بررسی کامل گلکسی S23 FE سامسونگ

در این مقاله به طور جامع به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE خواهیم پرداخت.

سری فن ادیشن از خانواده پرچمدار گلکسی S سامسونگ را می‌توان یکی از جدید‌ترین محصولات بخش تلفن همراه این شرکت کره‌ای محسوب کرد. سری فن ادیشن عمر زیادی ندارد و حتی مدل‌های زیاد از آن هم تولید نشده و تاکنون تنها چهار مدل فن ادیشن در سه سال مختلف به بازار آمده است.

اولین گوشی این سری در سال 2020 به نام گلکسی S20 FE در دو نسخه معمولی و 5G وارد بازار شد. این مدل طرفداران بسیاری پیدا کرد زیرا مشخصاتی مشابه به یک پرچمدار را با قیمتی مناسب در اختیار کاربران قرار می‌داد.

پس از این دو نسخه، با گذشت بیش از یک سال و نیم در ژانویه 2022 مدل گلکسی S21 FE به بازار آمد. مدلی مشابه با سری پرچمدار گلکسی S21 و مشخصات بسیار عالی که باز هم توانست در میان خریداران محبوب شود.

از ابتدای سال 2022 تا انتهای سال 2023 باز هم بیش از یک سال و نیم طول کشید تا نسخه بعدی این مدل وارد بازار شود. به نظر می‌رسد سامسونگ قصد ندارد هر سال سری FE را وارد بازار کند، از طرفی زمان دو سال هم کمی زیاد است، بنابراین با فواصل حدودا 16 تا 20 ماهه، مدل جدید این سری را معرفی می‌کند.

مدل جدید گلکسی S23 FE نام دارد که طراحی آن شبیه به سری گلکسی S23 است و مشخصاتی در حد یک پرچمدار دارد. مدل‌های FE درواقع نسخه ارزان‌قیمت‌تر از پرچمداران سامسونگ هستند. بازار هدف این سری، افرادی هستند که یک گوشی بسیار قدرتمند می‌خواهند ولی قصد ندارند اندازه یک پرچمدار هزینه کنند.

حال این گوشی جذاب و بالارده به دفتر آی‌تی‌رسان آمده و ما قصد داریم به طور کامل آن را نقد و بررسی کنیم. بنابراین اگر به بازار تلفن همراه علاقه دارید یا از طرفداران سامسونگ هستید و می‌خواهید یک گوشی با کیفیت خریداری کنید، تا پایان بررسی گلکسی S23 FE همراه ما باشید:

مشخصات سامسونگ گلکسی S23 FE

ابعاد
158 در 76.5 در 8.2 میلی‌متر
وزن
209 گرم
نمایشگر
6.4 اینچ داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1080 در 2340
پردازنده
اگزینوس 2200
پردازنده گرافیکی
Xclipse 920
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1
دوربین اصلی
سه‌گانه: 50 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 8 مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
 دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی
باتری
4500 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی

قیمت سامسونگ گلکسی S23 FE

در زمان نگارش این مطلب، گوشی گلکسی S23 FE در دو نسخه رم 8 گیگابایت و حافظه 128 و 256 گیگابایت دربازار موجود است. این گوشی به صورت رسمی رجیستری شده و با گارانتی معتبر به فروش می‌رسد، حدود قیمتی دو نسخه آن به شرح زیر است:

گلکسی S23 FE رم 8 حافظه 128 گیگابایت: 22 میلیون و 500 هزار تومان تا 23 میلیون و 600 هزار تومان

گلکسی S23 FE رم 8 حافظه 256 گیگابایت: 23 میلیون و 500 هزار تومان تا 24 میلیون تومان

گلکسی S23 FE از نظر قیمتی تفاوت زیادی با مدل دو سال پیش یعنی گلکسی S21 FE ندارد. مدل قدیمی‌تر در بازه حدود 18 تا 22 میلیون تومان به فروش می‌رسد و ارزش دارد چند میلیون بیشتر برای خرید نسخه جدیدتر هزینه کنید.

طبیعتا باید از این به بعد منتظر کاهش قیمت گلکسی S21 FE باشیم، همچنین مدل گلکسی S23 FE تازه به بازار آمده و ممکن است بعد از چند وقت، کاهش قیمت یک تا دو میلیون تومانی داشته باشد.

اما در بازار فعلی اگر به دنبال خرید یک گوشی در بازه 20 تا 25 میلیون تومان هستید، گلکسی S23 FE نسبت به رقبای خود ارزش خرید بالایی دارد.

اقلام درون جعبه گلکسی S23 FE

جعبه گلکسی S23 FE بسیار کوچک و ساده است. این جعبه رنگی مشکی دارد و لایه رویی آن طرحی مانند چرم داشته تا کمی حس لاکچری بودن به خریدار انتقال دهد.

درون جعبه خود گوشی قرار دارد و یک جعبه دیگر که در آن یک برگه راهنما و کابل USB-C به USB-C قرار گرفته است. سوزن سیمکارت هم در جعبه هست.

اقلام درون جعبه همین موارد هستند و هیچ چیز خاص دیگری درون جعبه نیست و طبق معمول خبری هم از شارژر نیست.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی گلکسی S23 FE

سامسونگ تصمیم گرفته در گوشی‌های خود از یک طراحی واحد و یکسان استفاده کند. پیش‌تر اپل به این کار متهم می‌شد و کاربران و کارشناسان زیادی از نبود خلاقیت و تنوع در طراحی مدل‌های مختلف آیفون به این شرکت ایراد می‌گرفتند.

حال سامسونگ هم به این رویه روی آورده است، طبیعتا این کار باعث کاهش هزینه‌های سامسونگ می‌شود ولی کاربران باید با یک سری گوشی شبیه به هم کنار بیایند. این اتفاق در مورد سامسونگ بیشتر به چشم می‌آید زیرا این شرکت در طول سال چندین مدل میان‌رده و بالارده با ظاهری یکسان تولید می‌کند و تعداد مدل‌های شبیه به هم سامسونگ در طول یک سال بسیار بیشتر از اپل است.

طراحی

از ابتدای سال، دو گوشی گلکسی S23 و S23 پلاس، گلکسی A14، گلکسی A24، گلکسی A34، گلکسی A54 و حالا گلکسی S23 FE با یک طراحی یکسان روانه بازار شدند و به همین دلیل واقعا حرف زیادی برای گفتن ما باقی نمی‌ماند.

تاکنون اکثر این مدل‌ها به دفتر آی‌تی‌رسان آمده‌اند و ما در خصوص این طراحی بارها صحبت کردیم. البته همه این مدل‌ها تفاوت‌های جزئی با هم دارند ولی شاید همه را کنار هم قرار دهید، به سختی متوجه تفاوت آن‌ها شوید.

گلکسی S23 FE

اما شاید این مدل‌ها از نظر ظاهری یکسان باشند، ولی کیفیت ساخت یک مدل میان‌رده ارزان قیمت با یک پرچمدار کاملا متفاوت است. مدلی مانند گلکسی S23 FE از کیفیت ساخت بسیار بالایی بهره می‌برد و این حس در همان لحظه ابتدایی که گوشی را در دست می‌گیرید، مشخص است.

کیفیت بالای فریم و بدنه پشتی از همان ابتدا نظر شما را جلب می‌کند. سری FE تاکنون با بدنه پلاستیکی روانه بازار می‌شدند ولی در این مدل بدنه پشتی شیشه‌ای است و باعث می‌شود تا حس در دست داشتن یک پرچمدار را داشته باشید. فریم آلومینیومی و بدنه شیشه‌ای با روکش گوریلا گلس 5 هم مقاومت بالایی دارد و هم این مدل را از میان‌رده‌های پلاستیکی جدا می‌کند.

طراحی همانطور که گفتیم شبیه دیگر مدل‌های امسال سامسونگ است و حالت مکعبی دارد. فریم کناری خمیدگی ملایمی دارد ولی با زاویه 90 درجه به بدنه پشتی و نمایشگر جلو متصل می‌شود و به همین دلیل حالتی باکسی به خود می‌گیرد. همین مدل طراحی باعث شده تا لبه‌های گوشی در دست احساس شود و کمی تیز باشد.

قاب پشتی گوشی هم هیچ خمیدگی ندارد و کاملا صاف است، این اتفاق به احساس شدن تیزی لبه‌های این مدل کمک کرده است.

چهار گوشه بالا و پایین گوشی مانند گذشته گرد است، تنها مدل سامسونگ که گوشه‌های تیز دارد گلکسی S23 اولترا است و بقیه مدل‌ها با گوشه‌های گرد عرضه شده‌اند که سال‌هاست از این مدل طراحی در محصولات سامسونگ استفاده می‌شود.

وقتی گوشی را در دست می‌گیرید کمی پهن و ضخیم به نظر می‌رسد، به علت مکعبی بودن فریم، ضخامت آن بیشتر به نظر می‌رسد واگرنه مدل‌هایی با ضخامت بیشتر هستند که به دلیل خمیده بودن قاب پشتی، خیلی بهتر در دست قرار می‌گیرند.

اما به طور کلی شکل لبه‌ها و گوشه‌ها باعث شده تا گوشی ظاهری شبیه به مدل‌های آیفون داشته باشد و وایب آیفون دهد، هرچند تفاوت میان این مدل و گوشی‌های اپل زیادی است ولی فرم مکعبی و گوشه‌های گرد ما را به یاد گوشی‌های آیفون می‌اندازد.

گلکسی S23 FE

سه دوربین هم به صورت جزیره‌ای بیرون زدگی دارند که بیرون زدگی آن‌ها واقعا زیاد است و اصلا نمی‌توان از گوشی بر روی سطح صاف استفاده کرد، زیرا گوشی به شدت لق می‌زند و از این نظر شاید بهتر باشد همواره از قاب استفاده کنید.

در پشت گوشی نوار روشن فریم دور گوشی مشخص است و دور لنزهای دوربین نیز از همین رنگ استفاده شد که ظاهر گوشی را جذاب کرده است. در واقع سطح فریم تا پشت گوشی کشیده شده و یک نوار دور تا دور گوشی را از پشت و جلو احاطه کرده که به رنگ فریم است.

رنگ‌ها

مدلی که ما در اختیار داشتیم رنگ آبی کمرنگ دارد که جزو مدل‌های ویژه گلکسی S23 FE است. چهار رنگ اصلی که در بازار وجود دارد، مشکی، سفید، بنفش و سبز نعنایی است. در مدل سفید، بنفش و سبز، فریم و حاشیه دور دوربین نقره‌ای است ولی در مدل مشکی هم فریم و هم حاشیه دور دوربین‌ها تیره است.

رنگ‌های روشن با وجود فریمی که حالت دو رنگ به گوشی می‌دهد جذابیت بیشتری دارد ضمن این که در چنین مدل‌هایی لک روی گوشی کمتر دیده می‌شود. در مدلی که ما در اختیار داشتیم اصلا گرد و غبار و کثیفی گوشی مشخص نیست که دلیل اصلی آن رنگ روشن بدنه است. همچنین شیشه پشت گوشی براق است ولی در مدلی با بدنه روشن این مورد اذیت کننده نیست ولی شاید درد مدل تیره باعث شود جای لک و کثیفی به شدت دیده شود.

اگر یادتان باشد سری گلکسی S23 با بدنه تیره و روکش شیشه‌ای مات عرضه شده بود که این مدل طراحی در گلکسی S23 FE تغییر کرده است. به طور کلی این مدل از نظر رنگ نمره بالایی دریافت می‌کند، به جز آبی کمرنگ، رنگ شکلاتی هم از دیگر رنگ‌های ویژه گلکسی S23 FE است.

ابعاد و وزن

گلکسی S23 FE ابعادی مشابه با گلکسی A54 دارد ولی با مشخصات نزدیک به گلکسی S22 تولید شده ولی نام S23 بر روی آن است!

برای روشن شدن این مسئله بهتر است نگاهی دقیق‌تر به این مدل داشته باشیم. گلکسی S23 FE طراحی مشابه به گلکسی A54 و گلکسی S23 دارد. ظاهر و قیافه این مدل با چند تغییر شبیه گلکسی S23 است ولی ابعاد آن مشابه گلکسی A54!

به این ترتیب مشابه با مدل گلکسی A54 در گلکسی S23 FE هم از یک نمایشگر 6.4 اینچی استفاده شده، براین اساس ابعاد گوشی 158 در 76.5 در 8.2 میلی‌متر است. ضخامت S23 FE و A54 دقیقا برابر است ولی طول و عرض تنها چند دهم میلی‌متر فرق دارند.

گلکسی S23 FE دقیقا 209 گرم وزن دارد که از مدل قبلی گلکسی S21 FE، گلکسی A54، گلکسی S23 و حتی گلکسی S23 پلاس سنگین‌تر است. این گوشی را نمی‌توان سبک وزن نامید چون وزن زیاد آن کاملا احساس می‌شود ولی آنقدر هم سنگین نیست که اذیت کننده باشد، البته اگر شما دست ظریفی داشته باشید شاید در استفاده طولانی مدت با گلکسی S23 FE مچ دستتان خسته شود.

درگاه‌ها

در اطراف گوشی درگاه‌های ثابت و استانداردی را مشاهده می‌کنیم. بالای گوشی یک میکروفن و درگاه سیم‌کارت دیده می‌شود. این مدل دو سیم‌کارته بوده و خبری از درگاه کارت حافظه نیست.

در فریم سمت چپ هیچ چیزی نیست، در فریم سمت راست تنها دکمه ولوم و پاور دیده می‌شود که به نظر جنس آلومینیوم دارند و حس کلیک مانند استفاده از آن‌ها در مقایسه با دیگر مدل‌های سامسونگ بیشتر است.

در پایین هم یک اسپیکر، میکروفن و درگاه USB-C قرار دارد. اسپیکر دوم همان بلندگوی مکالمه در نوار میان نمایشگر و فریم بالایی صفحه است.

مقاومت

همانطور که گفتیم، فریم گوشی از آلومینیوم است و بدنه شیشه‌ای پشت هم با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود. البته نمایشگر هم با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود که بسیار خوب است. این روکش بیشتر در مدل‌های میان‌رده استفاده می‌شود و استفاده از آن در این مدل باعث تفاوت آن نسبت به یک مدل پرچمدار می‌شود. درضمن سامسونگ در مدل گلکسی S21 FE از روکش گوریلا گلس ویکتوس که روکش بهتری است برای نمایشگر استفاده کرده بود!

طبق انتظار گلکسی S23 FE ضد آب است و تا 30 دقیقه می‌توانید از گوشی در عمق یک و نیم متری آب استفاده کنید. همچنین گوشی در برابر گرد و غبار هم محافظت می‌شود.

به این ترتیب یا یک گوشی مقاوم و مستحکم طرف هستیم، طراحی مکعبی به طور کلی باعث افزایش مقاومت گوشی می‌شود و هنگام در دست گرفتن این مدل هم متوجه استحکام آن می‌شوید.

طراحی کلی گوشی تکراری ولی مورد تایید است. طرح و رنگ بدنه بسیار جذاب است ولی وزن و تیز بودن لبه‌ها آزار دهنده است. همچنین از بیرون‌زدگی لنزهای دوربین هم نمی‌توان گذشت ولی با یک گوشی مستحکم، مقاوم و خوش‌ساخت طرف هستیم که می‌توان سال‌ها از آن استفاده کرد.

سری گلکسی FE همواره طراحی سبک و ظریفی داشتند ولی این مدل کمی ضمخت شده، رنگ‌بندی شاد و روشن شاید مقداری از ضمخت بودن آن را بگیرد ولی در کل گوشی پهن و ضخیم است و شاید خانم‌ها نتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

صفحه نمایش سامسونگ گلکسی S23 FE

نمایشگر تقریبا با گلکسی S21 FE برابر است. صفحه نمایش‌های سامسونگ آنقدر با کیفیت هستند که در طول زمان نیازی به تغییر دادن آن‌ها نیست. این شرکت کره‌ای در گلکسی S23 FE از نمایشگر 6.4 اینچی داینامیک امولد 2X استفاده کرده که در مدل قبلی این سری هم استفاده شده بود. البته جالب است که اندازه نمایشگر این دو مدل یکسان است ولی ابعاد و وزن گلکسی S23 FE به شکل محسوسی بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده است!

وقتی ابعاد نمایشگر یکسان است ولی ابعاد بزرگ‌تر می‌شود یعنی حاشیه دور صفحه نمایش بیشتر شده، همینطور هم هست، حاشیه دور نمایشگر گلکسی S21 FE تنها 13.3 درصد صفحه جلوی گوشی بود که این عدد در گلکسی S23 FE به 16.8 درصد رسیده است. البته گفتیم که فریم آلومینیومی هم کمی بر روی صفحه جلو و پشت گوشی کشیده شده و این عامل هم موثر است.

گلکسی S23 FE

این نمایشگر از رزولوشن 1080 در 2340 بهره می‌برد نسبت 19.5:9 دارد، همچنین در هر اینچ آن حدود 400 پیکسل وجود دارد که تمامی این موارد دقیقا برابر با نمایشگر گلکسی S21 FE است.

رنگ‌ها

نمایشگرهای سامسونگ در نمایش رنگ‌ها مهارت خاصی دارند. در این نمایشگر با کیفیت امولد سامسونگ به واسطه پشتیبانی از +HDR10 می‌توانید به خوبی تمام رنگ‌ها را ببینید. رنگ‌ها در این صفحه نمایش کاملا دقیق و واقعی هستند و تفاوت نقاط تیره و روشن هم به خوبی مشخص است.

گلکسی S23 FE

البته در بخش تنظیمات نمایشگر می‌توانید تنظیمات اختصاصی خود برای گرم یا سرد یا هر نوع تغییر در رنگ‌های نمایشگر را اعمال کنید ولی در حالت عادی هم واقعا هیچ ایرادی به این نمایشگر نمی‌توان گرفت و دیدن فیلم و سریال با کیفیت در این گوشی واقعا جذاب است.

رفرش‌ریت

این مدل طبق انتظار از رفرش‌ریت 120 هرتز بهره می‌برد که باعث شده تا تمامی بخش‌های رابط کاربری و برنامه‌ها به صورت بسیار نرم و روان و سیال نمایش داده شود. استفاده از صفحه نمایش با رفرش‌ریت 120 هرتزی اولد سامسونگ واقعا جذابیت بالایی دارد. در این مدل می‌توانید تجربه یک پرچمدار سامسونگ را تجربه کنید زیرا میان نمایشگر این مدل و پرچمداران اصلی سامسونگ تفاوت خاصی وجود ندارد.

روشنایی

میزان روشنایی در این مدل به 1450 نیت افزایش پیدا کرده است که البته تنها در فضای آزاد به چنین روشنایی نیاز پیدا خواهید کرد. حداکثر روشنایی نسبت به مدل قبلی بهبود پیدا کرده و حالا به طور کاملا راحت می‌توانید از گوشی در فضای آزاد و زیر تابش نور خورشید استفاده کنید.

قابلیت‌‌ها

همان‌طور که می‌دانید می‌توانید دارک مود را برای این مدل فعال کنید. حالت دارک مود تا حد زیادی در مصرف باتری شما صرفه‌جویی خواهد کرد. ضمن این که با وجود نمایشگر امولد، استفاده از دارک مود در این گوشی جذابیت بسیار بالایی دارد.

گلکسی S23 FE

حالت‌های مختلفی برای زمان مطالعه و محافظت از چشم وجود دارد که اثر نور آبی نمایشگر را کمتر کرده و باعث می‌شوند به چشم آسیب وارد نشود.

اندازه فونت و استایل نوشتن را می‌توانید طبق نظر خود تغییر داده و شخصی‌سازی کنید. اگر هم حفره دوربین سلفی در بالای نمایشگر شما را اذیت می‌کند، می‌توانید به طور کلی آن بخش را مشکی کنید.

تغییر حالت نویگیشن رابط کاربری، پنل اج و جلوگیری از لمس اشتباهی از دیگر تنظیمات بخش نمایشگر گلکسی S23 FE هستند.

قفل‌های بیومتریک

سامسونگ در این مدل از حسگر اثر انگشت معروف خود به همراه قفل تشخیص چهره استفاده کرده است، دو راه متداول ورود به گوشی که امنیت بسیار بالایی دارند و معمولا دچار خطا نمی‌شوند.

حسگراثر انگشت

در این مدل از حسگر اپتیکال زیر نمایشگر استفاده شده است که کیفیت آن به حسگرهای اولتراسونیک در مدل‌های پرچمدار نمی‌رسد ولی دقت بسیار بالایی دارد. عملکرد این نوع حسگرها تا حد زیادی به پردازنده وابسته است، در این مدل عملکرد حسگر اثر انگشت واقعا راضی کننده است و انتقادی از آن نداریم.

گلکسی S23 FE

زمان تعریف اثر انگشت بر روی گوشی افزایش پیدا کرده و حسگر به خوبی تمامی زاویه‌های انگشت شما را بازخوانی می‌کند ولی زمان باز شدن گوشی و دقت حسگر بسیار بالاست.

در این چند روز استفاده تنها یک یا دوبار با پیغام خطا مواجه شدم و همواره حسگر به خوبی اثر انگشت را در حالت‌های مختلف تشخیص داد و قفل باز شد.

قفل تشخیص چهره

دقت و سرعت قفل تشخیص چهره مانند حسگر اثر انگشت خوب نیست. در استفاده از قفل تشخیص چهره، تعداد دفعات بیشتری با پیغام خطا مواجه می‌شوید و باید صورت مقابل دوربین باشد. همین عامل باعث شد بیشتر از حسگر اثرانگشت استفاده کنیم که رضایت بالایی هم داشتیم.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی‌هایی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد شامل بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی S23 FE می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

اصلا

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقریبا

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

خیر

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

رابط کاربری سامسونگ گلکسی S23 FE

رابط کاربری سامسونگ تغییر زیادی نسبت به گذشته نکرده، از طرفی احتمالا گلکسی S23 FE آخرین مدل امسال سامسونگ است که با اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1 وارد بازار می‌شود. از این پس باید منتظر اندروید 14 و رابط کاربری جدید سامسونگ باشیم.

اما رابط کاربری One UI 5.1 چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی باید بگوییم که رابط کاربری مانند گذشته بسیار سبک و روان اجرا می‌شود و هیچ کندی و لگی در آن وجود ندارد، اپلیکیشن‌های پیشفرض تعداد بسیار کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد.

گلکسی S23 FE

خبری از برنامه‌های تجاری مانند اسپاتیفای و نتفلیکس نیست و تنها برنامه فیسبوک به طور پیشفرض بر روی گوشی نصب شده است، همچنین برنامه‌‌هایی مانند سامسونگ موزیک و ماشین حساب را نیز باید جداگانه دانلود کنید. محیط رابط کاربری در ظاهر تغییرات چندانی نداشته و با محیطی آشنا مواجه هستید.

البته جلوه‌های بصری و انتقال میان صفحات نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است، تغییرات بسیار جزئی هستند اما با این وجود می‌توان گفت رابط کاربری سامسونگ یکی از روان‌ترین اینترفیس‌های بازار است.

محیط ساده و نبود قابلیت‌های زیاد برای شخصی‌سازی می‌تواند ایراد بزرگ رابط کاربری سامسونگ باشد، در حالی که شرکت‌های چینی و حتی گوگل پیکسل رابط کاربری‌های پر زرق و برقی را روانه بازار می‌کنند و حداقل هر چند وقت یک بار یک عنصر جدید در آن‌ها قابل مشاهده است، سامسونگ حاضر نیست به ترکیب برنده خود دست بزند، البته شاید نیازی هم به تغییر در رابط کاربری نیست.

پنل اج

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های رابط کاربری سامسونگ، پنل اج است. این پنل به صورت پیشفرض فعال است که با کشیدن انگشت از سمت راست صفحه به سمت مرکز، نمایان می‌شود. البته گاهی ممکن است به جای باز شدن پنل اج، به صفحه سمت راست بروید ولی اگر از این منو یا پنل استفاده کنید، قلق کار با آن دست‌تان می‌آید.

این پنل یکی از آسان‌ترین مسیرها برای اجرای مالتی‌تسکینگ در رابط کاربری سامسونگ است، برای اینکار کافیست آیکون برنامه مورد نظر خود را در پنل اج لمس و به بخش بالایی یا پایین صفحه اصلی درگ کنید، در این حالت برنامه در نیمه بالایی یا پایینی باز می‌شود. حال منویی دیگر در نیمه دیگر صفحه، نمایش داده می‌شود که از آن می‌توانید یک برنامه دیگر را انتخاب کنید.

به این ترتیب دو برنامه در نیمه بالایی و پایین صفحه دارید و این روش متداول‌ترین روند استفاده از دو برنامه در گوشی‌های سامسونگ است.

گالری

جداسازی سوژه از یک عکس یکی از قابلیت‌های جذاب رابط کاربری سامسونگ است. برای استفاده از این قابلیت تنها کافیست دست خود را بر روی سوژه مورد نظر در تصویر قرار دهید مثلا یک گلدان و به همین راحتی آن سوژه مانند تصویر پی‌ان‌جی از دیگر اجزای تصویر جدا می‌شود. البته این قابلیت پیشتر معرفی شده بود اما نکته مهم و جدید این ویژگی آن است که شما در حالت مالتی تسکینگ می‌توانید تصویر جدا شده را در یک برنامه دیگر ارسال کنید.

همچنین قابلیتی در بخش گالری وجود دارد که با آن می‌توانید عکس‌ها را ریمستر کنید. هر عکسی که رنگ و لعاب جالبی ندارد یا می‌خواهید کیفیت آن را افزایش دهید را انتخاب کنید، بعد از منوی سه نقطه گزینه Remaster Picture را بزنید.

با این کار کیفیت عکس، رنگ‌‌ها، کنتراست، شفافیت و وضوح تصویر بالا رفته و شما می‌توانید نتیجه کار را در کنار نسخه اصلی عکس تماشا کنید و اگر دوست داشتید عکس ریمستر را ذخیره کنید. البته این کار معجزه نمی‌کند و هنوز جای بهبود دارد ولی عکس‌های معمولی را تا حد زیادی می‌تواند به تصاویر بهتری تبدیل کند.

این قابلیت بیشتر شبیه یک روتوش یا یک افکت هوشمند است که می‌توانید هر تصویر را با توجه به شرایطی که دارد، با کیفیت‌تر کنید.

آپدیت نرم‌افزاری

سامسونگ انتشار 4 بروزرسانی بزرگ برای خانواده گلکسی S23 را تضمین نموده که گلکسی S23 FE هم جزوی از آن است. این موضوع بدان معناست که کلیه دستگاه‌های سری گلکسی S23 بروزرسانی اندروید 17 را دریافت خواهند کرد. اما حتی پس از این دوره نیز پشتیبانی نرم‌افزاری متوقف نشده و غول کره‌ای به عرضه آپدیت‌های امنیتی برای این گوشی‌ها ادامه خواهد داد.

گلکسی S23 FE

در واقع شما از الان که اندروید 13 را در این مدل دارید تا سال 2027 می‌توانید از پرچمدار سامسونگ با جدیدترین اندروید و رابط کاربری استفاده کنید، به‌نوعی سامسونگ طول عمر این پرچمدار را نهایتا 4 سال اعلام کرده است.

سخت افزار سامسونگ گلکسی S23 FE

در بخش سخت‌افزار سامسونگ ایده بسیار جالبی را برای گلکسی S23 FE اجرایی کرده است. با وجود آن که این مدل از سری پرچمدار گلکسی S23 محسوب می‌شود اما پردازنده آن برای سال گذشته است و از تراشه‌ای که در مدل‌های سال گذشته یعنی گلکسی S22 استفاده شده، در این مدل به کار رفته است.

سری گلکسی S22 سال گذشته با تراشه اگزینوس 2200 برای بازار جهانی و اسنپدراگون 8 نسل 1 برای بازار آمریکا بهره می‌بردند. گلکسی S23 FE هم همین وضعیت را دارد، نسحه جهانی آن با اگزینوس 2200 و نسخه آمریکا آن با اسنپدراگون 8 نسل 1 عرضه شده است.

به این ترتیب گلکسی S23 FE قدرت یک پرچمدار را دارد ولی نه پرچمدار امسال، بلکه پرچمدار سال گذشته! البته با توجه به قیمت این مدل نمی‌توان چنین چیزی را به عنوان یک نقطه ضعف تعریف کرد. تراشه اگزینوس 2200 سال گذشته یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های حال حاضر بازار است و برای انجام تمامی برنامه‌ها و بازی‌های سنگین مناسب است.

گلکسی S23 FE

به این ترتیب سامسونگ گلکسی S23 FE را با تراشه‌ای قدرتمند اما نه در حد قدرت تراشه‌های سال 2023 روانه بازار کرد.

حافظه و رم

این مدل تنها در یک نسخه رم 8 گیگابایت از نوع پرسرعت چهارکاناله LPDDR5 عرضه شده و دو نسخه حافظه 128 و 256 گیگابایت برای آن در نظر گرفته شده است.

پردازنده و گرافیک

تراشه 4 نانومتری اگزینوس 2200 از یک هسته پردازشی 2.8 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته پردازشی 2.50 گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A510 بهره می‌برد. این تراشه دارای پردازنده گرافیکی Xclipse 920 است.

سامسونگ در خصوص پردازنده اگزینوس 2200 اعلام کرده که این تراشه برای تجربه‌های جذاب بازی‌های موبایلی طراحی شده و مجهز به پردازنده گرافیکی جدید Xclipse مبتنی بر معماری AMD RDNA 2 است. با این تراشه می‌توانید رفلکس‌ها و سایه‌های غنی و واقعی را در بازی احساس کنید و لذت خود از بازی‌های موبایل را افزایش دهید.

گلکسی S23 FE

همچنین در توصیفات سامسونگ آمده که تراشه اگزینوس 2200 با داشتن یک پردازنده هشت هسته‌ای قدرتمند با معماری سه خوشه‌ای که شامل هسته پیشرفته Arm Cortex-X2 است، محاسبات قدرتمندی را امکان پذیر می‌کند که تجربه گیمینگ با بارگذاری سریع، مولتی تسکینگ و رندر سریع ویدیو گیم‌پلی را تسهیل می‌بخشد.

از دیگر ویژگی‌های جذاب اگزینوس 2200 واحد پردازش عصبی پیشرفته آن است که برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی روی گوشی‌های هوشمند طراحی شده و به قول سامسونگ تجربه هوشمندتری را در تلفن‌های هوشمند امکان پذیر می‌کند. این واحد پردازش عصبی بسته به نوع محتوا می‌تواند بهترین راهکار برای بهبود آن را اتخاذ کند، به این ترتیب کیفیت تصاویر و ویدیوها بسته به شرایطی که دارند توسط هوش مصنوعی بهبود پیدا می‌کنند.

در واقع این هوش مصنوعی با توجه به شرایط هر تصویر و ویدیو اعم از نور، جزئیات، سوژه‌ها و رنگ، بهترین تنظیمات برای بهبود کیفیت آن را در نظر می‌گیرد.

بازدهی

اما تمام این تعریف و تمجید‌ها در عمل چگونه است؟ طبیعتا انتظارها از یک تراشه پرچمدار بالاست، هرچند این پردازنده برای سال پیش است ولی از نظر قدرت تفاوت زیادی با تراشه‌های امسال ندارد و گوشی‌هایی که با این تراشه به بازار می‌آیند باید از پس اجرای همه برنامه‌ها بر بیایند.

در عمل هم همین‌گونه است، ما با یک پردازنده قدرتمند و همه‌فن حریف طرف هستیم که در هیچ بخشی ضعیف عمل نمی‌کند. گلکسی S23 FE یک گوشی کامل در قامت پرچمدار است و از نظر سخت‌افزاری به خوبی می‌تواند از پس اجرای هر برنامه و بازی بربیاید.

در رابط کاربری هیچ مشکل و لگی وجود ندارد و تمامی بخش‌ها حتی در حالت مالتی تسکینگ و زمان اجرای برنامه‌های سنگین به خوبی کار می‌کنند. کارهای گرافیکی و برنامه‌های سنگین بسیار خوب و روان اجرا می‌شوند و درواقع می‌توان گفت این مدل برای کسانی که به دنبال تولید محتوا هستند و از نظر بودجه محدودیت دارند، بسیار مناسب است.

گیمینگ

در هنگام اجرای بازی هم مشکلی از نظر پردازشی وجود ندارد و بازی‌های سنگین مانند کالاف دیوتی به خوبی و روان اجرا می‌شوند. حتی اگر دقایق زیادی به بازی بپردازید هیچ مشکلی نخواهید داشت. ما بازی کالاف دیوتی را در بالاترین حالت گرافیکی اجرا کردیم و شاید در طول نیم ساعت بازی یک لگ در بازی مشاهده شد که به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد سیستم خنک‌کنندگی است.

گوشی در حالت عادی و اجرای برنامه‌های معمولی داغ نمی‌کند ولی در هنگام بازی پس از 15 دقیقه کاملا گرم می‌شود و هرچند این اتفاق تاثیر زیادی در بازی ندارد ولی خیلی خوش‌آیند نیست. طبیعتا اگر بیش از نیم ساعت به بازی بپردازید، این حرارت بیشتر هم می‌شود اما اصلا آزاردهنده نیست و تقریبا می‌توان آن را هم‌رده سایر مدل‌های بازار دانست.

در تست ما پردازنده پس از پردازش‌های سنگین دمای 31 درجه داشت ولی پس از 30 دقیقه کالاف دیوتی دما به بیش از ۴۷ درجه رسید.

گلکسی S23 FE

البته فریم‌ریت Max بازی کالاف دیوتی را هم تست کردیم که بالاترین سطح فریم‌ریت این بازی است و در این حالت‌ لگ‌های زیادی مشاهده شد، البته هر گوشی از پس حالت مکس کالاف دیوتی بر نمی‌آید.

یکی از کارهای سنگین برای پردازنده‌ها، عکاسی و فیلم‌برداری به صورت متوالی است، این اتفاق معمولا باعث داغ شدن گوشی می‌شود زیرا هوش مصنوعی به طور مداوم درگیر است و بار پردازشی بالا می‌رود. در این حالت گلکسی S23 FE عملکرد مناسبی داشت و با عکس‌برداری متوالی، گوشی آنقدری گرم نشد و دمای متعالی داشت.

بنچمارک

اما یکی از عوامل شناخت قدرت سخت‌افزار تست‌های بنچمارک است که می‌توانید توسط اپلیکیشن‌های مطرح گوشی خود را به چالش کشیده و نتیجه کار را مقایسه کنید.

در تست‌های ما گلکسی S23 FE امتیاز بالایی دریافت کرد و در میان برترین گوشی‌های بازار قرار گرفت. البته با وجود سخت‌افزار قدرتمند این مدل انتظاری به جز آن نداشتیم.

نام مدل

امتیاز 10 Antutu

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Xiaomi 13 Pro
**** 
1281666
127fps
5087/1490
Xiaomi 13 Ultra
**** 
1268538
110fps
5556/2000
Galaxy Z Fold 5
1492816
1250358
83fps
5020/1957
Xiaomi 13
**** 
1248260
127fps
5129/1492
Xiaomi Mi Mix Fold 3
1527952
1235547
74fps
5269/2096
Galaxy S23 FE
1115831
****
73fps
3810/1574
Galaxy Z Flip 5
1053068
1200783
49fps
4968/1927
 +Galaxy S23
**** 
1206479
129fps
4836/1528
Galaxy S23 Ultra
**** 
1152678
126fps
4428/1330
 Oneplus 11
**** 
1140661
126fps
4899/1150
Galaxy S23
**** 
1101778
109fps
4407/1229
Galaxy Z Fold 4
**** 
1012360
102fps
4028/1337

ارتباطات

گوشی گلکسی S23 FE دو سیمکارته است اما از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. این گوشی از 5G پشتیبانی می‌کند و به بلوتوث 5.3 مجهز شده اما رادیو ندارد. از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند.

دوربین سامسونگ گلکسی S23 FE

تقریبا تمامی بخش‌های گلکسی S23 FE مانند یک گوشی پرچمدار است به جز بخش دوربین! در بخش دوربین با یک ست معمولی طرف هستیم که کیفیت در حد گوشی‌های میان‌رده دارد. سه دوربین اصلی این مدل مانند زیر است:

دوربین اصلی: لنز 50 مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.8، 24 میلی‌متری، لرزش‌گیر و فوکوس خودکار با تشخیص فاز

دوربین تله‌فوتو: لنز 8 مگاپیکسلی، ، دیافراگم f/2.4، 75 میلی‌متری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز  و زوم سه برابر اپتیکال

دوربین اولتراواید: لنز 12 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2، با زاویه دید 123 درجه

عکس‌برداری در طول روز

کیفیت عکس‌برداری با وجود دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی که معمولا در گوشی‌های میان‌رده استفاده می‌شود، رضایت بخش است. عکس‌ها در طول روز رنگ‌های خوب و کنتراست مناسبی دارند. جزئیات در تصاویر مشخص است و نویز کمی در عکس‌ها دیده می‌شود. هرچند با زوئم کردن در تصاویر مشخص می‌شود که کیفیت عکس‌ها در حد یک گوشی میان‌رده است و با زوم بر روی تصاویر، کیفیت عکس با گوشی‌های پرچمدار تفاوت دارد.

عکس‌‌های کیفیت بالایی دارند ولی در بخش‌های سایه نویزها بیشتر هستند و گاها برخی از جزئیات از دست می‌روند. اما به طور کلی در صورتی که نور مناسبی در محیط باشد، کیفیت عکس‌ها کاملا بالا و قابل قبول است.

عکس‌برداری در طول شب

سامسونگ در این مدل هنر نایت مود خود را مججدا به نمایش می‌گذارد. تصاویر در شب کیفیت بالاتر از حد انتظار دارند و آن وجه پرچمدار بودن گوشی به چشم می‌آید. البته در شب هم نور مهم است، اگر نور محیط خیلی کم باشد، باید انتظار خود را پایین بیاورید ولی اگر در محیطی با نور مصنوعی قرار دارید، حالت نایت مود گوشی به خوبی کار می‌کند و تصاویری با کیفیت بالا، کمترین نویز و البته با رنگ‌های اغراق شده ثبت می‌کند.

نویز تصاویر در شب بیشتر است، البته حالت نایت مود تا حد زیادی این نویز را رفع می‌کند و در اینکار هم موفق است. اگر از نایت مود استفاده نکنید، نتیجه خیلی جذاب نخواهد بود، تصاویر تاریک و پر از نویز خواهند بود، در واقع نایت مود با استفاده از قدرت پردازنده و هوش مصنوعی آن، تصاویر معمولی شب را تبدیل به تصاویر با کیفیت می‌کند واگرنه تصاویر عادی شب خیلی با کیفیت نیستند.

اولتراواید

کیفیت دوربین اولتراواید مانند دیگر میان‌رده‌های سامسونگ است. زاویه دوربین اولتراواید بسیار گسترده‌ است و فضای بسیار زیادی در تصاویر اولتراواید جای می‌گیرند، ولی رنگ‌ها کمی بی‌روح هستند و کنتراست پایین است.

 

زوم

ویژگی که دوربین گلکسی S23 FE را گوشی‌های میان‌رده جدا می‌کند، دوربین تله‌فوتو است. این دوربین تله‌فوتو تا سه برابر زوم اپتیکال دارد و باعث می‌شود قدرت زوم ای مدل با گوشی مانند گلکسی a54 بسیار متفاوت باشد. البته سامسونگ در گلکسی S21 FE هم از همین دوربین تله‌فوتو استفاده کرده بود و تغییری در آن ایجاد نشده است.

با وجود این دوربین، زوم‌های تا سه برابر با کمترین افت کیفیت انجام می‌شوند و به این ترتیب شما می‌توانید عکس‌های تله‌فوتو با کیفیتی بگیرید. در تصاویر تا زوم سه برابر کیفیت عکس‌ها بالاست، نور و رنگ‌ها واقعی هستند و نویز درون تصاویر بسیار کم است. با این وجود تا زوم 5 برابر هم که با برش تصویر انجام می‌شود افت کیفیت تصاویر خیلی زیاد نیست و شما می‌توانید تا 5 برابر زوم بسیار خوبی داشته باشید.

بعد از 5 برابر کیفیت تصاویر کاهش پیدا میکند و تا زوم ده برابر شاهد افت کیفیت تدریجی هستیم.

ماکرو

با دوربین اصلی و زوم 2 یا 3 برابر می‌‌توانید بر روی سوژه‌های ریز فوکوس کنید و تصاویر ماکرو خوبی تهیه کنید. عکس‌های ماکرو کیفیتی خوبی دارند ولی به ماکرو سری پرچمدار گلکسی S23 نمی‌رسند. با وجود نور مناسب و استفاده درست از قابلیت زوم گوشی می‌توانید عکس‌های خوبی از سوژه‌های بسیار ریز تهیه کنید.

پرتره

در بخش پرتره وظیفه ‌اصلی کار برعهده پردازنده است، تجربه نشان داده هرچه پردازنده گوشی بهتر باشد، عکس‌های پرتره بهتری را می‌گیرد.

در همین خصوص باید بگوییم کیفیت عکس‌های پرتره گلکسی S23 FE بسیار خوب هستند، سوژه به خوبی از پس زمینه جدا می‌شود و خطا در تصاویر پرتره بسیار کم است. حتی زمانی که سوژه سخت باشد و تصویر پس‌زمینه هم شلوغ باشد باز هم عکس‌های پرتره با کمترین خطا ثبت می‌شوند.

سلفی

سامسونگ در این مدل از یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 استفاده کرده که کیفیت خیلی بالایی ندارد ولی راضی کننده است. عکس‌های سلفی با جزئیات خوبی ثبت می‌شوند و نور و رنگ‌ها در آن مناسب است. البته با کمی زوم بر روی تصاویر متوجه از دست رفتن برخی از جزئیات می‌شوید. همچنین در شرایط نروی سخت مانند دمغروب یا شب عکس‌های سلفی آنقدری خوب نیستند و کیفیتیدر حد یک میان‌رده معمولی دارند.

فیلم‌برداری

گلکسی S21 FE از فیلم‌برداری 4K با 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کرد ولی فیلم‌برداری در این مدل به 8K با 24 فرین در ثانیه ارتقا پیدا کرده است. البته فیلم‌برداری 8K به علت فریم ریت پایین کیفیت چندانی ندارد ولی فیلم‌برداری 4K و 60 فریم واقعا جذاب و لذت بخش است، هرچند حجم زیادی را اشغال می‌کند.

گلکسی S23 FE

در حالت اولتراواید می‌توانید به صورت 1080 و 30 یا 60 فریم فیلم‌برداری کنید. امکان فیلم‌برداری 4K و 60 فریم در حالت سلفی هم امکان‌پذیر است که به ویژه افرادی که در فضای مجازی فعال هستند، می‌توانند از این قابلیت به خوبی استفاده کنند.

با دوربین اصلی در حالت 4K می‌توانید از حالت لرزش‌گیر استفاده کنید که تا حد زیادی جلوی لرزش و تکان‌های دوربین را می‌گیرد و عملکردش واقعا خوب است.

اسپیکر سامسونگ گلکسی S23 FE

سامسونگ در این مدل از اسپیکر استریو استفاده کرده است. اسپیکر اصلی در فریم پایینی گوشی قرار می‌گیرد و اسپپیکر دوم همان اسپیکر مکالمه در مزد میان نمایشگر و فریم بالای گوشی است.

قدرت خروجی اسن دو اسپیکر برابر نیست و هنگام گوش دادن به موسیقی با صدای بلند متوجه می‌شوید که اسپیکر اصلی صدای به مراتب بیشتری دارد. به این ترتیب صدای استریو یک دستی تولید نمی‌شود.

اسپیکر این مدل بلندی صدای بسیار خوبی دارد ولی هنگامی که صدا را بلند می‌کنید تفکیک اجزای مختلف موسیقی خیلی خوب نیست و صدا شفافیت لازم را ندارد.

البته اگر خیلی حرفه‌ای به موسیقی گوش نمی‌دهید احتمالا با مشکلی مواجه نخواهید شد ولی اگر اهل موسیقی هستید بهتر است بی‌خیال اسپیکر این مدل شوید و از ایرباد یا یک اسپیکر بلوتوثی استفاده کنید.

باتری و شارژدهی سامسونگ

با وجود ابعاد بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تر این مدل نسبت به بقیه مدل‌های مشابه سامسونگ در سال 2023، در بخش باتری شاهد استفاده از باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی هستیم. معمولا وزن زیاد به دلیل باتری حجیم است اما این مدل از چنین قانونی پیروی نمی‌کند!

با این وجود شارژدهی باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی واقعا مناسب است و تفاوت زیادی با یک باتری 5000 میلی‌امپر ساعتی ندارد. با انجام فعالیت‌های مختلف متوجه می‌شوید که تنها چند درصد از ظرفیت باتری کم شده و در این چند وقت نشد فعالیتی انجام دهید که بیش از 7 درصد باتری مصرف کند.

استفاده از برنامه‌های سنگین و گرافیکی به مدت نیم ساعت باعث شد 6 درصد باتری کم شود.

گلکسی S23 FE

همچنین بازی کالاف دیوتی با بالاترین کیفیت به مدت 40 دقیقه، 7 درصد باتری را مصرف کرد. البته در حالتی که به وای‌فای متصل بودیم و میزان نور نمایشگر نیز پایین‌تر از نصب بود.

شارژدهی این گوشی با وجود نمایشگر 120 هرتزی یک روز را جواب می‌دهد و اگر مصرف شما کمتر باشد یا صفحه را بر روی 60 هرتز بگذارید، شارژدهی به بیش از یک روز می‌رسد. یعنی در حالت کلی، در اکثر مواقع، این گوشی حداقل یک روز کامل را با شما خواهد بود مگر آنکه گیمر حرفه‌ای باشید و بخواهید چند ساعت با گوشی بازی کنید.

همانطور که گفتیم شارژر درون جعبه نیست که بتوان سرعت شارژ آن را بررسی کنیم ولی گلکسی S23 FE از سرعت شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کند. البته این مدل از شارژ بی‌سیم و بی‌سیم معکوس هم پشتیبانی می‌کند. یعنی شما می‌توانید به‌صورت بی‌سیم گوشی را شارژ کنید یا مثلا گلکسی بادز خودتان را روی قاب پشتی بگذارید تا شارژ شود.

جمع‌بندی گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE یک گوشی قدرتمند و به اصطلاح قاتل پرچمدار است. این مدل اکثر مشخصات و ویژگی‌های یک گوشی پرچمدار را ارائه می‌دهد ولی قیمتی به مراتب مناسب‌تر از پرچمداران دارد.

بدنه و طراحی ساخت گلکسی S23 FE با پرچمدار سری گلکسی S23 هیچ فرقی ندارد، خبری از بدنه پلاستیکی نیست و فریم آلومینیومی بدنه شیشه‌ای این مدل را در کنار پرچمداران با کیفیت بازار می‌گذارد. زبان طراحی جدید سامسونگ با بدنه‌های مکعبی و تخت مورد بحث است و تا حدی به سلیقه هر فرد بستگی دارد ولی شخصا از این طراحی استقبال نمی‌کنم.

گلکسی S23 FE

گوشی کمی پهن و ضخیم است که البته طراحی مکعبی آن نقش بسزایی در به وجود آمدن این حالت دارد، وزن گوشی هم کمی سنگین است و شاید افرادی که دست ضعیف دارند با کار طولانی مدت دستشان خسته شود، ولی به طور کلی طراحی و کیفیت بدنه گوشی مانند پرچمداران است و رنگ‌بندی جذابی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

گوشی ضد آب است و با روکش گوریلا گلس 5 در قسمت پشت و جلو محافظت می‌شود، بنابراین خیالتان از کیفیت این گوشی راحت باشد.

نمایشگر هم کیفیت نمایشگر گوشی‌های پرچمدار سامسونگ را دارد. صفحه نمایش گوشی‌های سامسونگ همواره کیفیت بالایی دارند و بهترین تجربه را به کاربر می‌دهند. در این نمایشگر همه چیز از رزولوشن تا فریم‌ریت و رنگ‌ها و حتی روشنایی عالی است و هیچ نقصی نمی‌توان به آن وارد کرد.

گلکسی S23 FE

حسگراثر انگشت مانند مدل‌های پرچمدار اولتراسونیک نیست ولی دقت و سرعت بالایی دارد و از کار با آن کاملا راضی بودیم.

رابط کاربری همیشگی سامسونگ برای طرفداران این شرکت جذاب است. یک رابط کاربری خلوت، ساده، زیبا و کارآمد که می‌توانید سال‌ها با آن کار کنید و به همه قابلیت‌های گوشی دسترسی سریع داشته باشید.

در این مدل می‌توانید از ویژگی‌های اندروید 13 استفاده کنید و البته سامسونگ قول 4 سال آپدیت سیستم عامل را داده بنابراین تا اندروید 17 را دریافت خواهید کرد.

در بخش سخت‌افزار با مشخصات یک مدل پرچمدار طرف هستیم، البته مدل پرچمدار سال 2022، سامسونگ در این مدل از تراشه‌های پرچمدار گوشی‌های سری گلکسی S22 استفاده کرده که قدرت پردازشی بالایی دارند و برای انجام تمام کارهای سنگین مناسب هستند. در این مدل هم از نظر قدرت سخت افزاری مشکلی نداشتیم و می‌توان به طور کامل تمام برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را اجرا کرد.

جدای این مورد، دمای گوشی هم به‌خوبی کنترل شده بود و دیگر نمی‌توان برچسب داغ شدن را به آن زد. در سناریوهای مختلف گوشی گرم می‌شود اما میزان آن به اندازه سایر مدل‌های بازار است و نمی‌توان عیب و ایرادی به آن وارد کرد.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفداران شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
بله
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
خیر
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

در این مدل از اسپیکر استریو استفاده شده که البته قدرت خروجی آن‌ها یکی نیست و کمی ضعف در شفافیت صدا دیده می‌شود ولی با این وجود اسپیکر کار راه انداز است و می‌توان برای استفاده عادی از آن استفاده کرد.

همانند مدل قبلی در این مدل هم از باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی استفاده شده، ولی شارژدهی باتری واقعا مناسب است و مصرف دستگاه کاملا مدیریت می‌شود. با همین باتری می‌توانید به راحتی تا یک روز شارژدهی داشته باشید و اگر کمی در مصرف خود صرفه‌جویی کنید، شارژدهی به بیش از یک روز هم می‌رسد.

گلکسی S23 FE

با تمام این موارد می‌‌توان گلکسی S23 FE یک گوشی پرچمدار با دوربین میان‌رده معرفی کرد، تمامی بخش‌های این گوشی کیفیت بالایی دارد و ارزش خرید این مدل واقعا بالاست.

این مدل برای افرادی که به دنیال خرید یک گوشی قدرتمند و همه‌کاره هستند و از نظر بودجه محدودیت دارند، توصیه می‌شود.

نقاط ضعف و قوت گلکسی S23 FE

نقاط قوت نقاط ضعف
کیفیت ساخت بسیار بالا و پریمیوم

نمایشگر‌ عالی با روشنایی بی‌نظیر

حسگر اثر انگشت دقیق و سریع

سخت افزار قدرتمند

دوربین‌های مناسب

رابط کاربری روان و بهینه

شارژدهی مناسب

ارزش خرید بالا

اسپیکرها معمولی

حاشیه‌های زیاد اطراف نمایشگر

وزن بالاتر نسبت به نسل قبلی

3 در مورد “بررسی کامل گلکسی S23 FE سامسونگ”

  1. دستون درد نکنه بابت بررسی عالی به نظرم حاشیه صفحه غیر قابل تحمله من این هزینه رو کنم هرگز سمت سامسونگ نمیرم.

  2. همه چی عالی به جز خساست سامسونگ در نداشتن شارژر – باتری پایین- سرعت شارژ 25 وات و البته قیمت بالا نسبت به رقبا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH