آپدیت iOS 17.4 امکان نصب برنامه‌ها از اپ استورهای متفرقه را فراهم می‌کند

به‌دنبال تصویب قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا، روز گذشته شرکت اپل از اعمال تغییراتی بزرگ در سیستم‌عامل iOS، فروشگاه اپ استور و نحوه کارکرد مرورگرها روی این پلتفرم خبر داد. این تغییرات با انتشار به‌روزرسانی iOS 17.4 طی ماه مارس ارائه شده و در اتحادیه اروپا قابل دسترس خواهند بود.

حتی امروزه نیز کاربران می‌توانند مرورگری به غیر از سافاری را به‌عنوان گزینه پیش‌فرض خود انتخاب نمایند. با این‌حال هر مرورگری به‌جز سافاری بایستی از موتور رندر WebKit این مرورگر استفاده کند. این رویکرد به‌زودی دستخوش تغییر خواهد شد. بدین‌ترتیب هر مرورگری می‌تواند از موتور رندر مورد نظر خود استفاده کند.

بعلاوه کاربران آیفون در اتحادیه اروپا پس از نصب به‌روزرسانی iOS 17.4 و هنگامی‌که مرورگر سافاری را برای نخستین بار اجرا می‌کنند؛ با صفحه انتخاب مرورگر پیش‌فرض مواجه می‌شوند. خبر بسیار مهم‌تر اینکه اپل امکان نصب اپ استورهای متفرقه روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS را فراهم می‌کند. از آنجا که اپل ادعا می‌کند این اقدام، خطرات جدیدی را برای کاربران ایجاد می‌کند؛ لذا برای تمامی برنامه‌ها صرفنظر از مجاری توزیع آنها سیاست بازبینی مقدماتی را اعمال خواهد کرد.

این فرآیند شامل ترکیبی از بررسی‌های خودکار و بازبینی انسانی بوده و منجر به ارائه توضیحات خلاصه درباره برنامه‌ها و عملکرد آنها شده و این توضیحات پیش از دانلود اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند. اپل به منظور اطمینان از تعهد توسعه‌دهندگان اپ استورهای متفرقه به رعایت پیوسته الزاماتی که به محافظت از کاربران و توسعه‌دهندگان برنامه کمک می‌کنند؛ اقدام به صدور مجوز برای توسعه‌دهندگان این مارکت پلیس‌ها خواهد کرد. همچنین قابلیت‌های حفاظتی مضاعف ارائه شده در صورت وجود هرگونه بدافزار از راه‌اندازی برنامه‌های iOS جلوگیری می‌کند.

با این‌حال اپل خاطرنشان می‌کند که با تصویب مقررات جدید بازارهای دیجیتال، توانایی این شرکت برای مقابله با مخاطراتی نظیر برنامه‌های دارای اهداف کلاهبرداری، سوء استفاده و انتشار محتوای غیرقانونی یا زیان‌بار را کاهش می‌دهد. اپل قصد دارد تا با اعمال تمامی این تغییرات طی ماه مارس، اطلاعات بیش‌تری را با مشتریان خود به اشتراک بگذارد.

دسترسی به NFC روی گوشی‌های آیفون کاربران اتحادیه اروپا فعال شده و اپلیکیشن‌های بانکی و کیف پول جایگزین می‌توانند از روش ضربه زدن برای پرداخت استفاده کنند. همچنین این روش می‌تواند به‌عنوان متد پیش‌فرض برای پرداخت‌های موبایلی تنظیم شود.

اپ استور به منظور استفاده از ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداخت در برنامه‌های توسعه‌دهندگان از گزینه‌های جدیدی بهره‌مند خواهد شد. همچنین به منظور پردازش پرداخت‌ها از طریق لینک خروجی که در آن کاربران می‌توانند تراکنش کالاها و خدمات دیجیتال را در وبسایت خارجی توسعه‌دهنده انجام دهند نیز گزینه‌های جدیدی ارائه خواهد شد.

هنگامی‌که برنامه دانلود شده از روش‌های جایگزین پردازش پرداخت استفاده می‌کند؛ این موضوع به کاربران اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین هنگامی‌که برنامه‌ها تراکنش‌های مالی خود را از طریق اپل انجام نداده یا توسعه‌دهندگان از کاربران درخواست می‌کنند تا از یک پردازشگر پرداخت جایگزین استفاده کنند؛ پیام اخطار برای کاربران نمایش داده می‌شود. این رویکرد مستلزم اجرای فرآیند جدید بررسی برنامه‌ها بوده که اپل از طریق آن تائید می‌کند که توسعه‌دهندگان، این اطلاعات را به‌طور دقیق به اشتراک می‌گذارند.

بعلاوه برنامه‌های iOS اپ استور در اتحادیه اروپا ملزم به پرداخت حق کمیسیون 10 درصدی (برای اکثریت قریب به اتفاق توسعه‌دهندگان و اشتراک‌های پس از سال اول آنها) یا 17 درصد مبلغ معاملات کالاها و خدمات دیجیتال خواهند بود. همچنین آن‌دسته از برنامه‌هایی که مایل به تبعیت از سیستم پردازش پرداخت اپ استور هستند نیز مشمول پرداخت کارمزد 3 درصدی پردازش پرداخت‌ها خواهند بود.

نهایتا اپلیکیشن‌های iOS توزیع شده از طریق اپ استور یا سایر مارکت پلیس‌های جایگزین برنامه برای نخستین نصب سالیانه هر اپ بایستی مبلغ 0.50 یورو (تا سقف 1 میلیون یورو) را به‌عنوان کارمزد فناوری‌های کلیدی پرداخت نمایند. به گفته اپل، هزینه پرداختی 99 درصد توسعه‌دهندگان به این شرکت کاهش یافته یا بدون تغییر باقی خواهد ماند؛ در حالی‌که کمتر از 1 درصد توسعه‌دهندگان بایستی هزینه فناوری‌های کلیدی را پرداخت نمایند.

برای برنامه‌های watchOS، macOS، iPadOS و tvOS در اتحادیه اروپا نیز توسعه‌دهندگانی که تراکنش‌های پرداخت را از طریق درگاه‌های متفرقه یا لینک دادن به سایت خود پردازش نمایند؛ از تخفیف 3 درصدی روی بدهی کمیسیونی خود به اپل بهره‌مند خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH