حافظه SSD با HDD چه تفاوتی دارد؟ + بررسی مشخصات و تفاوت‌ها

بازار محصولات هوشمند بسیار پیشرفت کرده و هر روز از تجهیزات جدیدی رونمایی می‌شود. اگر در دنیای لپ‌تاپ و کامپیوترها غرق شده باشید، حتما با انواع هاردها آشنایی خواهید داشت. بسیاری از لپ‌تاپ‌های بازار از چند حافظه مختلف استفاده می‌کنند.

این حافظه‌ها که به عنوان SSD و HDD شناخته می‌شوند، کاربرد زیادی دارند و همه روزه بسیاری از کاربران به دنبال خریداری آنها هستند. خوب است بدانید که حافظه ssd برای راه‌اندازی سیستم عامل و نصب ویندوز مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که حافظه HDD به عنوان هاردی برای ذخیره اطلاعات کاربری فرد کاربرد خواهد داشت. خیلی وقت‌ها ممکن است بین خریداری یکی از این دو نوع حافظه بمانید و ندانید که کدام یک برای شما مفیدتر است.

ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا تفاوت این دو نوع حافظه را بدانید و بهتر متوجه شوید که با توجه به نوع کار خود باید به سراغ کدام یک از این دو هارد بروید. پس اگر در این زمینه سوال دارید، حتما تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

تفاوت هارد SSD با HDD

در ابتدا بیاید نگاهی به تفاوت‌های بین این دو هارد بیندازیم و در نهایت به سراغ بررسی مشخصات هر یک برویم. هارد Hdd مخفف Hard disk drive است. این فضای ذخیره سازی می‌تواند اطلاعات را در خود ذخیره کند.

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین SSDهای اینترنال موجود در بازار ایران

این مطلب را نیز بخوانید: حل مشکل شناسایی هارد در نصب ویندوز 11

اولین بار حدود 60 سال قبل بود که این هارد به همگان معرفی شد، در آن زمان، برخلاف اکنون، فضای ذخیره‌سازی آنها به کمتر از 4 مگابایت می‌رسید. سپس مهندسان سعی کردند تا در طی سال‌های متمادی اندازه این هاردها را کاهش دهند.

هنوز هم می‌توان این نوع حافظه را در کامپیوترهای امروزی مشاهده کرد. البته میزان حافظه آن افزایش یافته و اندازه‌ها نیز کمتر شدند. برای مثال شما می‌توانید در برخی از کامپیوترها حافظه hdd با ظرفیت 20 ترابایت و یا بیشتر را مشاهده کنید.

حالا بیایید به سراغ بررسی فضای ذخیره‌سازی ssd برویم. هارد SSD که به صورت مخفف شناخته می‌شود در اصل کوتاه شده عبارت solid-state drive است. این نوع از فضای ذخیره سازی نسبت به هارد HDD جدیدتر و بدون صدا است.

کاربران می‌توانند از هر دوی این حافظه‌ها یعنی ssd و hdd در کامپیوترهای امروزی استفاده کنند ولی گاهی وقت‌ها تنها یک انتخاب دارید، در چنین زمانی کدام یک از حافظه‌ها را باید خریداری کنید؟ و یا در صورت در اختیار داشتن ssd نیاز است که به دنبال hdd نیز باشید؟

ما در ادامه این مطلب به سراغ بررسی پاسخ تمام این سوال‌ها رفته‌ایم و قصد داریم تمام مشکلاتتان را در این زمینه حل کنیم. پس با ما همراه باشید.

سرعت بالای SSD

همانطوری که در ابتدای این مقاله نیز به آن اشاره کردیم دو نوع هارد داریم که می‌توانند به جای همدیگر استفاده شوند. هارد SSD جدیدتر است، سرعت بالاتری دارد و عملکرد بی‌صدایی خواهد داشت.

خیلی وقت‌ها سرعت آن تا 5000 گیگابایت بر ثانیه نیز می‌رسد. طیف سرعت این حافظه بسیار گسترده است و اگر به دنبال یک حافظه با سرعت بسیار بالا می‌گردید به جای استفاده از حافظه hdd حتما به سراغ خریداری یک SSD بروید. البته بخاطر داشته باشید که انواع هاردهای SSD نیز با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است به خاطر عملکرد متفاوتشان، سرعت هر یک با دیگری فرق کند.

فرسودگی سریع‌تر هارد HDD

اگر به دنبال خریداری یک هارد هستید که چندین سال برایتان کار کند بهتر است که دور hdd را خط بکشید. این نوع از حافظه اولین بار در سال 1980 طراحی شد. در آن زمان در رایانه‌های خانگی به کار گرفته می‌شد و علاقمندان زیادی نیز داشت.

اما هارد SSD مدت زیادی نیست که در بازار است، این نوع از حافظه حدودا یک دهه است که در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. هر دو این حافظه‌ها به این زودی‌ها غیرقابل استفاده نمی‌شوند.

چرا که مدت زیادی است که توسط شرکت‌ها و کاربران مختلف استفاده می‌شوند. ولی اگر قصد دارید که یک حافظه برای سال‌های پیاپی برای شما کار کند بهتر است که به سراغ هارد SSD بروید. چرا که با افزایش حجم فایل‌ها، این حافظه بسیار بهتر کار می‌کند و به این زودی‌ها فرسوده نخواهد شد.

افزایش هزینه SSD با بالا رفتن گیگابایت

هرچه حافظه یک هارد SSD بیشتر باشد، هزینه آنها نیز افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توانید یک حافظه SSD با گیگابایت بالا خریداری کنید و در رایانه شخصی خود استفاده کنید.

البته حافظه‌های HDD ارزان‌ترند و شما می‌توانید با پرداخت هزینه کمتر به جای خریداری یک ترابایت حافظه SSD حدودا 4 گیگابایت حافظه HDD را خریداری کنید. اگر اولویت شما در اختیار داشتن بیشترین فضای ذخیره سازی است، هارد دیسک‌ها انتخاب‌های بهتری هستند.

برای مثال، یک هارد دیسک 22 ترابایتی می‌تواند با یک هارد SSD 8 ترابایتی هم‌قیمت باشد.

SSD ها مقاوم در برابر ضربه

یکی از مهمترین دلایلی که افراد به سراغ خریداری SSD ها می‌روند، مقاومت بالای آنها در برابر آسیب است. این نوع هارد قابل حمل است و به راحتی می‌توانید اطلاعات خود را جابه‌جا کنید. ولی اگر ضربه‌ای به هارد وارد شود، چه می‌شود؟

خوشبختانه SSD ها مقاومت بالایی دارند و در برابر آسیب‌های مختلف و ضربه آسیب نخواهند دید. ولی اگر همین اتفاق برای یک هارد دیسک بیفتد، ممکن است دستگاه از کار بیفتد و تمام اطلاعات شما حذف شوند. پس با دقت انتخاب کنید.

SSD یا HDD ؟ به کدام اعتماد کنیم؟

یک افسانه رایج در مورد SSD ها وجود دارد مبنی بر اینکه HDD ها سریع‌تر فرسوده شده و از کار می‌افتند. البته برخی‌ها نیز اعتقاد دارند که هارد دیسک‌ها قابل اطمینان‌ترند. خوب است بدانید که SSD ها بر حسب میزان ترابایت نوشته شده (TBW) اندازه‌گیری می‌شوند، در حالی که هارد دیسک‌ها با نرخ بار کاری و بر حسب TB اندازه‌گیری می‌شوند.

در هر صورت، اکنون مهندسان به این نتیجه رسیده‌اند که هر دو نوع از این هاردها قابل اطمینان هستند و به راحتی می‌توانید اطلاعات مختلف را با خود حمل کنید. هر دو مدل در نهایت از کار می‌افتند، ولی به احتمال زیاد تا آن زمان به استفاده از هارد جدیدی روی آورده باشید.

هاردها با ظرفیت مقایسه می‌شوند تا سرعت!

خیلی وقت‌ها ممکن است فکر کنید که هاردهای مختلف بر اساس سرعتشان باهم مقایسه می‌شوند، ولی بیشتر افراد اعتقاد دارند که میزان ظرفیت هاردها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اگر به دنبال خریداری یک درایو سریع، با پشتیبانی طولانی مدت و بسیار مقاوم هستید، SSD ها انتخاب خوبی هستند. چرا که وزن کمی دارند و قابلیت حمل آنها نیز یکی دیگر از امتیازهای این هارد محسوب می‌شوند.

در نهایت اگر قصد دارید یک هارد دیسک بخرید، باید بدانید که HDDها اندازه بسیار بزرگتری دارند، وزن بیشتری خواهند داشت، امکان حمل آنها کمی سخت‌تر است ولی نسبت به پولی که برای آنها هزینه می‌کنید، بسیار مقرون به صرفه هستند.

با توجه به تمام این اطلاعات کدام یک از هاردها را انتخاب خواهید کرد و دلیل شما برای این کار چیست؟ در نهایت باید اشاره کنیم که بهتر است در ابتدا به نیاز، بودجه، اولویت خود و دیگر موارد نگاهی بیاندازید و سپس به سراغ خریداری یک هارد با توجه به نیاز خود بروید.

جمع‌بندی

ما سعی کردیم که در این مقاله به سراغ بررسی مزیت‌ها، تفاوت‌ها و مشخصات هر یک از هاردها برویم و شما را با هر یک از آنها آشنا کنیم. همانطوری که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم هاردها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توانیم به هارد ssd و hdd اشاره کنیم.

هر یک از این حافظه‌های ذخیره سازی مزیت‌های مربوط به خود را دارند. بهتر است که قبل از خریداری یک هارد به مشخصات آن نیز دقت کنید و اینکه برای چه نیازی به دنبال خریداری هارد مربوطه هستید. برای مثال اگر از جمله افرادی هستید که ترجیح می‌دهید اطلاعات خود را همه جا با خود حمل کنید باید به دنبال یک هارد سبک‌تر باشید.

همچنین قبل از خریداری حافظه ذخیره سازی به بودجه مالی خود توجه کنید. اینکه انتظار دارید هارد برای شما چند سال کار کند، وزن آن چقدر باشد، هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنید در چه لولی قرار داشته باشد، سرعت و ظرفیت آن در چه حدی باشد، تمام این موارد از جمله فاکتورهایی هستند که باید حتماً قبل از خریداری کارت حافظه به آنها دقت کنید.

آیا نکات بالا برای شما مفید بودند؟ اگر پس از خواندن این مقاله باز هم درباره هاردهای مختلف و مشخصات آنها ابهاماتی دارید حتما سعی کنید که پاسخ سوالات خود را از کارشناسان سایت جویا شوید. حالا شما به ما بگویید که کدام یک از هاردهای ssd و hdd را ترجیح می‌دهید و دلیل آن چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH