استعلام الکترونیکی ملک با چند راهکار جدید و متفاوت

بسیاری از افراد در این روزها به خرید و فروش ملک می‌پردازند و برای انجام معامله ملکی قبل از اینکه به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند، مبایعه نامه‌ای در دفتر معاملات املاک تنظیم می‌کنند؛ این امر ممکن است موجب مشکلاتی در آینده شود. ولی اگر در همان ابتدا خریدار به استعلام الکترونیکی ملک بپردازد از بسیاری از مشکلات پیش‌رو جلوگیری خواهد شد.

مشکلاتی اعم از تنظیم سند توسط غیر مالک، عدم تفکیک ملک، فروش ملک به دیگر افراد و غیره موجب می‌شوند تا به حجم قابل توجهی از پرونده‌های سیستم قضایی افزوده شود که رسیدگی به آنها نیز ممکن است تا چندین سال طول بکشد. علاوه بر آن هزینه‌های بسیاری برای فرد به بار خواهد آمد.

بنابراین اگر قبل از معامله و تنظیم مبایعه نامه اقدام به استعلام ملک و خانه کنید، می‌توانید از آخرین وضعیت ملک مربوطه باخبر شوید و مشکلات آن را نیز بدانید. اگر در این راه ببینید که ملک یا خانه مورد نظری که قصد خریداری آن را دارید مشکلات زیادی دارد می‌توانید از انجام معامله صرف نظر کنید.

ما در این مطلب قصد داریم چند تا از کاربردی‌ترین روش‌های استعلام الکترونیکی ملک را به شما معرفی کنیم تا بدون زحمت زیاد به خریداری ملک و خانه خود بپردازید و دیگر نگران مشکلات آینده پس از انجام معامله نباشید. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دلایل استعلام الکترونیکی ملک

بسیاری از افراد قبل از انجام یک معامله به صورت الکترونیکی از ملک یا خانه مربوطه استعلام می‌گیرند. اما عده‌ای دیگر نیز هستند که قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی، مبایعه نامه‌ای در دفتر معاملات املاک تنظیم می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا خریدار در آینده دردسرهای زیادی همچون عدم تفکیک ملک، فروش ملک به دیگر افراد و… را تجربه کند.

استعلام چک صیادی و بررسی گام به گام تمام مراحل در سامانه صیاد

تمام این مشکلات با استعلام الکترونیکی ملک از بین خواهند رفت و به راحتی می‌توانید قبل از معامله با مشکلات ملک مربوطه آشنا شوید و در صورت نیاز از انجام معامله بپرهیزید. ما در ادامه چند روشی که برای استعلام الکترونیکی ملک به آنها نیاز دارید را بیان می‌کنیم.

استعلام ملک به طور کلی با دو روش انجام می‌شود. روش اول حضوری است و باید به اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه مراجعه کنید. در روش دوم نیز می‌توانید با دو ترفند به صورت غیر حضوری به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و نسبت به استعلام الکترونیکی ملک اقدام کنید.

استعلام الکترونیکی ملک

اگر فردی باشید که در زمینه خرید و فروش املاک یعنی ملک و زمین و غیره فعالیت دارید حتما می‌دانید که باید قبل از انجام هر کاری از ملک مربوطه استعلام بگیرید. چرا که بدون انجام این کار ممکن است در آینده مشکلات متعددی برای شما پیش بیاید و ملک مربوطه دچار مشکلاتی باشد. ما در ادامه به معرفی چند ترفند برای استعلام گرفتن از ملک می‌پردازیم.

مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد و املاک کشور

افراد می‌توانند برای استعلام از ملک در روش حضوری با در دست داشتن مدارک مربوطه به اداره‌های ثبت اسناد و املاک استانی مراجعه کنند. سپس با ارائه کد ملی و سند ملک، از ملک دلخواه خود استعلام تهیه کنید.

استعلام الکترونیکی ملک از طریق کد ملی

 سامانه سند من

برای استعلام الکترونیکی ملک چندین راهکار وجود دارد که ما در این بخش می‌خواهیم به روش غیرحضوری آن یعنی استفاده از سامانه سند من بپردازیم. شما باید در ابتدا در سامانه سند من ثبت نام کنید و پس از ورود به آن از خدمات متعددی مانند تقاضای فتوکپی برابر اصل، درخواست تنظیم سند رسمی و ارسال مدارک آن و پیگیری و آگاهی از آخرین وضعیت تنظیم سند رسمی استفاده کنید.

تمام این کارها به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می‌شوند و وقت و هزینه زیادی را نیز از فرد نمی‌گیرند. شما می‌توانید برای ورود به سایت سند من، با استفاده از مرورگر خود به آدرس سایت سازمان ثبت اسناد و املاک یا آدرس ssaa.ir بروید

پس از ورود به صفحه اصلی، روی میز خدمات الکترونیک بزنید و سپس از منو، روی پیگیری استعلام الکترونیکی ملک کلیک کنید.

اکنون وارد سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی شده‌اید.

در این مرحله باید برای استعلام گرفتن از ملک، شناسه یکتا سند مالکیت خود را علاوه بر سایر موارد خواسته شده وارد کنید و روی ارسال بزنید. حالا می‌توانید به راحتی از وضعیت ملک و سند خود باخبر شوید.

نکته: شماره یکتا سند مالکیت با کد رهگیری ملک متفاوت است. این شناسه 18 رقمی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به هر ملک اختصاص یافته است. برای مشاهده آن از قسمت بالا سمت چپ سند اقدام کنید. شما می‌توانید برای دریافت آن با داشتن مدارک مربوطه به دفاتر پیشخوان نیز مراجعه کنید.

روش کوتاه‌تر

شما می‌توانید علاوه بر روش بالا، از ترفند سریع‌تری نیز برای باخبر شدن از وضعیت ملک استفاده کنید. در این کار باید در ابتدا با استفاده از آدرس پایین وارد سایت شوید:

https://my.ssaa.ir/usr/login

پس از ورود، نسبت به ثبت نام در سایت اقدام کنید. سپس با وارد کردن رمز پویا و کد ملی خود در این کادرها نسبت به استعلام الکترونیکی ملک اقدام کنید. با انجام این کار می‌توانید از آخرین وضعیت ملک باخبر شوید.

تصدیق اصالت سند مالکیت

برای انجام این کار به نشانی ssaa.ir بروید و در صفحه اصلی روی املاک بزنید.

در مرحله دوم در میان گزینه‌های منوی سمت راست، روی «استعلامات ثبتی» و سپس «تصدیق اصالت سند مالکیت» کلیک کنید.

استعلام الکترونیکی ملک

استعلام الکترونیکی ملک

در صفحه جدید باید اطلاعاتی مانند استان، واحد ثبتی، کد ملی/ شناسه ملی، شماره دفتر املاک الکترونیکی و غیره را در کادرها بنویسید.

در نهایت روی بررسی بزنید تا آخرین وضعیت سند ملکی مد نظرتان نمایش داده شود.

 

استعلام گرفتن از ملک با بارکد

در روش‌های بالا به نحوه استعلام گرفتن از ملک با کد ملی اشاره کردیم اما در این بخش می‌خواهیم به استعلام با بارکد بپردازیم. در این بخش کافی است مانند ترفند اول به ssaa.ir بروید و پس از ورود به بخش خدمات الکترونیک، روی استعلام الکترونیک ملک بزنید.

استعلام الکترونیکی ملک

استعلام الکترونیکی ملک

حالا می‌توانید با وارد کردن شناسه یکتای ملک با بارکد از ملک مربوطه استعلام بگیرید. روی بررسی بزنید تا در نهایت اطلاعات مربوط به ملک را مشاهده کنید.

استعلام الکترونیکی ملک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH