سونی در سال 2025 سری اکسپریا خود را متحول خواهد کرد

نام اکسپریا از مدت‌ها قبل وجود داشته و بی‌تردید علاقه‌مندان به دستگاه‌های موبایلی، گوشی سونی اریکسون اکسپریا X1؛ محصول سال 2008 و مجهز به سیستم‌عامل ویندوز موبایل را به‌خاطر دارند. این گوشی مجهز به یک صفحه‌کلید QWERTY کشویی، رابط پنل و یک نمایشگر 3 اینچی با رزولوشن 480×800 پیکسل بود.

در ادامه و طی سال 2011 گوشی اکسپریا پلی با گیم‌پد کشویی روانه بازار شد. این گوشی برای علاقه‌مندان به گیمینگ طراحی شده بود. سونی بالاخره در سال 2012 شرکت اریکسون را خریداری کرد.

سونی حتی پس از عرضه نخستین گوشی هوشمند با نمایشگر 4K موسوم به اکسپریا Z5 پریمیوم در سال 2015 نیز نتوانست نام خود را در ایالات‌متحده یا بازارهای جهانی مطرح نماید. کاز هیرای؛ مدیرعامل سونی هم در سال 2018 و هم در سال 2023 اعلام کرد که این شرکت علیرغم ناتوانی در سودآوری (با وجود قیمت‌های بالایی که برای دستگاه‌های خود در نظر می‌گیرد) کماکان به تولید گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد.

تجزیه و تحلیل آمار مربوط به بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در اوایل سال جاری میلادی نشان داد که شرکت سونی با کسب سهم 0.35 درصدی در میان 20 برند برتر بازار، جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده است. به بیان دقیق‌تر، سونی در این رده‌بندی دقیقا بالاتر از ایسوس و پایین‌تر از HMD Global قرار گرفت. شایان به ذکر است که کمپانی HMD مجوز استفاده از برند نوکیا را در اختیار دارد.

اکنون یک افشاگر با انتشار پستی در شبکه اجتماعی Weibo ادعا کرده که سونی برای گوشی پرچمدار سال 2025 خود احتمالا از دوربین جلویی زیر نمایشگر استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر برند ژاپنی احتمالا نام اکسپریا را کنار خواهد گذاشت. وبسایت Notebookcheck با استناد به گمانه‌زنی‌های مطرح شده در پلتفرم چینی Weibo مدعی شده که سونی با کنار گذاشتن نام اکسپریا و حرکت به سوی استفاده از یک زبان طراحی جدید به‌دنبال ایجاد تحولی بنیادین در کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند خود است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2025 دوربین جلویی به قسمت زیرین نمایشگر گوشی‌ پرچمدار سونی منتقل خواهد شد. در این‌صورت برند ژاپنی 2 سال زودتر از اپل موفق به پیاده‌سازی قابلیت مذکور می‌شود. بی‌تردید انتقال دوربین جلویی گوشی‌های سونی از حاشیه بالایی نمایشگر به قسمت زیرین آن موجب تغییر ظاهر گوشی‌های تولیدی این برند شده و احتمالا به بهبود کسب‌وکار موبایلی سونی کمک خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد که معرفی اولین گوشی هوشمند با دوربین جلویی زیر نمایشگر، زمان مناسبی است تا سونی نام، طراحی و تاریخچه اکسپریا را زیر پا بگذارد. در واقع سونی می‌تواند همه چیز را متلاشی نموده و فعالیت خود را از نو آغاز کند. هیچ دلیلی وجود ندارد که سونی در زمینه ساخت گوشی هوشمند با نمایشگر عالی و دوربین‌های فوق‌العاده جذاب و کارآمد ناتوان باشد. سنسورهای تصویربرداری IMX سونی جزو برترین نمونه‌های موجود در بازار به‌شمار رفته و دوربین‌های DSLR و سیستم‌های صوتی این شرکت نیز از شهرت بسیار بالایی در بازار برخوردار هستند.

ظاهرا وقت آن رسیده تا سونی به وعده خود در خصوص سری اکسپریا و قابلیت‌های دستگاه‌های تولید شده توسط واحد لوازم الکترونیکی مصرفی این شرکت عمل نماید. اکنون کارشناسان امیدوارند که این فرآیند در سال 2025 آغاز شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH