نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

نقد و بررسی گلکسی S24 اولترا: شاهکار بی‌چون و چرای سامسونگ!

در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی S24 Ultra، پرچمدار جدید سامسونگ برای امسال بپردازیم. در نگاه اول این گوشی تفاوت زیادی روی کاغذ با نسل قبلی خود ندارد. باید با نقد و بررسی‌های دقیق‌تر ببینیم که آیا پرچم‌دار جدید سامسونگ می‌تواند میراث سری را ادامه دهد و آیا می‌تواند برچسب قیمت 1300 دلاری خود را توجیح کند یا خیر.

سامسونگ تمام تمرکز کمپین‌های تبلیغاتی خود را صرف ویژگی‌های هوش مصنوعی‌ اضافه شده به گوشی کرده است. ابتدا باید عملکرد این ویژگی‌های هوش مصنوعی را بررسی کنیم و سپس ببینیم که آیا این پرچم‌دار نقاط قوت دیگری را نیز در خود جا داده یا می‌توان تنها با عبارت “S23 Ultra ولی با هوش مصنوعی” آن را توصیف کرد. خطر اسپویل: گوشی S24 Ultra شاهکار سامسونگ بوده که تقریبا در هر گوشه و کنار ممکن عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد!

لازم به ذکر است که این مدلی که در اختیار ما قرار گرفته بود با مدل در حال فروش در بازار تفاوت دارد. این مدل جزو مدل‌‌های اولیه بوده و تنها برای امور نقد و بررسی منتقدین تولید شده است. با این حال، نباید انتظار فرق بسیار زیادی داشته باشیم، تنها ممکن است مواردی در این گوشی وجود داشته باشند که در نسخه نهایی آن برطرف شده‌اند.

با نقد و بررسی کامل و جامع گوشی S24 Ultra با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

ویدئو اختصاصی گپ و گفت صمیمانه در رابطه با گلکسی S24 اولترا و ویژگی‌های آن در دنیای واقعی

مشخصات گوشی سامسونگ S24 Ultra

ابعاد
162.3 در 79 در 8.6 میلی‌متر
وزن
232 گرم
نمایشگر
6.8 اینچ LTPO داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1440 در 3120، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و روشنایی حداکثری 2600 نیت
پردازنده
اسنپ‌دراگون 8 نسل 3 
پردازنده گرافیکی
آدرنو 750
رم
12 گیگابایت
حافظه داخلی
256 گیگابایت (با گزینه‌های 512 گیگابایت و 1 ترابایت)
سیستم عامل
اندروید 14 با رابط کاربری One UI 6.1 مجهز به هوش مصنوعی
دوربین اصلی
200 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 50 مگاپیکسل تله‌فوتو + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
12 مگاپیکسلی
باتری
5000 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 45 واتی

قیمت گوشی S24 Ultra

قیمت این نسخه از گوشی S24 Ultra با 256 گیگابایت حافظه داخلی و 12 گیگابایت حافظه رم در زمان نگارش این مقاله از 66 میلیون تومان آغاز می‌شود. نسخه دیگر آن با 512 گیگابایت حافظه نیز از قیمت 83 میلیون تومان آغاز شده و مدل آخر آن با 1 ترابایت حافظه، فروشندگان زیادی ندارد. با توجه به زمان عرضه گوشی، احتمال دارد که به مرور زمان شاهد کاهش قیمت گوشی باشیم ولی انتظار کاهش قیمت خیلی شدیدی را نداشته باشید.

این اعداد برای گوشی بسیار بالا بوده و باعث می‌شود تا S24 Ultra در بالاترین رده‌ گوشی‌ها قرار بگیرد. با این حال این گوشی ویژگی‌های بسیار زیادی را در خود جا داده تا بتواند در این رنج قیمتی، خود را به عنوان بهترین گوشی معرفی کند. در ادامه این مقاله میزان موفقیت گوشی در این امر را خواهیم سنجید.

  • قیمت گوشی S24 Ultra 256/12GB: از 66 میلیون تومان
  • قیمت گوشی S24 Ultra 512/12GB: از 83 میلیون تومان
  • قیمت گوشی S24 Ultra 1TB/12GB: قیمت نامشخص به دلیل تعداد فروشندگان کم 

نقد و بررسی S24 Ultra – اقلام درون جعبه

شاید سازندگان گوشی‌ها با خود فکر کنند که با گذر زمان و حذف تقریبا تمام اقلام ممکن از جعبه، ما این بخش را از نقد و بررسی‌ها حذف خواهیم کرد، اما ما هیچ‌وقت روزهای عرضه گوشی با جعبه‌های بزرگ به همراه اقلام ضروری مختلف را را فراموش نخواهیم کرد.

گوشی پرچم‌دار S24 Ultra مانند تمام گوشی‌های سال‌های اخیر، جعبه کوچکی دارد و تنها یک کابل شارژ تایپ‌سی به تایپ‌سی و سورن اختصاصی سیم‌کارت در آن قرار گرفته است.

طراحی و کیفیت ساخت

زبان طراحی این گوشی اولین بار با گوشی S22 Ultra معرفی شد و سامسونگ برای دومین سال پیاپی تنها به بهبودهای جزئی همان قالب طراجی بسنده کرده است. تغییرات این گوشی با S23 Ultra و حتی S22 Ultra بسیار حداقلی هستند که شاید برای خیلی‌ها این تفاوت‌ها واضح نباشد، اما تغییرات نهفته زیادی در این گوشی وجود دارد.

درحالت کلی این تغییرات ریز همگی در جهت مثبت بوده و در دیدگاه من، این طراحی به تکامل خود رسیده و سامسونگ از گوشی بعدی باید سراغ طراحی جدیدی برود. البته احتمالا سامسونگ این کار را نخواهد کرد و ترکیب برنده خود را برای مدت زمان بیشتری نگه خواهد داشت.

طراحی

مهم‌ترین تغییر طراحی گوشی نسبت به نسل قبل را می‌توان تخت شدن صفحه نمایش آن دانست. در سال‌های گذشته گوشی‌های سامسونگی که از قلم پشتیبانی می‌کردند، چهارچوب مستطیل شکلی داشتند، اما لبه‌های کناری صفحه نمایش حالت خمیده کوچکی داشتند. این گوشی با کنار گزاشتن ایده خمیده بودن صفحه، سراغ صفحه تماما تخت رفته تا گوشی بیشتر شبیه یک مکعب شود.

به شخصه یکی از طرفداران صفحه نمایش خمیده بودم و با شنیدن حذف شدن آن کمی ناامید شدم، اما بعد از مدت زمان بسیار کوتاهی کاملا از این تصمیم سامسونگ حمایت می‌کنم. صفحه نمایش کاملا تخت گوشی به فریم تیتانیومی متصل می‌شود که خود طراحی بسیار مکعبی دارد، اما در محل اتصال به صفحه نمایش و محل اتصال به پشت گوشی، انحنای ریزی دارد که راحتی استفاده از گوشی را دو چندان کرده است.

گوشه‌های S24 Ultra هنوز هم تیز هستند و در استفاده‌های تک دستی طولانی‌مدت کمی آزاردهنده خواهند شد، اما این تصمیم در نهایت به خاطر وجود قلم گرفته شده است. این فریم در سراسر گوشی، رنگ یکسانی دارد و جنس آن باعث می‌شود که تماس دست با آن حس خوبی داشته باشد. دقیقا مشخص نیست که به خاطر جنس متفاوت بدنه آن است یا گوشه‌های کمتر تیز آن، ولی آزاردهنده بودن تیزی گوشی مقدار کمی بهتر شده است.

روی فریم سمت راست گوشی، دکمه‌های پاور و تنظیم صدا حضور دارند که فشار دادن آن‌ها به خاطر نرمی و صدای آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. دسترسی به این دکمه‌ها با استفاده انگشت شصت دست راست، چندان هم کار ساده‌ای نیست. روی فریم سمت چپ گوشی S24 Ultra هیچ خبر خاصی نیست.

پشت گوشی، چینش ثابت دوربین‌ها به همراه فلش‌لایت و سنسور تشخیص عمق دیده می‌شود که تفاوت خاصی با نسل قبل ندارند، ولی حلقه دور لنزها باعث شده تا ابعد لنزها بسیار بزرگ‌تر دیده شود. این حلقه‌ها رنگ یکسانی با فریم گوشی دارند که بر زیبایی گوشی می‌افزاید. برآمدگی لنزها باعث می‌شود که استفاده از گوشی هنگامی که روی میز قرار گرفته، به مراتب سخت‌تر شود.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

بخش جلویی S24 Ultra صفحه نمایش خارق‌العاده خود را با حداقل حاشیه به رخ می‌کشد تا بر زیبایی‌های آن بی‌افزاید. حاشیه‌های باریک صفحه، در دورتادور صفحه ضخامت یکسانی دارنذ و ظاهر یکپارچه‌ای را خلق کرده‌اند.

وسط حاشیه بالایی صفحه یک شیار تقریبا دراز اما بسیار باریکی میان صفحه و فریم قرار گرفته که محل خروج صدای اسپیکر گوشی است. این حاشیه به قدری باریک بوده که در حالت عادی اصلا قابل مشاهده نیست و تنها در زوایای خاص و دقت فراوان دیده می‌شود. پایین‌تر از این حاشیه نیز دوربین سلفی گوشی قرار دارد که از طراحی پانچ هول شکل استفاده می‌کند.

رنگ

مدلی که در اختیار ما قرار گرفته بود، رنگ وایولت تیتانیومی بود. 6 مدل رنگی دیگر نیز برای این گوشی طراحی شده است. این رنگ‌ها شامل زرد تیتانیومی، مشکی تیتانیومی و خاکستری تیتانیومی می‌شوند.

لازم به ذکر است که سه رنگ باقی مانده تنها توسط سایت رسمی سامسونگ قابل سفارش هستند. البته احتمالا به مرور زمان در تعداد کم در ایران نیز موجود بشوند. این سه رنگ انحصاری فروشگاه سامسونگ، نارنجی تیتانیومی، سبز تیتانیومی و آبی تیتانیومی هستند.

مات بودن رنگ‌های بدنه و جنس آن‌ها باعث شده تا کثیفی و لکه جذب شده به حداقل برسد. کثیف کردن بدنه پشتی گوشی با دست، واقعا کار چالش برانگیزی است! از طرفی صفحه نمایش آن مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد و لکه‌های متعددی روی آن جذب خواهند شد. البته این لکه‌ها حداقلی بوده و در دید من، S24 Ultra نمره بسیار بالایی در این بخش دریافت می‌کند.

اگر تمیزی گوشی برای شما اهمیت بالایی دارد، بزرگترین دشمن شما گرد و خاک جمع شده حول لنزهای دوربین خواهد بود.

ورن و ابعاد

به دلیل حفظ قالب طراحی گوشی S23 Ultra، این گوشی در زمینه وزن و ابعاد حداقل تغییرات ممکن را میزبان بوده است. وزن این گوشی نسبت به نسل قبل خود، با کاهش یک گرمی به 233 گرم رسیده که آن را همچنان در رده گوشی‌های سنگین‌وزن قرار می‌دهد.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

ابعاد گوشی در واحد میلی‌متر برابر با 162.3 در 79 در 8.6 بوده که بزرگ‌ترین تغییر آن نسبت به نسل قبلی کوچک شدن 1.2 میلی‌متری از طول گوشی است. در کل گوشی بسیار خوش دست بودع و استفاده از آن بسیار راحت است.

البته توجه داشته باشید که با توجه به وزن و ابعاد گوشی، این احتمال وجود دارد که با انتخاب قاب نامناسب، وزن گوشی بسیار سنگین شود و از خوش دستی آن کاسته شود.

درگاه‌ها

فریم بالایی، محل قرارگیری میکروفن ثانوی گوشی بوده، در حالی که اکثر موارد گوشی روی فریم پایینی آن قرار گرفته‌اند. از سمت راست تصویر به اینور، ابتدا محل قرارگیری قلم، اسپیکر گوشی، درگاه تایپ سی، میکروفن اصلی و درگاه سیم‌کارت‌ها دیده می‌‌شود.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

محل قرارگیری قلم تفاوت خاصی با نسل‌های گذشته ندارد، اما میزان فرورفتگی آن کمی کم‌تر شده و قلم مقدار بسیار کمی، بیرون‌تر از حالت عادی در جای خود قرار گرفته تا دسترسی به آن ساده‌تر شود.

درگاه تایپ‌سی گوشی از نسل 3.2 بوده که مشابه S23 Ultra است. تفاوت بزرگ این درگاه با درگاه قبلی در پشتیبانی از DisplayPort 1.2 بوده که در این نسل به قابلیت‌های گوشی اضافه شده است.

اسپیکر گوشی در این نسل از گوشی‌های سامسونگ به جای حفره حفره بودن، یک دریچه بزرگی هست که همانند درگاه تایپ‌سی ولی باریک‌تر دیده می‌شود.

کیفیت ساخت و استانداردها 

سامسونگ در طراحی گوشی پرچمدار خود سراغ بهترین‌ها رفته تا علاوه بر ایجاد حس پریمیومی برای کاربر، به صورت همزمان مقاومت بالایی را نیز برای گوشی ایجاد کند. شیشه جلو و پشتی گوشی هر دو از آخرین محافظ کورنینگ با نام Gorilla Glass Armor استفاده می‌کنند.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

هنوز تست‌های اختصاصی زیادی روی این محافظ اجرا نشده چرا که فعلا فقط بر روی گوشی‌های S24 عرضه شده به همین دلیل اعداد و ارقام خاصی برای توصیف مقاومت محافظ نداریم. ادعاهای کورنینگ و نتایج اولیه تست‌ها نشان می‌دهد که هم مقاومت ضربه و هم مقاومت خط‌خوردگی گوشی پیشرفت قابل توجهی داشته است. مهم‌ترین دست‌آورد این محافظ ولی مقاومت آن نیست، این محافظ می‌تواند تا 75 درصد بیشتر، نورهای بازتاب شده صفحه را کاهش دهد.

همچنین این گوشی استاندارد IP68 را برای مقاومت بر نفوذ آب و گرد و غبار انتخاب کرده که سلامت گوشی تا عمق 1.5 متری زیر آب به مدت 30 دقیقه را تضمین می‌کند.

نقد و بررسی S24 Ultra – نمایشگر

سامسونگ همواره در سال‌های اخیر بهترین صفحه‌های نمایش بازار را تولید کرده و این بار در گوشی پرچم‌دار خود سنگ تمام گزاشته است. گوشی S24 Ultra صفحه نمایش خیره‌کننده‌ای دارد، به گونه‌ای که تماشای هر محتوایی در آن لذتی دو چندان خواهد داشت.

صفحه نمایش گوشی S24 Ultra، ابعاد 6.8 اینچی دارد و از پنل داینمیک LTPO امولد 2 ایکس استفاده می‌کند. این صفحه رزولوشنی برابر با 1440 در 3120 پیکسلی دارد که نسبت 19.5 روی 9 و تراکم 505 پیکسل در هر اینچ را ایجاد می‌کند. البته توجه داشته باشید که این گوشی به صورت پیش‌فرض روی رزولوشن FHD+ قرار می‌گیرد و باید به صورت دستی آن را به رزولوشن بالاتر تنظیم کنید.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

در چهار سمت صفحه حاشیه قرار دارد که اندازه برابری با یکدیگر داشته و بسیار باریک هستند، به گونه‌ای که نرخ صفحه نمایش به بدنه 88.5 درصدی را ایجاد می‌کنند. تراکم پیکسلی بالا به همراه حاشیه صفحه بسیار باریک و دامنه رنگی HDR10+ باعث می‌شود تا گوشی همواره جلوه بسیار زیبایی را نمایش دهد.

بعد از مدت‌ها سامسونگ صفحه‌ نمایش تخت را جایگزین صفحه خمیده خود کرده است. صفحه تخت برای بسیاری گزینه بهتری است، اما به شخصه صفحه نمایش‌های خمیده سامسونگ را کمی بیشتر دوست داشتم. در نهابت اما، تخت کردن صفحه نمایش تصمیم درستی از سوی سامسونگ بوده است. با تخت شدن صفحه، دیگر نگرانی خاصی برای پیدا کردن گلس محافظ نخواهید داشت. پیش از این، اکثر گلس‌ها با بخش خمیده گوشی مشکل داشته و بعد از مدتی از آن کنده می‌شدند. البته محافظ صفحه گوشی‌ها به قدری پیشرفت کرده‌اند که در دیدگاه من، گلس دیگر یک لوازم جانبی ضروری نیست.

نرخ به‌روزرسانی صفحه 

نرخ به‌روزرسانی این صفحه به 120 هرتز نیز می‌رسد که تمام تصاویر را بسیار روان‌تر نمایش خواهد داد. ترکیب نرخ به‌روزررسانی 120 هرتزی با سخت‌افزار قدرتمند و انیمیشن‌های جدید در نرم‌افزار باعث شده تا هنگام انجام هرکاری با گوشی در هر برنامه‌ای، متوجه این روان بودن بشوید و تجربه لذت بخش‌تری داشته باشید. رابط کاربری گوشی با تغییرات جدید، تماما از این نرخ به‌روزرسانی استفاده می‌کند تا جای‌جای گوشی، مخصوصا هنگام اسکرول کردن و باز و بسته کردن برنامه‌ها شاهد روان‌تر شدن انیمیشن‌ها باشیم.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

با این حال، نرخ به‌روز‌رسانی 120 هرتزی در کنار مزیت‌هایش، یک نقطه منفی نیز دارد که به بخش مصرف زیاد باتری گوشی مرتبط می‌شود. سامسونگ برای حل این مشکل دو راه مختلف در نظر گرفته است. راه اول، افزودن گزینه محدود کردن گوشی به 60 هرتز برای کسانی که باتری برای‌شان اهمیت بالاتری دارد، است.

راه حل دوم که کمی منطقی‌تر بوده، با استفاده از LTPO بودن صفحه حاصل می‌شود. این گوشی به صورت خودکار فریم‌ریت خود را بالا و پایین می‌کند تا مصرف باتری آن را کنترل کند. برای مثال هنگام بازی‌ها، صفحه نمایش در حالت 120 هرتزی فعالیت خواهد کرد، اما در صورتی که در حال تماشای یک عکس ثابت هستید، این فریم‌ریت به مرور کاهش می‌یابد. اگر در حال تماشای یک فیلم باشید، بسته به فریم‌ریت خود فیلم، فریم‌ریت صفحه تغییر می‌کند تا مصرف شارژ صفحه به حداقل خود برسد.

روشنایی

در چند وقت اخیر شاهد افزایش چشم‌گیر حداکثر روشنایی گوشی‌ها بودیم و S24 Ultra استثنا این ماجرا نیست و می‌تواند در شرایط نوری مختلف، نور صفحه خود را تا 2600 نیت افزایش دهد. البته این عدد تنها زیر نور مستقیم خورشید یا شرایط نوری سخت، به دست خواهد آمد و در شرایط عادی، روشنایی گوشی پایین‌تر از این عدد خواهد بود. با این حال در هر شرایط نوری که قرار بگیرید، این گوشی نور کافی و مناسبی را به شما ارائه خواهد داد.

علاوه‌بر بخش حداکثر روشنایی صفحه، این گوشی در حداقل روشنایی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر مانند بسیاری از افراد در شب‌ها و در تاریکی مطلق از گوشی استفاده می‌کنید باید بگوییم که حداقل روشنایی صفحه به قدری پایین هست که باعث اذیت شدن چشم‌ها نمی‌شود.

محافظ صفحه و انعکاس نور

سامسونگ با همکاری با شرکت Corning از نسل جدید محافظ‌های صفحه نمایش رونمایی کردند. این محافظ جدید Corning Gorilla Armor نام دارد که طبیعتا بهترین و مقاوم‌ترین محافظ این شرکت تا به امروز است. شرکت کورنینگ می‌گوید این محافظ تا 4 برابر مقاومت بیشتر نسبت به خط‌خوردگی و 3 برابر عملکرد بهتر در تست‌های سقوط گوشی روی بتن دارد.

مهم‌ترین دست‌آورد این دو شرکت در دیدگاه من مربوط به بخش جدیدی می‌شود که شرکت کورنینگ قصد دارد با محافظ‌هایش پوشش دهد. محافظ Corning Gorilla Armor می‌تواند تا 75 درصد بیشتر، نور انعکاس شده صفحه را کاهش دهد و اثرات این دست‌آورد مهم حتی در استفاده‌های روزمره نیز احساس می‌شود. به طوری که اگر گوشی زیر نور خورشید یا هر نوری قرار بگیرد، دیگر هاله‌ای از نور روی صفحه مانع استفاده شما از گوشی نمی‌شود. عملکرد این صفحه در این بخش قطعا به عنوان یکی از نقاط قوت کلی گوشی ثبت خواهد شد.

البته مشخص نیست که استفاده از گلس تا چه حد در عملکرد این بخش تاثیر خواهد گذاشت. در کل با تداخل‌های که استفاده از گلس روی عملکرد قلم، اثر انگشت و این بخش می‌گذارد، خیلی استفاده از گلس را پیشنهاد نمی‌کنم.

نقد و بررسی S24 Ultra – امنیت و قفل‌های بیومتریک

مانند اکثر گوشی‌های بازار، S24 Ultra برای تائید هویت شما از دو قفل بیومتریک اثر انگشت و تشخیص چهره استفاده می‌کند.

حسگر اثر انگشت

در قسمت پایینی صفحه نمایش یک حسگر اثر انگشت زیر صفحه از نوع اولتراسونیک قرار دارد. این حسگر ابعاد معقولی دارد و با جای‌گیری خوبی که دارد، دسترسی هر دو انگشت چپ و راست به آن بسیار ساده است.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

حسکر اثر انگشت گوشی S24 Ultra عملکرد فوق‌العاده‌ سریعی دارد. این حسگر اکثرا کوتاه‌ترین تماس انگشت با صفحه از نظر زمانی را نیز به درستی تشخیص می‌دهد. در تجربه استفاده من از گوشی، این حسگر عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داد و تنها بعضی از دفعاتی که سعی داشتم از عمد حسگر را سریع‌تر لمس کنم، انگشت را تشخیص نداد.

سرعت بالای حسگر تنها نقطه قوت آن نیست، این حسگر اثر انگشت دقت بسیار بالایی نیز دارد. حتی اگر صفحه مقداری کثیف باشد یا اگر انگشت شما کاملا خیس باشد نیز گوشی اثر انگشت شما را به درستی تشخیص خواهد داد.

تشخیص چهره 

علاوه‌ بر استفاده از اثرانگشت شما می‌توانید یک چهره در گوشی ثبت کنید تا هنگام روشن شدن، گوشی از طریق دوربین سلفی و تشخیص چهره، قفل شما را باز کند. علاوه بر ثبت چهره خود، می‌توانید یک ظاهر متفاوت دیگری را نیز از خود در گوشی ثبت کنید تا به تشخیص چهره کمک کنید.

تشخیص چهره این گوشی هنگامی که به محدودیت‌های نبود حسگر اختصاصی دچار نشود، عملکرد بسیار خوب و سریعی دارد. در تجربه کوتاه من با گوشی، تشخیص چهره گوشی همواره سرعت بالایی داشت و مشکل خاصی در تشخیص چهره من در زوایای مختلف گوشی با صورت من نداشت.

در شرایط نوری مختلف حتی تاریکی شب، این گوشی چهره شما را به سرعت تشخیص خواهد داد. توجه داشته باشید که درصورت وجود تاریکی مطلق، گوشی برای تشخیص چهره شما، برای مدت کوتاهی نور صفحه را افزایش خواهد داد که شاید در استفاده‌های بلندمدت از گوشی کمی آزاردهنده شود.

با این حال، نبود حسگر اختصاصی و تنها اتکا به دوربین سلفی برای تشخیص چهره باعث ایجاد مشکلاتی مانند عدم شناسایی چهره هنگام استفاده از ماسک شده است. شما نمی‌توانید برای دور زدن این مشکل، هنگام استفاده از ماسک، چهره خود را ثبت کنید، اما گوشی مشکل خاصی با استفاده از عینک ندارد و عملکرد خوب خود را حفظ خواهد کرد.

تست‌های ویژه آی‌تی‌رسان

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

خیر

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقریبا

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

نقد و بررسی S24 Ultra – نرم‌افزار

گوشی S24 Ultra همراه با رابط کاربری One Ui 6.1 بر پایه اندروید 14 عرضه می‌شود که در دید من بهترین عملکرد سامسونگ در ساخت نرم‌افزار اختصاصی برای سخت‌افزار گوشی پرچم‌دار خود در سالیان اخیر است. این نرم‌افزار با تغییرات جزئی و کلی سعی دارد تا از تمام پتانسیل‌های سخت‌افزار جدید گوشی استفاده کنند و توانایی‌های آن را به رخ بکشد.

نسل جدید رابط کاربری سامسونگ تنها میزبان ویژگی‌های جدید بر اساس هوش مصنوعی نبوده و تغییرات مهم دیگری را نیز در خود جا داده است. البته در ظاهر شباهت‌های این نسخه، به نسل‌های گذشته بسیار زیاد بوده اما تجربه و حس کار کردن با آن به مراتب بهتر شده است.

پشتیبانی نرم‌افزار

با اختلاف مهم‌ترین برتری نرم‌افزاری این گوشی به نسل‌های قبل، پشتیبانی بلند مدت نرم‌افزاری آن خواهد بود. سامسونگ قصد دارد S24 Ultra را تا 7 سال آپدیت نرم‌افزاری و 7 سال آپدیت‌های امنیتی پشتیبانی کند. یعنی (اگر گوگل الگو نام‌گذاری سیستم‌عامل خود را حفظ کند)، این گوشی تا اندروید 21 را دریافت خواهد کرد. این یعنی گوشی شما تا سال 2031 به‌روز خواهد بود!

پشتیبانی بلند مدت نرم‌افزاری نشان‌دهنده اطمینان سامسونگ از قدرت پردازشی گوشی در اجرای ویژگی‌های مختلف تا 7 سال آینده است. این پشتیبانی 2 نقطه قوت مهم را برای شما رقم خواهد زد. نقطه اول که واضح است، باعث می‌شود تا مدت زمان بسیار طولانی‌تری بتوانید از گوشی خود لذت ببرید.

نکته دوم اما در شرایطی به وجود خواهد آمد که به هر دلیلی بعد از حدود 3 یا 4 سال قصد فروش گوشی را داشته باشید. در آن شرایط، خریدار جدید نیز 4 یا 3 سال پشتیانی نرم‌افزاری خواهد داشت، این کار باعث حفظ ارزش گوشی در دراز مدت و فروش راحت‌تر آن خواهد شد.

حس متفاوت

ساخت یک گوشی خوب، کار به مراتب ساده‌تری است، اما برای ساخت یک گوشی پرچم‌دار شاهکار، توجه به جزئیات اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. دقت به جزئیات جای‌جای گوشی باعث می‌شود که تجربه کاربر به مراتب بهتر شود. هرچه به جزئیات دقت بیشتری شود، نتیجه نهایی بهتر خواهد شد.

سامسونگ در این گوشی تقریبا به کوچک‌ترین جزئیات ممکن دقت کرده و بهترین روش پیاده‌سازی را در نظر گرفته است. هرچه بیشتر با گوشی کار کنید، بیشتر متوجه این جزئیات خواهید شد. یکی از مواردی که بعد از مدتی متوجه آن شدم این است که زمانی که گوشی در حالت Always On Display باشد، والپیپر شما با روشنایی بسیار کمی نمایش داده خواهد شد و هنگامی که دکمه روشن گوشی را بزنید، به جای این که یکباره روشنایی والپیپر زیاد شود، دقیقا از موقعیت مکانی دکمه پاور، یک موج روشنایی به بقیه والپیپر ارسال می‌شود و به مرور صفحه را روشن می‌کند.

این افکت در کمتر از یک ثانیه رخ می‌دهد و بسیار جزئی است، اما هنگام استفاده عملی از آن، قطعا متوجه حس متفاوت و لذت‌بخش آن خواهید شد. هرچه با دقت بیشتری به گوشی نگاه کنید، متوجه جزئیات بیشتری خواهید شد که قصد دارند تجربه لذت بخش‌تری را برای شما ایجاد کنند. این انیمیشن‌ها و ریزه‌کاری‌های سامسونگ، نمره کامل را از من دریافت می‌کنند.

برنامه‌های نصب شده

بعد از راه‌اندازی گوشی، با سیل عجیبی از برنامه‌های از پیش نصب شده مواجه خواهید شد که بسیاری از آن‌ها حتی نصب هم نشدند! صرفا آیکون‌ها آن‌ها به رابط کاربری اضافه شده و در اولین فرصت شروع به دانلود خواهند کرد. تعداد 29 تا از برنامه‌های گوشی بعد از راه‌اندازی گوشی نیاز به نصب شدن دارند که عدد بسیار بالایی است. برخی از این برنامه‌های هنوز نصب نشده مانند مرورگر بسیار ضروری هستند.

آیکون‌های کم‌رنگ برنامه‌های نصب نشده هستند

با وجود حضور برنامه‌های کاملا غیر ضروری مانند نتفلیکس و اسپاتیفای، هیچ برنامه‌ای برای پخش موسیقی به صورت پیش‌فرض نصب نشده است. این به این معنی نیست که سامسونگ برنامه پخش موسیقی ندارد، صرفا مشکل اصلی این است که باید به صورت دستی آن را نصب کنید!

در آی‌تی‌رسان بخوانید: بهترین اپلیکیشن‌های موسیقی برای اندروید کدامند؟

البته لازم به ذکر است که بسیاری از برنامه‌های نصب شده مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و برنامه‌های متعدد مایکروسافت را می‌توانید بدون محدودیت خاصی پاک کنید.

نقد و بررسی S24 Ultra – هوش مصنوعی

به بخش مورد علاقه سامسونگ رسیدیم، جایی که این شرکت تمام تمرکز کمپین‌های تبلیغاتی خود را روی آن متمرکز کرده است. فکر می‌کنم که بسیاری از افراد مانند من، از تمرکز انحصاری سامسونگ به این بخش ترس داشتیم. ترس این که شاید تنها تغییر این گوشی نسبت به نسل قبل، هوش مصنوعی باشد و این که قابلیت‌های اضافه شده محدود و ضعیف باشند.

بعد از چند روز استفاده از گوشی باید بگویم که هر دوی این ترس‌ها کاملا اشتباه بودند. هم گوشی تفاوت‌های بسیار زیادی با نسل قبل خود دارد و هم عملکرد هوش مصنوعی آن بسیار خوب بوده و می‌تواند کارایی بالایی برای بسیاری از افراد داشته باشد.

سامسونگ، قابلیت‌های هوش مصنوعی بسیار زیادی را در جای‌جای گوشی قرار داده که هر یک در زمینه خاصی به کاربر کمک می‌کنند. در دید من یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این ویژگی‌ها این است که برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست به برنامه خاصی بروید یا کار خاصی انجام دهید، بلکه این ویژگی‌ها به طور کامل با رابط کاربری بخش مورد نظر خود ادغام شده‌اند. تنها با یک یا دو بار لمس، می‌تواید به هوش مصنوعی مورد نظر خود برسید. باید بگویم که این ادغام‌ها به خوبی انجام شده‌اند. هم به قدر کافی در دسترس هستند و هم در معرفی و تبلیغ آن‌ها زیاده‌روی نشده است.

البته نکته بسیار مهم برخی از این ویژگی‌ها این است که سامسونگ تنها تا 2025 این قابلیت‌ها را رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بعد از این تاریخ، برخی از آن‌ها پولی خواهند شد. سامسونگ به طور دقیق اعلام نکرده که کدام یک از سرویس‌ها پولی خواهد شد و یا هزینه اشتراک آن‌ها چه قدر خواهد بود. اگر بخواهیم حدسی بزنیم، باید بگوییم مواردی که روی گوشی پردازش می‌شوند رایگان خواهند ماند ولی مواردی که برای پردازش نیاز به سرورهای سامسونگ دارند پولی خواهند شد چرا که فعال ماندن سرورها برای سامسونگ هزینه‌های زیادی دارد و برای تأمین این هزینه‌ها نیاز به دریافت هزینه‌های اشتراکی دارد.

این قابلیت‌ها به خوبی و با دقت توسط رابط کاربری گوشی، به کاربر معرفی شده و نحوه کار با آن‌ها آموزش داده می‌شود. در ادامه و به تفکیک، به معرفی و نقد این قابلیت‌ها می‌پردازیم.

Circle to Search

این قابلیت S24 Ultra که با همکاری با گوگل پیاده‌سازی شده، در نظر من پرکاربردترین قابلیت هوش مصنوعی گوشی بوده و برای همین به عنوان اولین ویژگی به معرفی آن می‌پردازم. شاید پیش از این اسم Google Lens را شنیده باشید. اگر نشنیده‌اید باید بگوییم که همان جست‌وجو عادی در گوگل است که به جای متن، یک عکس را به گوگل تحویل می‌دهید. سپس گوگل با پردازش این عکس، نتایج خود را نمایش می‌دهد.

در حالت عادی اما تجربه کار با گوگل لنز چندان هم راحت و ساده نیست. اول باید عکس موردنظر را در گوشی ذخیره کنید، وارد سایت شوید، عکس را آپلود کنید و منتظر بمانید. این گوشی راه کاملا جدیدی برای انجام این کار معرفی می‌کند که به نظر من باعث افزایش محبوبیت این سرویس خواهد شد.

در گوشی S24 Ultra برای دسترسی به این ویژگی تنها باید دکمه هوم را نگه دارید تا یک عکس از صفحه گرفته شود و روی سوژه موردنظر یک دایره بکشید. گوشی به طور خودکار آن سوژه را انتخاب و تحویل گوگل لنز می‌دهد و نتایج جست‌وجوی گوگل را در همان‌جا به شما نمایش می‌دهد. همانطور که در مقدمه هوش مصنوعی اشاره کردم، یکی از مهمترین نقطه قوت این بخش راحتی استفاده از آن است. برای استفاده از Circle to Search، نیازی نیست سراغ بخش خاص یا برنامه خاصی بروید، تنها با نگه داشتن یک دکمه به آن دسترسی دارید.

صحبت اضافه در این بخش، بیشتر تبدیل به بررسی Google Lens تبدیل خواهد شد و از نقد و بررسی گوشی S24 Ultra خارج می‌شویم. برای همین تنها به دو مثال از کاربردهای این ویژگی اشاره می‌کنیم. شما اگر در اینستاگرام یک محصول ناشناخته‌ای مشاهده کنید، گوگل لنز کل مشخصات آن محصول را به شما شرح خواهد داد و در اکثر مواقع لینک خرید آن را نیز برای شما پیدا می‌کند. اگر یک گل در خانه خود دارید، گوگل لنز از روی عکس آن، پس از شناسایی نوع گل، شرایط نگهداری از آن را به طور کامل به شما آموزش خواهد داد.

انتخاب جسم از تصاویر

این قسمت به خودی خود یک قابلیت هوش مصنوعی را توصیف نمی‌کند، اما به دلیل این که در بسیاری از موارد جلوتر درباره انتخاب جسم از تصاویر صحبت خواهیم کرد، تصمیم گرفتم قبل از آن‌ها به نقد این بخش بپردازیم.

برای انتخاب یک جسم از تصاویر دو راه در اختیار دارید: انتخاب خودکار و انتخاب دستی. در حالت اول، شما تنها با لمس جسم موردنظر، خود گوشی کل جسم را از تصویر انتخاب خواهد کرد.

در تست‌های مختلف ما، انتخاب خودکار عملکرد بسیار خوبی داشت و در تصاویر مختلف به خوبی جسم مورد نظر را از تصویر انتخاب می‌کرد. صرفا در انتخاب بعضی از جسم‌ها که شکل بسیار پیچیده‌ای دارند، برخی از جاهای جسم را از قلم جا می‌انداخت که با لمس دوباره جسم، به خوبی برطرف می‌شدند.

هنگام انتخاب جسم‌ها من متوجه یک ایراد ریز از این بخش شدم که امیدوارم سامسونگ در آپدیت‌های نرم‌افزاری آن را برطرف کند. خطوطی که دور جسم کشیده می‌شود تا نمایش دهد چه منطقه‌ای انتخاب شده، بسیار ضخیم هستند و در بسیاری از مواقع مانع دید من می‌شدند و متوجه نمی‌شدم که آیا تمام جزئیات سوژه انتخاب شده است، یا خیر.

همچنین شما می‌توانید از انتخاب دستی استفاده کنید. با این کار همچون قلم، یک شکل روی تصویر خواهید کشید که کل آن شکل برای گوشی انتخاب خواهد شد. در حالت کلی بهتر است با انتخاب خودکار جسم خود را انتتخاب کنید و فقط در صورت بروز ایرادات ریز این انتخاب، به صورت دستی اقدام به اصلاح آن کنید.

حذف سایه در تصاویر 

این قابلیت گوشی، می‌تواند سایه‌های مختلف را از کل عکس حذف کند. توجه داشته باشید که اینکار را برای کل عکس انجام می‌دهد و نمی‌توانید سایه را تنها از روی یک جسم حذف کنید. شما تنها با زدن دکمه حذف سایه منتظر می‌مانید تا تصویر نهایی به دست شما برسد و کار خاص دیگری مانند انتخاب دستی سایه‌ها را در اختیار ندارید.

با این حال تنها نقطه ضعفی که از این قابلیت مشاهده کردم، عدم تشخیص بعضی از سایه‌های فرعی بود. در حالت کلی، سایه‌های اصلی و مدنظر به خوبی حذف می‌شوند ولی ممکن است برخی سایه‌های کوچک در گوشه‌های تصویر سرجای خود باقی بمانند. البته با در نظر گرفتن این که یک عکس بدون هیچگونه سایه شاید عکس خیلی طبیعی به نظر نرسد، در این صورت شاید این مساله خیلی هم نقطه ضعف حساب نیاید.

سایه‌هایی که توسط گوشی به عنوان سایه انتخاب می‌شوند به خوبی از عکس حذف می‌شوند و رد پای خاصی روی عکس‌های شما باقی نمی‌گذارند. در اکثر مواقع گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد، مخصوصا این که در برخی از موارد، بعضی از سایه‌ها روی خود جسم نیز می‌افتند که گوشی آن‌ها را نیز به خوبی تشخیص داده و حذف می‌کند.

حذف اجسام از تصاویر

اولین ویژگی که قصد معرفی آن را داریم قابلیت حذف اجسام مختلف از عکس‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که پردازش‌های آن روی خود گوشی انجام می‌شود. برای حذف جسم موردنظر ابتدا باید جسم را انتخاب کنید.

در بسیاری از مواقع گوشی حتی سایه جسم‌ها را نیز به خوبی انتخاب می‌کرد، اما مواقعی بودند که گوشی کاملا سایه‌ها را در نظر نمی‌گرفت و با حذف جسم از تصویر، سایه آن‌ها باقی می‌ماند. این مشکل به راحتی قابل حل بوده و تنها باید هنگام انتخاب جسم، از انتخاب سایه مطمئن شوید.

اگر انتخاب جسم به خوبی انجام شود، گوشی عملکرد بسیار خارق‌العاده‌ای در حذف اجسام دارد. در بسیاری از مواقع گوشی برای پر کردن فضای خالی، حتی من را نیز غافل‌گیر کرد. گوشی اکثر مواقع تلاش می‌کند که الگوی پس‌زمینه را ادامه دهد تا انگار زیر جسم حذف شده هیچ‌چیزی جز پس‌زمینه اطراف آن نیست، اما در شرایط خاص، نبوغ جالبی را به خرج می‌دهد.

برای مثال روی میز من یک گلدان مربعی کوچک وجود دارد که من با گرفتن یک عکس از بالا، به گوشی گفتم خود گل‌ را از تصویر حذف کند. نه تنها گل از تصویر خروجی به طور کامل حذف شد، بلکه گوشی برای طبیعی‌سازی جای خالی گل، به جای آن کاغذهای مختلف قرار داد که اگر کسی از گلدان بودن آن اطلاعی نداشته باشد، فکر می‌کند که یک ظرف نگه‌دارنده کاغذهاست. نکته قابل توجه این است که درون عکس تحویل داده شده به گوشی، کاغذ یا ظرف دیگری نبود که بگوییم از آن الگوبرداری کرده است.

در حالت کلی اگر جسم موردنظر شما بخش زیادی از عکس را اشغال نکند، یا تداخل‌های خیلی زیادی با اطراف خود نداشته باشد، می‌توانید روی قابلیت حذف آن توسط گوشی حساب باز کنید به طوری که کسی متوجه حذف شدن آن نشود. البته اگر به کسی بگویید که این جسم در این قسمت عکس حذف شده، این احتمال وجود دارد که با دقت مضاعف روی آن نقطه، اثرات پاک شدن جسم موجود باشد، اما در دیدگاه افرادی که اطلاع خاصی ندارند، اصلا این تغییرات محسوس نیستند.

به شخصه نمی‌توانم بیشتر از این صبر کنم تا دفعه بعدی که قصد فروش آیینه‌ای دارم از این قابلیت استفاده کنم تا عکس خوب و دقیقی از خود آیینه بگیرم و نگران تصویری نمایش داده از آیینه نباشم و به راحتی خودم را از عکس حذف کنم! این تنها یکی از موارد دور از ذهنی هست که این قابلیت، بسیار مفید واقع می‌شود. منطقا هرچه بیشتر از گوشی استفاده کنید موارد بیشتری به ذهن‌تان خواهد رسید.

حذف انعکاس‌های نور در تصاویر

اگر سوژه مورد نظر شما، جنس براقی داشته باشد و انعکاس‌های نور روی آن توی تصویر ثبت شود، شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت آن‌ها را حذف کنید. توجه داشته باشید که مانند قابلیت حذف سایه، نمی‌توانید یک بخش خاص را انتخاب کنید و با زدن دکمه، انعکاس‌های کل عکس حذف خواهند شد. البته لازم به ذکر است که اگر جسم انعکاس بسیار با جزئیاتی داشته باشد و تصاویر را مانند آیینه بازتاب کند، این بازتاب‌ها توسط گوشی انتخاب نخواهند شد. برای مثال یک تلویزیون خاموش تا حد زیادی تصاویر را بازتاب می‌کند که گوشی آن‌ها را حذف نمی‌کند.

با این وجود، S24 Ultra اگر همانند دو بخش قبلی، مرحله انتخاب سوژه را به درستی انجام دهد، در بخش انجام دادن خود کار عملکرد بسیار خوبی دارد.

تجویز نسخه توسط گوشی

این بخش، مبحث بسیار مهمی نیست و صرفا می‌خواهیم به آن اشاره کرده باشیم. هنگام تماشای عکس‌ها در گالری و در بخش جزئیات تصویر، بسته به خود عکس، گوشی چند مورد از ویژگی‌های هوش مصنوعی را برای بهبود عکس پیشنهاد می‌کنند. برای مثال اگر تصویر سایه‌های زیادی داشته باشد، دکمه حذف سایه‌ها را در این بخش برای راحتی کار شما می‌آورد.

عملکرد این بخش در تجربه من بسیار بی‌نقص هم نبود، دفعات زیادی بودند که من قصد استفاده از ویژگی خاصی داشتم، اما گزینه آن در اینجا قرار داده نشده بود. در این شرایط باید به قسمت ویرایش تصویر می‌رفتم. بعد از چندبار رخ دادن این اتفاق، به شخصه کمی کلافه شدم و از آن لحظه به بعد، مستقیم سراغ ویرایش تصویر می‌رفتم.

البته لازم به ذکر است که حین تجربه استفاده از این ویژگی‌ها متوجه شدم دفعاتی که خود گوشی حذف سایه یا حذف بازتاب نور را پیشنهاد می‌دهد، تصویر خروجی تا حدی بهتر از عکس‌هایی هستند که گوشی پیشنهاد نمی‌کند. یعنی گوشی اکثرا مواردی را به شما پیشنهاد می‌کند که احتمالا می‌تواند به خوبی از پس آن‌ها بربیاید.

Remaster یا بهبود خودکار تصاویر

در میان گزینه‌هایی که گوشی به طور خودکار برای ویرایش عکس‌ها پیشنهاد می‌دهد، گزینه Remaster دیده می‌شود. این گزینه با تجزیه و تحلیل عکس، تغییرات بسیار ریزی را در عکس اعمال می‌کند تا کیفیت کلی آن را افزایش دهد. این ویژگی بر حسب شرایط ممکن است تغییرات متفاوتی را در تصویر خروجی پیاده‌سازی کند.

اولین تغییری که این هوش مصنوعی انجام دهد، تنظیمات روشنایی تصویر بوده که ممکن است مقدار کمی تصویر را تیره‌تر یا روشن‌تر کند. بخش بعدی که دست‌خوش تغییرات خواهد شد، شفافیت عکس بوده که باز بر حسب شرایط تغییرات حداقلی برای بهبود عکس اعمال خواهد شد. در مرحله آخر نیز ممکن است هوش مصنوعی مقدار بسیار کمی رنگ‌های تصویر را نیز تغییر دهد.

البته ممکن است عملکرد بخش ریمتسر مطلوب همه نباشد، به همین دلیل گوشی تصویر قبل و بعد از ریمستر را کنار هم می‌گذارد تا تنها در صورتی که از تغییرات جدید راضی بودید آن‌ها را اعمال کنید. یک نکته مهم در این بخش این است که هنگام نمایش تصاویر قبل و بعد، گوشی سوژه‌های اصلی عکس را تشخیص می‌دهد و آن‌ها را در پایین صفحه نمایش می‌دهد. سپس شما سوژه مورد نظر را انتخاب می‌کنید و گوشی با زوم کردن عکس، انحصارا تغییرات آن سوژه را نمایش می‌دهد تا بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید.

پرتره خودکار

ویژگی بعدی حالت پرتره خودکار است. این حالت به صورت مجزا در دوربین قرار دارد تا با استفاده از لنزهای اختصاصی تشخیص سوژه انجام شود تا بتوان پس‌زمینه را تار کرد. نکته قابل توجه این است که با استفاده از هوش مصنوعی شما می‌توانید عکس‌هایی را که به صورت عادی و غیرپرتره ثبت کردید را نیز به حالت پرتره در بیاورید.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید گوشی در انجام این کار عملکرد بسیار خوبی نیز دارد و مشاهده تفاوت‌ها میان پرتره واقعی و پرتره ساختگی آن کار ساده‌ای نیست.

من این ویژگی را برای اجسام غیر انسانی نیز تست کردم و نتایج همچنان بسیار رضایت‌بخش باقی ماند. با این حال بهتر است که برای سوژه‌های غیر انسانی از حالت پرتره خود دوربین استفاده کنید.

تغییر زاویه عکس

این ویژگی، اولین موردی در لیست ما هست که برای استفاده از آن‌ باید به اینترنت متصل باشید و به احتمال زیاد بعد از 2025 پولی خواهد شد. این قابلیت‌ با توجه به سرعت اینترنت شما، مدت مختلفی زمان نیاز دارند. در تجربه ما و اتصال گوشی به اینترنت پرسرعت، این پردازش‌ها زمان به مراتب بیشتری نسبت به پردازش‌هایی که روی خود گوشی انجام می‌شوند، نیاز داشتند.

اگر هنگام عکس‌برداری از سوژه مورد نظر، گوشی را در حالت کاملا افقی یا کاملا عمودی نگرفته‌اید یا قصد تغییر زاویه عکس در این محور دارید، می‌توانید زاویه عکس‌ها را در این بخش تغییر دهید. پس از انتخاب زاویه مدنظر، گوشی چهار گوشه مختلف عکس را تولید می‌کند تا تغییر زاویه با موفقیت انجام شود. معمولا به دلیل این که برای انجام این کار، گوشی تنها باید 4 گوشه تصویر را که خیلی در چشم نیستند، بازسازی کند و الگوهای زیادی در اختیار دارد، این کار را تقریبا بی‌نقص انجام می‌دهد و من هیچ مورد خاص و نقطه ضعفی در این بخش مشاهده نکردم.

تغییر مکان، سایز و زاویه اجسام در تصاویر

این سه مورد نیز مانند تغییر زاویه عکس توسط پردازش‌های ابری رخ می‌دهد و احتمال پولی شدن آن وجود دارد. در اینجا مشابه راه‌های بخش حذف اجسام می‌توانید یک جسم را انتخاب کنید، اما این بار بعد از انتخاب جسم گزینه‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید آن جسم را جابه‌جا کنید، تغییر سایز دهید و زاویه آن را نیز عوض کنید. جالب این است که حتی می‌توانید جسم را از تصویر حذف کنید، اما این بار این کار توسط سرور پردازش خواهد شد، نه پردازنده خود گوشی. در چند مورد استفاده مختلف، هیچ برتری برای انجام این کار توسط سرورها مشاهده نکردم و تنها مدت زمان پردازش بیشتر شده بود.

نکته بسیار مهم این بخش این است که در انجام امور جابه‌جایی و تغییر زاویه جسم، گوشی عملکرد بسیار خوبی در پر کردن فضای خالی دارد، اما کار خاصی برای طبیعی‌سازی موقعیت جدید جسم نمی‌کند. برای مثال، اگر نوری روی جسم شما به سمت راست بازتاب شده باشد و شما جسم را 180 درجه بچرخانید، نور بازتاب شده نیز در عکس چرخانده خواهد شد و این بار بازتاب نور در سمت چپ دیده خواهد شد. شما می‌توانید برای دوری از این مشکل بازتاب‌های عکس را از قبل توسط قابلیت قبلی حذف کنید.

مثال بعدی این ایراد مربوط به سایه‌ها خواهد بود، گوشی سایه جدیدی برای جسم رسم نمی‌کند که در مواردی که تغییر زاویه یا مکان به مقدار زیادی تغییر کنند، باعث ساختگی دیده شدن عکس می‌شود. در کل استفاده از این ویژگی‌ها زمانی توصیه می‌شود که قصد دارید تغییر کوچکی در عکس ایجاد کنید. اگر زاویه یا موقعیت جسم را زیادی تغییر دهید، شاید عکس کمی ساختگی به نظر برسد.

ساخت والپیپر

یکی دیگر از ویژگی‌های هوش مصنوعی ارائه شده در رابط کاربری گوشی با پردازش‌های ابری، قابلیت تولید عکس دلخواه کاربر برای عکس‌ها پس‌زمینه است. لازم به ذکر است که همانند دیگر هوش مصنوعی‌های مشابه دست کاربر کامل با نیست تا هر متنی را به هوش مصنوعی تحویل دهند. بلکه قالب‌های وجود دارد که متن ورودی را از پیش تعیین کرده و کاربر تنها می‌تواند چند کلمه آن را با چند گزینه از پیش تعیین شده دیگر جایگزین کند.

برای مثال در تصویر زیر، عبارات قلعه، آبسیدین و رنگ صورتی و بنفش از متن نمایش داده شده قابلیت تغییر را دارند که می‌توانید از بین گزینه‌های ارائه شده توسط گوشی جایگزین آن‌ها را انتخاب کنید. تصاویر تولید شده در دیدگاه من، زیبایی لازمه را داشتند و به هدف ساده‌ای که دارند، می‌رسند. اگر در تولید والپیپر مدنظر خود با گزینه‌های محدود شده مشکل داشتید، می‌توانید از سایت‌های دیگر با هوش مصنوعی‌های تخصصی‌تر استفاده کنید و عکس خروجی آن‌ها را در گوشی به عنوان پس‌زمینه ثبت کنید.

مُهر هوش مصنوعی

هنگامی که از قابلیت‌هایی از هوش مصنوعی استفاده کنید که پردازش آن‌ها در فضای ابری رخ می‌دهد، در پایین سمت چپ تصویر یک علامت یا واترمارک قرار می‌گیرد تا به ببیندگان اعلام کند این عکس توسط هوش مصنوعی ساخته یا ویرایش شده است.

نکته قابل توجه و کمی خنده‌دار این است که بخش عمده قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند حذف اجسام از تصویر، این مهر را در تصویر قرار نمی‌دهند. به همین دلیل می‌توان به راحتی این مهرها را با استفاده از هوش مصنوعی خود گوشی از عکس پاک کرد.

تصویر آهسته خودکار

یکی دیگر از ویژگی‌های هوش مصنوعی گوشی S24 Ultra تنها موردی است که برای فیلم‌ها در نظر گرفته شده و ویژگی هوش مصنوعی دیگری برای فیلم‌ها در این گوشی وجود ندارد. مهم نیست که فیلم مورد نظر را خودتان ضبط کردید یا از جایی دانلود کردید، هنگام تماشای آن در گالری می‌توانید به صورت خودکار نسخه اسلوموشن یا صحنه آهسته آن را ببینید.

هرگاه که با انگشت صفحه را لمس کرده و آن را نگه دارید، گوشی با تاخیر تقریبا یک ثانیه‌ای، صحنه آهسته آن را آماده و پخش می‌کند و با رها کردن انگشت، فیلم به سرعت عادی باز می‌گردد. توجه داشته باشید که گوشی برای دست یافتن به این امر، تنها می‌تواند فریم‌ریت فیلم را دوبرابر کند. این بدین معنی است که گوشی نمی‌تواند فیلم عادی را به اسلوموشن 960 فریمی تبدیل کند. به همین دلیل، اگر صحنه مورد نظر سرعت بسیار بالایی داشته باشد، مانند چرخش سریع اسپینر، گوشی خیلی در آهسته‌سازی این صحنه موفق نخواهد بود.

با این حال گوشی S24 Ultra به خوبی به هدف خود در این قسمت می‌رسد و فریم‌های تولید شده تقریبا هیچ تفاوتی با فریم‌های اصلی ندارند و احتمالا اصلا متوجه استفاده از هوش مصنوعی در صحنه‌های آهسته شده نخواهید شد.

خلاصه متون

ویژگی‌های باقی‌مانده از لیست ما، کاربردهای زیادی دارند، اما به دلیل عدم پشتیبانی از زبان فارسی آن‌ها را در اولویت پایین‌تر معرفی کردیم. البته توجه داشته باشید که سامسونگ اعلام کرده قصد اضافه کردن زبان‌های بیشتری را نیز دارد، اما به شخصه بعید می‌دانم زبان فارسی جایی در برنامه‌های سامسونگ داشته باشد.

ویژگی خلاصه متون در سه جای دستیار یادداشت‌ها، دستیار صداهای ضبط شده و وب‌گردی به کمک شما خواهد آمد. هنگام وب‌گردی شما می‌توانید با زدن یک دکمه بخش خلاصه‌ساز را فعال کنید. این خلاصه‌ساز به جای شما کل مطالب صفحه فعلی را می‌خواند و خلاصه‌ای از آن‌ها را در حد سه یا چهار پاراگراف خلاصه می‌کند. همچنین یک گزینه نیز در اختیار دارید که هنگامی که کمی نیاز به جزئیات بیشتر داشته باشید، خلاصه‌ساز، جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید که این ویژگی فقط برای مطالب بلند قابل اجرا است و منطقا اگر مطلب خیلی کوتاه باشد، این ویژگی مشغول به کار نخواهد شد. در کل خلاصه‌ساز عملکرد خوبی دارد، اما در تجربه کوتاهی که با آن داشتم باید بگویم که بهتر است تنها به خواندن خلاصه بسنده نکنید و بعد از خواندن آن تصمیم بگیرید که همین مقاله شخصا بخوانید یا سراغ مقاله دیگری بروید. در این زمینه، خلاصه‌ساز عملکرد بسیار خوبی دارد و پیشنهاد می‌کنم قبل از خواندن مقالات طولانی، ابتدا با خلاصه‌ساز آن را چک کنید تا زمان زیادی از دست ندهید.

لازم به ذکر است که این ویژگی در خلاصه کردن مطالب آموزشی قدم‌به‌قدم، عملکرد تقریبا بی‌نقصی دارد و می‌تواند مزیت‌های زیادی را برای شما برای صرفه‌جویی در وقت ایجاد کند. جدا از وب‌گردی این ویژگی می‌تواند مطالب بیشتری را در یاد‌داشت‌ها و متن صداهای ضبط شده نیز خلاصه کند.

دستیار صداهای ضبط شده

به عنوان کسی که برای پوشش‌های خبری آی‌تی‌رسان، صداهای زیادی را ضبط می‌کنم، این ویژگی به سرعت به یکی از موردانتظارترین ویژگی‌های گوشی برای من شده بود. متاسفانه این ویژگی نیز از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. اگر صدای ضبط شده شما در زبان‌های پشتیبانی شده باشد، شما می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی با زدن یک دکمه و اندکی صبر، متن تمام دیالوگ‌های ثبت شده در صدا را به‌دست آورید.

همچنین با انتخاب گزینه دیگری، می‌توانید از ویژگی خلاصه‌ساز نیز استفاده کنید تا خلاصه صحبت‌های درون صدا را نیز داشته باشید. به دلیل عدم پشتیبانی از زبان فارسی، تست‌های زیادی از این بخش نگرفتم، اما در تجربه کوتاه من، متن صداها به خوبی تشخیص و نوشته شده بودند.

دستیار چت

همان‌طور که از نام مشخص است این بخش هنگام چت کردن، به کمک شما خواهد آمد. البته ویژگی‌های آن محدود به چت کردن نیست و هرجایی که از کیبورد استفاده می‌کنید، می‌توانید از این ویژگی‌ها استفاده کنید. لازم به ذکر است که این ویژگی نیز از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. کیبورد گوشی با استفاده از هوش مصنوعی متن تایپ شده شما را بررسی می‌کند و برخی گزینه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. اول از همه، این کیبورد در صورت وجود غلط تایپی یا گرامری، آن را به شما گوش‌زد خواهد کرد. تشخیص غلط متن گوشی عملکرد خوبی دارد، اما بهترین غلط‌گیری نیست که تا کنون دیده‌ام.

گزینه بعدی با تحلیل متن و تشخیص لحن به‌کار رفته، انواع لحن‌های دیگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. با انتخاب لحن جدید، گوشی کل متن شما را بازنویسی خواهد کرد. لحن‌های متفاوت پیشنهاد شده توسط گوشی یه ویژه لحن رسمی، پیشنهادهای خوبی هستند و در استفاده‌های روزمره ممکن است به شما کمک کنند، اما مواردی مانند لحن‌ اجتماعی کمی ضعیف هستند و تنها چند کلمه را در قالب هشتگ به متن اضافه می‌کند.

گزینه آخر نیز مربوط به ترجمه متن تایپ شده است، با استفاده از این گزینه شما متن را برای کیبورد تایپ می‌کنید و سپس با انتخاب زبان مقصد، کیبورد متن تایپ شده را ترجمه کرده و به برنامه‌ای که در حال تایپ کردن در آن هستید، تحویل می‌دهد.

دستیار یادداشت‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، اما کاربرد زیادی دارد، دستیار اختصاصی برای برنامه یادداشت‌ها یا Notes است. مهم‌ترین کاربرد این بخش، ایجاد نظم در یادداشت‌های شماست. اگر متن شما کمی طولانی باشد، گوشی S24 Ultra بعد از خواندن شما فرمت خاصی را در نظر می‌گیرد و متن شما را در فرمت جدید، بازنویسی می‌کند.

متن شما تغییری نخواهد کرد، اما چینش‌های شما تغییر خواهد کرد و در صورت امکان شمارش بخش‌ها به متن شما اضافه خواهد شد. برای مثال اگر چند کار مختلف را به صورت لیست پشت سرهم نوشته باشید، این گوشی کارهای مختلف را از هم جدا کرده و با اضافه کردن شمارش در کنارشان، آن‌ها در خطوط مختلف قرار خواهد داد.

ترجمه زنده مکالمات صوتی

اگر در حال مکالمه با شخصی هستید که به زبان دیگری صحبت می‌کند، این بخش به کمک شما خواهد آمد. چه مکالمه شما به صورت حضوری باشد و چه پشت تماس تلفنی، این ویژگی، مکالمات دو طرف را به صورت زنده و بدون نیاز به اینترنت، ترجمه می‌کند. البته این ویژگی نیز فعلا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. ترجمه‌های انجام شده سرعت بالایی دارند به طوری که مدت زمان زیادی معطل ترجمه شدن صحبت خود نخواهید شد.

البته جدا از سرعت، دقت ترجمه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که باید بگوییم این ویژگی هنوز به آن پختگی و بی‌نقصی نرسیده و ترجمه‌های آن تنها کار راه‌انداز خواهند بود.

نقد و بررسی S24 Ultra – سخت‌افزار

حالا به بخش سخت‌افزار گوشی می‌رسیم، بخشی که عملا پایه و اساس تمام نقاط دیگر گوشی بوده و بسیاری از ویژگی‌های جدید گوشی به خاطر سخت‌افزار جدید، شدنی شده‌اند. همانند گوشی Ultra نسل قبل، سامسونگ باری دیگر تصمیم به کنار گذاشتن پردانزده اختصاصی خود و تنها استفاده از تراشه 4 نانومتری کوالکام گرفته است.

البته لازم به ذکر است که شرکت کوالکام با همکاری با سامسونگ یک نسخه اختصاصی از تراشه خود با نام Snapdragon 8 Gen 3 Optimized for Galaxy را برای این گوشی طراحی کرده است. تفاوت این نسخه با نسخه اصلی، بسیار کم بوده و به افزایش فرکانس هسته‌های پردازنده و چند بهینه‌سازی کوچک خلاصه می‌شود.

پردازنده‌ها

تراشه کوالکام اسنپ‌دراگون 8 نسل 3 به کار رفته در این گوشی در بالاترین رده گوشی‌های اندرویدی قرار دارد و یک پردازنده هشت هسته‌ای را در خود جا داده است. هسته‌های به کار رفته در این گوشی عبارتند از:

  • یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.39GHz
  • سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.1GHz
  • دو هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.9GHz
  • دو هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.2GHz

بر اساس کارهای مختلفی که با گوشی انجام دهید، هسته‌های مختلفی درگیر پردازش اطلاعات خواهند شد. در کارهای روزمره و عادی تنها یک هسته مسئولیت پردازش را بر عهده خواهد داشت و با هرچه سنگین‌تر شدن کارها و عملیات‌ها، هسته‌های بیشتری به آن ملحق خواهند شد.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

پردازنده به کار رفته در این گوشی، به دلیل بهینه‌سازی‌های اختصاصی عملکرد بهتری نسبت به دیگر گوشی‌های مجهز به نسخه عادی این تراشه از خود نشان می‌دهد. البته لازم به ذکر است که این تفاوت‌ها بسیار کم بوده و تفاوت فاحشی را رقم نمی‌زنند. در مقایسه با دیگر پردازنده‌های اندرویدی، این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و تنها در چند تست از تراشه Dimensity 9300 عقب می‌ماند.

برای امور گرافیکی، تراشه کوالکام، پردازنده گرافیکی آدرنو 750 را در خود جا داده که با فرکانس حداکثری 1 گیگاهرتزی کار می‌کند. این پردازنده گرافیکی تقریبا عملکرد مشابهی با رقیبان خود مانند Xclipse 940 و Immortalis G720 دارد.

بخش مهمی از این تراشه که دو شرکت کوالکام و سامسونگ تبلیغ زیادی از آن انجام داده‌اند، مربوط به قدرت انجام پردازش‌های لازم برای الگوریتم‌های هوش مصنوعی است. کوالکام با توجه ویژه به این بخش و ارتقا آن، امکان پردازش برخی عملیات‌های مختلف هوش مصنوعی را در خود گوشی و بدون نیاز به پردازش‌های ابری فراهم کرده که سامسونگ تمام تلاش خود را انجام داده تا در بخش نرم‌افزار حداکثر بهره ممکن را از این بخش ببرد.

قدرت پردازشی

پردازنده‌های گوشی‌های پرچم‌دار در سال‌های اخیر پیشرفت‌ چشم‌گیری داشتند، به قدری که در توانایی پردازشی آن‌ها هیچ شکی نیست. گوشی S24 Ultra نیز از این قائله استثنا نیست، تراشه به کار رفته در گوشی نه تنها شما را در انجام هیچ کاری ناامید نمی‌کند، بلکه تقریبا در بیشتر بخش‌ها تفاوت قدرت آن را با دیگر گوشی‌ها احساس خواهید کرد.

تمامی برنامه‌ها و بازی‌های سنگین اندرویدی در بالاترین تنظیمات خود، به خوبی اجرا می‌شوند. همچنین سامسونگ با بهینه‌سازی نرم‌افزاری خود، سعی داشته تا از این قدرت مضاعف نهایت استفاده را ببرد. این بهینه‌سازی‌ها در کنار انیمیشن‌های بازسازی شده باعث می‌شوند تا کارهای ساده نیز لذت بیشتری داشته باشند.

نام مدل

امتیاز 10 Antutu

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 

(offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

چند هسته‌ای / تک هسته‌ای

 Galaxy S24 Ultra
1796746
1453497
155fps
6649 / 2182
 +Galaxy S24
1651044
1290977
140fps
6004 / 1808
Xiaomi 13 Pro
1541517
1281666
127fps
5087 / 1490
Xiaomi 13 Ultra
1532113
1268538
110fps
5556 / 2000
Galaxy Z Fold 5
1492816
1250358
83fps
5020 / 1957
Xiaomi 13
**** 
1248260
127fps
5129 / 1492
Xiaomi Mi Mix Fold 3
1527952
1235547
74fps
5269 / 2096
Galaxy S23 FE
1115831
****
73fps
3810 / 1574
Galaxy Z Flip 5
1053068
1200783
49fps
4968 / 1927
 +Galaxy S23
**** 
1206479
129fps
4836 / 1528
Galaxy S23 Ultra
122,598
1152678
126fps
4428 / 1330
 Oneplus 11
**** 
1140661
126fps
4899 / 1150
Galaxy S23
**** 
1101778
109fps
4407 / 1229
Galaxy Z Fold 4
**** 
1012360
102fps
4028 / 1337

برای مثال این گوشی تا کنون بهترین تجربه من در وب‌گردی بود و همه‌چیز بسیار سریع و روان نمایش داده می‌شدند. به شخصه از این بخش گوشی رضایت بیشتری داشتم، چرا که بیشتر گوشی‌ها قدرت پردازشی خود را تنها در بازی‌ها و برنامه‌های سنگین نمایش می‌دهند، اما این گوشی در هرکاری قدرت خود را به رخ می‌کشد و تجربه روزمره کاربر را بهتر می‌کند.

تحربه استفاده از دوربین گوشی نیز نسبت به این پردازنده بی‌تاثیر نمانده و با استفاده از قدرت آن، عملکرد بسیار سریع‌تر و بهتری دارد. این سرعت دوربین علاوه بر این که تجربه کار با آن را بهتر می‌کند، بلکه می‌توانید اتفاقاتی که به سرعت رخ می‌دهند مانند حرکت سریع سوژه را بهتر ثبت کنید.

گیمینگ

از قدرت پردازشی بالای S24 Ultra صحبت کردیم و الان با تمرکز بیشتری به بخش گیمینگ می‌پردازیم. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، قدرت پردازشی گوشی به شما این اجازه را می‌دهد تا هر بازی را در بالاترین تنظیمات ممکن اجرا کنید، اگر یک بازی روی به‌روزترین پرچم‌دار با بهترین تراشه پردازشی اجرا نشود، روی چه چیزی اجرا خواهد شد؟

جدا از توانایی اجرای بازی‌‎های مختلف، بخش‌های دیگری نیز هستند که برای جامعه گیمرها اهمیت دارد. جلوتر به صورت دقیق‌تر به بخش دما و گرمای گوشی می‌پردازیم، ولی باید بگوییم که گوشی هنگام بازی‌ اصلا داغ نمی‌کند و این کنترل دما به گوشی اجازه می‌دهد تا در استفاده‌های چند ساعته برای بازی، عملکرد خود را حفظ کند. همچنین دمای گوشی اصلا آزاردهنده نیست و هنگام بازی مزاحم شما نخواهد شد. البته باید بگوییم که هنگام بازی با دو دست، دست چپ شما مقدار کمی دمای بیشتری احساس خواهد کرد.

دما و گرما

یکی از بزرگ‌ترین محدودکنندگان سازندگان برای افزایش هرچه بیشتر توان پردازشی، گرمای تولید شده توسط قطعات است. هرچه قطعات مختلف گوشی، گرمای بیشتری تولید کنند، دمای گوشی بالاتر رفته و ممکن است آسیب‌های متعددی به گوشی وارد شود. جدا از این آسیب‌های احتمالی و تاثیر منفی روی عملکرد باتری، هنگامی که گوشی بسیار داغ شود، روی تجربه کاربر نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

با این حال باید بگوییم که S24 Ultra با وجود این توان پردازشی و ویژگی‌های مختلف، توانسته با پیاده‌سازی روش‌های مختلف خنک‌کنندگی گوشی، دمای خود را به بهترین شکل مدیریت کند. سامسونگ برای مدیریت هرچه بهتر دمای گوشی از 1.9 برابر سیستم خنک‌کنندگی بزرگ‌تر نسبت به S23 Ultra استفاده کرده است.

حتی در حال انجام سنگین‌ترین کارها با گوشی، دمای آن همچنان در بازه منطقی قرار می‌گیرد و هیچوقت داغ نمی‌کند. هنگامی که دمای گوشی بالا برود، بدنه آن کمی گرم می‌شود و قسمت بالایی فریم آن (دقیقا بالای دوربین سلفی) گرم‌ترین نقطه گوشی خواهد بود که بازهم خیلی داغ حساب نمی‌شود.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

هنگام تجربه بازی کال‌آف‌دیوتی موبایل روی بالاترین تنظیمات گرافیکی، با بالاترین رزولوشن و فریم‌ریت و روشنایی صفحه 70 درصد، دمای گوشی تنها به 50 درجه سانتی‌گراد رسید که عدد بسیار خوبی است. همچنین دمای گوشی در بنچمارک‌های مختلف نیز نهایتا به عدد 49 رسید و عموما حدود 43 درجه را ثبت می‌کرد. این اعداد برای یک گوشی که چنین توان پردازشی بالایی دارد، بسیار عالی است. همچنین هنگامی که دمای گوشی انقدر خوب باشد، عمر گوشی نیز به طرز قابل توجهی بیشتر می‌شود.

در استفاده‌های بلند مدت و افزایش دمای گوشی، عملکرد پردازنده‌ها به‌طور میانگین تنها 35 درصد کاهش می‌یابد که عدد بسیار چشمگیر و ایده‌آلی نیست، اما عدد خوبی تلقی می‌شود.

رم و حافظه ذخیره‌سازی

برخلاف مدل‌های Ultra نسل قبل سامسونگ از رم‌های 8 و 12 گیگابایتی استفاده می‌کردند، این بار در نسل جدید تمام مدل‌های این گوشی از 12 گیگابایت رم استفاده می‌کنند. این رم چهار کاناله از نسل LPDDR5X بوده و فرکانس 4800 مگاهرتزی دارد.

این مقدار برای تمام کارهای شما نه‌تنها کافی بوده بلکه احتمالا زیاد هم خواهد بود. تنها در صورت انجام کارهای بسیار سنگین مانند گیمینگ وجود ظرفیت بالای رم احساس خواهد شد. ظرفیت بالای رم در استفاده‌های روزمره گوشی باعث می‌شود که بتوانید تعداد برنامه‌های بیشتری را باز بگذارید و با برگشتن به برنامه، از همان جایی که برنامه را رها کردید، به تجربه آن ادامه دهید.

در بخش حافظه ذخیره‌سازی سه گزینه مختلف برای انتخاب‌های شما در نظر گرفته شده و از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌شود. این گوشی در نسخه‌های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و یک ترابایت عرضه شده‌اند که همگی از نوع UFS 4.0 هستند. نسل چهارم UFS، سرعت و بهینه بودن حافظه‌های ذخیره‌سازی را به ابعاد جدیدی می‌رساند.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

طبق ادعاهای سامسونگ این حافظه نسبت به نسل خود چند برابر سرعت بیشتری داشته و در عین حال در مصرف باتری نیز بسیار بهینه‌تر شده است. بر اساس گفته‌های سامسونگ این حافظه‌ها می‌توانند به سرعت 4200 مگابایت در ثانیه هنگام خواندن اطلاعات به صورت متوالی و 2800 مگابایت بر ثانیه هنگام ذخیره اطلاعات به صورت متوالی برسد. این سرعت بالا باعث می‌شود، مدت زمان لود شدن برنامه‌ها و مخصوصا بازی‌ها، شدیدا بهبود یابد. همچنین این حافظه نسبت به نسل قبل، تا 46 درصد مصرف برق کم‌تری دارد.

ارتباطات و سنسورها

گوشی S24 Ultra دو سیم‌کارته بوده و از اکثر کانال‌های ارتباطاتی شبکه 4G و 5G پشتیبانی می‌کند تا نگرانی خاصی نسبت به آنتن‌دهی و سرعت گوشی نداشته باشید. این گوشی از تکنولوژی NFC، نسخه 5.3 بلوتوث و استانداردهای وای‌فای 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7 با باند سه‌گانه پشتیبانی می‌کند.

لازم به ذکر است که با وجود پشتیبانی همه‌جانبه گوشی از آخرین نسل فن‌آوری‌های مختلف، در بخش بلوتوث سامسونگ سراغ یک نسخه قدیمی‌تر رفته و به جای نسخه 5.4، از نسخه 5.3 بلوتوث پشتیبانی می‌کند.

در بخش سنسورهای مختلف، موارد شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج در این گوشی قرار گرفته‌اند که تقریبا مجموعه کاملی محسوب می‌شوند. علاوه بر پشتیبانی از GPS، این گوشی از دیگر سرویس‌ها مانند GLONASS ،BDS ،GALILEO و QZSS نیز پشتیبانی می‌کند تا عملکرد بهتر و دقیق‌تری در موقعیت‌یابی شما داشته باشد.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

همچنین ویژگی بسیار محبوب Samsung Dex و پشتیبانی از Ultra Wideband (UWB) نیز در این گوشی حضور دارند. سامسونگ دکس، هنگام اتصال گوشی به صفحه نمایش خارجی، رابط کاربری گوشی را تغییر می‌دهد و ویژگی‌های جدیدی در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا تجربه‌ای رایانه‌ای مانند را خلق کند. تکنولوژی Ultra Wideband همانند بلوتوث و وای‌فای، یک راه انتقال اطلاعات به صورت بی‌سیم بوده که چند برتری خاص خود را ارائه می‌دهد.

نقد و بررسی S24 Ultra – دوربین

دوربین گوشی گلکسی S24 Ultra نیز مانند بخش طراحی شاهد کمترین تغییرات نسبت به نسل قبل خود بوده و به جز چند تغییر ریز، تفاوت آنچنانی ندارد. با وجود حضور چند تغییر مثبت، این تغییرات نسبت به نسل قبل، به قدری کم هستند که جای صحبت زیادی باقی نمی‌ماند. در ادامه مشخصات دوربین‌های چهارگانه اصلی را مرور می‌کنیم:

  • دوربین 200 مگاپیکسلی، لنز واید 24 میلی‌متری، دریچه دیافراگم F/1.7
  • دوربین 50 مگاپیکسلی، لنز پریسکوپ تله‌فوتو 111 میلی‌متری با زوم 5 برابری، دریچه دیافراگم F1/3.4
  • دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 67 میلی‌متری، زوم 3 برابری، دریچه دیافراگم F1/2.4
  • دوربین 12 مگاپیکسلی، لنز اولترا واید 13 میلی‌متری، دریچه دیافراگم F1/2.2 با زاویه دید 120 درجه‌ای

چیدمان این چهار دوربین در کنار سنسور تشخیص عمق و فلش، همانند دو نسل قبل هستند و تنها تفاوت ظاهری آن‌ها محافظ ضخیم‌تر دور لنزهاست. دوربین الترا سال گذشته سامسونگ عملکرد بسیار خوبی در ثبت تصاویر داشت و جای پیشرفت زیادی برای گوشی بعدی خود نگذاشته بود.

با وجود این که سامسونگ توانسته بخشی از آن پیشرفت‌های ممکن را پیاده‌سازی کند، هنوز نمی‌توان این دوربین را به عنوان بهترین دوربین گوشی‌ها معرفی کرد.

حل مشکل چندساله با شبکات مجازی

بخش زیادی از پروسه عکس‌برداری گوشی‌ها در بخش نرم‌افزار رخ می‌دهد. لنرهای متفاوت عکس‌های متفاوتی را ثبت می‌کند و گوشی بعد از این، سراغ پردازش اطلاعات به‌دست آمده می‌رود تا عکس خروجی را به شما تحویل دهد.

برای مثال دوربین اصلی این گوشی 200 مگاپیکسلی بوده اما تصاویر خروجی 12 مگاپیکسلی هستند. دلیل این اتفاق این است که گوشی با پردازش 16 پیکسل و تبدیل آن‌ها به یک پیکسل نسبت به ثبت تنها پیکسل، می‌تواند تصویر بهتری را تحویل دهد.

تمام این مسائل باعث شده تا کیفیت عکس ثبت شده توسط لنز با تصویر خروجی بعد از پردازش‌ها زمین تا آسمان فرق داشته باشذ. برای همین، هنگام استفاده از بخش دوربین قرار داده شده در برنامه‌های غیر رسمی مانند اینستاگرام و اسنپ چت، تصاویر نمایش داده شده بدون پردازش‌های نرم‌افزاری بوده و کیفیت آن‌ها قابل قبول نیست.

سامسونگ با همکاری با سازندگان این برنامه‌ها تلاش کرده تا جنبش جدیدی را راه‌اندازی کند تا این برتری آیفون‌ها نیز از بین برود. با همکاری با این شرکت‌ها، سامسومگ قصد دارد راهی برای اعمال پردازش‌های نرم‌افزاری پیدا کند تا کیفیت عکس خروجی این برنامه‌ها به برنامه اصلی گوشی نزدیک‌تر شود. در عمل اما، با وجود این تلاش‌ها و حل تقریبی مشکل، هنوز راه زیادی برای حل کامل مشکل باقی مانده است.

عکس‌برداری در روز

عکس‌های این دوربین‌ها، عملکرد خوبی را در ثبت صحنه‌ها دارند و در این نسل رنگ‌های آن‌ها بیشتر شبیه واقعیت شده است. پس اگر جزو آن دسته از افراد معدودی هستید که از رنگ‌پردازی‌های سامسونگ خوش‌تان نمی‌آمد، اینجا به خوبی متوجه تغییرات خواهید شد.

به جز بهبود نسبی رنگ‌ها و تفاوت به وجود آمده در بخش زوم، عملا نمی‌توان مورد مهم جدیدی نسبت به نسل قبل پیدا کرد. جزئیات تصاویر در شرایط مختلف نوری و حرکتی سوژه به خوبی و با دقت بالا ثبت می‌شوند. در کل گوشی در شرایط نوری مناسب، بهترین عملکرد را از خود به جا می‌گذارد و تصاویر تقریبا بی‌نقصی را تحویل شما می‌دهد.

زوم

مهم‌ترین تغییر به عمل آمده استفاده از لنز 50 مگاپیکسلی با زوم 5 برابری به جای لنز 10 مگاپیکسلی و زوم ده برابری است. طبق گفته‌های سامسونگ دلیل این تصمیم استفاده بیشتر مردم از زوم زیر 5 برابر است.

سامسونگ همچنان همان زوم صدبرابری خود را ارائه می‌کند، اما در این نسل زوم بین 5 تا 10 برابری نیز دیجیتالی می‌شود. به دلیل افزایش دقت لنز از 10 به 50 مگاپیکسل سامسونگ تا حدی می‌تواند نبود زوم اپتیکال ده برابری را در فواصل بین 5 تا 10 برابری جبران کند. هدف اصلی این کار افزایش کیفیت عکس‌ها در زوم‌های بین 3 تا 5 برابر است.

همان‌طور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، زوم سامسونگ عملکرد بسیار خوبی دارد. چه در کیفیت عکس خروجی و چه در تجربه کار کردن با آن برای گرفتن عکس از سوژه بسیار دور به لطف لرزش‌گیر فوق‌العاده آن، هر دو بخش باعث شدند تا سامسونگ همچنان حرف اول را در زوم بزند.

با وجود لنز 200 مگاپیکسلی شما می‌توانید با این لنز نیز عکس‌برداری کنید و تصاویر بسیار پرحجمی را دریافت کنید. این کار کیفیت به‌دست آمده از طریق پردازش‌ها را از بین می‌برد، اما این امکان را به شما می‌دهد تا یک عکس بزرگ داشته باشید که می‌توانید روی جزئیات بسیار کوچک آن نیز به صورت دیجیتالی زوم کنید.

عکس‌برداری در شب

شرایط نوری کم هم مانع بزرگی برای ثبت تصاویر با کیفیت گوشی نخواهد شد و در شب نیز رضایت کافی را از عملکرد گوشی خواهید داشت.

گوشی حتی بدون استفاده از نایت مود و عکس‌برداری عادی نیز کیفیت خوب و مطلوبی دارد. شما می‌توانید با رفتن به بخش مخصوص نورهای کم، کیفیت و مهم‌تر از همه جزئیات تصاویر خود را بهبود بخشید.

فیلم‌برداری

در بخش فیلم‌برداری شما می‌توانید رزولوشن‌های مختلف با فریم‌ریت‌ها 8K@24/30fps, 4K@30/60/120fps, 1080p@30/60/240fps را ضبط کنید که تنها تفاوتش با نسل قبل حذف شدن حالت 1080P در 960 فریم بر ثانیه است. توجه داشته باشید که در این گوشی می‌توانید با استفاده از اسلوموشن خودکار، این فریم‌ریت‌ها را دو برابر کنید.

این فیلم‌ها می‌توانند تصاویر HDR10+ و صداهای استریو را نیز ضبط کنند. لرزش‌گیر گوشی همچنان عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد و تقریبا تمام لرزش‌ها را به خوبی مدیریت می‌کند.

سلفی

مشخصات دوربین سلفی گوشی نسبت به الترا قبلی روی کاغذ هیچ تفاوتی ندارد. عملکرد آن هم در دید من تفاوت آنچنانی نداشت که بخواهیم آن را پیشرفت حساب کنیم، اما قطعا قدم‌های کوچکی در جهت مثبت برداشته شده که بیشتر این تغییرات مانند دوربین‌های اصلی در بخش نرم‌افزار شکل گرفته‌اند. باز در نهایت می‌توان این تغییرات را تنها به بخش رنگ‌ها خلاصه کرد.

  • دوربین 12 مگاپیکسلی، لنز واید 26 میلی‌متری، دریچه دیافراگم F/2.2

تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی هم رنگ‌ها و هم جزئیات را به خوبی ثبت می‌کند تا تصاویر شما شفاف‌تر و بیشتر شبیه واقعیت شوند.

تجربه کار با برنامه دوربین 

به لطف سخت‌افزار قوی و نرم‌افزار بهینه‌سازی شده که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم، سرعت برنامه دوربین نیز به مراتب بیشتر شده است. هم در ثبت تصاویر، سرعت بسیار بیشتر شده که به شما اجازه ثبت عکس‌های متوالی با سرعت بالا را می‌دهد و هم هنگام تغییر حالات دوربین (برای مثال تغییر زوم یا تغییر عکس به پرتره) این تغییرات هم با سرعت بسیار بالایی رخ خواهند داد.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

ریسپانسیو‌تر شدن برنامه، تاثیری زیادی روی تجربه لذت‌بخش کار با آن شده است.

اسپیکر

گوشی S24 Ultra از دو اسپیکر در فریم پایین و شکاف باریکی بالای گوشی میان صفحه نمایش و فریم اسیتفاده می‎‌کند. اسپیکر بالایی مسئولیت تولید صدا در مکالمات تلفنی را نیز برعهده دارد که در انجام این کار عملکرد خوبی دارد و نشر صدای کمی را از خود نمایش می‌دهد. این اسپیکرها توسط شرکت AKG تنظیم شده‌اند و قابلیت تولید صدای 32 بیتی با فرکانس 384 کیلوهرتزی را دارند. همچنین این اسپیکرها از فن‌آوری دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کنند.

گوشی سامسونگ S24 Ultra، در بخش اسپیکر نیز از نسل قبلی خود بهتر عمل کرده، اما پیشرفت آن در این زمینه مانند بیشتر بخش‌ها، چشمگیر نیست و یک ارتقا جزئی به حساب می‌آید. دلیل ابن پیشرفت حداقلی این است که خیلی جای پیشرفت خاصی در این زمینه باقی نمانده و اکثر گوشی‌های پرچمدار صدای بسیار خوبی را تولید می‌کنند.

بلندی صدا اسپیکرهای این گوشی بیشتر شده و صدای تولید شده شفافیت بالایی دارد. این اسپیکرها نقطه صعف خاصی ندارند و در تولید تمام فرکانس‌های صدا عملکرد خوبی دارند. با این وجود، نمی‌توان این گوشی را به عنوان بهترین اسپیکر مطلق معرفی کرد.

باتری

به دلایل نامشخصی سامسونگ اصرار دارد که در بخش مشخصات باتری هیچ پیشرفتی را اعمال نکند. باتری موجود در این گوشی همانند S23 Ultra و حتی S22 Ultra (!) ظرفیت 5000 میلی‌آمپری دارد و سرعت شارژ سیمی، بی‎‌سیم و بی‎‌سیم معکوس آن برابر با 45، 15 و 4.5 وات است.

شارژدهی

با وجود این که روی کاغذ هیچ تغییری برای باتری در نظر گرفته نشده، عملکرد شارژدهی باتری به مراتب بهتر شده است. در طول دو نسل، سامسونگ توانسته نقطه ضعف S22 Ultra در شارژدهی را در S24 Ultra به یک نقطه قوت تبدیل کند.

کاهش مصرف برق قطعات مختلف گوشی ماننده تراشه و حافظه داخلی یکی از دلایل مهم این دست‌آورد هستند. دلیل دوم این بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری بسیار زیادی است که سامسونگ در جای‌جای گوشی در نظر گرفته است.

فقط در صورتی که به طور مداوم در کل روز مشغول انجام کارهای بسیار سنگین باشید، شارژ گوشی در پایان روز به اتمام خواهد رسید. در تجربه‌های ما هنگام انجام کارهای روزمره و سبک در کل روز به همراه مدت نسبتا کوتاهی انجام بازی‌ها، در پایان روز مقدار قابل توجهی از شارژ باتری باقی مانده بود تا بتوان عمر باتری این گوشی را یک و نیم تا دو روز معرفی کرد.

این گوشی در تست‌های مختلف هنگام تماس تلفنی توانست بیش از 35 ساعت، هنگام پخش فیلم نزدیک به 17 ساعت، در امور وب‌گردی حدود 11 ساعت و هنگام بازی کردن حدود 9 ساعت شارژدهی را ثبت کند.

سرعت شارژ

به شخصه هنگام معرفی این گوشی و اعلام سرعت شارژ 45 واتی آن، کمی ناامید شدم، در دیدگاه من وقتی که یک گوشی در این رده قیمتی قرار می‌گیرد و در هر بخش سراغ بهترین‌ها می‌رود و بهترین‌ها را نیز ادعا می‌کند، نباید در مقایسه با برخی از گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده سرعت شارژ کمتری داشته باشد. امروزه گوشی‌هایی وجود دارند که سرعت شارژ آن‌ها به مراتب بیشتر بوده و زیر 20 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شوند و در عین حال قیمت به مراتب پایین‌تری دارند.

نقد و بررسی گلکسی S24 Ultra

البته منظور من این نیست که این گوشی باید در هر بخشی از هر گوشی دیگری بهتر عمل کند، اما با این حال اختلاف نباید انقدر فاحش باشد. سامسونگ می‌توانست سرعت شارژ را به حداقل 60 وات برساند تا این فاصله را کمتر کند و نسبت به دو نسل قبل خود پیشرفتی را ثبت کند.

حقیقت این است که سرعت شارژ این گوشی به هیچ منظوری بد به حساب نمی‌آید، در اصل در مقایسه با رقیبان خود مانند پیکسل 8 پرو و آیفون‌ها عملکرد به مراتب بهتری دارد. طبق گفته‌های تبلیغاتی سامسونگ این گوشی طی 30 دقیقه شارژ می‌تواند از 0 تا 65 درصد شارژ شود که در تست‌ها این گوشی به عدد 69 درصد نیز در همان بازه زمانی نیز می‌رسید.

برای شارژ کامل گوشی مدتی بین 65 تا 70 دقیقه زمان لازم خواهید داشت. همچنین توجه داشته باشید که سامسونگ در طراحی این بخش از طراحی خاص خود از پروتوکل PPS از استاندارد USB Power Delivery استفاده کرده، به همین علت بهتر است از شارژر رسمی خود سامسونگ استفاده کنید. در غیر این صورت، سرعت شارژ گوشی به مقدار بسیار کمی کمتر خواهد شد. سامسونگ عزیز! این یک دلیل برای اضافه کردن شارژر رسمی به جعبه است!

نقد و بررسی S24 اولترا – جمع‌بندی

سامسونگ در طراحی این گوشی در دیدگاه من در تقریبا تمام گوشه‌ها سنگ تمام گذاشته و در نهایت توانسته یک محصول شاهکار را روانه بازار کند. محصولی که تمام بخش‌های آن چه از نظر سخت‌افزار قدرتمند و چه نرم‌افزار با پشتیبانی بلند مدت نوید یک گوشی با عمر بسیار طولانی را می‌دهند. البته عمر بالا به این منظور نیست که دستگاه صرفا در دراز مدت نیز کار خواهد کرد، منظور این است که تا مدت‌های طولانی این گوشی در رده بهترین‌ها باقی خواهد ماند.

شرکت سامسونگ موفق شد تنها در یک گوشی نقاط قوت چند ساله رقیبان خود را حذف کند تا در مقایسه با آن‌ها دیگر هیچ کمبود خاصی نداشته باشد. برخی از ویژگی‌های اضافه شده به این نسل از گوشی‌های الترا، مواردی هستند که گوشی‌های رقیب این برتری را در چند سال اخیر حفظ کرده‌اند. برای مثال آپدیت نرم‌افزاری 7 ساله، پیش از این یکی از بزرگترین نقاط قوت آیفون‌ها بود.

سامسونگ بعد از ارائه زبان طراحی جدید با S22 Ultra و بهبود و تکامل آن در S23 Ultra، این فرصت را پیدا کرد تا در گوشی جدید خود، سراغ این شکاف‌های خاص میان گوشی‌هایش در مقایسه با دیگر رقیبان برود. بعد از نقد و بررسی کامل S24 Ultra باید بگویم که سامسونگ در این امر کاملا موفق واقع شده و S24 Ultra شاهکار این غول موبایل‌سازی است.

نقاط ضعف و قوت گلکسی S24 Ultra

نقاط قوت نقاط ضعف

کیفیت ساخت بسیار بالا و حس پریمیوم

سخت افزار قدرتمند

نمایشگر‌ بی‌نظیر با روشنایی عالی

دوربین‌های قدرتمند

رابط کاربری روان و بهینه

هوش مصنوعی یکپارچه با رابط کاربری

شارژدهی مناسب

7 سال آپدیت نرم‌افزاری

حسگر اثر انگشت دقیق و سریع

اسپیکر بسیار خوب

سیستم خنک‌کنندگی کارآمد

 

 

 

 

سرعت شارژ می‌توانست بیشتر باشد

برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌زودی پولی می‌شوند

سامسونگ می‌توانست برنامه‌های از قبل نصب شده را به مراتب بهتر مدیریت کند

1 در مورد “نقد و بررسی گلکسی S24 اولترا: شاهکار بی‌چون و چرای سامسونگ!”

  1. مصطفی کارگر کریم ابادی

    سلام واقعا S24ultra فوق‌العاده هست اما انشاءالله خدا به همه بده که قدرت خرید داشته باشن و بتونن بخرم و لذت ببرن و کار کنن باهاش نه اینکه حصرت بخورن و نتونن بگیرن🙏🙏😳😳😳😳😧😧😧😧

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH