خودروسازان ژاپنی برای طراحی خودروهای جدید از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند

هوش مصنوعی مولد در سناریوهای بسیار متنوعی قابل استفاده است و تعیین سقف توانمندی‌های آن کار دشواری خواهد بود. اکنون به‌نظر می‌رسد که پای این فناوری به طراحی وسایل نقلیه نیز باز شده است. اخبار جدید نشان می‌دهند که شرکت‌های خودروساز ژاپنی برای تسهیل فرآیند توسعه مدل‌های جدید خود از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند.

شرکت‌های خودروساز انتظار دارند که با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی مولد برای ایجاد تغییرات جدید بر اساس داده‌های موجود، کارآیی را به شکل قابل‌توجهی بهبود بخشیده و زمان برنامه‌ریزی و طراحی را به‌طور بالقوه تا 50 درصد کاهش دهند.

هوندا از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت سونی از قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد بهره می‌گیرد. تویوتا نیز به‌دلیل استفاده از هوش مصنوعی مولد تصویر توسط بازوی تحقیقاتی خود در ایالات‌متحده یکی از پیشگامان این عرصه محسوب می‌شود. هوش مصنوعی، نقشه‌های مربوط به طراحی خودرو را تجزیه و تحلیل نموده و با محاسبه میزان مقاومت هوا امکان اعمال تنظیمات لازم جهت بهینه‌سازی طراحی و عملکرد را فراهم می‌کند.

بعلاوه شرکت هوندا به منظور توسعه سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS) برای خودرو آینده AFEELA خود اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک با سونی نموده  و از فناوری هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند.

از سوی دیگر شرکت‌های سوبارو و مزدا نیز رویکرد نسبتا جامعی را در پیش گرفته و بر آموزش اصول هوش مصنوعی به نیروی کار خود تمرکز نموده‌اند. سوبارو به منظور آشنایی بیش از 4000 نفر از مهندسین خود با مهارت‌های مورد نیاز جهت استفاده از هوش مصنوعی مولد، برنامه ویژه‌ای را تدارک دیده است. از سوی دیگر مزدا برای تمامی کارکنان غیرمستقیم خود در واحدهای طراحی و عملیاتی، آموزش هوش مصنوعی تا سال 2025 را الزامی نموده است.

تصویری از طرح مفهومی یک خودرو که توسط شبکه عصبی DALL-E تولید شده است.

هدف نهایی مزدا دو برابر کردن راندمان کلی تولید تا سال 2030 است. این هدف اگرچه بزرگ است؛ اما سرعت بالا توسعه فناوری هوش مصنوعی در کنار لحاظ نمودن یک بازه زمانی واقع‌بینانه می‌تواند شرکت را به اهداف پیش‌بینی شده خود برساند. در حال حاضر تنها بایستی منتظر ماند و تحولات آینده را نظاره کرد.

در حال حاضر شرکت‌های خودروساز برای توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و امکانات رانندگی خودران با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما در این میان یک چیز واضح است: بی‌تردید هوش مصنوعی مولد ابزاری قدرتمند برای سرعت بخشیدن به نوآوری و تغییر شکل بالقوه حمل و نقل به‌شمار می‌رود.

یقینا جالب خواهد بود که ببینیم آیا هوش مصنوعی در ایجاد طرح‌ها یا قابلیت‌های خاص خودرو در سطحی فراتر از تصورات کاربران نیز نقش‌آفرینی خواهد کرد یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH