نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI Stealth 15 A13V

با نقد و بررسی جامع و همه‌جانبه لپ‌تاپ جدید Stealth 15 A13V از شرکت MSI با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

شرکت MSI در میان کاربران ایرانی اکثرا به خاطر لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار باکیفیت شناخته می‌شود. این شرکت موج جدیدی از لپ‌تاپ‌های خود را برای 2023 عرضه کرده که مدل Stealth 15 A13V برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته است.

ام‌اس‌آی سه نسخه مختلف را برای این مدل لپ‌تاپ در نظر گرفته که در صفحه نمایش و کارت گرافیک با یکدیگر فرق دارند. مدلی که در اختیار ما بود، برادر کوچک‌تر دو نسخه دیگر حساب می‌شود و طبیعتا قیمت کمتری دارد. باید ببینیم که این نسخه ارزش خرید دارد یا خیر، با نقد و بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15 A13V با ما همراه باشید.

جدول مشخصات

ابعاد
247.9 در 358.3 در 19.9 میلی‌متر
وزن
2.1 کیلوگرم
صفحه نمایش
صفحه IPS-Level با اندازه 15.6 اینچ، رزولوشن 1920 در 1080 و نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی
پردازنده (CPU)
اینتل Core i7 13620H
کارت گرافیک (GPU)
اینتل UHD Graphics و انویدیا RTX 4050
حافظه ذخیره‌سازی
یک ترابایت SSD M.2 نسل 4
رم
16 گیگابایت DDR5-5200
وبکم
اچ‌دی (720p و 30 فریم بر ثانیه)
باتری
سه سلولی و 53.5 وات ساعتی
رنگ‌ها
مشکی

اقلام درون جعبه

هنگام باز کردن جعبه Stealth 15 A13V، علاوه بر خود لپ‌تاپ، آداپتور 180 واتی، کارت گارانتی و دفترچه راهنما را با زبان فارسی مشاهده خواهید کرد. سبک و جمع‌و‌جور بودن آداپتور، حمل و نقل لپ‌تاپ را به مراتب‌ راحت‌تر خواهد کرد.

بررسی Stealth 15 A13Vدر کنار این اقلام، شرکت MSI یک کیف را هم به‌همراه لپ‌تاپ به خریداران خود می‌دهد. این کیف از جنس و کیفیت دوخت خوبی برخوردار بوده و کاملا نیاز شما را نسبت به خرید کیف برطرف می‌کند. این کیف به اندازه کافی بزرگ است و می‌تواند لپ‌تاپ و تمام لوازم جانبی آن را به خوبی در خود جا دهد. این کیف علاوه بر زیپ اصلی که تمام وسایل از جمله لپ‌تاپ در آن قرار می‌گیرند، یک جیب کوچک در بالای خود جا داده تا وسایل مهم‌تر و دم‌دست‌تر خود را در آن بگذارید.

بررسی Stealth 15 A13V – طراحی و ساخت

زبان طراحی این لپ‌تاپ در دو کلمه شیک و ساده خلاصه می‌شود. اکثر جاهای لپ‌تاپ از طراحی خاصی برخوردار نیستند و جزئیات کمی دارند. همین باعث شده تا لپ‌تاپ ظاهر بسیار شیکی داشته باشد.

بدنه لپ‌تاپ شکل خاصی ندارد و در حالت بسته، بسیار شبیه یک جعبه ساده است. این لپ‌تاپ با وجود بدنه مستطیل شکل و کناره‌های صاف و عمود بر بدنه، مکعبی‌‌ترین لپ‌تاپی هست که من تا حالا مشاهده کردم. حتی وقتی لپ‌تاپ را روی میز قرار می‌دهید، شیب کمی به خود می‌گیرد و شکل ساده مکعبی خود را حفظ می‌کند.

بررسی Stealth 15 A13V

اکثر لپ‌تاپ‌ها با وجود چند پایه در زیر بدنه، شیبی ایجاد می‌کنند که هم استفاده از کیبورد راحت‌تر باشد و هم سیستم خنک کنندگی به مشکل نخورد. با این وجود، A13V در این بخش نیز با داشتن پایه‌های ریزتر و ایجاد شیب کمتر، سعی در حفظ زبان طراحی خود داشته است. البته باید بگوییم که A13V این کار را به خوبی انجام داده، هم راحتی استفاده از کیبورد و هم سیستم خنک کنندگی لپ‌تاپ مشکلی با این شیب کم ندارند.

بدنه این لپ‌تاپ از دو جنس پلاستیک و فلز به صورت همزمان استفاده می‌کند. بخش‌هایی مانند استراحتگاه مچ و حاشیه‌های دور صفحه نمایش از پلاستیک و فریم دور صفحه از جنس فلز ساخته شده‌اند. البته پلاستیک به‌کار گرفته شده کیفیت بسیار خوبی دارد و حس پلاستیک‌های ضعیف و ارزان را نمی‌دهد. بدنه لپ‌تاپ هیچ اثر انگشتی بر خود نمی‌گیرد، اما در مدلی که در اختیار ما بود، دو خط بسیار ریز در سمت چپ تاچ‌پد افتاده بود، که تا حدی مقاومت بدنه در برابر خط افتادگی را زیر سوال می‌برد.

بالاتر از کیبورد، یک دریچه بسیار بلند از سمت چپ لپ‌تاپ تا سمت راست آن قرار گرفته که اگر از بالا به صورت مستقیم به آن نگاه کنید، کلمه Stealth درون آن خوانده می‌شود. این کلمه که نام این سری از لپ‌تاپ‌های MSI است، در انگلیسی معنای پنهان و مخفی‌کاری را دارد. از این رو نوشتن کلمه به این صورت که در بسیاری از زاویه‌ها خوانده نمی‌شود کار بسیار جالبی است، اما کل طراحی این دریچه در دیدگاه من از زبان طراحی ساده و شیک لپ‌تاپ فاصله زیادی می‌گیرد. اگر کلمه Stealth با رنگ سفید نوشته نمی‌شد، شاید همچنان سادگی لپ‌تاپ حفظ می‌شد.

پایین‌تر از این دریچه، کیبورد لپ‌تاپ که از چینش 70 درصدی استفاده می‌کند قرار گرفته که جایی برای نام‌پد نیز ندارد. پایین‌تر از کیبورد یک تاچ‌پد نسبتا بزرگ قرار گرفته و در دو طرف آن، برچسب‌های مختلفی مانند لوگوی اینتل، انویدیا و مشخصات لپ‌تاپ چسبیده شده است. توصیه می‌کنم که این برچسب‌ها را بکنید، تا زیبایی ساده لپ‌تاپ به اوج خود برسد.

در دو گوشه‌ پایین چپ و پایین راست، دو شیار باریک قرار داده شده که محل قرارگیری بلندگوهای لپ‌تاپ هستند.

پشت صفحه نمایش لپ‌تاپ، تنها یک لوگو ساده از شرکت سازنده یعنی MSI دیده می‌شود. نبود هیچگونه طراحی‌ اضافه باعث شده تا ظاهر بسیار ساده لپ‌تاپ حفظ شود که به نظر من به زیبایی لپ‌تاپ افزوده است.

بررسی Stealth 15 A13V

با باز کردن لپ‌تاپ، صفحه نمایش 15 اینچی آن دیده می‌شود. کناره‌ها و بالای این صفحه، حاشیه تقریبا نازکی دارد، اما به خاطر 16 به 9 بودن نسبت تصویر، بخش پایینی آن حاشیه تقریبا ضخیمی دارد. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها برای از بین بردن حاشیه پایین، از نسبت تصویر 16 به 10 استفاده می‌کنند.

در دو طرف کناری لپ‌تاپ، مجموعه 8 پورت قرار داده شده که در ادامه به بررسی‌ آن‌ها خواهیم پرداخت. در کنار این درگاه‌ها چند دریچه (4 دریچه سمت راست و 3 دریچه سمت چپ) برای جریان هوا قرار گرفته که به طرز عجیبی شکل و اندازه یک پورت USB را دارند.

بخش جلویی لپ‌تاپ، به جز دو اسم MSI در سمت راست و DynAudio در سمت چپ که شرکت سازنده بلندگوهای لپ‌تاپ است، چیزی دیگری به چشم نمی‌خورد.

در بخش پشتی لپ‌تاپ، مجموعه 6 دریچه (2 دریچه سمت چپ و 4 دریچه سمت راست دستگاه) برای جریان هوا قرار گرفتند که نسبت به دریچه‌های کناری، کمی بزرگتر هستند. در کنار این دریچه‌ها و در گوشه‌ترین نقاط بدنه، دو لولای نگه‌دارنده صفحه نمایش دیده می‌شوند.

لولا

صفحه نمایش و بدنه این لپ‌تاپ با کمک دو لولا به یکدیگر متصل شده‌اند. این دو لولا که حداکثر فاصله ممکن را با یکدیگر گرفتند، به شما امکان باز کردن صفحه نمایش تا زاویه 180 درجه‌ای را می‌دهند.

لولاهای A13V عملکرد بسیار خوبی را در زمینه‌های مختلف از خود نشان می‌دهند. هم آن‌‌قدری محکم هستند که مانع خم شدگی یا تغییر زاویه صفحه نمایش شوند و هم آن‌قدری نرم هستند که ‌می‌توانید به راحتی و با یک دست آن‌ها را باز کنید.

در نظر من تنها روشی که MSI می‌توانست در این بخش بهتر عمل کند افزودن یک برآمدگی کوچک به لبه بالای وبکم است. اینگونه تجربه باز کردن لپ‌تاپ به‌ویژه در تاریکی بهتر و راحت‌تر می‌شد.

ابعاد و وزن

یکی از مهمترین برتری لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی، قابل حمل بودن آن‌هاست. از این رو بررسی ابعاد و وزن لپ‌تاپ‌ها اهمیت بالایی پیدا می‌کند. این لپ‌تاپ دارای ابعاد 247.9 در 358.3 در 19.9 میلی‌متری است که در محدوده عادی ابعاد لپ‌تاپ‌های 15 اینچی قرار می‌گیرد.

این لپ‌تاپ وزن 2.1 کیلوگرمی دارد تا همانند ابعادش تفاوت آنچنانی با انتظاراتمان نداشته باشد. البته می‌توان گفت که وزن و ضخامت لپ‌تاپ مقدار اندکی به سمت نقطه مثبت تمایل دارند.

مقاومت بدنه

بدنه لپ‌تاپ بسیار مقاوم به نظر می‌رسد و نسبت به فشار دست، هیچ خم‌شدگی از خود نشان نمی‌دهد. برخی از لپ‌تاپ‌ها با فشردن محکم دکمه‌های کیبورد مقداری خم می‌شوند، ولی در A13V خبری از این خم‌شدگی‌ها نیست. از صفحه نمایش هم به خوبی محافظت می‌شود و نسبت به فشارهای عادی خم شدگی و انحنای خاصی از خود نشان نمی‌دهد.

توجه داشته باشید که ما فقط مقاومت لپ‌‌تاپ نسبت به فشارهای عادی دست را که در طول استفاده‌های روزمره به لپ‌تاپ وارد می‌شوند، مورد بررسی قرار دادیم. به همین دلیل نمی‌توان در مورد مقاومت لپ‌تاپ در قبال ضربه یا فشارهای بیشتر نتیجه‌گیری کرد.

درگاه‌ها و ارتباطات

مجموعا هشت درگاه مختلف در دو طرف کناری این لپ‌تاپ دیده می‌شوند. در سمت راست لپ‌تاپ، یک پورت LAN یک گیگابیتی RJ45، یک پورت USB 3.2 Gen Type A، یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type C و یک جک 3.5 میلی‌متری برای صدای ورودی و خروجی قرار داده شده است.

بررسی Stealth 15 A13V

در طرف دیگر این لپ‌تاپ، یک پورت HDMI با پشتیبانی رزولوشن‌های 8K و 4K به ترتیب در نرخ به‌روزرسانی‌های 60 و 120 هرتزی، یک پورت USB 3.5 Gen 2 Type A، یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type C با پشتیبانی از Display Port و Power Delivery و پورت اتصال کابل برق قرار داده شده‌اند.

با استفاده از Power Delivery شما می‌توانید با درگاه تایپ سی، لپ‌تاپ را با سرعت 100 واتی شارژ کنید. لازم به ذکر است، هنگامی که با استفاده از PD، لپ‌تاپ را شارژ می‌کنید، لپ‌تاپ به صورت مستقیم از برق ورودی استفاده نخواهد کرد و همچنان از باتری خود برق خواهد گرفت. پس هنگامی که قصد دارید با PD لپ‌تاپ را شارژ کنید، بهتر است کار سنگینی با لپ‌تاپ انجام ندهید.

غیبت درگاه‌های تاندربولت و SD Card باعث می‌شود که این لپ‌تاپ کارایی‌های زیادی را از دست بدهد. به جز این دو مورد، MSI پورت‌های بسیار خوبی را برای لپ‌تاپ جدید خود انتخاب کرده است.

علاوه بر این که تعداد و تنوع درگاه‌ها بسیار خوب هستند، من شخصا نحوه چینش آن‌ها را هم یک نقطه مثبت دیگر برای این لپ‌تاپ حساب می‌کنم. قرار داشتن 2 عدد پورت USB در هر دو طرف لپ‌تاپ باعث می‌شود که با توجه به جا و شرایطی که در حال استفاده از لپ‌تاپ هستید، از نظر دسترسی به پورت‌های مهم هیچ کمبودی احساس نکنید.

در بخش ارتباطات بی‌سیم این لپ‌تاپ، وای‌فای 6 و بلوتوث 5.2 را در اختیار شما قرار می‌دهد که هر دوی آن‌ها نمره قبولی را از طرف ما دریافت می‌کنند.

کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد

اگر جز آن دسته از آدم‌هایی هستید که حس تایپ کردن دکمه‌ها برای شما اهمیت زیادی دارد، باید بگوییم که شاید این کیبورد آن حس لذت بخش را برای شما نداشته باشد. دکمه‌ها به مقدار کمی پایین می‌روند، بسیار نرم هستند و صدای کلیک لذت بخشی ندارند. البته اگر جز آن دسته نیستید، این کیبورد شما را ناامید نخواهد کرد. خود کیبورد و دکمه‌ها مشکل خاصی ندارند و کیفیت بالایی را از خود نشان می‌دهند، با این حال برخی نکات عجیب درمورد آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

با توجه به این که این لپ‌تاپ ابعاد 15 اینچی دارد، جایی برای قرار دادن بخش نام‌پد نیست. با وجود این، MSI در چینش دکمه‌های این کیبورد تصمیمات بسیار عجیب و خارج از چارچوبی گرفته که چندان قابل دفاع نیستند.

دکمه Fn که یکی از دکمه‌های مهم لپ‌تاپ‌ها به حساب ‌می‌آید معمولا در گوشه پایین سمت چپ کیبوردها قرار می‌گیرد، اما MSI این دکمه را به سمت راست کیبورد برده و با نصف کردن ابعاد آن، در کنار دکمه Ctrl قرار داده است. این کار باعث شده تا دکمه Ctrl سمت چپ، ابعاد بزرگ‌تر از حالت عادی به خود بگیرد تا هم‌اندازه با دکمه Shift باشد. شاید یکی از دلایل انتقال دکمه Fn بزرگتر کردن همین دکمه Ctrl بوده است.

لازم به ذکر است که دکمه Fn تنها نکته عجیب چینش این کیبورد نیست. دکمه‌های Delete ،Insert ،Page Up و Page Down به جای این که در کنار هم باشند، به صورت عمودی بالای دکمه جهت سمت راست روی هم چیده شده‌اند.

بررسی Stealth 15 A13V

برخی از لپ‌تاپ‌ها برای ذخیره فضای بیشتر، دکمه‌های جهت را کوچک می‌سازند، اما در لپ‌تاپ A13V این دکمه‌ها ابعاد مشابهی با دیگر دکمه‌ها دارند، که ابعاد مناسبی به آن‌ها اختصاص داده شده است.

این کیبورد سیستم نورپردازی RGB نداشته و تمام دکمه‌های آن تنها نور پس‌زمینه سفید را در اختیار دارند. شما می‌توانید با ترکیب دکمه‌های Fn + F8 شدت نور پس‌زمینه را تنظیم کنید. با توجه به برچسب قیمتی که MSI برای این لپ‌تاپ انتخاب کرده، قطعا نبود RGB برای کیبورد، یک نقطه ضعف حساب می‌شود.

برخی از دکمه‌های کیبورد مانند Caps Lock، دارای یک چراغ ریز در گوشه‌های خود هستند، که نشان‌دهنده روشن بودن یا خاموش بودن آن دکمه است. البته در دیدگاه من MSI می‌توانست عملکرد بهتری را در طراحی این چراغ‌ها داشته باشد، چرا که در روشنایی روز یا محیط‌های پرنور، تشخیص روشن یا خاموش بودن این چراغ‌ها کمی سخت می‌شود.

یکی از نقاط مثبت این کیبورد درج شدن حروف فارسی روی دکمه‌های آن است که کار را برای کاربران ایرانی بسیار راحت‌تر می‌کند.

تاچ‌پد

قبل از هرچیزی باید بگویم که من به شخصه حداقل استفاده را از تاچ‌پدها دارم و همیشه استفاده از ماوس را ترجیح می‌دهم. با این حال در میان لپ‌تاپ‌هایی که دیدم، تاچ‌پد A13V جزو برترین‌ها حساب نمی‌شود. در نگاه اول شاید متوجه چیز خاصی نشوید، ولی با بررسی‌های بیشتر متوجه خواهید شد که دقت و روان بودن آن خیلی خوب نیست. در چند ساعت استفاده من از تاچ‌پد، یکی دوبار کلیک من تشخیص داده نشد.

بررسی Stealth 15 A13V

ابعاد تاچ‌پد تقریبا بزرگ است و با توجه به محل قرارگیری آن، دسترسی به آن بسیار آسان است. این تاچ‌پد، یک نقطه ضعف برای لپ‌تاپ نیست، ولی قطعا نقطه قوت آن هم به‌حساب نمی‌آید. برای استفاده‌های روزمره قطعا می‌توانید روی این تاچ‌پد حساب باز کنید، ولی اگر در اکثر مواقع تاچ‌پد را به ماوس ترجیح می‌دهید و کیفیت آن برای شما مهم است، این تاچ‌پد قطعا بهترین انتخاب شما نخواهد بود.

وبکم و میکروفن

MSI یک دوربین HD با توانایی ضبط فیلم با رزولوشن 720p با نرخ 30 فریم را به عنوان وبکم این لپ‌تاپ انتخاب کرده است. محل جایگیری این وبکم مانند اکثر لپ‌تاپ‌ها بالای صفحه نمایش است. کیفیت این وبکم همانند کیفیت تقریبا تمام لپ‌تاپ‌های دیگر تعریف خاصی ندارد و تنها به درد برگزاری تماس‌های تصویری می‌خورد. البته وبکم A13V در انجام این کار عملکرد بسیار خوبی دارد و کیفیت نسبتا خوبی دارد.

یکی از برتری‌های این وبکم، زاویه دید آن است. شما می‌توانید با استفاده از لولاهای لپ‌تاپ، صفحه نمایش را تا زاویه 180 درجه‌ای باز کنید. این وبکم می‌تواند در اکثر زاویه‌ها، چهره شما را در کادر جا دهد و زاویه مناسبی را به تصویر بکشد.

دقیقا در کنار وبکم، یک چراغ ریز قرار داده شده که هروقت وبکم در حال عکس‌برداری یا فیلم‌برداری باشد، چشمک می‌زند. این چراغ برای افرادی که برای حریم شخصی اهمیت زیادی قائل هستند، نقطه قوت مهمی حساب خواهد شد.

از طرفی میکروفن لپ‌تاپ کیفیت بسیار بالایی دارد و صدا را بسیار واضح ضبط می‌کند. این میکروفن رنج خوبی داشته و نویز زیادی را ضبط نمی‌کند.

بررسی Stealth 15 A13V – صفحه نمایش

صفحه نمایش 15.6 اینچی به کار رفته در این لپ‌تاپ، رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی و نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی را در اختیار شما می‌گذارد. ابعاد و رزولوشن به کار رفته در این صفحه، تراکم 141 پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می‌آورند. طبق گفته‌های MSI پنل به کار رفته در این صفحه نمایش “IPS-Level” یا “در سطح IPS” است.

در میان دیگر نسخه‌های این لپ‌تاپ، نسخه‌ای با پنل OLED، رزولوشن QHD و نرخ به‌روزرسانی 240 هرتزی نیز دیده می‌شود که به‌مراتب گزینه جذاب‌تری است. به صورت کلی، هر دو عضو دیگر این خانواده از لپ‌تاپ‌ها، صفحه نمایش به مراتب بهتری را نسبت به این نسخه ارائه می‌دهند.

بررسی Stealth 15 A13V

به جز زاویه دید بسیار خوب و نرخ به‌روزرسانی بالا، نقطه مثبت دیگری در این صفحه نمایش دیده نمی‌شود. این صفحه از HDR پشتیبانی نکرده و تنها 63.6 درصد از رنگ‌های sRGB را پوشش می‌دهد. این پوشش رنگی در مقایسه با لپ‌تاپ‌های امروزی که عدد به‌مراتب بالاتری دارند، یا در برخی موارد به بیش از 100 درصد هم می‌رسند، نقطه ضعف بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

این صفحه می‌تواند حداکثر روشنایی 191 نیت را در اختیار شما بگزارد که اصلا عدد خوبی نبوده و پایین‌تر از میانگین است. با این حداکثر روشنایی، استفاده از لپ‌تاپ در محیط‌های بسیار روشن مانند خارج از خانه، اصلا تجربه خوبی نخواهد بود.

این صفحه نمایش به خاطر ضعف در نمایش رنگ‌ها، به هیچ وجه به هنرمندان، طراحان و تدوین کنندگان پیشنهاد داده نمی‌شود. برای استفاده‌های روزمره و بازی‌ها چندان هم صفحه نمایش بدی نیست. تراکم پیکسلی خوب آن باعث می‌شود که تصاویر پیکسلی دیده نشوند و نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی تصاویر روانی را به شما نشان خواهد داد. پس اگر قصد خرید لپ‌تاپ‌ برای کارهای گرافیکی و طراحی را دارید، این مدل انتخاب خوبی نخواهد بود.

بلندگو

بلندگوهای دوگانه این لپ‌تاپ 2 واتی بوده و صدای خود را از طریق دو شیار که در گوشه‌های پایین چپ و پایین راست قرار دارند، به شما منتقل می‌کنند. جایگیری این بلندگوها چندان مطلوب نیست، چرا که هنگام استفاده من از کیبورد، دست‌های من روی این شیارها قرار می‌گرفتند و باعث گرفتگی صدا می‌شدند. حالتی که دست‌های من مانع شیارها نشوند، برای من اصلا راحت نبود. لازم به ذکر است که شاید تجربه همه افراد مانند تجربه من نباشد.

بزرگترین مشکل من با بلندگوها، حجم صدای آن‌هاست. حتی وقتی که صدای بلندگوها را تا حداکثر زیاد کنید، حجم صدا تازه به محدوده متوسط می‌رسد. وضوح صدا و بیس آن نیز قطعا می‌توانست بهتر باشد.

یکی از نکات مهم این بلندگوها این است که بعد از نصب درایورهای که در سایت MSI قرار گرفته‌اند، عملکرد آن‌ها به مراتب بهتر شد. پس حتما بعد از خرید این لپ‌تاپ، سراغ نصب درایورهای رسمی آن بروید. با این حال بازهم کیفیت بلندگوها در حدی نیست که یک لپ‌تاپ با این رنج قیمت باید داشته باشد. با همه این‌ها اکثر گیمرها با هدفون‌های مخصوص بازی می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که از اسپیکر خود لپ‌تاپ استفاده شود.

بررسی Stealth 15 A13V – سخت‌افزار

برخلاف بیشتر بخش‌های دیگر لپ‌تاپ که ایرادهای ریز زیادی در خود جا داده‌اند، لپ‌تاپ A13V، تقریبا تمام بخش‌های مختلف سخت‌افزار را به نقاط مثبت خود تبدیل می‌کند. در ادامه و به تفکیک قطعات مختلف، به نقد و بررسی سخت‌افزار لپ‌تاپ MSI Stealth 15 A13V می‌پردازیم. در انتهای این بخش بنچمارک‌های مختلف نیز قرار دادیم و دما و گرمای لپ‌تاپ را بررسی خواهیم کرد.

پردازنده

شرکت MSI، پردازنده نسل 13 اینتل با نام Core i7 13620H را به عنوان قلب پردازشی لپ‌تاپ جدید خود انتخاب کرده که عملکرد بسیار خوبی دارد. این پردازنده عضو پایین‌رده خانواده خود حساب می‌شود، اما با این حال عملکرد بسیار خوبی دارد و در استفاده‌های مختلف مانند بازی‌ها و برنامه‌های مختلف، شما را به هیچ وجه ناامید نخواهد کرد.

این پردازنده از 10 هسته و 16 رشته تشکیل شده که 6 هسته آن از نوع Performance و 4 هسته آن از نوع Efficient هستند. استفاده از دو نوع هسته به پردازنده اجازه می‌دهد تا بسته به شرایط، میان عملکرد بهتر و مصرف باتری کمتر، انتخاب کند.

مقدار 24 مگابایت اسمارت کش در اختیار این پردازنده قرار دارد و فرکانس آن به 4.7 گیگاهرتز نیز می‌رسد. طبق گفته‌های MSI بسته به شرایط مختلف این پردازنده می‌تواند تا 115 وات برق مصرف کند.

کارت گرافیک

پردازنده i7 13620H پردازنده گرافیکی Intel UHD را نیز در خود جا داده تا هنگام انجام امور روزمره وظایف گرافیکی را بر عهده بگیرد. به محض باز شدن یک بازی یا کاری را که پردازش سنگین گرافیکی نیاز دارد، کارت گرافیک اختصاصی لپ‌تاپ یعنی انویدیا 4050 شروع به فعالیت می‌کند. تفکیک کارهای مختلف روی کارت گرافیک‌های مختلف باعث می‌شود که لپ‌تاپ در کارهای روزمره، شارژدهی بیشتر و در کارهای سنگین، عملکرد بهتری داشته باشد.

شرکت MSI پشتیبانی از MUX Switch را نیز به لپ‌تاپ Stealth 15 A13V خود اضافه کرده است. هنگامی که یک لپ‌تاپ دو کارت گرافیک داشته باشد، پشتیبانی از MUX Switch برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. در حالت کلی، تصاویر خروجی کارت گرافیک 4050، به کارت گرافیک داخلی تحویل داده شده و سپس به صفحه نمایش می‌روند. این کار باعث می‌شود که کارت مجزا تا حدی محدود شود و چند فریم کمتر در هر ثانیه نمایش دهد. MUX کارت گرافیک خارجی را به صورت مستقیم به صفحه نمایش متصل می‌کند تا آسیبی به عملکرد کارت مجزا وارد نشود.

کارت گرافیک 4050، عضو اقتصادی از خانواده سری 4000 گرافیک‌هاست، اما با این حال عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد. این کارت، هنگام انجام کارهای سنگین می‌تواند با استفاده از Dynamic Boost، به فرکانس 2370 مگاهرتز و مصرف برق 90 واتی دست یابد.

برای این کارت، 6 گیگابایت وی‌رم نسل GDDR6 در نظر گرفته شده است. این مقدار برای اکثر کارهای پردازشی و بازی‌های امروزه کافی است، اما باید بدانید که 6 گیگابایت وی‌رم، مقدار کافی برای بازی‌های سنگین فعلی و بازی‌های آینده نیست. به همین دلیل هرچه قدر هم خود کارت قدرتمند باشد، به دلیل کمبود وی‌رم، در اجرای برخی بازی‌ها به مشکل خواهد خورد.

بررسی Stealth 15 A13V

یکی از مهمترین ویژگی‌های امروزه کارت‌های انویدیا، تکنولوژی DLSS نام دارد. این کارت گرافیک که از آخرین نسل انویدیا آمده، می‌تواند با نسخه DLSS 3.5، عملکرد بازی‌ها را به مراتب بهبود بخشد. این تکنولوژی به جای این که بازی را در رزولوشن 1080 اجرا کند، آن را در رزولوشنی پایین‌تر اجرا می‌کند تا فریم‌ریت بهتری به دست آورد، سپس با استفاده از هوش مصنوعی، رزولوشن تصاویر خروجی را به 1080 می‌رساند. همچنین یکی از ویژگی‌های جدید DLSS این است که می‌تواند فریم‌های کاملا جدیدی را تنها با استفاده از هوش مصنوعی در لابه‌لای فریم‌های رندر شده، تولید کند.

با توجه به این که تکنولوژی DLSS روز به روز به بازی‌های بیشتری اضافه می‌شود، خیال شما را تا حدی از فریم‌ریت بالا در بازی‌ها راحت می‌کند. البته توجه داشته باشید که DLSS می‌تواند فریم‌ریت بازی‌ها را تا حد خوبی بالا ببرد، اما همچنان نمی‌تواند کمبود شدید وی‌رم را جبران کند.

رم

رم نیز یک بخش دیگر از سخت افزار این لپ‌تاپ است که به عنوان نقطه قوت آن به شمار می‌آید. مجموعا 16 گیگابایت نسل DDR5 با فرکانس 5200 توسط MSI برای این لپ‌تاپ انتخاب شدند. 16 گیگابایت برای تقریبا تمام استفاده‌ها مخصوصا بازی‌ها کافی بوده و تا مدت‌ها کافی خواهد ماند. اگر کارهایی که با لپ‌تاپ انجام می‌دهید به بیش از 16 گیگابایت رم نیاز دارد، می‌توانید با تعویض دو رم فعلی با دو رم جدید، این مقدار را تا 64 گیگابایت افزایش دهید.

حافظه داخلی

با به پایان رسیدن دوران حافظه‌های HDD به دورانی می‌رسیم که حافظه‌های SSD تبدیل به حافظه اصلی می‌شوند و به مرور، سریع و سریع‌تر می‌شوند. حافظه یک ترابایتی SSD به کار رفته در این لپ‌تاپ، یکی از سریع‌ترین SSDهاست. این حافظه در خواندن متوالی اطلاعات توانست سرعت 6740 مگابایت بر ثانیه‌ای را ثبت کند. سرعت این حافظه باعث می‌شود که کارهایی مانند لود شدن ویندوز و برنامه‌ها و یا نصب بازی‌ها بسیار سریع‌تر رخ بدهند و عملکرد تقریبا هیچ برنامه‌ای به سرعت حافظه محدود نشود.

همچنین علاوه بر SSD نصب شده، یک اسلات M.2 نسل 4 دیگر نیز در این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده تا در صورت تمایل با نصب SSD جدید، فضای ذخیره سازی خود را افزایش دهید.

دما و گرما

شرکت MSI در تبلیغ‌ها و مشخصات این محصول تاکید ویژه‌ای روی سیستم خنک کنندگی جدید این لپ‌تاپ دارد. MSI در طراحی سیستم خنک کنندگی این لپ‌تاپ سراغ 3 فن و 5 لوله انتقال گرما رفته تا بتواند گرمای تولید شده تمام قطعات را مدیریت کند.

بررسی Stealth 15 A13V

با توجه به تست‌های انجام شده، به نظر می‌رسد که سیستم خنک کننده جدید MSI عملکرد بسیار خوبی دارد و قطعا جز بهترین نقاط مثبت آن است. بعد از اجرا کردن چند تست Cinebench 2024 به صورت متوالی، عملکرد لپ‌تاپ افت خاصی نداشت که نشان دهنده عملکرد فوق‌العاده خنک کنندگی آن است. در طول این تست‌ها که پردازنده را تا مرزهای عملکردی خود می‌برد، دمای پردازنده به 93 درجه رسید که دمای معقولی برای این پردازنده است.

با وجود این که در طول این تست‌ها هر سه فن با سرعت 5400 دور بر دقیقه در حال چرخش بودند، لپ‌تاپ صدای آزاردهنده‌ای از خود تولید نمی‌کرد و شدت صدای نویز آن در محدوده نرمال قرار می‌گرفت.

یکی دیگر از نقاط قوت این سیستم خنک کنندگی، مدیریت گرمای آن است، حتی هنگامی که لپ‌تاپ به دمای 93 درجه‌ای می‌رسد هم گرمای درون لپ‌تاپ به دستان شما منتقل نمی‌شود. در بیشتر لپ‌تاپ‌ها در دماهای بالا، بدنه و کیبورد آن‌ها داغ می‌شود. در این لپ‌تاپ و در دمای 93 درجه، کیبورد تنها به قدری گرم می‌شود که با لمس آن متوجه روشن بودن آن خواهید شد و گرمای خاصی را احساس نخواهید کرد.

بنچمارک‌ها

در این بخش نتایج به‌دست آمده از برخی از بنچمارک‌های معروف را برای شما آورده‌ایم. همانطور که مشاهده می‌کنید، این لپ‌تاپ در تمام تست‌ها نمرات بسیار خوبی دریافت کرده تا قدرت سخت‌افزاری خود را به نمایش بگذارد. البته باید توجه داشته باشید که هم پردازنده و هم کارت گرافیک به کار رفته در این لپ‌تاپ، عضوهای پایین‌رده از خانواده و سری خود هستند. به همین دلیل قرار نیست این لپ‌تاپ، بهترین نتایج ممکن را ثبت کند.

با این حال، این تست‌ها به ما نشان می‌دهند که عضو کوچک‌تر خانواده بودن به معنی ضعیف بودن نیست! سخت‌افزار به کار رفته در این لپ‌تاپ، از پس تمام کارهای روزمره به‌خوبی بر می‌آیند و در انجام کارهای پردازشی سنگین نیز عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت. بعید به نظر می‌رسد که عملکرد سخت‌افزاری لپ‌تاپ در انجام کاری، شما را ناامید کند.

عملکرد در بازی‌ها

در جدول زیر میانگین فریم‌ریت به‌دست آمده در چند بازی مختلف آمده است. سخت‌افزار قرار گرفته در این لپ‌تاپ، قدرت پردازشی لازم برای کسب فریم‌ریت بالا در بیشتر بازی‌ها را دارد. حتی اگر قدرت پردازشی کافی نباشد، تکنولوژی DLSS به کمک آن‌ها خواهد آمد. نکته مهم لپ‌تاپ برای بازی‌ها، وی‌رم کم کارت گرافیک آن است که قطعا در بازی‌های آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

بازی / تنظیمات گرافیکی

بالا

متوسط

پایین

Alan Wake 2

45

47

59

Forza Horizon 5

42

89

114

Far Cry 6

82

128

142

Starfield

34

53

61

Star Wars Jedi Survivor

48

67

71

به صورت کلی جای نگرانی برای اجرای بازی‌‌های مختلف مخصوصا آن‌هایی که از DLSS پشتیبانی می‌کنند، وجود ندارد. اگر گرافیک بالا برای شما مهم‌تر است، این لپ‌تاپ فریم‌ریت قابل قبولی برای شما به ارمغان خواهد آورد. اگر هم فریم‌ریت بالا برای شما مهم‌تر است با اعمال تنظیمات مناسب، این لپ‌تاپ از پس این چالش نیز بر خواهد آمد. اما باید بدانید که مشکلی مانند وی‌رم، به مرور زمان و با سنگین‌تر شدن بازی‌ها بدتر خواهد شد و راه‌حل مطلوبی برای آن وجود ندارد.

نرم افزار اختصاصی

شرکت ام‌اس‌آی برنامه MSI Center را برای لپ‌تاپ‌های خود توسعه داده که ویژگی‌های زیادی را در خود جا داده است. تمام ویژگی‌های این برنامه به صورت افزونه قابل نصب بوده و هنگاه راه‌اندازی برنامه از شما می‌پرسد که مایل به نصب کدام موارد هستید. این برنامه دقیقا همان کارهایی را می‌کند که از آن انتظار می‌رود. البته با این حال تجربه کار با برنامه اختصاصی لپ‌تاپ‌های ایسوس برای من بهتر و راحت‌تر بود.

یکی از ویژگی‌های برنامه که می‌توانید آن را نصب کنید، حالت بازی نام دارد. با روشن کردن حالت بازی، این نرم‌افزار، لپ‌تاپ را کمی بهینه می‌کند تا حدود 5 درصد به عملکرد در بازی‌ها کمک کند. یک نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که در مدت زمان کوتاه استفاده من از برنامه، 2 بار عملکرد آن به مشکل خورد و اعداد گزارش شده از وضعیت سخت‌افزار را به‌روز نمی‌کرد.

باتری و شارژدهی

باتری قرار گرفته در این لپ‌تاپ سه سلولی و 53.5 وات‌ساعتی است. ظرفیتی که برای این باتری در نظر گرفته شده بسیار کم است. هرچه قدر مصرف برق قطعات پایین باشد و هر چه قدر استفاده از لپ‌تاپ سبک باشد، بازهم نمی‌توان انتظار شارژدهی خوبی از این ظرفیت کم داشت. با این حال اکثر لپ‌تاپ‌هایی که به سخت‌افزارهای قدرتمند مجهز هستند، معمولا ظرفیت باتری بالایی ندارند.

این باتری در استفاده‌های روزمره می‌تواند کمی بیشتر از 3 ساعت شارژ خود را نگه دارد که عدد بسیار بالایی نیست. برای شارژ این باتری دو راه وجود دارد، استفاده از آداپتور 180 واتی و یا استفاده از درگاه تایپ سی که تا شارژ 100 واتی را پشتیبانی می‌‌کند. شارژ لپ‌تاپ با آداپتور 180 واتی چیزی بین 1.5 تا 2 ساعت زمان لازم خواهد داشت.

بررسی Stealth 15 A13V

همانطور که در بخش درگاه‌ها گفتیم زمانی که شارژ لپ‌تاپ از طریق تایپ سی انجام شود، لپ‌تاپ هنوز با برق باتری کار خواهد کرد. تنها هنگام استفاده از آداپتور، لپ‌تاپ برق را مستقیما از برق ورودی خواهد گرفت. به همین علت بهتر است هنگام شارژ از طریق تایپ سی، کارهای سنگینی با لپ‌تاپ انجام ندهید.

بررسی Stealth 15 A13V – جمع بندی

به طور کلی لپ‌تاپ Stealth 15 A13V، نقاط قوت بسیار خوبی را ارائه می‌دهد تا ارزش خرید آن بالاتر برود، اما برخی ایراداتی را نیز دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. مسائل مرتبط با صفحه نمایش و بلندگوهای آن مانع سرسختی برای درخشش سخت‌افزار خوب آن می‌شوند. با وجود مسائلی مانند صفحه نمایش و بلندگوها و نبود ویژگی‌های مانند اسلات SD Card پیشنهاد این لپ‌تاپ به طراحان و هنرمندان را کار بسیار سختی می‌کند.

در نهایت باید بگوییم که اگر موارد خاصی که در سراسر این بررسی به آن‌ها اشاره کردیم برای شما اهمیت بالایی ندارند، آن وقت لپ‌تاپ Stealth 15 A13V خرید خوبی برای شما خواهد بود. یک نسخه دیگر از این لپ‌تاپ با کارت گرافیک 4060 و صفحه نمایش OLED و QHD با نرخ 240 هرتزی نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد مشکلات صفحه نمایش این مدل را ندارد. اگر تفاوت قیمت خیلی زیاد نباشد، شاید این نسخه برای جامعه بزرگتری مناسب قابل استفاده باشد.

نقاط قوت

نقاط ضعف

سخت‌افزار مناسب برای انجام اکثر کارها

سیستم خنک کنندگی کارآمد

حافظه داخلی سریع 

تعداد، تنوع و چینش درگاه‌ها

طراحی ساده و زیبا

بدنه مقاوم

روشنایی و پوشش رنگی کم صفحه نمایش

کیفیت پایین و حجم صدای بلندگوها

نبود RGB و چینش دکمه‌های کیبورد

تاچ‌پد می‌توانست بهتر باشد

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH