تفاوت آیپد، آیپد ایر و آیپد پرو در چیست؟ (آیپد های2023)

اگر همیشه برای شما هم سوال بوده که آیپد، آیپد ایر و آیپد پرو چه فرقی با یکدیگر دارند، مقاله مقایسه انواع آیپد برای شماست تا بتوانید یک‌بار برای همیشه وجه تمایز میان آن‌ها را درک کنید. در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید با بررسی مزایای هرکدام، خرید بهتری داشته باشید. پس تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

آپید چیست؟ (تاریخچه مختصر آپید)

آیپد در واقع همان رایانه‌های بدون صفحه‌کلید یا تبلت است که توسط کمپانی اپل تولید می‌شود. این تبلت اولین‌بار در سال 2010 وارد بازار شد. این رایانه به‌حدی در جهان معروف شد که اپل تصمیم گرفت مدل‌های مختلف و متنوعی از آن را تولید کند.

تا به امروز 17 مدل آیپد توسط کمپانی اپل تولید شده که مدل‌های جدید و به‌روز آن توسط خود کمپانی به‌فروش می‌رسد. آیپد ایر و آیپد پرو 2 نمونه از مدل‌های جدید این تبلت هستند که قصد داریم در مقایسه انواع آیپد به بررسی‌شان بپردازیم.

مقایسه انواع آیپد پرو و آیپد ایر

مجموعه آیپد ایر اولین‌ بار در تاریخ 1 نوامبر 2013 وارد بازار شد. تا به امروز 4 نسل از این آپید وارد بازار شده و عرضه آن هنوز هم ادامه دارد. نسل‌های اولیه آن شبیه آیپد مینی بودند، اما نسل چهارم آن بیشتر شباهت به آیپد پرو دارد. اما مجموعه آپید پرو چیست؟

این مجموعه اولین بار در تاریخ 11 نوامبر 2015 وارد بازار شد، پس سری کم‌سن‌تری نسبت به ایر محسوب می‌شود. تا به امروز 5 نسل از این مجموعه ساخته شده و عرضه آن هنوز هم ادامه دارد. در ادامه آخرین مدل‌های آیپد ایر و پرو را بیشتر بررسی می‌کنیم تا جزئیات بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد.

تفاوت در طراحی نسخه‌ های پرو و ایر آپید

به‌لحاظ فیزیکی آن‌ها بسیار شبیه هم هستند، اما تفاوت‌هایی دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. آیپد ایر صفحه‌نمایشی 10.9 اینچی دارد، ولی صفحه نمایش آیپد پرو 11 اینچ است. دومین موردی که می‌توانیم در این 2 مدل آپید بررسی کنیم، ضخامت آن‌ها است.

نسخه ایر کمی ضخیم‌تر نسبت به مدل پرو است. ضخامت نسخه ایر 6.4 میلی‌متر و نسخه پرو 6.1 میلی‌متر است. آیپد ایر تنوع رنگی بیشتر دارد و سلیقه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. اما نسخه پرو تنها از 2 رنگ برخوردار است که نقره‌ای و خاکستری هستند.

هر 2 آپید، مربعی طراحی شده‌اند و فاقد دکمه هوم هستند که یک مزیت دیگر به مزیت‌های هر کدام‌شان خواهد افزود. طراحی لبه‌های تخت در هر 2 سری مورد استقبال کاربران قرار گرفت و به‌نظر می‌رسد که اپل برای چندین سری بعدی نیز همین رویه را حفظ کند و لبه‌های تخت را نگه دارد.

کدام نمایشگر را انتخاب کنیم، آپید ایر یا پرو؟

گفتیم که نمایشگر نسخه پرو کمی بزرگ‌تر از مدل ایر است. اما باید در نظر داشته باشید که آپید پرو یک نسخه 12.9 اینچی هم به‌فروش می‌رساند که علاقه‌مندان می‌توانند برای تجربه بهتر آن را تهیه کنند. اما در مقایسه انواع آیپد معمولا نسخه 11 اینچی آن با آیپد ایر مقایسه می‌شود، چون اندازه نمایشگر نزدیکی دارند. ازطرفی سنگینی وزن نسخه 12.9 اینچی سبب می‌شود که بسیاری به‌سراغ آن ورژن نروند و در همین 2 مدل بمانند.

اگر می‌خواهید از آپید خود برای طراحی استفاده کنید، می‌توانیم این نوید را به شما بدهیم که نسخه پرو کمی بهتر از ایر است. چون یک اینچ نمایشگر بزرگتری که دارد و در ترکیب با لبه‌های کمتر، می‌تواند تجربه بهتری در طراحی برای‌تان رقم بزند. آپید پرو در صفحه نمایش خود از تکنولوژی‌های جدیدتری نیز استفاده می‌کند. کنتراست و نرخ ‌تازه‌سازی بهتر را تنها می‌توانید در نسخه پرو ببینید.

پردازنده آپید پرو بهتر است یا آپید ایر؟

اگر بخواهید از نسخه‌های جدید آپید پرو استفاده کنید، پردازنده M2 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اپل به‌صورت رسمی اعلام کرده که چیپست جدید آن یعنی ام2 می‌تواند 18درصد سرعت بیشتر و 35درصد سرعت گرافیکی بیشتری نسبت به پردازنده M1 داشته باشد.

بنچمارک نیز نشان می‌دهد که تبلت پرو نسبت به مدل ایر در نسخه M2 15 تا 16درصد سریع‌تر است. اما این تفاوت در واقعیت چندان قابل تشخیص نیست و کاربران به‌صورت محسوس متوجه آن نشده‌اند.

تفاوت دوربین‌ های آیپد پرو و آپید ایر

در ادامه مقایسه انواع آیپد ایر و پرو به بررسی دوربین‌ها می‌رسیم. دوربین اصلی هر 2 تبلت تفاوتی با هم ندارند، هر 2 دوربینی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 را در اختیار دارند. اما در نسخه پرو ما شاهد یک اولترا واید 10 مگاپیکسلی و سنسور LiDAR نیز هستیم. ویدیو‌های ProRes فورکِی را تنها می‌توانید در نسخه پرو تجربه کنید و زوم اپتیکال 2 برابر نیز تنها در این نسخه وجود دارد.

رم و حافظه داخلی در آیپد ایر و پرو

نسخه ایر تنها یک ورژن با 8 گیگ رم را ارائه می‌دهد. درحالی‌که ما در نسخه پرو می‌توانیم بین رم‌های 8 و 16 انتخاب داشته باشیم. 8 گیگ رم برای استفاده اکثر کاربران کافی‌است، اما اگر فکر می‌کنید که برای استفاده‌های سنگین‌تر و طراحی نیاز به رم بیشتری دارید، نسخه 16 گیگابایتی به شما پیشنهاد می‌شود.

در مورد حافظه داخلی هم در نسخه ایر کمی محدودیت داریم. در این ورژن فقط گزینه‌های 64 و 256 گیگابایت در دسترس ما هستند. اما ورژن پرو نسخه‌های 128، 256، 512 گیگابایتی، یک و 2 ترابایتی را اختیار ما قرار می‌دهد که دست بازتری در خرید داشته باشیم.

دیگر بخش‌ها در مقایسه انواع آیپد ایر و پرو (پورت ‌ها، ارتباطات و لوازم جانبی)

در بخش ارتباطات، نسخه پرو تنها بلوتوث جدید‌تری دارد و تفاوت دیگری به چشم نمی‌خورد. سرعت پورت تاندربولت نسخه ایر نهایتا 10 گیگابایت در ثانیه است، اما پورت پرو می‌تواند 40 گیگابایت بر ثانیه را هم پشتیبانی کند. البته لوازم جانبی بیشتری برای پورت تاندربولت در بازار وجود دارد. هر 2 آن‌ها هم به‌لحاظ ظاهری فرقی ندارند و هر گجتی که به پورت USB-C مجهز باشد، می‌تواند به آپید پرو وصل شود.

جمع‌بندی

در نهایت با مقایسه انواع آیپد ایر و پرو می‌توانیم به شما بگوییم که خرید نسخه پرو درصورتی‌که محدودیت بودجه ندارید، می‌تواند امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار بدهد. اما اگر می‌خواهید خرید ارزان‌تری داشته باشید، نسخه ایر امکانات خوبی دارد و تا حدی به پای ورژن پرو هم می‌رسد. از شما ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH