سامسونگ گلکسی واچ 7 برای تشخیص اختلالات قلبی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند

سامسونگ همزمان با معرفی گوشی‌های سری گلکسی S24 در اوایل سال جاری میلادی از اکوسیستم Galaxy AI نیز رونمایی کرد. همچنین امروزه طیف جدیدی از لوازم خانگی Bespoke بیش از هر زمان دیگری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

بنابراین تصمیم سامسونگ برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در دستگاه‌های پوشیدنی امری کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. در واقع سامسونگ اعلام کرده که در سال 2024 مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی را به ساعت‌های هوشمند گلکسی خود اضافه خواهد کرد. با این‌حال سامسونگ دقیقا روشن نکرده که هوش مصنوعی چگونه به بهبود تجربه کاربری سری گلکسی واچ در اواخر سال جاری میلادی کمک خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که سری گلکسی واچ 7 به چه شکل از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد؛ اما یک درخواست ثبت اختراع جدید به سرنخی احتمالی در این زمینه اشاره دارد. بر اساس پتنت جدیدی که اخیرا توسط دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) منتشر شده است؛ سامسونگ احتمالا با استفاده از هوش مصنوعی مولد به راهکاری برای تشخیص مداوم فیبریلاسیون دهلیزی از طریق ترجمه سیگنال‌های PPG و ECG روی ساعت‌های گلکسی واچ دست یافته است.

بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند پایش مستمر فیبریلاسیون دهلیزی را امکان‌پذیر نماید. ساعت‌های هوشمند سامسونگ قابلیت‌های الکتروکاردیوگرام (ECG) و تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) را ارائه می‌دهند. با این‌حال چنین فرآیندی به‌صورت مداوم اجرا نمی‌شود. کاربرانی که خواهان دریافت اطلاعات ECG خود هستند؛ بایستی انگشتان خود را بر روی حسگرهای ساعت فشار داده و تا پایان موفقیت‌آمیز فرآیند خواندن منتظر بمانند.

درخواست ثبت اختراع جدید نشان می‌دهد که سامسونگ با استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی مولد و ترجمه سیگنال‌های PPG به ECG به‌زودی می‌تواند قابلیت پایش مستمر اختلال فیبریلاسیون دهلیزی را فعال نماید. به عبارت دیگر برند کره‌ای با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند سیگنال‌های پایش ضربان قلب را به ECG ترجمه نموده و در نتیجه امکان تشخیص مداوم فیبریلاسیون دهلیزی را فراهم نماید.

پتنت مذکور در روز 30 آگوست 2023 (8 شهریور 1402) به ثبت رسیده و در اواخر ماه آوریل منتشر شده است. این پتنت توصیف‌کننده یک سیستم و روش برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی از طریق سیگنال‌های ECG تولید شده از سیگنال‌های نظارتی PPG است. در این روش، سیگنال‌های PPG اندازه‌گیری شده با استفاده از یک مدل پویا به سیگنال‌های ECG ترجمه می‌شوند. سپس سیگنال‌های ECG ترجمه شده با استفاده از یک مدل فیبریلاسیون دهلیزی (که روی سیگنال‌های ECG پیش‌تر اندازه‌گیری شده برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی آموزش دیده است) تجزیه و تحلیل می‌شوند.

در عین‌حال سامسونگ می‌داند که استفاده از هوش مصنوعی مولد می‌تواند منجر به بروز خطا شود. ارائه اطلاعات جعلی در این روش می‌تواند بر نتیجه تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی تاثیرگذار باشد. با این‌حال کمپانی برای کاهش مشکلاتی از این دست از مدل‌های گرافیکی احتمالاتی در کنار دانش پیشین استفاده می‌کند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها سامسونگ ضمن برگزاری رویداد آینده گلکسی آنپکد خود طی ماه جولای و در شهر پاریس از سری گلکسی واچ 7 رونمایی خواهد کرد. این رویداد احتمالا دو هفته پیش از آغاز مسابقات المپیک تابستانی 2024 برگزار می‌شود. اطلاعات اولیه لو رفته نشان می‌دهند که سامسونگ احتمالا از دستگاه جدیدی با نام گلکسی واچ اولترا رونمایی خواهد کرد. بعلاوه حداقل یکی از مدل‌های سری گلکسی واچ 7 از طراحی مستطیل‌شکل استفاده خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH