بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین در ایران

افراد فعال در بازار ارزهای دیجیتال پیش از شروع ترید و سرمایه‌گذاری باید در دو مورد مهم دقت و توجه کافی به خرج دهند: انتخاب صرافی و کیف پول ارز دیجیتال. موضوع مورد بحث ما در این مطلب حول انتخاب کیف پول کریپتویی، اهمیت و انواع آن می‌چرخد.

قرار است با هم مسیر انتخاب بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین در ایران را طی کرده و در نهایت یک نتیجه‌گیری کلی از این موضوع داشته باشیم. انتخابی که نقش مهمی در موفقیتتان در بازار بیت کوین خواهد داشت.

اهمیت انتخاب کیف پول مناسب برای نگهداری بیت کوین و ارزهای دیجیتال

کیف پول بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال انواع مختلفی داشته و در سیستم عامل‌های گوناگون اجرا می‌شوند. به طور کلی والت‌های ارزی در انواع مختلفی مثل کیف پول سخت افزاری، کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول کاغذی، تحت وب و.. وجود دارند و هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. اما چرا انتخاب یک والت مناسب آن‌قدر مهم است؟

ارزهای دیجیتال دارایی‌های ارزشمندی هستند. از طرفی نسخه فیزیکی از آن‌ها وجود نداشته و همانطور که از نامشان مشخص است باید به شکل دیجیتالی مبادله و نگهداری شوند. همین موضوع حساسیت انتخاب کیف پول را چند برابر می‌کند. زیرا شما باید دارایی‌هایی را که به چشم نمی‌بینید در بستری امن و قابل اعتماد ذخیره کنید. البته در کلام درست‌تر باید بگوییم که یک کیف پول ارز دیجیتال، وظیفه انتقال مالکیت دارایی‌ها را بر عهده خواهد داشت، نه ذخیره آن‌ها را!

خوشبختانه با پیشرفت جایگاه رمزارزها در دنیای امروز، شاهد فعالیت کیف پول‌های ارز دیجیتال متعددی هستیم. مواردی که در تأمین امنیت و کسب اعتماد کاربران خود عملکرد خوبی داشتند. تریدرها با انتخاب یکی از این کیف پول‌های معتبر و مناسب، یکی از اصلی‌ترین الزامات ورود به دنیای کریپتوکارنسی را انجام داده‌اند.

ویژگی‌های بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین

بیت کوین (BTC) به عنوان اولین ارز دیجیتال شناخته شده باید در یک ولت الکترونیکی ذخیره شود. کیف پول بیت کوین در واقع یک والت دیجیتالی است که امکان ارسال و دریافت BTC را برای کاربران فراهم می‌کند. اما اگر قرار باشد بهترین کیف پول بیت کوین را برای نگهداری دارایی خود انتخاب کنیم، باید نکات زیر را در نظر بگیریم:

  • امنیت: امنیت کیف پول موردنظر را باید با توجه به تاریخچه، تیم بنیان‌گذار، سابقه آن در هک شدن، نظرات کاربران، آنلاین یا آفلاین بودن، قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای و… بررسی کنید. معیار امنیت کیف پول ارز دیجیتال برای رمزارز بیت کوین از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا ارزش بیت کوین خیلی بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال است.
  • رابط کاربری: رابط کاربری آسان در یک کیف پول ارز دیجیتال نه تنها سرعت و کیفیت انجام امور را بالا می‌برد بلکه احتمال بروز خطا در انجام عملیات‌های ارزی را نیز کاهش می‌دهد.
  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال: اگر کیف پول شما علاوه بر بیت کوین از سایر ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی کند، امکان نگهداری تمام دارایی شما در یک فضا فراهم می‌شود.
  • دسترسی: دسترسی آسان به کیف پول انتخابی می‌تواند انجام تراکنش‌های ارزی را برای شما آسان‌تر کند. این ویژگی را با بررسی سرعت و کاربری والت متوجه خواهید شد.

چالش‌های ایرانی‌ها برای نگهداری بیت کوین

خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن در ایران به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های زیاد موجود در کشور، اصلاً کار ساده‌ای نیست. مخصوصاً اگر رمزارز انتخابی، بیت کوین باشد. افت ارزش ریال باعث شده تا ارزش بیت کوین در ایران فراتر از کشورهای دیگر باشد. بدین ترتیب خطر سرقت، کلاهبرداری و مواردی از این قبیل نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه تریدرهای ایرانی به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست کشورهای تحریم شده، به بسیاری از صرافی‌ها و کیف پول‌های معتبر خارجی دسترسی ندارند. تازه تمام این موارد در صورتی است که چالش‌های مربوط به سرعت اینترنت و استفاده از نرم‌افزارهای تغییر IP را نادیده بگیریم.

از دیگر چالش‌های ایرانیان برای نگهداری بیت کوین می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • چالش‌های قانون‌گذاری و حساسیت نهادهای قانونی روی بازار رمزارزها
  • دسترسی محدود به محتوای آموزشی معتبر فارسی
  • تشدید نوسانات قیمتی در بازار با تغییرات متعدد نرخ دلار به ریال

معرفی بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری بیت کوین در ایران

هر فردی کیف پول مناسب برای نگهداری بیت کوین خود را باید متناسب با نیازها و شرایطی که دارد انتخاب کند. این انتخاب باید از میان انواع کیف پول سخت افزاری، نرم‌افزاری، کاغذی و تحت وب باشد. در ادامه بهترین گزینه‌های موجود را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

تراست والت (Trust Wallet)

بی‌شک اولین گزینه برای انتخاب بهترین کیف پول بیت کوین، تراست والت است. این والت ارزی رابط کاربری بسیار ساده‌ای داشته و برای کاربران تازه‌کار مناسب است. ضمن اینکه در دسته کیف پول‌های رایگان قرار گرفته و در دو نسخه موبایلی سیستم عامل‌های اندروید و IOS عرضه شده است. تراست والت زیر نظر بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، یعنی بایننس (Binance) راه اندازی شده و با امتیاز ۴.۶ در گوگل پلی به عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

کلیدهای خصوصی در کیف پول تراست والت روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود. بدین ترتیب امنیت دارایی کاربران تا حد زیادی تضمین خواهد شد. این کیف پول علاوه بر بیت کوین از هزاران ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی کرده و از امکانات امنیتی مثل پین، بک‌آپ، گذر واژه، قفل چهره و… نیز برخوردار است.

لجر (Ledger)

انتخاب یک کیف پول سخت افزاری، بهترین راه برای نگهداری مطمئن از بیت کوین است. در حال حاضر شرکت فرانسوی لجر (Ledger) به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده والت‌های سخت‌افزاری یا آفلاین شناخته می‌شود. کیف پول لجر در انواع مختلفی تولید شده که مشهورترین مدل آن، والت لجر نانو اس (Ledger Nano S) است. این کیف پول با قیمتی حدود ۶۰ دلار در بازار عرضه شده و نسبت به سایر والت‌های سخت‌افزاری از قیمت نسبتاً مناسبی برخوردار است.

کیف پول لجر کلیدهای خصوصی را به شکل آفلاین ذخیره می‌کند. بدین ترتیب از لایه‌های امنیتی بیشتری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری برخوردار است. مدل‌های دیگر این کیف پول شامل لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) و نانو اس پلاس (Nano S Plus) می‌شود. تمام مدل‌های کیف پول سخت افزاری لجر، علاوه بر بیت کوین از سایر ارزهای دیجیتال هم پشتیبانی کرده و گزینه مناسبی برای نگهداری طولانی‌مدت دارایی‌های دیجیتال هستند.

مای سلیوم (Mycelium)

مای سلیوم یک کیف پول نرم افزاری است که فقط برای موبایل در دسترسی است. این والت ارزی در دو نسخه اندروید و IOS منتشر شده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای ذخیره‌سازی بیت کوین است. کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال مای سلیوم شاید ظاهری به زیبایی دیگر والت‌ها و کاربری خیلی آسانی نداشته باشد؛ اما به جرئت می‌توان آن را به عنوان یک والت ارزی امن و حرفه‌ای معرفی کرد.

مای سلیوم علاوه بر بیت کوین از رمزارز اتریوم و توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم هم پشتیبانی می‌کند. دیگر ویژگی‌های مثبت این کیف پول عبارت‌اند از:

  • امکان اتصال به والت‌های سخت‌افزاری
  • ابزاری مناسب برای انتقال مبالغ داخل والت‌های کاغذی
  • کنترل کامل کاربر بر کلیدهای خصوصی و دارایی خود
  • دارای گزینه امنیتی PIN داخل نرم‌افزار

بلو والت (BlueWallet)

بلو والت هم یکی دیگر از کیف پول‌های موبایلی مناسب برای ذخیره بیت کوین بوده و در دو نسخه اندروید و IOS منتشر شده است. این والت ارزی خیلی زود توانست جایگاهی خوب در صنعت کریپتو به دست بیاورد. طوری که تعداد نصب نرم‌افزار آن خیلی سریع افزایش پیدا کرد. نکته مهمی که درباره این کیف پول بلو والت وجود دارد این است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. این ویژگی در ابتدا ممکن است یک ضعف محسوب شود؛ اما امکانات منحصربه‌فرد دیگر بلو وایت آن را جبران خواهد کرد. امکاناتی مثل:

  • پشتیبانی از شبکه لایتنینگ
  • پروژه‌ای متن باز و ارائه کنترل کامل کلیدهای خصوصی به کاربر
  • رابط کاربری آسان و مناسب
  • امکانات حرفه‌ای برای مدیریت کامل بیت کوین

الکتروم (Electrum)

عاشقان بیت کوین و تریدرهای قدیمی بازار BTC، والت ارزی الکتروم را به عنوان یک کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال مناسب می‌شناسند. این کیف پول گزینه‌ای محبوب میان بیت کوینرها بوده و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ ارائه شده است. البته نسخه موبایل آن فقط از سیستم عامل اندروید پشتیبانی کرده و در مقایسه با نسخه دسکتاپ آن چندان کاربردی و مناسب نخواهد بود.

الکتروم در مقایسه با والت‌های نرم‌افزاری دیگر رابط کاربری پیچیده‌تری دارد و چندان مناسب تریدرهای تازه‌کار نیست. اما اگر کمی دانش فنی درباره بیت کوین داشته باشید، می‌توانید از امکانات منحصربه‌فرد و کاربردی این کیف پول بهره‌مند شوید. امکاناتی مثل:

  • امضای تراکنش و تراکنش آفلاین به همراه کارمزد دلخواه
  • اشغال حجم خیلی کمی از کامپیوتر
  • قابلیت‌های متعدد برای مدیریت تراکنش‌ها
  • متن باز بودن
  • امنیت بالا

اکسودوس (Exodus)

کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال اکسودوس جزو یکی از قدیمی‌ترین والت‌های ارزی حوزه کریپتو بوده و علاوه بر بیت کوین از صدها توکن و کوین دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول از سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرده و اکنون به عنوان یک والت ارزی امن با کاربری آسان میان تریدرها شناخته می‌شود. امنیت آن به واسطه ذخیره کلیدهای خصوصی روی دستگاه کاربران و عدم دسترسی کیف پول به آن‌ها تضمین خواهد شد.

اکسودوس در ابتدا فقط در یک نسخه دسکتاپ ارائه شده بود؛ اما در حال حاضر نسخه موبایل آن نیز برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS در دسترس است. توجه داشته باشید که IP ایران در نسخه ویندوزی این کیف پول مسدود شده و دسترسی به آن نیاز به فیلترشکن دارد.

نتیجه‌گیری

انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب در دنیای کریپتوکارنسی به معنای مدیریت درست سرمایه است. این انتخاب زمانی درست و هدفمند می‌شود که با دقت و انجام بررسی‌های لازم صورت بگیرد. توجه به نکاتی مثل امنیت، رابط کاربری، دسترسی، هزینه، قابلیت‌ها و… در انواع کیف پول‌های دیجیتالی، مسیر انتخاب بهترین کیف پول بیت کوین را برای شما هموارتر می‌کند. والت‌های معرفی شده در این مقاله نیز دقیقاً از همین طریق انتخاب شده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH