روش‌های استعلام وضعیت نظام وظیفه

استعلام وضعیت نظام وظیفه امر مهمی برای مشمولین خدمت سربازی است، چرا که آنها باید درباره شرایط امریه سربازی‌شان، میزان کسری یا اضافه خدمت، تعداد غیبت، زمان اعزام و غیره اطلاعاتی داشته باشند. ولی برای دسترسی به تمام این اطلاعات از کجا باید اقدام کرد؟ ما در این مطلب به شما یاد می‌دهیم که چگونه درباره هر کدام از این‌ها اطلاعات جمع‌آوری کرده و نسبت به استعلام وضعیت نظام وظیفه اقدام کنید.

خدمت نظام وظیفه حساسیت‌های خاص مربوط به خود را دارد و لازم است که قبل از اعزام اطلاعات مختلفی از نظام وظیفه کسب شود. در گذشته افراد برای پیگیری وضعیت نظام وظیفه خود به صورت حضوری به نهادهای مربوطه مانند دفاتر پلیس +10 یا سازمان نظام وظیفه مراجعه می‌کردند، اگرچه اکنون نیز بسیاری از مردم این کار را انجام می‌دهند.

استعلام وضعیت نظام وظیفه به چند روش انجام می‌شود که برخلاف روش حضوری، ترفندهای جدید به وقت و هزینه کمتری نیاز دارند. اکنون سامانه آنلاینی برای سربازان ایجاد شده تا به راحتی و بدون صرف هیچ وقت اضافه‌ای بتوانند نسبت به استعلام وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کنند.

تنها کافیست قبل از ورود به سامانه، کد ملی یا کد سخای خود را در اختیار داشته باشید تا بتوانید از طریق پیامک یا مراجعه به سامانه سخا این کار را انجام دهید. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با هر کدام از این روش‌ها آشنا شوید.

استعلام وضعیت نظام وظیفه

همانطور که در بالا نیز گفتیم مشمولین سربازی حتماً باید اطلاعات خاصی را قبل از وارد شدن به سربازی در اختیار داشته باشند، این اطلاعات شامل کسری یا اضافه خدمت، تعداد غیبت، زمان اعزام و غیره است. بسیاری از افراد برای کسب اطلاعات درباره هر کدام از این‌ها به صورت حضوری به نهادهای مربوط به آن مانند سازمان نظام وظیفه یا پلیس +10 مراجعه می‌کنند ولی این کار هزینه و وقت زیادی می‌طلبد.

استعلام ممنوع‌ الخروجی با چند روش متفاوت + چرا ممنوع‌ الخروج می‌شویم؟

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن به راحتی نسبت به استعلام وضعیت نظام وظیفه، تاریخ پست کردن دفترچه، تاریخ اعزام و غیره مطلع شوید، استفاده از روش آنلاین یا سامانه سخا است.

روش بعدی ارسال پیامک است که بدون نیاز به اینترنت نیز انجام می‌شود. بنابراین با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه استفاده از آنها را ذکر کنیم. در ابتدا به سراغ روش پیامکی می‌رویم و سپس ترفند سامانه سخا را به شما آموزش می‌دهیم.

استعلام وضعیت نظام وظیفه از طریق پیامک

اگر از روش حضوری خسته شده‌اید و نمی‌خواهید به دفاتر سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید و یا به اینترنت دسترسی ندارید این بهترین ترفند برای استعلام وضعیت نظام وظیفه است. چرا که روش بعدی که می‌خواهیم به شما آموزش دهیم استفاده از سامانه سخا است که بدون اینترنت استفاده از آن غیر ممکن خواهد بود.

برای این کار کافیست پیامکی حاوی علامت سوال را به شماره 110206010 ارسال کنید.

توجه: علامت سوال حتما باید انگلیسی باشد در غیر این صورت پیامکی برایتان ارسال نخواهد شد!

سپس، درخواست‌های متنوعی ظاهر می‌شود که هر کدام عدد خاصی دارند. بنابراین با ارسال اعداد هر یک از این‌ها می‌توانید نسبت به درخواست موردنظر اطلاعات کسب کنید.

همچنین می‌توانید برای اینکه بفهمید کدام یک از درخواست‌ها چه عددی دارند، یک علامت سوال را به این شماره پیامک کنید. پس از آن، پیامکی مانند زیر به فرد ارسال می‌شود:

چنانچه مایل به دریافت استعلام وضعیت نظام وظیفه خود هستید، لازم است عدد 1 را به همراه کد ملی و کد سخا به شماره 110206010 پیامک کنید. اگر فرد این اطلاعات را به سامانه پیامک کند، می‌تواند به درستی استعلام وضعیت نظام وظیفه خود را انجام دهد.

استعلام وضعیت نظام وظیفه از طریق سامانه سخا

اگر به هر دلیلی نتوانستید روش بالا را انجام دهید، می‌توانید از این طریق به استعلام نظام وظیفه اقدام کنید. در ابتدا باید در سامانه سخا ثبت‌نام کنید.

برای این کار وارد سایت شوید و روی ثبت‌نام بزنید. در صفحه جدید، کد ملی و کد امنیتی را وارد کنید و روی ادامه بزنید.

استعلام وضعیت نظام وظیفه

در مرحله بعدی، شماره موبایل به نام خودتان را که با کد ملی مطابقت دارد، در این بخش وارد کنید و روی تایید و ادامه کلیک کنید.

حالا باید کلمه عبور دلخواه خود را وارد کنید و سپس کد 6 رقمی پیامک شده به شماره همراه را بنویسید. در نهایت روی گزینه ثبت نام بزنید.

اکنون دیگر حساب کاربری شما ایجاد شده و می‌توانید با وارد کردن کد ملی خود به جای کلمه عبور، وارد سامانه شوید. برای این کار روی ورود بزنید تا تمام اطلاعات مربوط به خود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از بخش‌های مختلف سامانه نظیر استعلام وضعیت نظام وظیفه، خدمات پلیس آگهی، پیشگیری، راهور، پلیس مهاجرت و غیره استفاده کنید.

پس از ثبت‌نام و ورود، روی بخش استعلام نظام وظیفه بزنید و با استفاده از یکی از دو روش، استعلام با استفاده از کد ملی و استعلام با استفاده از کد سخا نسبت به استعلام اقدام کنید.

استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی

برای استفاده از این روش در ابتدا وارد سامانه سخا شوید و پس از ورود به حساب خود، روی «خدمات الکترونیک» بزنید. حالا سرویس‌های متنوعی مانند وظیفه عمومی، درخواست مجوز خروج از کشور، عودت کارت، گذرنامه و… برای شما به نمایش در می‌آید. تنها کافی است برای استعلام نظام وظیفه روی وظیفه عمومی بزنید.

استعلام وضعیت نظام وظیفه

حالا در بین گزینه‌ها، استعلام را انتخاب کنید.

در این بخش می‌توانید اطلاعات مختلفی از خدمت سربازی خود دریافت کنید.

استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد سخا

اگر به هر دلیلی روش بالا بنظرتان کاربردی نبود، می‌توانید از این ترفند جدید استفاده کنید. بنابراین می‌توان علاوه بر کد ملی، از کد سخا نیز برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به نظام وظیفه اقدام کنید. کد سخا یک کد 5 رقمی است که پس از پست کردن دفترچه اعزام خدمت به سربازی به مشمولان ارسال می‌شود.

بنابراین بهتر است که این کد را حفظ کنید تا برای ورود به سامانه از آن استفاده کنید. برای این کار، پس از وارد شدن به سامانه سخا، در بخش بالا کد ملی، و در پایین به جای رمز عبور، کد 5 رقمی سخای خود را وارد کنید. در ادامه کد امنیتی را بنویسید تا وارد حساب خود شوید.

پس از ورود، روی خدمات الکترونیک، وظیفه عمومی و در نهایت استعلام بزنید تا اطلاعات مربوط به خدمت سربازی نشان‌تان داده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH