مدیرعامل آسیاتک: ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا دو سال آینده ۱۰ برابر می‌شود

مدیرعامل آسیاتک، در نشستی که با هدف بررسی «تاثیر فیبر نوری (FTTH) بر صنعت VOD» برگزار می‌شد، از افزایش ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا ۱۰ برابر طی دو سال آینده خبر داد.

دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» از روز یکشنبه دهم دی ماه آغاز به کار کرد. در حاشیه این نمایشگاه، مجموع عمومی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نشست‌ها و پنل‌های تخصصی متنوعی را به منظور بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های این حوزه برگزار کرد.

یکی از این نشست‌ها به بررسی «تاثیر فیبر نوری (FTTH) بر صنعت VOD» اختصاص داشت که طی آن، محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک و محمدحسن شانه‌‌ساززاده، رئیس هیات مدیره شرکت شاتل نظرات و راهکارهای خود را مطرح کردند.

در این نشست، مدیرعامل آسیاتک در مورد برنامه‌های این شرکت در حوزه محتوا گفت: «پروژه فیبر نوری از ابتدای دولت سیزدهم، به منظور توسعه این فناوری برنامه‌ریزی شد، علاوه بر آسیاتک، اپراتورهای متعددی از سوی وزارت ارتباطات موظف به اجرای این پروژه شده‌اند. آسیاتک یکی از اپراتورهایی است که از همان ابتدا برنامه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری و توسعه بخش محتوا هم آغاز کرد و سیاست‌های ما در این زمینه با تحولی جدی مواجه شد».

مدیرعامل آسیاتک به تاثیرات فیبر نوری در تغییر نسل تکنولوژی‌ اشاره کرد و تصریح داشت که این فناوری توانسته نحوه دسترسی کاربران به محتواهای صوتی یا تصویری را در سراسر جهان متحول کند و امروزه کاربران به دنبال‌ سرویس‌هایی هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا در هر زمانی که می‌خواهند به تماشای محتوا بنشینند.

مدیرعامل آسیاتک ضمن تشریح چالش‌های توسعه سرویس‌های خدمات محتوایی گفت: « ما هنوز به یک نقطه واحدی در تدوین استاندارد ارائه خدمات محتوایی نرسیده‌ایم. مدل‌های فعلی مبتنی بر IP است و از ترافیک اینترنت بهره می‌برد اما ما نیاز به مدل‌های دیگری داریم که در این بخش باید نهادهای نظارتی مثل صدا و سیما و نظیر آن، همکاری کرده و آن را به یک مدل ارتباطی تبدیل کنند».

یوسفی‌زاده در ادامه تصریح کرد: «ما باید تصمیم بگیریم که آیا قصد داریم از همان تکنولوژی‌های قدیمی ۱۰ سال گذشته استفاده کنیم، یا نه؛ می‌خواهیم از یک بستر یا شبکه مستقل استفاده کنیم که نحوه محاسبه ترافیک آن، با نحوه ترافیک اینترنت جدا باشد. اینها لایه‌های اصلی تغییر نسل شبکه است، به طور مثال اگر پایه همه این خدمات یک لانچر اندرویدی باشد این لانچر در مودم می‌تواند تاثیر زیادی در توسعه سرویس‌ها و هزینه‌های مشتریان داشته باشد».

مدیرعامل آسیاتک در مورد هدف‌گذاری پروژه توسعه فیبر نوری گفت :« وزارت ارتباطات هدف را بر روی پوشش فیبرنوری برای ۲۰ میلیون خانوار گذاشته است، هدف ما در آسیاتک پوشش چهار میلیون خانوار است که از این رقم یک‌ونیم میلیون خانوار در کلانشهرها و ۲ونیم میلیون در شهرها و مراکز استان‌ها خواهند بود. با تکمیل این پروژه طی دو سال آینده، دسترسی ارتباطی خانواده‌ها تا ۱۰۰ برابر توسعه پیدا می‌کند و طبیعتا حجم محتواهای آنلاین گسترده‌تر شده و برای همین نیاز است تا از همین حالا برنامه‌ریزی‌ها برای این بخش انجام شود. مثلا اکنون تعداد کاربران خدمات اشتراکی محتوا در کشور شاید به یک تا یک و نیم میلیون کاربر یا خانوار برسد، این رقم در آینده تا ۱۰ برابر جای رشد دارد».

مدیرعامل آسیاتک در پاسخ به سوالی در مورد مدل‌های درآمدی آینده این سرویس‌ها گفت: «ما در آسیاتک، در زمینه خرید و انتقال ترافیک پیشرو و میزبان بسیاری از پلتفرم‌ها بودیم، اما واقعیت این است که این حوزه در آینده درآمدهای خود را از دست می‌دهد، چرا که این جنس از انتقال ترافیک و محتوا در شبکه فیبر نوری معنا ندارد و مدل‌های درآمد به سمت تبلیغات و اشتراک می‌رود، در دنیا هم اپراتورها از پلتفرم‌ها مبلغی را دریافت می‌کنند تا ترافیک خود را به مشتری نزدیک کنند».

یکی از فعالیت‌های آسیاتک در بخش VOD به راه‌اندازی پلتفرم «تماشاخونه» است که یکی از معدود پلتفرم‌های بدون حق اشتراک یا رایگان استریم فیلم و سریال است.

آسیاتک در پروژه ملی فیبر نوری، مسئولیت عملیات اجرایی این پروژه را در شهرهای مختلف استان‌های کشور شامل : مازندران (شهرهای چالوس، نکا، عباس‌آباد، کیاکلا، نشتارود)، کرمانشاه، تهران، زنجان (زنجان و خرمدره)، لرستان (خرم‌آباد، دورود، الیگودرز، ازنا)، فارس (کازرون، شیراز)، اصفهان (خوانسار، نجف‌آباد، خمینی‌شهر)، چهارمحال و بختیاری (سفید دشت)، سمنان (گرمسار، سمنان، مهدی‌شهر و دامغان) برعهده دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به وبسایت رسمی آسیاتک به مراجعه کنید و با مزایا و خدمات جانبی این شرکت به مشترکان  خدمات فیبر نوری آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH