مدیاتک به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده تراشه در سال 2023 تبدیل شد

موسسه Canalys گزارش بازار گوشی‌های هوشمند در 3 ماهه چهارم سال 2023 به تفکیک شرکت‌های فروشنده پردازنده را منتشر کرد. تجزیه و تحلیل انجام شده نشان داد که در 3 ماهه پایانی سال میلادی گذشته شرکت مدیاتک با رشد 21 درصدی فروش تراشه‌های خود نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن از تمامی شرکت‌های فروشنده تراشه پیشی گرفته است.

از جنبه میزان درآمد نیز شرکت اپل موفق به کسب جایگاه نخست در 3 ماهه چهارم سال 2023 شد. گوشی‌های موبایل با نیمه‌هادی اپل (تنها گوشی‌های آیفون از این پردازنده استفاده می‌کنند) درآمد 87 میلیارد دلاری را برای غول کوپرتینویی به ارمغان آوردند. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال 2022 تقریبا 20 درصد بیش‌تر است.

این گزارش صرفا دوره زمانی اکتبر تا دسامبر 2023 را شامل شده و جزئیات مربوط به کل سال مالی را نشان نمی‌دهد. شرکت‌های مدیاتک، اپل و کوالکام سه عرضه‌کننده برتر تراشه در کل بازار بودند؛ در حالی‌که واحد های‌سیلیکون هواوی با فروش 7 میلیون قطعه تراشه به درآمد 7 میلیارد دلاری دست یافت.

این موضوع بدان معناست که کمپانی چینی در وهله نخست، گوشی‌های سری نوا 12 و میت 60 خود با تراشه کایرین 9000S را با میانگین قیمت 1000 دلار برای هر دستگاه به فروش رسانده است. یکی دیگر از شگفتی‌های چین این است که گوشی‌های مجهز به تراشه‌های Unisoc شاهد رشد 24 درصدی حجم فروش و درآمد سالیانه خود بودند.

نیمی از گوشی‌های مجهز به تراشه‌های Unisoc تحت برند Transsion روانه بازار شدند. این برند از چندین برند فرعی دیگر با اسامی تکنو، اینفینیکس و iTel تشکیل شده و از جمله نام‌های محبوب در بازارهای نوظهور به‌شمار می‌رود.

واحد نیمه‌هادی سامسونگ (Samsung Semiconductor) شاهد کاهش 48 درصدی نقل و انتقال گوشی‌های مجهز به تراشه اگزینوس بود. درآمد این شرکت در 3 ماهه پایانی سال 2023 به 5 میلیارد دلار رسید؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال 2022 افت 44 درصدی را نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود که فروش این تراشه‌ها در نیمه نخست سال 2024 تا حدی افزایش پیدا کند؛ چرا که فروش گوشی‌های گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس با تراشه اگزینوس 2400 افزایش یافته و گوشی گلکسی A55 با تراشه اگزینوس 1480 نیز طی ماه جاری میلادی معرفی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH