مدیرعامل شیپور: شیپور و دیوار در نوسانات قیمتی بازار تاثیر دارند!

مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان مرجع برگزاری انواع دوره‌های مدیریتی در حوزه کسب و کار، فروش و تبلیغات با حضور اساتید برجسته این حوزه‌ها، روز گذشته میزبان رویداد استارت‌آپ گرایند ماهان بود. این رویداد از مجموعه رویداد‌های باشگاه کسب‌وکار ماهان بوده که روز گذشته با راهبری آرش سروری و حضور حمیدرضا پاکروان مدیرعامل شیپور برگزار شد.

در این رویداد حمیدرضا پاکروان که سابقه فعالیت در برندهای مطرحی مانند نستله، دیجی‌کالا و شیپور را دارد، به مرور تجربیات خود در برندهای مختلف و چالش‌های توسعه کسب و کار در ایران پرداخت.

رویداد استارت‌آپ گرایند ماهان با هدف حمایت و رشد استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا در مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان برگزار می‌شود و چهره‌های شاخص و مدیران کسب و کارهای برجسته کشور در آن حضور پیدا می‌کنند.

در رویداد استارت‌آپ گرایند ماهان، حمیدرضا پاکروان با مروری بر زندگی خود اعلام کرد که اعتقاد زیادی به تحصیلات آکادمیک ندارد و رشته فعالیتش کاملا متفاوت از رشته درسی دانشگاهی او بود. وی فعالیت خود را از حضور در شرکت عصردانش و مدیریت پروژه‌های زیرساختی در حوزه آی‌تی در سطح کشور آغاز کرد. سپس  وارد شرکت نستله شد و در بخش بیزینس و فروش این شرکت فعالیت خودش را ادامه داد.

پاکروان حدود 11 سال در نستله فعالیت کرد ولی به دلیل علاقه شخصی که به ارائه تجربیاتش در یک بیزینس ایرانی داشت وارد شرکت سن‌ایچ شد، سپس پیشنهاداتی از چند برند قدرتمند ایرانی داشت و مسیر کاری او به شیپور رسید، البته برای مدتی هم در دیجی‌کالا فعالیت کرد و مجددا به شیپور بازگشت و مدیرعامل این شرکت شد.

تبلیغ نسکافه با روشی خلاقانه

محمدرضا پاکروان در رویداد استارت‌آپ گرایند ماهان که در مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان برگزار شد، با مروری بر چالش‌ها و تجربیات دوران کاری خود در نستله، به بازه‌ای اشاره کرد که این برند اجازه تبلیغات در کشور را نداشت و با ایده‌ای متفاوت تلاش کرد تا استفاده از نسکافه را در میان فرهنگ ایرانی که به چایی علاقه دارد، جا بیندازد.

وی تعریف کرد که در بازار بزرگ تهران به افرادی که چایی می‌فروختند، نسکافه رایگان، فلاسک و لباس با لوگوی نسکافه را دادند و اعلام کردند که نسکافه را با همان قیمت چایی به فروش برسانند. این کار هزینه کمی برای شرکت داشت ولی مدیریت آن بسیار دشوار بود اما از جمله اقدامات موثر برای شناساندن برند نسکافه به مردم ایران بود.

شیپور در حوزه املاک شمال کشور از دیوار جلوتر است

وی در خصوص فعالیت در شیپور و رقابت با دیوار گفت: شیپور در سه حوزه اصلی املاک، خودرو و جنرال فعالیت می‌کند و تقریبا همزمان با دیوار فعالیتش را آغاز کرد. شیپور در حوزه املاک به ویژه در شمال کشور تمرکز بیشتری دارد و حتی از دیوار جلوتر است.

وی در خصوص سهم بازار شیپور در مقایسه با دیوار گفت که تمرکز ما بیشتر در حوزه املاک است ولی دیوار در تمامی بخش‌ها ترافیک بیشتری دارد. دیوار تنوع کالایی بیشتری دارد ولی اگر شیپور را باز کنید، بیشتر تبلیغات املاک را مشاهده خواهید کرد.

مدیرعامل شیپور اعلام کرد که سهام‌داران اصلی این برند، بنیان‌گذاران مجموعه فیروزه هستند، ولی جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که بیش از 50 درصد سهامش برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

شیپور از قیمت بالای یک آگهی ذی‌نفع نیست

در ادامه رویداد استارت‌آپ گرایند ماهان آرش سروری به چالش‌های به وجود آمده میان شیپور و دیوار با حاکمیت بر سر تبلیغات حوزه املاک و خودرو و جهت‌دهی به بازار توسط تبلیغات در این دو پلتفرم اشاره کرد. مدیرعامل شیپور در این خصوص گفت: این موضوع بسیار پیچیده شده زیرا نگاه نظارتی به تجارت الکترونیک در کشور متفاوت است و این نگاه در خصوص پلتفرم‌های حوزه نیازمندی‌های مانند شیپور ودیوار کمی متفاوت‌تر است.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که شیپور و دیوار روی قیمت‌ها ذی‌نفع نیستند و قیمت‌ها هرچقدر بالا و پایین باشد برای ما تقاوتی ندارد، درآمد ما بالا بردن آگهی کاربران است و تفاوتی ندارد این آگهی در چه مورد با چه قیمتی باشد. این که ما به عنوان ذی‌نفعان در خصوص افزایش قیمت‌ها معرفی بشویم، آدرس غلط دادن است.

حمیدرضا پاکروان تاکید کرد که مشکل اصلی در این خصوص آگهی‌های فیک و دروغین است که باعث می‌شود بازار تحت تاثیر قرار گیرد، اما در هر دوره آگهی فیک وجود داشت و ما صرفا یک ابزار هستیم. وی با اشاره به خاطره یک بنگاهی گفت که آگهی فیک از دوران قبل از اینترنت و صفحه آگهی‌های روزنامه همشهری هم بوده و بازار در هر دوران خودش را با شرایط وقف می‌دهد.

وی توضیح داد که آگهی‌های فیک در تمام پلتفرم‌های نیازمندی در جهان وجود دارد و نمی‌توان آن را به طور کامل از بین برد.

پرداختن به کلاهبرداری مثلثی در دیوار و شیپور بسیار بیشتر از واقعیت آن بود

مدیرعامل شیپور در خصوص موضوع شیوه کلاهبرداری مثلثی در پلتفرم‌های نیازمندی‌ها توضیح داد که پرداختن به این موضوع بسیار بیشتر از واقعیت آن بود، موارد زیاد از این سبک کلاهبرداری نداشتیم ولی خیلی به آن پرداخته شد. همچنین با روش پرداخت امن که هم در دیوار و هم در شیپور وجود دارد می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

آیا شیپور و دیوار در نوسانات بازار تاثیرگذار هستند؟

حمیدرضا پاکروان مدیرعامل شیپور در پایان رویداد استارت‌آپ گرایند ماهان که در مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، وی در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌رسان مبنی بر میزان تاثیرگزاری دیوار و شیپور در نوسانات و تورم در بازار گفت:

نمی‌توانیم بگوییم که تاثیر ما صفر است، این حرف دروغ است. به هر حال دلیل اصلی همین آگهی‌های فیک، موضوع قیمت‌سازی و قیمت‌گذاری است ولی نکته این است که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در بازار التهاب وجود دارد. شما در بسیاری از صنایع التهابی را نمی‌بینید، مثلا هرچقدر تلاش کنید نمی‌توانید التهابی در بازار خودرو ایجاد کنید، یعنی هرچقدر آگهی فیک برای یک مدل خودرو بسازیم نمی‌توانیم قیمت آن را تغییر دهیم زیرا قیمت محصول مشخص است ولی در حوزه‌ای که التهابی وجود دارد، پلتفرم‌هایی از جنس ما می‌توانند تاثیرگذار باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH