منظور از چاپ افست یا چاپ دیجیتال چیست؟

در عصر حاضر انواع چاپ وجود دارد مانند چاپ دیجیتال، چاپ افست، چاپ سیلک و… که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. اما منظور از چاپ افست یا چاپ دیجیتال چیست و برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب به بررسی این موضوع به طور کامل خواهیم پرداخت.

چاپ افست چیست؟

برای این که متوجه شویم منظور از چاپ افست یا چاپ دیجیتال چیست؟ بهتر است اول به بررسی چاپ افست بپردازیم.  و بیینیم چاپ افست چیست و چه کاربردهایی دارد؟ که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

چاپ افست نوعی از چاپ است که در رنگ‌های مختلف بر روی کاغذ انجام می‌شود و معمولاً تیراژ آن بالا است. چاپ افست در زندگی ما کاربردهای زیادی دارد. علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، چاپ کتاب‌ها، روزنامه‌ها، چاپ اسناد و مدارک و چاپ بر روی بسته‌بندی‌های مختلف تنها نمونه‌هایی از کاربردهای چاپ افست هستند.

البته باید دانست که خود چاپ افست نیز انواعی دارد که برحسب نیاز و مورد استفاده به کار گرفته می‌شوند. دستگاه‌های چاپ افست بسته به مدل دارای سایز چاپ از 50*35 سانتی‌متر تا 100*70 و حتی در موارد محدود تا سایز 140*100 هستند. در حوزه‌ی چاپ افست دو اصطلاح شیت عمومی و شیت اختصاصی رایج هستند که هر کدام معنای خاصی را دربر می‌گیرند. در ادامه درباره هرکدام از این دو اصطلاح توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. اما قبل از آن بهتر است در مورد این که شیت چیست نکته‌ای را بیان کنیم.

شیت چیست؟

شیت در حقیقت صفحه‌ای با ابعاد معین است که تمام فایل‌هایی که قرار است چاپ شوند، در آن چینش می‌شوند. سپس به شیت‌ها زینک اختصاص داده می‌شود که الگویی از طرح قابل چاپ در آن کپی می‌گردد. به هر یک از رنگ‌های مشکی،آبی، قرمز و زرد زینک جداگانه اختصاص داده می‌شود تا عملیات چاپ بر اساس رنگ‌های مورد طراحی انجام شوند.

شیت‌ها ممکن است عمومی یا اختصاصی باشند؛ در یک شیت عمومی ممکن است فایل‌های مشتریان مختلف در کنار هم قرار گیرد و با هم چاپ شوند که در نهایت پس از چاپ برش می‌خورند. اما شیت اختصاصی تنها به یک نفر اختصاص دارد و کارهای دیگری در آن قرار داده نمی‌شود.

·         چاپ افست عمومی

هنگامی که از چاپ افست عمومی صحبت می‌کنیم به نوعی چاپ از افست اشاره داریم که در آن به صورت عمومی انواع و اقسام کارها را چاپ می‌کنیم. به بیان ساده‌تر در چاپ افست عمومی تعداد زیادی از کار را جمع کرده و در یک شیت قرارداده و چاپ می‌کنیم. این نوع چاپ دارای هزینه‌ی کمتری بوده و از کیفیت چاپ کمتری نیز برخوردار است.

·         چاپ افست اختصاصی

در چاپ افست اختصاصی شما به عنوان کارفرما تصمیم می‌گیرید کل کاغذ و دیگر موارد مانند شیت را به طور اختصاصی برای خود در اختیار بگیرید و همه هزینه آن را نیز پرداخت کنند. علت این کار  این است که کارفرما برای دریافت کار خود عجله دارد اما در قبال آن هزینه بیشتری را نیز پرداخت می‌کند.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال جدیدتر از چاپ افیت به شمار می‌رود و از نظر کیفیت نیز کیفیتی بالاتر چاپ افست دارد. در این روش تصویر از طریق کامپیوتر به دستگاه چاپ منتقل شده و کار با کیفیت بسیار بالا چاپ می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که چاپ دیجیتال برای تیراژ بالا مناسب نیست. زیرا قیمت تمام شده کار نسبت به چاپ افست بالاتر خواهد بود. و در واقع چاپ دیجیتال برای تیراژ پایین مناسب است. چاپ دیجیتال نیز به مانند چاپ افست دارای انواع و اقسام گوناگون است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

·         چاپ دیجیتال نوری

در این روش نور تصاویر را بر روی کاغذ مخصوص و حساس به نور  چاپ می‌کند.  کیفیت این نوع چاپ دیجیتال بسیار بالا بوده و اما یک عیب بزرگ نیز دارد و ان این است که  کار در دو مرحله به چاپ باید برسد.

·         چاپ جوهر افشان

در این روش محتوای چاپی به کمک افشاندن قطرات جوهر بر روی متریال مورد نظر چاپ می‌شود. در این روش امکان چاپ بر روی انواع متریال مانند پلاستیک، کاغذ و… وجود دارد.

·         چاپ لیزری

یکی دیگر از انواع چاپ دیجیتال چاپ لیزری است. در این روش تصاویر به وسیله اشعه لیزر  از کامیوتر به چاپگر و کاغذ منتقل می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل در مورد چاپ افست و چاپ دیجیتال صحبت کریدم و به بررسی این موضوع پرداختیم که منظور از چاپ افست یا چاپ دیجیتال چیست و انواع و اقسام هر یک را شرح دادیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH