بررسی پروژه تایم کوین: قیمت هر تایم کوین چقدر خواهد بود؟

تایم کوین یکی از پروژه‌های نسبتا کم سر و صدا در بین بازی‌های تلگرامی است که چند وقتی از حضورش می‌گذرد و الان در حال ورود به فاز دوم از برنامه خودش است.

طبق اعلام تایم کوین، ۱۰۰ میلیون واحد از توکن‌هاش قرار بود از طریق ماینینگ و بازی کردن بات تلگرامی به کاربرها داده شود که بالاخره به این هدف رسید و برای همین پروسه ماین کردنش تمام شده و قرار است وارد پروسه بعدی فعالیت خودش شود.

با اینکه در نظر سنجی تایم کوین در بین کاربران، شبکه بایننس اسمارت چین یا همون بپ۲۰ بیشترین رای را کسب کرد اما خود تایم کوین اعلام کرده که فعالیت احتمالیش رو بر روی شبکه تون ادامه خواهد داد.

تایم کوین بر خلاف اکثر رقباش مثل نات کوین و تپ سواپ که قبلا هم براتون شرایط‌شون رو بررسی کرده بودیم، پست‌های خیلی زیادی در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک نمی‌گذارد و مثلا در پیج توییتر، در طی ۷۵ روز فعالیت خودش فقط ۲۸ پست منتشر کرده که اکثرا مطالبی کوتاه و مختصر هستند.

حالا بیایید بررسی کنیم و ببینیم اصلا تایم کوین چطور پروژه‌ای است و چقدر می‌شود به آینده آن امید داشت.

شعار اصلی این پروژه، mine your time است، به این معنی که از زمان خودت پول بساز! از زمان شروع فعالیت یعنی در ۱۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تا به امروز که حدودا ۲ماه و نیم می‌گذرد، تایم کوین موفق شده یک کامیونیتی بر محور کانال تلگرام و پیج توییتر خودش بسازد که اعضای آن‌ها چندان هم زیاد نیست! در تلگرام ۷۰۰ هزار نفر و در توییتر، نزدیک به ۲۴۱ هزار عضو دارد که در مقایسه با رقبای معمولی بازار مثل کتیزن و یس کوین هم باز در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که در طی مسیر ماینینگ، یک هاوینگ هم برگزار کردند که پس از اون، تعداد توکن‌های ماین شده مثلا نصف شد اما خب این هاوینگ یک مرحله‌ای بود و در روز ۳۰ اردیبهشت، تمام ۱۰۰ میلیون توکن مختص به ماین کردن، استخراج شد و دیگه هیچ چیزی برای هاوینگ‌های احتمالی در بعد، باقی، نموند!

اما خب می‌رسیم به یک سوال بسیار مهم که اصلا هدف تایم کوین چیه؟

این پروژه متاسفانه نه وایت پیپری دارد و نه حتی یک وب‌سایت رسمی تا بشود بلکه از روی آن‌ها به هدف از ایجاد چنین پروژه‌ای پی برد! تنها یک متن در سایت نوشن منتشر کردند که هدف خودشان را در یک جمله این شکلی عنوان کردند که برای ایجاد ارزش بیشتر برای تایم کوین، می‌خواهند حداکثر سود را برای شرکت کنندگان و همچنین دنیای وب ۳ به ارمغان بیارن! در واقع بیشتر از اینکه هدف خودشون را بگویند، با شعار تلاش کردند تا کاربرها را به ادامه مسیر امیدوار نگاه دارند.

خود پروژه را هم شامل سه بخش کامیونیتی، تیم سازنده و سرمایه گذارن و شرکا عنوان کردند که تایم کوین را به پیش خواهند برد.

خب تا اینجا که واقعا چیز خاص و متفاوتی از تایم کوین ندیدیم و درباره وایت پیپر هم به‌صورت خیلی کلی، وعده دادند در آینده ارایه خواهد شد!

اما باز یک نکته امیدوار کننده، به وجود نقشه راه برمی‌گردد که در ۲۵ اردیبهشت ماه و به‌صورت خیلی مختصر برای ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ آن را اعلام کردند تا بلکه بارقه‌ای از امید در بین طرفدارانش وجود داشته باشد.

سه ماهه نخست که به پایان هم رسیده، بیشتر شامل خود بازی می‌شد که حالا با کمی آب و تاب و جدا سازی بخش‌هایی مثل جذب رفرال و ساخت اسکواد در گیم، خواسته بزرگ‌تر نشونش بده و الانم با تیک سبز در جلوی هر گزینه، گفته که همگی با موفقیت انجام شدند.

فعلا هم در میانه سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ هستیم و تیک پایان ماینینگ اون خورده و باید وارد بخش توزیع تایم کوین بین ماینرها و سپس ایجاد مارکت داخلی و سایر قسمت‌ها بشیم که البته توضیح درستی درباره اونا داده نشده و صرفا تیتر وار فقط درج شدند.

تایم کوین اعلام کرده که در ابتدای سه ماهه سوم سال جاری میلادی یعنی اواسط تیر ماه، توکن خودش را بر روی شبکه تون به‌صورت رسمی عرضه می‌کند و پس از آن قابلیت برداشت و همچنین لیست شدن در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز را انجام خواهد داد که تمام این موارد بایستی تا پیش از پایان سه ماهه سوم یعنی میانه‌های مهر ماه صورت بگیرد. پس برای قضاوت درباره کیفیت تایم کوین و عملکرد اون، نیاز به زمان چندان طولانی نخواهیم داشت.

توکنومیک تایم کوین

تایم کوین خوشبختانه مقدار دقیق عرضه و توکنومیک خودش رو هم اعلام کرده که طبق گفته‌هایش، قراره در کل ۵۰۰ میلیون توکن رو وارد بازار کند.

از این مقدار، ۲۰ درصد معادل ۱۰۰ میلیون واحد، از طریق کامیونیتی و همین ماین کردن که چند روز پیش هم پایان یافت، بین جامعه اون توزیع می‌شود. ۱۵ درصد یعنی ۷۵ میلیون واحد، در یک پیش فروش که زمان حدودی آن باید در اواخر تیر ماه یا مرداد باشد، عرضه خواهد شد. ۲۵ میلیون واحد دیگر از تایم کوین از طریق ایردراپ به کاربرها تعلق می‌گیرد و ۷۵ میلیون هم از طریق استیک کردن به کاربرا می‌رسد که البته مشخص نیست استیک چه شرایطی خواهد داشت ولی احتمال حضور تون کوین برای آن خیلی بالاست. ۲۰ درصد را هم گفته به صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز می‌دهد که باز مشخص نکرده با چه ساز و کاری! آیا قرار است از طریق استیک در صرافی‌ها باشد یا خرج لیکوئیدیتی خواهد شد. ۱۰ درصد یعنی ۵۰ میلیون واحد هم به تیم سازنده تعلق پیدا می‌کند و ۷۵ میلیون واحد دیگر هم به مارکتینگ و سایر قسمت‌های غیر شفاف خواهد رسید.

قیمت احتمالی تایم کوین

قرار است که ۵۰۰ میلیون توکن از تایم کوین وارد بازار شود که حالا با توجه به پتانسیل پروژه، می‌توانیم تخمین بزنیم قیمت هر توکن چقدر خواهد بود. فعلا ۱۰۰ میلیون توکن هم بین نزدیک به ۲ میلیون کاربری که آن را بازی کردند تقسیم شده که اگر فرض بگیریم این عدد مساوی بین همه افراد توزیع شده، به هر فرد، ۵۰ عدد تایم کوین می‌رسد! حالا ارزش این ۵۰ تا چقدره؟

لیست شدن نات کوین، خیلی به تخمین قیمتی توکن‌های این مدلی می‌تواند کمک کند و قبلا هم قیمت احتمالیش را در سه سناریو بررسی کردیم که متاسفانه فعلا در حالت بدبیانه خودش و کم‌ترین قیمت پیش‌بینی شده قرار گرفته! پس وقتی نات کوین با آن همه سر و صدا و کامیونیتی قدرتمند و پشتیبانی گسترده صرافی‌ها، در حال حاضر با مارکت کپ ۵۵۵ میلیون دلاری در مکان ۱۲۲ بازار قرار داره، پس تایم کوین چه جایگاهی می‌تواند پیدا کند؟

با این حساب، رتبه بهتر از ۲۰۰ام برای این توکن در صورت لیست شدن احتمالیش اصلا متصور نیست و حالت خوش بینانه را باید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ و میانگین، مکان ۲۵۰ در نظر گرفت که بیبی دوج کوین با مارکت کپی در حدود ۲۴۲ میلیون دلار، الان در اینجاست! با این شرایط، قیمت هر توکن از تایم کوین حدود ۴۸ سنت می‌شود که اگر شما حالا از طریق ماین دارای ۵۰ تا تایم کوین باشید، فقط صاحب ۲۴ دلار و ۲۰ سنت خواهید شد!

تازه این در حالت خوش‌بینانه بود که تایم کوین جایگاه مناسبی رو کسب کرده باشه وگرنه شاید حالت منطقی، بودن در مکانی مثل ۵۰۰ بازار باشه که در اینجا ارزش مارکت حدود ۷۵ میلیون دلار هست و قیمت هر توکن تایم کوین فقط در این حالت به ۱۵ سنت می‌رسد و داشتن ۵۰ توکن از تایم کوین حتی درآمد ۱۰ دلاری هم نخواهد داشت!

اگر بخواهیم سراغ حالت بدبینانه و جایگاهی مثل هزارم بازار که سرشار از میم کوین‌ها و پروژه‌های اکثرا ناموفق بازار هست هم برویم، با مارکت کپی در حدود ۱۴ میلیون دلاری روبه‌رو خواهیم شد که ارزش هر توکن از تایم کوین را به رقم نازل کم‌تر از ۳ سنت می‌رساند که صاحب ۵۰ توکن از تایم کوین با عدد ۱ دلار و ۴۰ سنت روبه‌رو خواهد شد!

البته توجه داشته باشید که قرار است در مراحل بعد از ماینینگ، تعداد توکن‌های بیشتری از طریق استیک کردن، ایر دراپ و یا صرافی‌ها به کاربران تعلق پیدا کند که به این طریق دارایی افراد را هم افزایش خواهد داد اما در کل داشتن حداقل ۱۰۰۰ توکن برای کسب درآمد از تایم کوین آن هم در صورت لیست شدن احتمالی، یک عدد منطقی‌ست که با این میزان توکنی که توزیع می‌کند، رسیدن به آن خیلی سخت است و فقط برای افراد بسیار کمی ممکن خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH