بررسی Galaxy Fit 3

نقد و بررسی ساعت گلکسی Fit 3: بازگشت باشکوه سری فراموش شده؟

با نقد و بررسی کامل و جامع نسل سوم ساعت سلامتی سامسونگ یعنی Galaxy Fit 3 با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید. شما می‌توانید نقد و بررسی گلکسی واچ 6 را نیز بخوانید.

نسل دوم این ساعت‌ها در سال 2020 عرضه شده بودند. در این مدت سامسونگ ساعت‌های هوشمند مختلفی را در سری‌های دیگر خود عرضه کرده بود ولی هیچ اشاره‌ای به سری فیت خود نمی‌کرد. این اتفاق باعث شده بود تا برخی از طرفداران گلکسی فیت، دیگر امیدی به عرضه نسخه جدیدی در این سری نداشته باشند.

در زمان حال و سال 2024، سامسونگ باری دیگر سراغ این سری از ساعت‌های خود رفته و نسل سوم گلکسی فیت را با تغییرات بسیار گسترده‌ای عرضه کرده است. این سری ساعت‌ها با تمرکز بر سلامتی طراحی و ساخته شده‌اند و تفاوت‌های زیادی با ساعت‌های هوشمند دارند.

باید با بررسی Galaxy Fit 3 ببینیم که آیا این ساعت می‌تواند با وجود ویژگی‌های کمتر، قیمت کمتر خود را توجیح کند تا در کنار گلکسی واچ به هم‌زیستی خود ادامه دهند یا خیر. توجه داشته باشید که ساعتی که در اختیار ما قرار گرفته بود، یک نسخه اولیه بوده که زودتر از عرضه برای منتقدین ساخته شده است. به همین علت ممکن است نسخه نهایی عرضه شده و موجود در بازار برخی از مشکلات بسیار جزئی موجود را حل کرده باشد.

جدول مشخصات

ابعاد
4.29 در 2.88 در 0.99 سانتی‌متر
وزن
36.8 گرم
نمایشگر
1.6 اینچی AMOLED با رزولوشن 256 در 402 و 16 میلیون رنگ
رم و حافظه داخلی
16 و 256 مگابایت
سیستم عامل
FreeRTOS
حسگرها
شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، فشارسنج، حسگر نور و حسگر نوری ضربان قلب
ارتباطات
بلوتوث 5.3
باتری
208 میلی‌آمپرساعت با شارژدهی 13 روزه

نقد و بررسی Galaxy Fit 3 – قیمت

در زمان نگارش این مقاله، قیمت ساعت گلکسی فیت 3 برابر با 4.2 میلیون تومان است، اما فروشندگان زیادی برای آن وجود ندارد. دلیل این اتفاق تازه بودن محصول بوده و به مرور زمان فروشندگان بیشتری فروش ساعت را آغاز خواهند کرد. همین مسأله احتمالا باعث خواهد شد تا با مرور زمان شاهد قیمت متفاوت‌تری برای این محصول باشیم.

به شخصه قیمت 4 میلیون تومان برای ساعتی که تنها با تمرکز سلامتی طراحی و ساخته شده، برای من قابل توجیح نیست، اما با مروری بر بازار ساعت‌ها متوجه می‌شوید که این قیمت چندان هم عجیب نیست. گلکسی فیت 3 هم با تقریب خوبی هم‌قیمت ساعت‌هایی با عملکرد مشابه هست و هم فاصله تقریبا خوبی با ساعت‌های تمام هوشمند دارد.

اقلام درون جعبه

همانند جعبه‌های گوشی‌های امروزی، در جعبه گلکسی فیت سه نیز هیچ عضو خاصی مشاهده نمی‌شود و تنها خود ساعت به همراه کابل شارژ 25 واتی تایپ‌سی به درگاه اختصاصی ساعت در جعبه قرار داده شده است. البته بر خلاف جعبه امروزی گوشی‌ها، اینجا کمبود خاصی در جعبه احساس نمی‌شود.

طراحی بدنه و بند ساعت

بدنه

بدنه ساعت شکل مستطیلی دارد و در مقایسه با نسل قبل خود، عرض آن بسیار بزرگ‌تر شده تا بتواند با صفحه نمایش بزرگ‌تر، اطلاعات یبشتری به کاربر نمایش دهد. از طرفی در مقایسه با اپل واچ‌ها که فرم ظاهری مستطیلی مشابهی دارند، فیت سه عرض کمتری را برای خود انتخاب کرده است. با وجود مستطیلی بودن ظاهر کلی، سامسونگ در هر بخش ممکن از زبان طراحی ساعت سراغ گوشه‌های خمیده‌شکل رفته تا در هیچ جای ساعت، المان تیزی دیده نشود. این کار علاوه بر ایجاد ظاهری زیباتر‌، راحتی استفاده از ساعت را به مراتب افزایش داده است.

بررسی Galaxy Fit 3

فریم ساعت در هر سه گزینه رنگی ارائه شده توسط سامسونگ، یک رنگ متفاوتی با بدنه دارد تا با ایجاد یک تضاد رنگی نسبی، زیبایی ظاهری خاصی را ایجاد کند. در هر چهار طرف فریم کناری ساعت، هیچ چیزی جز یک دکمه و درگاه سوزنی کوچکی به عنوان فشارسنج در سمت راست بدنه دیده نمی‌شود. این دکمه در نقش دکمه هوم در گوشی‌ها را بازی می‌کند و شما در هر جای رابط کاربری که باشید، با فشردن این دکمه به صفحه اصلی باز خواهید گشت.

جنس به کار رفته شده در ساخت بدنه ساعت آلمینیوم بوده که مقاومت قابل قبولی را برای ساعت ایجاد خواهد کرد. زیر بدنه ساعت هم محل قرارگیری سنسور‌های مختلف به همراه درگاه اتصال کابل شارژ قرار دارند. در بالاترین و پایین‌ترین جای این قسمت از ساعت، دو دکمه در محل اتصال بند‌ها به ساعت قرار داده شده که با فشردن آن‌ها، بندها به راحتی جدا می‌شوند. در بخش جلویی ساعت هم تنها صفحه نمایش 1.6 اینچی با حاشیه‌های نسبتا نازک قرار گرفته است.

بند ساعت

در وجوه بالا و پایینی بدنه ساعت، محل اتصال دو بند به بدنه ساعت است. شما می‌توانید به راحتی این دو بند را از ساعت جدا کنید تا بندهای متنوعی را جایگزین آن‌ها کنید. اتصال میان بندها و بدنه، بسیار مقاوم بوده و به این راحتی‌ها از هم جدا نخواهند شد. برای جدا کردن آن‌ها باید دکمه مد نظر را از قسمت زیرین ساعت فشار دهید تا بندها به راحتی جدا شوند.

بندهای ساعت گلکسی فیت 3 جنس بسیار مقاوم و نرمی دارند که هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و هم به خاطر جنس نرم‌ آن‌ها حس راحت و خوبی را به دست شما منتقل می‌کنند. این راحتی بالا باعث می‌شود که بدون مشکل خاص و احساس خستگی بتوانید در طولانی مدت ساعت را روی دست خود نگه دارید.

اتصال خود بندها به یک دیگر اما از یک مکانیزم قلاب مانند ساده‌ای استفاده می‌کند که هم اتصال آن‌ها بسیار راحت است و جدا کردن آن‌ها. البته باید بگوییم که جدا کردن آن‌ها شاید به مقدار کمی، زیادی راحت باشد. احتمال باز شدن خود به خودی بندها وجود ندارد اما به دلیل این که با یک حرکت ساده می‌توان آن‌ها را باز کرد، کمی نگرانی از بابت راحتی دزدیده شدن ساعت شکل می‌گیرد.

نکته دیگری که در زمینه اتصال بندها باید به آن اشاره کنیم این است که بعد از فرو کردن قلاب به بند ساعت، دنباله اضافه بند روی بند دیگر قرار نمی‌گیرد بلکه از دریچه دوم به زیر بند دیگری می‌رود. این اتفاق در دید من باعث افزایش یکپارچگی ظاهر می‌شود، اما این کار باعث کمی تنگ‌تر شدن ساعت روی دست می‌شود. به طوری که در تنظیم اولیه قلاب، باید آن را به اندازه یک سوراخ، گشادتر ببندید تا با قرارگیری بند، تازه سایز ساعت مناسب شود. به دلیل نرم و راحت بودن جنس بند‌ها در تجربه کوتاه من در استفاده از ساعت این بند دوم که به زیر بند می‌رود، مزاحمتی خاصی ایجاد نمی‌کرد و خیلی متوجه آن نشدم.

رنگ‌ها

سامسونگ برای نسل سوم گلکسی فیت، سه رنگ مختلف نوک‌مدادی، نقره‌ای و صورتی طلایی برای بدنه خود ساعت در نظر گرفته است. در نسل قبلی اما تنها دو گزینه مشکی و قرمز ارائه شده بود.

از طرفی به لطف قابل جدا شدن بندهای ساعت، می‌توان ترکیب‌های رنگی متنوعی را ایجاد کرد. هم‌اکنون سایت خود سامسونگ بندهای مجزا را تنها در دو رنگ نارنجی و سبز تیره به فروش می‌رساند. احتمالا به مرور زمان، سامسونگ گزینه‌های این بخش را افزایش دهد. همچنین ممکن است شرکت‌های دیگری نیز نسبت به تولید بند‌ها با طراحی‌ها و رنگ‌های بیشتری اقدام کنند.

بررسی Galaxy Fit 3
رنگ‌های بند ساعت

وزن و ابعاد

بدنه خود ساعت، ابعادی برابر با 4.29 در 2.88 در 0.99 سانتی‌متری دارد که باعث شده ساعت ظاهر مستطیل شکل باریکی به خود بگیرد. ابعاد این ساعت برای دست من بسیار مناسب بود، هم زاویه دید خوبی را شکل داده بود و هم مزاحمتی برای من ایجاد نمی‌کرد.

بندهای این ساعت به صورت مجزا ابعاد 22 در 122 در 9.5 میلی‌متری برای بند دارای گیره و 24 در 93 در 9.5 میلی‌متری برای بند دیگر دارد و وزن‌ هر یک از آن‌ها برابر با 18.7 است. وزن تنها 18.2 گرمی خود ساعت (36.8 با احتساب بند‌ها) باعث افزایش دو چندان راحتی ساعت شده، به طوری که در اکثر مواقع در روز، متوجه وزن ساعت نمی‌شدم (همان‌طور که همه ساعت‌ها باید باشند!).

کیفیت ساخت و استانداردها

دو استاندارد مختلف، مقاومت این ساعت در مقابله با آب و گرد و غبار نمایش می‌دهند. استاندارد اول که در گوشی‌ها هم رایج‌تر است، IP68 بوده که مقاومت بسیار خوب ساعت برای جلوگیری از نفوذ ذرات گرد و غبار نشان می‌دهد. استاندارد دوم 5ATM بوده که نشان می‌دهد این ساعت می‌تواند فشار آب 5 اتمسفری را تحمل کند. این عدد یعنی ساعت گلکسی فیت 3 می‌تواند تا حدودا 50 متر زیر آب نیز سلامت خود را حفظ کند.

بررسی Galaxy Fit 3

توجه داشته باشید که برای کسب این گواهینامه، گوشی به عمق 50 متری برده نمی‌شود، صرفا ساعت در معرض آب با فشار 5 اتمسفر قرار می‌گیرد. این روند، تفاوت خاصی را رقم نمی‌زند، اما بد نیست به آن آگاه باشید. با این وجود بعید می‌دانم کسی واقعا بخواهد این عدد 50 متری ساعت را به چالش بکشد. نهایت استفاده کاربران به استخرها محدود خواهد شد که ساعت به خوبی از پس آن‌ها بر خواهد آمد.

همچنین انتخاب جنس آلمینیومی برای ساخت ساعت در بازاری که اکثر ساعت‌های سلامتی از جنس پلاستیک استفاده می‌کنند، باعث شده تا مقاومت بدنه ساعت یک سر و گردن از رقیبان خود بالاتر قرار بگیرد.

نقد و بررسی Galaxy Fit 3 – نمایشگر

به طور کلی مهم نیست که درباره چه نوع محصولی صحبت می‌کنیم، تا زمانی که پای سامسونگ در میان باشد، باید صفحه نمایش را به نقاط قوت آن محصول منتقل کنیم. صفحه نمایش به کار رفته در این ساعت از پنل 1.6 اینچی AMOLED با رزولوشن 402 در 256 استفاده می‌کند. این صفحه نمایش با وجود ابعاد کوچکی که دارد تراکم پیکسلی بالایی داشته و تصاویر باکیفیتی را نمایش می‌دهد. در تصاویر و شرایط مختلف هیچ‌گاه اشکال مختلف حالت پیکسلی به خود نمی‌گیرند.

روشنایی

هر دو بخش حداقل و حداکثر روشنایی صفحه عملکرد بسیار خوبی دارند. به طوری که اگر زیر آفتاب باشید، همچنان اطلاعات روی صفحه نمایش خوانا خواهد بود و هم اگر در تاریکی شب قرار بگیرید نور صفحه چشم شما را اذیت نخواهد کرد.

یکی از بخش‌هایی که تجربه کوتاه مدت من با ساعت را لذت‌بخش‌تر کرد، مربوط به روشنایی خودکار صفحه نمایش آن بود. در دید من روشنایی خودکار در گوشی‌ها هیچ‌وقت ایده‌آل کار نمی‌کنند و همواره لازم است روشنایی را به صورت دستی کمی کمتر یا بیشتر کرد. از طرفی، گلکسی فیت 3، همواره روشنایی خود را دقیقا طبق میل من تغییر می‌داد و هیچ‌وقت احساس نکردم که لازم است مقدار روشنایی ساعت را تغییر دهم. شما می‌توانید روشنایی ساعت را به صورت دستی نیز تنظیم کنید، اما بهتر است این کار را به خود ساعت واگذار کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بر خلاف ساعت‌های هوشمند سامسونگ که از سیستم عامل Wear OS و رابط کاربری اختصاصی استفاده می‌کنند، گلکسی فیت سه تنها از سیستم عامل FreeRTOS استفاده می‌کند. FreeRTOS در ساده‌ترین و خلاصه‌ترین حالت ممکن طراحی شده تا هم سرعت بالایی داشته باشد و هم با بهینه بودن، مصرف باتری کمی داشته باشد. این سیستم عامل هیچ کار خاص و اضافه‌ای را انجام نمی‌دهد و یک رابط کاربری بسیار ساده برای کاربر مهیا می‌کند.

خیلی نمی‌توان استفاده از این سیستم عامل را نقطه قوت یا ضعف اعلام کرد. FreeRTOS سرعت بالا و بهینه بودن را ارائه می‌دهد، اما از طرفی عدم ارائه رابط کاربری خاص‌تر با ویژگی‌های نرم‌افزاری بیشتر توسط سامسونگ، کمی تو ذوق می‌زند. در نهایت از یک ساعت در این رده قیمتی، انتظار می‌رود که در زمینه رابط کاربری هم تفاوتی با ساعت‌های ارزان‌تر داشته باشد.

تجربه کار با رابط کاربری

ساده و بهینه بودن سیستم عامل باعث شده تا تجربه کاری شما با ساعت تقریبا در هر کاری بسیار روان باشد. سرعت بالای ساعت در تشخیص و ثبت لمس صفحه باعث شده تا دستورات شما بدون تاخیر خاصی در ساعت اجرا شوند. البته لازم به ذکر است که انجام برخی کارها مانند اسکرول کردن، آن روان بودنی که در گوشی‌ها می‌‌بینیم را ندارد، اما همچنان نسبت به دیگر ساعت‌ها بسیار روان حساب می‌شود. این نکات باعث شده تا تجربه کار با گلکسی فیت سه بسیار لذت بخش‌تر شود و کاملا حس پریمیومی بودن را به شما منتقل کند.

چینش برنامه‌ها و ویژگی‌های مختلف در این رابط کاربری تقریبا به خوبی انجام شده ولی کمی زمان لازم است تا به آن عادت کنید. در دفعات اول، پیدا کردن بخش خاص از ساعت کمی آزار دهنده بود، اما بعد از چند بار استفاده از ساعت کاملا متوجه نظم به کار رفته خواهید شد و دیگر مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

چهار بخش اصلی رابط کاربری

بعد از روشن کردن ساعت، شما می‌توانید انگشت خود را روی صفحه در چهار جهت مختلف بکشید که انتخاب هر یک از این جهت‌ها، شما را به بخش خاصی از رابط کاربری می‌برد. اگر از سمت پایین به سمت بالا بکشید، منوی اصلی ساعت باز خواهد شد که تقریبا تمام بخش‌ها و برنامه‌های ساعت به صورت لیست نمایش داده خواهد شد.

اگر خلاف این جهت را انتخاب کنید، بخش دسترسی سریع ساعت نمایش داده خواهد شد که تنظیمات و بخش‌های مختلف ساعت را به صورت آیکون در جدول 2 در 3 نمایش داده خواهد شد. کشیدن صفحه از چپ به راست، شما را به بخش‌ اعلان‌های گوشی خواهد برد که تمام اعلان‌های اخیر گوشی متصل شده را نمایش خواهد داد. یکی از مشکلاتی که با این بخش تجربه کردم، عدم امکان حذف تعداد خاصی از این اعلان‌ها بود. بعد از خواندن اعلان‌ها در ساعت، تنها گزینه حذف تمام اعلان‌ها وجود دارد که برای من کمی آزار دهنده بود.

بررسی Galaxy Fit 3
پنل دسترسی سریع

تنها جهت باقی‌ مانده، سمت راست به چپ است که شما را مستقیما به برنامه‌های مختلف می‌برد. ساعت این بخش‌ را Tiles می‌نامد. این تایل‌ها برنامه‌های مختلفی مانند آلارم، تایمر، تقویم، سنجش قلب و غیره را شامل می‌شود که هر صفحه مختص به یکی از این تایل‌ها بوده که می‌توانید با کشیدن به طرفین، به تایل‌های قبلی یا بعدی بروید.

امکانات فراتر از بخش سلامتی

علاوه بر ویژگی‌های اختصاصی برای سنجش سلامتی و ورزش‌ها که جلوتر به آن‌ها خواهیم پرداخت، گلکسی فیت 3، ویژگی‌های نرم‌افزاری بیشتری را نیز به شما ارائه می‌دهد تا کمی فاصله خود را با اسمارت واچ‌ها کمتر کند.

یکی از این قابلیت‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا موسیقی در حال پخش توسط گوشی را در ساعت مدیریت کنید. نام آهنگ و کاور آن (در صورت وجود) در ساعت شما نمایش داده خواهد شد که شما می‌توانید پخش آهنگ را متوقف کنید، صدا را کم و زیاد کنید و یا آهنگ قبلی یا بعدی را پخش کنید. همچنین قابلیت Find my Phone نیز در ساعت وجود دارد که با رفتن به این بخش، گوشی شما حداکثر شدت صدای خود (حتی اگر صدای آن را قطع کرده باشید)، صداهای زیر و بم تولید می‌کند تا بتوانید آن را پیدا کنید.

همچنین شما می‌توانید آلارم‌های مختلفی را در گوشی ثبت کنید که نکته قابل توجه آن این است که ساعت هیچ اسپیکری نداشته و توانایی تولید صدا ندارد. به همین دلیل هنگام فرا رسیدن زمان مد نظر شما، این خبر را تنها از طریق ویبره به شما اعلام خواهد شد. البته می‌توانید با استفاده از ساعت، آلارم‌ها را روی گوشی تنظیم کنید تا صدای آلارم توسط گوشی تولید شود.

از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزاری ساعت گلکسی فیت سه که از حیطه سلامتی خارج می‌شوند، می‌توان به تقویم، ماشین حساب و کنترل از راه دور دوربین گوشی اشاره کرد.

شخصی‌سازی

یکی از نقاط قوت ساعت، قطعا بخش شخصی‌سازی آن خواهد بود که گزینه‌های بسیار زیادی را در جای‌جای ساعت برای شما ارائه می‌کند. این شخصی‌سازی‌ها تنها به ظاهر ساعت خلاصه نمی‌شود و در بخش عملکرد ساعت نیز گزینه‌های زیادی در اختیار خواهید داشت. البته لازم به ذکر است که بسیاری از این شخصی‌سازی‌ها تنها از طریق گوشی متصل به ساعت شدنی است. این مسأله در صورتی که عادت دارید زود زود تنظیمات شخصی‌سازی را تغییر دهید، شاید کمی آزار دهنده شود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌توانید به شخصی‌سازی آن اقدام کنید، ظاهر صفحه اصلی ساعت است. چندین حالت مختلف از پیش انتخاب شده در برنامه اختصاصی سامسونگ قرار گرفته که می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید. یکی از نکات مهم این بخش این است که گزینه‌های مختلف تنها ظاهر را تغییر نمی‌دهند، بلکه با وجود گجت‌های کوچک در جاهای مختلف، در عملکرد ساعت نیز تغییر ایجاد می‌کنند. برای مثال یکی از این گزینه‌ها، همواره ضربان قلب شما را می‌سنجد و در صفحه اصلی کنار ساعت، نتیجه‌ها را می‌نویسد. توجه داشته باشید که هرچه قابلیت‌های بیشتری در منوی اصلی قرار دهید، طبیعتا مصرف باتری ساعت بیشتر خواهد شد.

بخش بعدی که ساعت امکان شخصی‌سازی آن را به شما می‌دهد، بخش دسترسی‌های سریع است. شما می‌توانید بخش‌های مختلف را به دسترسی سریع اضافه یا کم کنید و ترتیب چینش‌ آن‌ها را نیز تغییر دهید. در حالت پیش فرض تمام آیکون‌های موجود در پنل دسترسی سریع قرار دارند و شما با آمدن به تنظیمات این بخش، تنها می‌توانید از تعداد آن‌ها کم کنید و یا چینش آن‌ها را تغییر دهید.

شما می‌توانید تعداد، ترتیب و انواع تایل‌های نمایش داده شده در ساعت را نیز شخصی‌سازی کنید. این تایل‌ها، تعداد و تنوع بالایی دارند تا کمبودی در این بخش احساس نکنید.

در نهایت نیز می‌توانید ترتیب اعضای نمایش داده شده در منوی اصلی ساعت را تغییر دهید.

نقد و بررسی Galaxy Fit 3 – حسگرها و سلامتی

رسیدیم به بخشی که ساعت با تمرکز بر آن طراحی و ساخته شده است. در این قسمت به تفکیک به ویژگی‌های مختلف ساعت خواهیم پرداخت.

سنجش کیفیت خواب

یکی از بهترین ویژگی‌های سلامتی این ساعت در دیدگاه من، بخش سنجش و بهبود کیفیت خواب کاربر است. بهترین عملکرد این ویژگی در صورتی رخ می‌دهد که به گوشی متصل باشد. در این حالت، اطلاعات بیشتری از خواب شما جمع‌آوری خواهد شد و با جزئیات بیشتری در گوشی به نمایش کشیده خواهد شد. گلکسی فیت سه با سنجش اطلاعات مختلف، از 100 به کیفیت خواب شما نمره خواهد داد و سپس به شما برنامه‌های گوناگونی می‌دهد تا با رعایت آن‌ها، کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

حجم اطلاعاتی که ساعت درباره خواب شما به‌دست می‌آورد واقعا قابل توجه است. یک نمونه از اطلاعات نمایش داده شده در این بخش برای شما قرار دادیم.

نه تنها ساعت دقیقا اعلام می‌کند که چه مقدار زمانی در خواب بودید، بلکه با رسم نمودار، سبک بودن یا سنگین بودن خواب شما را در زمان‌های مختلف نمایش می‌دهد. درصد هوشیاری، درصد ریکاوری خستگی‌های روانی و جسمانی از دیگر اطلاعات نمایش داده شده هستند. همچنین با استفاده از میکروفن گوشی، زمان‌هایی که در آن خر و پف کرده‌اید نیز نمایش داده خواهد شد. البته استفاده از این ویژگی اختیاری بوده چرا که مصرف باتری گوشی آن زیاد است. علاوه بر این‌ها ساعت می‌تواند اکسیژن خون شما را در طول خواب شما نمایش دهد.

لازم به ذکر است که به دلیل راحتی بالای ساعت روی دست، قرار دادن ساعت بر مچ در خواب هم هیچ مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد.

سیستم تشخیص حادثه

هنگام وقوع حادثه مانند افتادن شما، ساعت متوجه حادثه خواهد شد و آماده تماس با اورژانس خواهد شد. همچنین در دیگر حادثه‌ها شما می‌توانید با 5 بار فشردن دکمه هوم، ساعت را از نیاز خود به اورژانس آگاه کنید. با انجام این کار، ساعت، موقعیت مکانی شما را تحویل اورژانس خواهد داد. اگر پیش از این، اطلاعات پزشکی خود مانند بیماری‌ها و آلرژی‌های خودی را در ساعت ثبت کرده باشید نیز همراه با موقعیت مکانی ارسال خواهد شد.

ضربان قلب، اکسیژن خون و استرس

همانطور که از اسم این بخش مشخص است و از یک ساعت با تمرکز سلامتی انتظار می‌رود، گلکسی فیت 3، توانایی سنجش ضربان قلب شما را دارد. سرعت ساعت در انجام این کار بالا یوده و عدد نهایی به دست آمده نیز دقت بالایی دارد. علاوه بر سنجش ساده ضربان، ساعت از شما می‌پرسد که مشغول انجام چه کاری هستید تا به مرور زمان اطلاعات بیشتری از شما به دست آورد.

برای سنجش میزان اکسیژن خون، ساعت از شما می‌خواهد که ساعت را کمی بالاتر از مچ و کمی سفت‌تر ببندید، آرنج خود را روی میز و مچ خود را نزدیک قفسه سینه خود قرار دهید. مدت زمان لازم در این بخش کمی بیشتر از سنجش ضربان قلب بوده اما همچنان دقت بالایی دارد. بعد از نمایش عدد به دست آمده، ساعت از شما وضع جسمانی شما را خواهد پرسید تا عدد به دست آمده را برای استفاده‌های آینده نشان‌گذاری کند.

در نهایت نیز، ساعت میزان نسبی استرس شما را خواهد سنجید و در صورت بالا بودن این مقدار، یک روتین 5 دقیقه‌ای تنفس را به شما پیشنهاد خواهد داد تا بتوانید استرس خود را کمی بهتر مدیریت کنید.

شایان ذکر است که این ساعت بر خلاف گلکسی واچ، امکان سنجش فشار خون را ندارد که جای سوال دارد که چرا یک ساعت با تمرکز بر ویژگی‌های سلامتی از دیگر ساعت‌های سامسونگ، ویژگی‌های مختص سلامت کمتری دارد.

قدم‌شمار ورزش‌های آماده 

علاوه بر قدم‌شمار، این ساعت می‌تواند بیش از 100 عدد از فعالیت‌های ورزشی مختلف مانند دویدن و پروانه زدن را ثبت کند تا بهتر بتوانید ورزش‌های خود را برنامه‌ریزی و مدیریت کنید. بززگترین مشکل من با این ساعت در همین بخش شکل گرفت. هنگامی که واقعا مشغول انجام کارهای ورزشی گفته شده یا قدم زدن باشید، ساعت با دقت بسیار بالا و تقریبا بدون خطا، تعداد فعالیت‌های شما را ثبت خواهد کرد. اما تعداد دفعاتی که من مشغول انجام آن فعالیت نبودم ولی گوشی به اشتباه آن فعالیت‌ ورزشی را می‌شمرد، بسیار زیاد بود.

بررسی Galaxy Fit 3

بزرگترین خطای ساعت زمانی رخ داد که من توی اتوبوس نشسته بودم و ساعت مسیر طی شده را برای من پیاده‌روی حساب کرد و شش هزار قدم برای من محسابه کرد! همچین خطایی حتی برای ارزان‌ترین قدم‌شمارها هم پذیرفتنی نیست. به شخصه امیدوارم که این خطاها، مختص ساعتی که دست ما بود باشد یا تنها به خاطر نسخه اولیه بودن ساعت رخ داده باشد. شاید هم مشکل همگانی بوده و با به‌روزرسانی نرم‌افزاری قابل حل باشد، اما در هر صورت همچین مساله‌ای آن هم در این رده قیمتی به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

به جز موردی که به آن پرداختیم، مشکلی دیگری در این بخش نیست و در صورت حل شدن این مشکلات، این قابلیت‌های ساعت واقعا برای بسیاری از ورزشکاران مفید خواهند بود.

ارتباطات و راه‌اندازی

در بخش ارتباطات ساعت با دیگر دستگاه‌ها، هیچ راه ارتباط باسیمی وجود ندارد و تنها راه ارتباطی با ساعت، بلوتوث نسخه 5.3 است. تنها نسخه 5.4 بالاتر از نسخه بلوتوث این ساعت عرضه شده که با توجه به تازه بدون این فن‌آوری، هنوز دستگاه‌های زیادی از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

شما با استفاده از بلوتوث ساعت، می‌توانید آن را به گوشی‌های اندرویدی وصل کنید. روند راه‌اندازی بسیار کار ساده و سریعی است. انجام این کار کمی بیشتر از یک اتصال ساده بلوتوثی زمان می‌برد. فقط توجه داشته باشید که هربار اتصال گوشی جدید، ساعت تمام اطلاعات خود را پاک می‌کند، یعنی نمی‌توانید به صورت همزمان بیش از یک گوشی به ساعت متصل کنید. من این راه‌اندازی را برای گوشی‌های غیر سامسونگی نیز امتحان کردم و تجربه انجام آن تقریبا تفاوت خاصی نداشت. 

بررسی Galaxy Fit 3

اتصال ساعت به گوشی، مزیت‌های بسیار فراوانی دارد. به قدری که استفاده ساعت بدون اتصال به گوشی را پیشنهاد نمی‌کنم. لازم به ذکر است که نیازی نیست ساعت به صورت دائم به گوشی متصل باشد. ساعت بدون اتصال نیز به تنهایی عمکلرد خود را خواهد داشت، منطور کلی من در این بخش این است که پل ارتباطی بین ساعت و گوشی خود را باز کنید، تا ساعت هر وقت که نیاز داشت و گوشی در دسترس بود، بتواند به آن وصل شود. همچنین در اولین استفاده خود از ساعت، بهتر است با استفاده از گوشی خود، بخش‌های مختلف ساعت را شخصی‌سازی کنید.

بیشتر تنظیمات و شخصی‌سازی‌های ساعت تنها با استفاده از گوشی قابل انجام هستند. همچنین برخی قابلیت‌های ساعت مانند سنجش کیفیت خواب، نیازمند اتصال به گوشی هستند. علاوه بر این نیازهای اجباری، برخی قابلیت‌های دیگر نیز هستند که به ویزگی‌های بیشتری را به شما ارائه می‌‌کنند. برای مثال ساعت گزارش کامل فعالیت‌های شما را با جزئیات بیشتری در گوشی ثبت می‌کند.

در حالت کلی ارتباطات بین ساعت و گوشی، تجربه بسیار روان و خوبی در پی دارند. اطلاعات مختلف میان این دو دستگاه با سرعت بالایی منتقل خواهد شد و برنامه‌هایی همچون کنترل موسیقی در حال پخش و کنترل از راه دوربین، بدون تاخیر خاصی و به صورت لحظه‌ای کار خود را انجام می‌دهند.

نقد و بررسی Galaxy Fit 3 – باتری

شارژدهی

طبق ادعای سامسونگ، این ساعت می‌تواند تنها با یک بار شارژ کامل، تا 13 روز شارژ خود را نگه دارد. این عدد چشم‌گیر به خاطر یک باتری با ظرفیت بسیار بالا به دست نیامده است. دلیل اصلی این دست‌آورد مصرف برق بسیار پایین خود ساعت بوده، چرا که یک باتری تنها با ظرفیت 208 میلی‌آمپرساعت وظیفه تأمین برق این ساعت را بر عهده گرفته است. در حالت کلی و استفاده‌های عادی، این باتری به راحتی می‌تواند ادعاهای سامسونگ را حقیقی کند، اما اگر همانند من این ساعت برای نقد و بررسی در اختیارتان باشد و از صبح تا شب تمام ویژگی‌های آن را تست کنید، شارژدهی ساعت به تنها دو روز کاهش خواهد یافت.

سرعت شارژ 

برای شارژ ساعت گلکسی فیت 3، سامسونگ یک کابل تایپ‌سی به درگاه اختصاصی 25 واتی را در جعبه ساعت خود قرار داده که این کابل به صورت مغناطیسی به ساعت متصل می‌شود. سرعت شارژ ساعت بسیار بالا بوده به قدری که طبق گفته‌های سامسونگ در تنها 30 دقیقه، 65 درصد باتری شارژ خواهد شد. در تست‌های من اما ساعت عملکرد تقریبا بهتری را از خود نمایش داد و تنها در 42 دقیقه از 0 به 100 درصد رسید.

این سرعت شارژ چندان هم جای تعجبی ندارد، چرا که در نهایت تنها قرار است 208 میلی‌آمپرساعت شارژ شود، اما نسبت 42 دقیقه شارژ به 13 روز استفاده، اعداد واقعا خوبی هستند. تنها نقطه ضعف موجود در بخش سرعت شارژ ساعت، مربوط به عدم پشتیبانی ساعت از شارژ بی‌سیم می‌شود که شاید برای تمام کاربران اهمیت بالایی نداشته باشد.

بررسی Galaxy Fit 3 – جمع‌بندی

در نهایت سامسونگ پس از گذشت 4 سال توانسته محصولی را در سری محبوب خود عرضه کند و جان تازه‌ای به آن ببخشد. تغییرات اعمال شده نسبت به نسل قبل همگی در مسیر درستی قرار گرفته‌اند تا در نهایت با یک محصول کاملا با کیفیت طرف باشیم.

گلکسی فیت سه را می‌توان به راحتی به دو دسته از افراد پیشنهاد داد. دسته اول کسانی هستند که سلامتی برای‌شان اهمیت بالایی دارد و دنبال یک محصول کاملا پریمیوم برای خود هستند. دسته دوم اما کسانی هستند که قیمت اسمارت واچ‌های عادی برای‌شان قابل توجیح نیست که به این افراد باید بگوییم که این ساعت با ویژگی‌های متعدد و کیفیت بالایی که دارد به خوبی می‌تواند جای خالی یک اسمارت واچ را با قیمت به مراتب پایین‌تر پر کند.

نقاط قوت و ضعف گلکسی فیت 3

نقاط قوت نقاط ضعف
صفحه نمایش با کیفیت و روشنایی مناسب

شارژدهی بلندمدت

مقاومت بالای ساعت

گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد

قابلیت‌های کاربردی

راحتی بالا

 

خطاهای متعدد در تشخیص حرکات ورزشی

فاقد اسپیکر

عدم سازگاری با گوشی‌های اپل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH