبیا، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، ردمی، رد مجیک، سونی، ویوو، شیائومی و ZTE همکاری نموده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH