بیت تورنت چیست؟ مهمترین نکاتی که باید بدانید!

بیت تورنت یک بلاکچین با ارز اختصاصی بوده که برای ارسال و دریافت فایل‌ها طراحی شده است. این بلاکچین پروتکلی است که قابلیت پخش و نگهداری حجم بزرگی از اطلاعات را دارد و از ارتباط همتا به همتا استفاده می‌کند. در بیت تورنت، کلیه کاربران مستقیما به یکدیگر متصل می‌شوند و این اتصال امکان ارسال و دریافت انواع فایل‌ها را فراهم می‌کند. تاریخچه فعالیت کاربران روی یک سیستم مرکزی به نام ترکر ثبت می‌شود، اما این سیستم به اطلاعات داخل فایل‌ها دسترسی ندارد.

در وایت پیپر بیت تورنت اعلام شده که این سیستم برای دانلود و آپلود همزمان حجم بالایی از اطلاعات طراحی شده است. برای آشنایی با سیستم شگفت‌انگیز بیت تورنت و نحوه فعالیت این سیستم، فقط کافی است 5 دقیقه از وقت خود را به این مقاله اختصاص دهید.

بیت تورنت؛ یک شبکه P2P که در سال 2001 متولد شد

بیت تورنت که یک شبکه Peer-to-Peer یا همتا به همتا است که امکان اشتراک گذاری رایگان فایل‌های بزرگ مانند فیلم، اپلیکیشن و نرم‌افزار را منتقل کرد. برم کوهن که برای اولین بار ایده چنین پلتفرمی را مطرح کرد، نسخه اولیه بیت تورنت را در سال 2001 راه اندازی کرد. سپس در سال 2013 نسخه بیت تورنت جدید که آپدیت مدل قبلی بود منتشر شد.

در سال 2018 جاستین سان که بنیان‌گذار بلاکچین ترون است، این پروژه را به قیمت 120 میلیون دلار خریداری کند. شبکه ترون شباهت‌های بسیاری به شبکه اتریوم دارد و در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین رقبای شبکه اتریوم محسوب می‌شود. جاستین سان این بیت تورنت را با هدف توسعه پروژه اتلس ترون خریداری کرد و در حال حاضر برم کوهن هیچ‌گونه مالکیتی نسبت به این شبکه ندارد.

بیت تورنت چیست؟ شبکه‌ای جهانی با ماهانه 100 میلیون کاربر فعال!

بیت تورنت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اشتراک‌گذاری فایل، ماهانه بیش از 100 میلیون کاربر فعال دارد. این پروتکل محصولات و خدمات فراوانی را برای کاربران خود در نظر گرفته است و از توکن BTTC استفاده می‌کند. این ارز محصول ترون و بیت تورنت محسوب می‌شود که هدف آن افزایش طول عمر روابط با اشخاص دیگر در پروژه بوده است.

شبکه بیت تورنت دو زیر مجموعه با نام‌های BitTorrent و µTorrent دارد که از این طریق خدمات پروتکل بیت تورنت ارائه می‌شود. این پروتکل طی آخرین آپدیت، دو قابلیت DLive و DLive Protocol را اضافه کرده است تا دانلود و آپلود فایل برای کاربران موبایلی راحت‌تر از قبل باشد. در نهایت نیز می‌توان گفت شبکه بیت تورنت طراحی شد تا  یک پلتفرم برای ساختار توزیع شده بنیادی در اینترنت غیر متمرکز باشد.

فایل‌های تورنت (Torrent Files)؛ یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیت تورنت

در پلتفرم بیت تورنت، هر تورنت نوعی فایل برای انتقال اطلاعات است. تورنت‌ها مانند یک فایل فشرده یا zip عمل می‌کنند و اطلاعات تا زمان دانلود داخل این فایل‌ها ذخیره می‌شود. علاوه‌بر این، تورنت‌ها برای بازیابی اطلاعات نیز به کاربران BitTorrent کمک خواهند کرد. داده‌های ذخیره شده در فایل تورنت توسط لیستی از ردیاب‌ها جمع‌آوری می‌شود.

ردیاب اصطلاحی است که برای گروهی از کامپیوترهای جستجوگر استفاده می‌شود. این کامپیوترها به پیدا کردن موقعیت اطلاعات کمک می‌کنند و زمانی که کاربری برای یک فایل خاص درخواست می‌کند، ردیاب‌ها کاربر را به موقعیت زمانی مناسب متصل می‌‌کنند.

لینک‌های آهن‌ربایی (Magnet Links)؛ برای تشکیل ساده‌تر شبکه‌های همتا به همتا

شبکه‌های همتا به همتا از لینک‌های آهن‌ربایی استفاده می‌کنند. این آدرس‌ها، لینک‌های متنی ساده‌ای هستند که به تشکیل شبکه همتا به همتا کمک خواهند کرد. در هر لینک مغناطیسی، کلیه اطلاعات مورد نیاز برای دانلود و ورود به فایل وجود دارد که سرعت دانلود یا آپلود و دسترسی به یک فایل خاص را افزایش می‌دهد.

بررسی مکانیسم عمل شبکه بیت تورنت؛ از Seedها تا Leechها

شبکه بیت تورنت یک در حقیقت مشابه یک بلاکچین عمل می‌کند که سیستمی توزیع‌ شده بدون واحد مرکزی است. پروتکل بیت تورنت از دو بخش بسیار مهم با نام‌ سیدها (Seed) و زالوها (Leech) تشکیل شده و در ادامه به بررسی مکانیسم این شبکه خواهیم پرداخت.

سیدها میزبان فایل هستند که در زمان دانلود یک تورنت، آن را به چند بخش تقسیم می‌کنند تا دانلود ساده‌تر شود؛ دقیقا مشابه اپلیکیشن‌های دانلود منیجر. در زمان دانلود یک فایل در بیت تورنت، سیده بخش‌های متفاوتی از فایل را به سیستم شما ارسال می‌کنند. پس از دانلود فایل، شما نیز می‌توانید به یک سید تبدیل شوید.

اگر کاربری فقط دانلود انجام دهد و هیچ آپلودی روی شبکه نداشته باشد، با لقب زالو خطاب می‌شود که تاثیر منفی روی فعالیت شبکه دارد. در سیستم بیت تورنت، بخش بزرگی از leechها متعلق به اکانت‌های ایرانی است؛ زیرا IP ثابت ندارند و پس از اتمام دانلود، کلاینت BitTorrent آن‌ها برای آپلود فایل باز نمی‌ماند.

شبکه بیت تورنت برای فعالیت و بقای خود به سیدها نیاز دارد، در نتیجه تبدیل شدن به یک زالو باعث کاهش اعتبار کلاینت در بیت تورنت خواهد شد.

اکوسیستم بیت تورنت؛ یک پلتفرم بلاکچینی برای اشتراک گذاری فایل‌ها

اکوسیستم بیت تورنت که برای دانلود و آپلود انواع فایل‌ها است، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های بلاکچین همتا به همتا فعالیت می‌کند. ناگفته نماند که این شبکه دو زیر مجموعه دارد که µTorrent پرکاربردترین زیر مجموعه این پروتکل است. پلتفرم بیت تورنت در حال حاضر شامل سرویس‌های مختلفی از جمله DLive، اپلیکیشن دانلود برای موبایل و DLive Protocol می‌شود که هرکدام کاربرد خاصی دارند. ناگفته نماند این پلتفرم دائما در حال توسعه و آپدیت است و در آینده‌‌ای نزدیک، کاربردهای بیشتری خواهد داشت.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH