Dishonored قتل در شهر طاعون زده


در این بازی جت‌ها و قایق‌های جنگی جدیدی به تانک‌های قبلی آن که در تمامی نسخه‌های بازی مشترکند افزوده شده است. نمای کوتاهی از این بازی، یکی از تانک‌های زرهی ارتش آمریکا را نشان می‌دهد که در بیابانی خشک و بی‌آب و علف به منظور انجام مأموریتی خاص در حال حرکت است. در این فیلم طراحی و انیمیشن فضای داخلی تانک هم بسیار قابل توجه است.
این گفته که بازی‌های نامحدود و شبیه‌سازی شده (immersive sim) مجددا به دوران اوج و شکوفایی خود بازگشته‌اند و به همان محبوبیت گذشته رسیده‌اند اندکی اغراق‌آمیز است. نخست به این دلیل که انتشار دو بازی Bioshock و Deus Ex: Human Revolution با یک وقفه چهار ساله روبرو بود و دوم اینکه آیا اساسا چنین ژانری از این محبوبیت برخوردار بوده یا خیر؟ در هر حال نوع بازی‌های جدید ساخته شده حاکی از گرایش شدید بازی‌سازان به ساخت نمونه‌های کلاسیک است. شکی نیست که Dishounerd نیز در همین سمت و سو حرکت می‌کند و سازندگان آن تلاش داشته‌اند، طراحی هوشمندانه‌اش را به گونه‌ای به مرحله اجرا درآورند که مطابق با استایل، کلاس و بودجه‌شان باشد. Viktor Antonov طراح بازی Half Life 2، جهانی را ترسیم نموده است که جزئیات مربوط به خیابان‌ها و دیگر لوکیشن‌ها در قالب لایه‌های مختلف به آن‌ افزوده شده و صحنه‌های مختلف بازی همراه با دقیق‌ترین جزئیات به تصویر کشیده شده‌اند. گیمر در نقش Corvo ظاهر می‌شود که در واقع یک آدمکش ماوراءالطبیعه بوده و اشتباها به اتهام قتل رئیس پیشین خود متهم شده است. پس از محکومیت، این کاراکتر برای انتقام از آن‌ها از زندان می‌گریزد. اما جریان بازی که تا پیش از این بر اساس طراحی آن پیش می‌رفت به ناگاه تغییر می‌کند و از این مرحله به بعد، مجموعه‌ای از قواعد در اختیار گیمر قرار گرفته و می‌تواند به تشخیص خود از قاعده مناسب استفاده نماید.
در زمان پخش تیزر تبلیغاتی که در نمایشگاه GamesCom و پشت درب‌های بسته به نمایش درآمد، Raphael Colantonio مدیر هنری Dishounered یک مأموریت 30 دقیقه‌ای از این بازی را به نمایش می‌گذارد که در آن Corvo موظف است وکیل کلاهبرداری را به قتل برساند، زیرا خانواده‌های بسیاری را به علت ابتلا به طاعون محکوم کرده بود و برای اخاذی و کسب ثروت، آن‌ها را از خانه‌هایشان بیرون می‌کرد. بلافاصله پس از شروع تیزر مشخص شد پیروزی و شکست گیمر در رسیدن به اهدافش تنها به خود او بستگی دارد و این بازیکن است که با خلاقیت و ابتکار خود مشخص می‌کند که آیا توانایی نائل آمدن به اهدافش را دارد یا خیر.
گیمر‌ها می‌توانند تنها آن‌هایی را بکشند که بر سر راه Corvo قرار می‌گیرند یا اینکه اندکی خشونت را چاشنی کار خود کرده و با استفاده از مهارت‌های خاص، هر فردی را که در مسیر می‌بینند به قتل برسانند. به بیان دیگر Corvo می‌تواند برای رسیدن به هدف‌هایش تلاش کند و یا اینکه موجودات دیگری را به خدمت گمارد تا رسیدن به اهدافش آسان‌تر باشد. وی می‌تواند به واسطه قدرت‌های ماوراءالطبیعه مسافت‌های کوتاه را بپرد و یا اینکه در طول درگیری‌های تیراندازی، زمان را متوقف نموده و گلوله‌ای که در هوا مانده را از مسیرش منحرف نماید.
ساختمان‌ها، ورودی‌های متعددی دارند؛ خانه‌ای که در این دمو خواهید دید دارای هفت ورودی بوده که برای کشتن وکیل باید از طریق یکی از این درگاه‌ها و تیر و کمان، وی را نشانه بگیرد. هرچند تیر به یک دیوار خارجی می‌خورد و نگهبانی که روبروی وی ایستاده متوجه مشکوک بودن اوضاع می‌شود و سر خود را به سمت گیمر می‌گرداند. Corvo برای پنهان کردن خود از دید نگهبان به کوچه مجاور خانه می‌گریزد و با کمک یکی از موش‌های طاعونی، از طریق دریچه هوا مجددا به خانه وکیل می‌آید. وی که همچنان به شکل موش است با ورود به خانه موجب وحشت یکی از پیش‌خدمت‌ها شده و پیش از آنکه مجددا به شمایل انسان درآید از وی می‌خواهد که مطمئن شود شخص دیگری در راه‌پله‌ها حضور ندارد. Corvo مدتی از سوراخ قفل درب اتاق وکیل، آن را تحت نظر می‌گیرد و ناگهان وارد اتاق می‌شود و همین که بادی‌گاردهای آن دست به سلاح می‌برند زمان را نگاه می‌دارد.
در این بازی رفتارهای نامتعارف گیمر، با استفاده از نوعی سیستم آشوب تعدیل می‌شوند، برای مثال چنانچه افرادی کشته شده و اجسادشان در زیر خاک دفن نشود، دنیا به این اعمال واکنش نشان می‌دهد و این پاسخ می‌تواند به شکل زیاد شدن تعداد موش‌های آلوده و در نهایت شیوع طاعون در میان جمعیت زمین باشد.
پیچیدگی این بازی نه تنها از نوع سلاح‌های در نظر گرفته شده برای کاربر، بلکه از موقعیت وی در جهان کاملا مشهود است. بازیکن می‌تواند به صورت پنهانی به مکالمات میان کاراکترها گوش دهد تا به این ترتیب مأموریت‌های آتی خود را به اتمام برساند. همچنین می‌توان با از بردن شخصیت‌های منفوری که در آینده پای به این جهان خواهند گذاشت، از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری نمود.
اینکه Dishounered از نوع بازی‌های نامحدود بوده یا خیر، معمایی است که تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد. اما در کل از تیزرهای تبلیغاتی برمی‌آید که این بازی آمیزه‌ای از خشونت و تخیل است.
جونده‌های خطرناک
جهان به تصویر کشیده شده در این بازی آلوده است، اما نه به خاطر حضور زامبی‌ها یا خون‌آشام‌ها، بلکه با تهدیدی به مراتب نزدیک‌تر از طاعون. درست مانند سال 1666 میلادی که این بیماری در لندن شیوع پیدا کرد، در Dishounered نیز ناقل بازی تنها یک نفر است آن هم جانوران موذی. موش‌های این بازی تفاوت‌های زیادی با آنچه در جهان واقعی ‌می‌بینید دارند. این جانوران علاوه بر آنکه لباس بر تن می‌کنند رفتاری مانند انسان‌ها دارند. زمانی که تنها باشند تهدیدی متوجه گیمر نخواهد بود اما وقتی در قالب گروه‌هایی بزرگ در حرکت هستند به راحتی می‌توانند به سمت دشمن خود هجوم برده و آن را مغلوب نمایند. این موش‌ها علاقه شدیدی به اجساد مردگان دارند و اگر مراقب نباشید به سرعت در اطراف آن‌ها جمع می‌شوند.
گیمرهای این بازی می‌توانند با افزایش امتیاز، دیگر موجودات را نیز به خدمت بگیرند و با کمک آن‌ها به داخل خانه‌ها راه پیدا کنند. بازی در خیابان‌های شهر طاعون زده لندن در سال 1666 میلادی آغاز می‌شود. هنرمندان برای ایجاد فضایی آشنا و در عین حال تازه، صنعت را با عوامل ماوراءالطبیعه پیوند داده‌اند. سایه‌های سرگردان، برج‌های دیده‌بانی که نشان از دیکتاتوری قاطع و همیشگی داشته و مخازن پر شده از روغن نهنگ، که با حقیقت فرسنگ‌ها فاصله دارند و بسیاری جزئیات دیگر، جهانی آشنا و باورپذیر از فضای بازی ساخته است.
در ابتدا تنها یک شمشیر و تیر و کمان در اختیار گیمر قرار می‌گیرد، در عین حال می‌توان برای مجروح کردن و یا کشتن دشمنان از نارنجک (در واقع حاوی سوزن و قطعات ریزی از شیشه خورد شده است) نیز استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید
TCH