تحلیلی بر آینده بازار تبلت

10_Best_Android_Tablets

شاید شما در آستانه خریدن یک تبلت باشید، در این میان چه فاکتورهایی برای شما مهم است، دوست دارید تا رویکرد آینده فروشندگان را بدانید؟ در ادامه به‌طور خلاصه به تحلیلی بر آینده بازار تبلت خواهیم پرداخت.

فروش تبلت در سطح خرد را فراموش کنید، رویکرد ما بالاترین سطح ممکن یعنی تولیدکنندگان تبلت است، این تولیدکنندگان شامل دو دسته اصلی هستند که در کنار آن‌ها اپل به عنوان هویتی کاملا مستقل وجود دارد. این دو دسته شامل سازندگان تبلتهای اندرویدی و سازندگان تبلت های ویندوزی هستند. ممکن است تولیدکنندگانی به تولید هردو نوع تبلتها بپردازند ولی سیاست آن‌ها درازای تولید محصولات یادشده متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی احتمالات برای هر دسته خواهیم پرداخت.

Toshiba-Encore-Mini-Windows-Tablet

تبلت های ویندوزی

شاید برای تبلت های ویندوزی احتمالات فراوانی در ذهن شما وجود داشته باشد، عرضه یک ویندوز متحد برای تمامی دستگاه‌ها، عرضه کورتانا، رایگان شدن لیسانس ویندوز همراه و چندین و چند نکته دیگر وجود دارند که می‌توانند در بازار تبلت های ویندوزی موثر باشند و در این میان مصرف‌کنندگان کمترین نقش را در تعیین آینده محصولات مطلوب خود دارند.

البته باید گفت که در مجموع، تبلت های ویندوزی مسیر مثبتی را در پیش روی خود می‌بینند و مواردی که پیش‌ازاین نیز به آن اشاره شد می تواند به پیشرفت این تبلت ها کمک شایانی بکند که ساده‌ترین گام برای دستیابی به این هدف را در نمایشگاه IFA شاهد بودیم؛ در این نمایشگاه توجه به تبلت های ویندوزی به‌صورت واضحی بیش‌ازپیش شده بود و تولید کندگان به این سیستم عامل اقبال بیشتری نشان می‌دادند ولی در این میان نکته بسیار بارز و موثر بر آینده این تبلت ها را می توان کاهش قیمت آن‌ها دانست. تبلت های ویندوزی با کاهش چشمگیری در قیمت روبرو شده اند و به‌طور متوسط قیمت مدل‌های مجهز به ویندوز تا یک‌صد دلار کاهش ‌یافته است و دیگر این تبلت ها به عنوان تبلت های بسیار گران شناخته نخواهند شد. این موضوع می توان در آینده با رشد فروش این تبلت ها همراه شود ولی نباید انتظار داشت که تبلت ها ویندوزی بتوانند با سرعت زیاد فاصله بین دستگاه‌های اندرویدی و تبلت های اپل را پر کنند.

تبلت های اندرویدی

شاید همه انتظار داشته باشند که تبلت های اندرویدی نیز با کاهش قیمت روبرو شوند ولی این موضوع کاملا غیرعملی به نظر می‌رسد زیرا این تبلت ها با داشتن رقبایی با قیمت‌های بالاتر، تنها رقبای داخلی را در کنار خود می‌بینند و به این منظور نیز نیاز چندانی به کاهش قیمت در میان سازندگان حس نمی‌شود. در این میان حس رقابت‌طلبی سازندگان این رده از تبلت به کجا خواهد کشید؟ باید گفت که این امر در ارائه خدمات فیزیکی متفاوت جلوه پیدا خواهد کرد. در نمایشگاه IFA امسال شاهد حضور تبلت‌هایی بودیم که به امکانات جانبی بالاتری نسبت به‌پیش مجهز شده بودند. مواردی مانند افزوده شدن امکانات ویژه به دوربین عکاسی، افزودن حسگر به تبلت، تغییر نمایشگرها و بالاتر رفتن رزولوشن آن‌ها، افزوده شدن امکاناتی مانند مقاوم شدن تبلت در برابر آب و گردوخاک و مقاومت در برابر ضربات وارده رسما کمترین ربط را به سیستم‌عامل دستگاه خواهند داشت ولی سازندگان دستگاه‌های اندرویدی به‌شدت به این موارد اهمیت داده‌اند و همین امر نشان می دهد که ابزار رقابت آن‌ها در بازار را باید در میان این تغییرات جستجو نمود.

در این میان دیگر نکته مهم در تبلت های اندرویدی را می توان کمتر شدن تمایل سازندگان به تولید تبلت های 8 اینچی دانست و باید 7 اینچ را به عنوان استاندارد قطعی این رده پذیرفت؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در سال میلادی پیش روی ما، تبلت های 7 اینچی باقیمت‌هایی یکسان با تبلت های اندرویدی امروزی ولی امکانات جانبی بیشتر را در بازار ببینیم و از حالا باید منتظر تبلیغات بر روی موارد غیر مربوط به سیستم‌عامل باشیم.

327013-apple-ipad-mini

تبلت های تولید اپل

شاید عبارت بالا کمی خنده‌دار به نظر بیاید زیرا اپل تمام تبلت های خود را با نام آیپد به بازار عرضه می کند ولی تعدد مدل‌های آیپد و پسوندهای آن‌ها موجب انتخاب نام یادشده برای این بخش شد.

در رویکرد اپل به بازار تبلت نمی‌توان انتظار تغییرات عمده را داشت، به فکر کاهش قیمت نباشید زیرا اپل ثابت کرده است که با این امر میانه خوبی ندارد و مشتریان اپل نیز ثابت کرده اند که برایشان مهم نیست که برچسب قیمت چه رقمی را نشان می دهد و همین‌که محصول یادشده از کارخانه اپل بیرون آمده باشد برای آن‌ها کافی است. تنها تغییر احتمالی در رویکرد اپل را می توان عرضه یک آیپد بزرگ‌تر از 10 اینچ دانست زیرا در رده‌های معمولی تبلت ها، اپل با آیپد مینی و آیپد ایر توانسته است تا مخاطبین خود را جذب کند و تنها مخاطبینی که خواستار تبلت های بزرگ هستند در تیررس این شرکت قرار دارند. البته هنوز معلوم نیست که شرکت اپل محصولی با ابعاد تقریبی 13 اینچ را عرضه کند یا خیر ولی شایعات فراوانی مبنی بر عرضه یک آیپد با این ابعاد در سال 2015 به گوش می‌رسد که تا زمان اعلام خبر رسمی از سوی این شرکت آمریکایی نمی‌توان به هیچ موردی دل خوش کرد.

2 در مورد “تحلیلی بر آینده بازار تبلت”

  1. تبلت های اندرویدی که فقط به درد بازی و فیلم و عکس تماشا کردن میخوره ایپد ها هم که همین کارا رو با لذت بیشتر اما چندتایی هم برنامه کاربردی داره ولی تبلت های ویندوزی اگه ویندوز 9خوب عمل کنه اینده تبلت ها مال ویندوزه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH