راهنمای جامع تشخیص آیفون اصلی از فیک + هر اطلاعاتی که باید قبل از خریداری آیفون بدانید

کمپانی اپل در طی این سال‌ها حسابی غوغا کرده و با رونمایی از دستگاه‌های جدید با فناوری‌های پیشرفته توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از موفق‌ترین بخش‌های فروش اپل، بازار گوشی‌های هوشمند یعنی آیفون‌ها هستند. مدل‌های مختلف آیفون‌ همیشه قابلیت‌های زیادی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند و می‌توان با استفاده از آنها کارهای زیادی را انجام داد.

شاید شما نیز قبل از خریداری یک گوشی هوشمند بین آیفون و اندروید مردد شده باشید، ولی در نهایت بنا بر دلایل شخصی، نیاز و اولویت‌های خود به سراغ خریداری آیفون بروید. بنابراین بهتر است که قبل از هر چیزی به این موضوع توجه کنید که چه مواردی در خریداری یک آیفون برای شما اهمیت دارند.

برای مثال میزان حافظه، کیفیت دوربین، قدرت پردازشگر، اندازه باتری و غیره بسیار مهم هستند. البته مهم‌ترین عاملی که باید قبل از خریداری یک گوشی آیفون به آن توجه کنید این است که بتوانید با ترفندهایی گوشی آیفون اصلی را از فیک تشخیص دهید. اما چگونه باید این کار را انجام دهید؟ چرا که سازندگان گوشی‌های تقلبی سعی می‌کنند طوری محصولات خود را تولید کنند که نسبت به محصولات اصلی خیلی تفاوت نداشته باشند.

اصلا نگران نباشید چرا که ما در این مقاله قصد داریم با ارائه ترفندهای بسیاری به شما نشان دهیم که چگونه آیفون‌های اصلی را از فیک تشخیص دهید. وجود تقاضای بالا برای خریداری آیفون همیشه باعث می‌شود که سازندگان گوشی‌های تقلبی به سراغ عرضه آیفون‌های فیک بروند. بنابراین اگر مشکوک شده‌اید که نکند آیفون شما تقلبی باشد، با خواندن این مطلب به پاسخ سوال خود خواهید رسید.

بررسی هولوگرام موجود در جعبه سری آیفون 15

اگر یکی از مدل‌های سری آیفون 15 را خریداری کرده باشید، می‌توانید قبل از باز کردن جعبه از اصل بودن گوشی با خبر شوید چرا که تنها با بررسی هولوگرام موجود بر روی جعبه سری آیفون 15 این مسئله مشخص خواهد شد.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه در آیفون از ویجت استفاده کنیم؟

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین روش انتقال مخاطبین از آیفون به اندروید

برای انجام این کار باید در گوشه سمت راست بالا و سمت راست پایین یک نور فرابنفش بتابانید تا از اصل بودن گوشی اطمینان حاصل کنید. جعبه‌های آیفون 15 جدید مجهز به سیستم امنیتی هستند که هولوگرام‌ها را زیر نور فرابنفش نمایش می‌دهند. خوب است بدانید که این ترفند به صورت رسمی توسط اپل ارائه شده تا کاربران بتوانند آیفون‌های اصلی را از فیک تشخیص داده و از کلاهبرداری‌ها جلوگیری کنند.

با این حال، اگر آیفون قدیمی‌تری را خریداری کرده‌اید و می‌خواهید بدانید که آیا این گوشی اصل است یا فیک، بهتر است که از راه حل‌های زیر به پاسخ سوال خود دست یابید.

تشخیص اصل بودن از طریق شماره سریال، مدل و IMEI آیفون

اگر آیفون قدیم‌تری داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات آیفون و انجام مراحل پایین نسبت به اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. حالا بیایید مراحل پایین را باهم بخوانیم و به دنبال تشخیص اصل بودن گوشی از طریق شماره سریال، مدل و IMEI آیفون باشیم.

برای شروع در ابتدا به تنظیمات بروید، سپس وارد General و About شوید تا شماره‌ها را بیابید.

تشخیص اصل بودن از طریق شماره IMEI

حالا جعبه آیفون را گرفته و شماره IMEI روی جعبه را با چیزی که در این بخش از تنظیمات مشاهده می‌کنید مقایسه کنید. اگر هر دو با هم منطبق بودند یعنی آیفون شما اصل است.

تشخیص از طریق شماره سریال

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای فهمیدن اینکه آیفون شما اصل است یا خیر استفاده کنید، تشخیص از طریق شماره سریال گوشی خواهد بود. علاوه بر این، می‌توانید اطلاعات گارانتی را نیز بررسی کنید. اگر آیفون جدید باشد، دوره گارانتی از روز فعال شدن دستگاه آغاز خواهد شد.

مرحله 1: با استفاده از آدرس پایین به وب سایت Check Coverage بروید.

https://checkcoverage.apple.com/?locale=en_BW

مرحله 2: شماره سریال آیفون را وارد کنید (به عبارتی دیگر با مراجعه به تنظیمات، سپس  General > About آن را مشاهده خواهید کرد) و در نهایت تست احراز هویت را انجام دهید.

مرحله 3: اکنون در این بخش اطلاعات مدل آیفون خود را به همراه وضعیت گارانتی بررسی کنید.

تشخیص آیفون اصل از فیک با استفاده از شماره مدل

شما می‌توانید با در اختیار داشتن شماره مدل آیفون خود به اطلاعات زیادی دست پیدا کنید، که از جمله آنها می‌توان به موارد پایین اشاره کرد:

  • حرف M یعنی آیفون اوریجینال است.
  • حرف F یعنی آیفون توسط اپل یا شرکت دیگری بازسازی و تعمیر سخت‌افزاری شده است.
  • حرف N یعنی مادربرد دستگاه تعویض شده است.
  • حرف P: یعنی شماره سریال گوشی تغییر کرده و احتمالا گوشی شما دزدی باشد.

تشخیص از طریق نحوه راه‌اندازی آیفون

اگر بخواهید برای اولین بار آیفونی که خریداری کرده‌اید را راه‌اندازی کنید با نحوه راه‌اندازی، متوجه اصل یا فیک بودن آن خواهید شد.

حتی می‌توانید برای اطمینان بیشتر، آیفون قدیمی خود را در کنار آیفون جدید گذاشته تا نحوه راه‌اندازی استاندارد را مشاهده کرده و پس از آن، انتقال داده آغاز شود. علاوه بر این، باید مراحل دیگر مانند ورود با اپل آیدی، بکاپ گرفتن با آی‌کلود و سایر بخش‌ها را مشاهده کنید. ولی اگر در هنگام راه‌اندازی هیچ کدام از بخش‌های بالا را مشاهده نکردید بدون شک آیفون شما تقلبی است.

استفاده از ایردراپ و به اشتراک گذاری یک فایل با محصول دیگر اپل

ایردراپ نیز مانند سیری برای دستگاه‌های اپل تهیه شده و در آیفون 5 و جدیدتر وجود دارد. کاربران از آن برای به اشتراک گذاری فایل‌ها بین دو آیفون استفاده می‌کنند. بنابراین، سعی کنید که یک فایل یا یک عکس را از این طریق با آیفون دیگری به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید دستگاه شما اصل است.

اگر اصلا هیچ گزینه ایردراپی را نمی‌بینید بدون شک آیفون شما فیک است.

بررسی پورت‌ها

چند عامل استاندارد برای تشخیص سریع آیفون اصل از فیک وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اولین موردی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم بررسی پورت‌ها است. سری آیفون 14 و مدل‌های قدیمی‌تر از پورت لایتنینگ پشتیبانی می‌کنند. ولی مدل‌های جدیدتر مانند سری آیفون 15 دارای پورت Type-C هستند.

بنابراین به پورت توجه کنید و اگر چیزی غیر از این دو نوع در آیفون شما وجود داشت احتمالا یک آیفون تقلبی را در دست گرفته‌اید. همچنین، تمام مدل‌های آیفون 7 و انواع جدیدتر از آن از جک هدفون پشتیبانی نمی‌کنند.

لوگوی اپل در پنل پشتی گوشی

با در دست گرفتن گوشی جدید خود، به لوگوی پنل پشتی دقت کنید. اگر هر گونه نقصی را در این بخش مشاهده کردید و طراحی خیلی زیبا نبود، به اصل بودن آن شک کنید. لوگوی اپل نباید کدر باشد، برآمدگی و یا فرورفتگی داشته باشد، در غیر این صورت، دستگاه خریداری شده تقلبی است.

بررسی برنامه‌ها و رابط کاربری

اگر آیفون دیگری نیز در خانه و یا اطراف خود دارید، باید یک لحظه آن را قرض بگیرید چرا که شما می‌توانید با بررسی آیکون برنامه‌ها و رابط کاربری آیفون اصلی نسبت به فیک بودن آیفون دیگر اطمینان حاصل کنید.

اگر هر دو آیفون نسخه نرم‌افزار یکسانی داشته باشند (برای تشخیص نسخه نرم‌افزاری آیفون می‌توانید به تنظیمات مراجعه کرده و سپس به about بروید)، سایر بخش‌ها مانند هم خواهند بود.

بررسی برنامه‌های پیش فرض

شما می‌توانید علاوه بر بررسی رابط کاربری و آیکون برنامه‌ها، لیست برنامه‌های پیش فرض آیفون جدید خود را با آیفون دیگری مقایسه کنید. البته می‌‌توانید به برنامه تنظیمات بروید و قالب و طرح‌بندی، کنترل سنتر، پنل اعلان‌ها، برنامه تلفن و غیره را در هر دو دستگاه بررسی کنید.

بررسی ظاهر گوشی

اپل همیشه در تولید محصولات خود از بهترین مواد استفاده می‌کند. به همین دلیل، سازندگان گوشی‌های فیک به همین راحتی‌ها نمی‌توانند یک گوشی فیک را جایگزین یک آیفون اصل کنند. پس حواستان باشد که به طراحی و ظاهر گوشی توجه کنید، چرا که می‌‌توانید تا بخشی نسبت به اصل بودن آن مطمئن شوید.

ظرافت در طراحی گوشی، بررسی لبه‌های گوشی و ساخت دکمه‌ها حسابی اهمیت دارند. تمام این موارد باید بر اساس استانداردهای اپل تولید شده باشند، در غیر این صورت، حق دارید که نسبت به اصل نبودن آن شک کنید.

مراجعه به اپ استور و شناسایی برنامه‌های ساخته شده توسط اپل

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای تشخیص فیک بودن آیفون این است که به دنبال اپ استور بگردید. اگر برنامه اپ استور در آیفون وجود داشت یعنی آیفون شما اصل است ولی اگر فروشگاه گوگل پلی را در دستگاه مشاهده کردید بدانید که با یک آیفون جعلی سر و کار دارید. همچنین می‌توانید یک برنامه مخصوص دستگاه اپل را دانلود کنید تا ببینید که آیا آن برنامه در دستگاه باز می‌شود یا خیر.

یا اینکه از طریق این لینک پایین وارد فروشگاه اپ استور شوید و ببینید که طبق تصویر پایین چنین نتیجه‌ای برایتان نشان داده می‌شود یا خیر:

اگر با ورود به لینک بالا با هشداری مبنی بر اینکه این برنامه تنها برای دستگاه‌های اپل طراحی شده است، روبرو شدید بنابراین می‌توان گفت که آیفون شما اصل نیست.

کارت حافظه

یک نکته جالب این است که گوشی‌های آیفون اصل از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند، پس اگر با آیفونی مجهز به کارت حافظه روبرو شدید، با این راه خواهید فهمید که گوشی آیفون اصل است یا تقلبی.

فعال کردن و استفاده از سیری برای بررسی اصل بودن آیفون

اگر یکی از کاربران آیفون باشید یا حداقل در این زمینه اطلاعات خوبی داشته باشید، حتما می‌دانید که اپل یک دستیار صوتی اختصاصی برای خود طراحی کرده است که سیری نام دارد. این دستیار صوتی تنها مختص به محصولات اپل است و در دیگر محصولات سایر برندها یافت نخواهد شد.

شما می‌توانید با فعال کردن سیری، نسبت به اصل بودن آیفون خود اطمینان حاصل کنید. برای فعال‌سازی سیری، دکمه پاور/یا دکمه هوم را چند ثانیه فشار دهید و نگه داشته باشید تا آن فعال شود. یا اینکه به تنظیمات بروید و بررسی کنید که آیا در این بخش، پنل تنظیمات سیری وجود دارد یا خیر.

توجه به کیفیت دوربین گوشی

اگر در همان استفاده اول از گوشی متوجه شدید، کیفیت عکس‌برداری پایین است و مانند دیگر گوشی‌های اپل نیست، می‌توانید به آن شک کنید. از نظر طراحی نیز هیچ تفاوتی در آنها وجود ندارد، چرا که طراحی ماژول دوربین در گوشی‌های جدید کمی بزرگتر است و ظاهر شیکی دارد، همچنین شما می‌توانید با گرفتن چندین عکس نسبت به اصل بودن آیفون مطلع شوید.

قیمت گوشی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سنجش آیفون اصلی از فیک، مشاهده قیمت آن است. اگر در هنگام خرید، فروشنده تخفیف زیادی را برایتان ارائه کرد و یا نرخ قیمت به صورت غیرعادی بیشتر از نرخ رسمی بوده باشد، باید نسبت به این ماجرا شک کنید! تمام این موارد برای ترغیب و به دام انداختن مشتریان کاربردی هستند و همه روزه شاهد اینچنین کلاهبرداری‌هایی در کشورهای مختلف هستیم!

اتصال آیفون به مک یا آیتونز (در ویندوز)

شما می‌توانید با اتصال آیفون به مک یا آیتونز در ویندوز نسبت به اصل یا فیک بودن آن اطمینان حاصل کنید. چرا که با اولین اتصال، دستگاه قابل شناسایی خواهد بود. حتما از کابل استانداری برای اتصال دستگاه‌ها به هم استفاده کنید. سپس آیفون خود را متصل کرده و سپس اگر هیچ اعلانی مبنی بر شناسایی مک یا آیتونز مشاهده نکردید مطمئن باشید که آیفون شما فیک است.

تماس با پشتیبانی اپل برای بررسی اصالت آیفون

اگر نمی‌خواهید از مراحل بالا استفاده کنید، می‌توانید در همان ابتدا از پشتیبانی اپل استفاده کرده و با برقراری یک تماس از اصالت آیفون خود باخبر شوید. این امر به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که آیفونی که اخیرا خریداری کردید اصل است و با یک آیفون جعلی سر و کار ندارید.

البته قبل از خرید دستگاه نیز می‌توانید با اپل تماس بگیرید. همیشه سعی کنید که از یک فروشگاه معتبر خرید کنید تا در آینده پشیمان نشوید و درگیر مشکلات بزرگتری نشوید. بنابراین تصمیم عاقلانه و آگاهانه بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی فیک یا اصل بودن آیفون پرداختیم و به شما کمک کردیم تا با ترفندهایی آیفون اصل را از فیک تشخیص دهید و تنها برای پس‌انداز مقداری از بودجه خود، درگیر کلاهبرداری‌های بزرگتر نشوید.

آیا برای شما اتفاق افتاده است که پس از خریداری یک آیفون نسبت به اصل یا فیک بودن آن مردد شده باشید؟ شما می‌توانید با استفاده از ترفندهای زیادی این موضوع را بررسی کنید و از نگرانی‌های خود بکاهید.

ما در این مقاله چند نوع از این ترفندها را برای شما ارائه کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توانیم به تشخیص اصل بودن از طریق شماره سریال، مدل گوشی، ظاهر آیفون و پورت‌ها، مقایسه رابط کاربری و آیکون برنامه‌های دو گوشی آیفون باهم، استفاده از دستیار صوتی سیری، وجود فروشگاه اپ استور در گوشی و غیره اشاره کنیم.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا آیفون اصل را از فیک تشخیص دهید و در هنگام خرید سرتان کلاه نرود! توجه کنید که برای خریداری یک آیفون جدید از فروشگاه معتبر استفاده کنید تا آیفون اصل را تحویل بگیرید. اگر در این زمینه سوالاتی دارید حتما سعی کنید که پاسخ آنها را از ما جویا شوید و نظراتتان را درباره این مطلب در بخش کامنت‌ها بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH