کنسول دستی ROG Ally X ایسوس با برچسب قیمتی 799 دلاری عرضه شد

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره ایسوس جدیدترین PC گیمینگ دستی خود با نام ROG Ally X را روانه بازار کرد. این کنسول پیش‌تر در اوایل ماه گذشته به‌طور رسمی معرفی شده بود. این دستگاه جانشین مدل سال گذشته ROG Ally به‌شمار نمی‌رود؛ بلکه نسخه گران‌قیمت‌تر آن قلمداد شده و بسیاری از کاستی‌های مدل اصلی را برطرف نموده است.

استفاده از باتری بزرگ‌تر چشمگیرترین پیشرفت ROG Ally X محسوب می‌شود. ایسوس باتری 40 وات ساعتی ROG Ally را به یک نمونه 80 وات ساعتی در ROG Ally X ارتقاء داده است. کمپانی در خصوص شارژدهی باتری واقعی ROG Ally X هیچ‌گونه ادعایی را مطرح نکرده است؛ اما جهش دو برابری مدت شارژدهی باتری نسبت به مدل پیشین چندان تعجب‌آور نخواهد بود.

بعلاوه وضعیت رم و حافظه داخلی دستگاه نیز بهبود یافته است. ROG Ally X مجهز به 1 ترابایت حافظه داخلی PCIe NVMe SSD است؛ در حالی‌که مدل پیشین دارای حافظه 512 گیگابایتی بود. نکته مهم‌تر اینکه ROG Ally X از درایوهای معمول‌تر M.2 2280 بهره می‌گیرد؛ در حالی‌که مدل ROG Ally مجهز به درایو سایز 2242 است. این موضوع بایستی امکان ارتقاء آسان‌تر و ارزان‌تر حافظه داخلی را فراهم نماید.

در بخش حافظه نیز رم 16 گیگابایتی LPDDR5 با فرکانس 6400 مگاهرتز به یک نمونه 24 گیگابایتی LPDDR5 با فرکانس 7500 مگاهرتز ارتقاء پیدا کرده است. این موضوع به‌معنای امکان تخصیص حافظه بیش‌تر به GPU بدون نگرانی بابت افت عملکرد سیستم‌عامل‌ و سایر برنامه‌های موجود در سیستم خواهد بود.

همچنین ایسوس در سیستم خنک‌کننده داخلی نیز تغییرات زیادی را اعمال نموده است. ROG Ally X از فن‌های جدیدی با طراحی باریک‌تر بهره گرفته و این فن‌ها به افزایش 10 درصدی جریان هوا کمک می‌کنند. طراحی جدید، جریان هوا را به سمت نمایشگر نیز حرکت داده و در نتیجه به عملکرد خنک آن حین اجرای بازی‌ها کمک می‌کند. بعلاوه کمپانی موقعیت درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی که در مدل نسل قبلی به دلیل نزدیکی به دریچه تهویه دچار اختلال می‌شد را تغییر داده است.

نمای خارجی دستگاه نیز بازطراحی شده است؛ اگرچه دو کنسول در نگاه نخست احتمالا شبیه به یکدیگر به‌نظر می‌رسند. اکنون بدنه دارای انحناهای ملایم‌تری نسبت به زوایای تیزتر در ROG Ally است. دستگیره‌ها دارای عمق بیش‌تری بوده و این موضوع به حمل آسان‌تر و ایمن‌تر کنسول در دست کمک می‌کند. به منظور انتقال آسان‌تر، موقعیت جوی استیک‌ها و کنترلرها نیز تنظیم شده است. جوی استیک‌ها به منظور ارائه بازخورد بهتر و طول عمر طولانی‌تر بهینه‌سازی شده‌اند. قسمت D-Pad نیز بازطراحی شده و اکنون هنگام انجام حرکات دایروی از چسبندگی کمتری برخوردار است.

حسگر اثرانگشت در قسمت بالایی به‌صورت فرو رفته قرار گرفته و این موضوع یافتن موقعیت آن‌را تسهیل می‌کند. نهایتا برای کاهش فشارهای تصادفی، اندازه دکمه‌های بازگشت کاهش یافته است. از جنبه ارتباطی نیز ROG Ally X به‌جای استفاده از درگاه‌ USB-C و کانکتور ROG XG Mobile Interface از 2 عدد درگاه USB-C بهره گرفته است. یکی از پورت‌ها از نوع تاندربولت 4 بوده و دیگری از نوع USB 3.2 Gen 2 است.

نهایتا تمامی تغییرات فوق موجب شده تا وزن ROG Ally X با افزایش 68 گرمی نسبت به نسخه اصلی به 678 گرم برسد. ROG Ally X کماکان از تراشه Ryzen Z1 Extreme استفاده می‌کند. بعلاوه کماکان شاهد به‌کارگیری نمایشگر 7 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p، نرخ نوسازی 120 هرتزی و فناوری AMD FreeSync Premium هستیم. امکانات ارتباطی بی‌سیم و اسپیکرها نیز بدون تغییر باقی مانده‌اند.

آداپتور شارژ 65 واتی کماکان درون جعبه خرده فروشی کنسول گنجانده می‌شود. از جنبه نرم‌افزاری نیز شاهد به‌کارگیری نسخه جدیدتر ASUS Armoury Crate SE هستیم (این به‌روزرسانی برای کنسول ROG Ally نیز منتشر می‌شود). این رابط کماکان بر روی ویندوز 11 نسخه هوم اجرا می‌شود.

به‌طور کلی اگرچه ROG Ally X مدل جانشین ROG Ally محسوب نمی‌شود؛ اما در مقایسه با این مدل یک گام بزرگ روبه جلو قلمداد می‌شود. ایسوس در کنسول جدید بسیاری از شکایات پیش‌تر مطرح شده از جمله گرم شدن نمایشگر حین اجرای بازی‌ها، استفاده دشوارتر از حسگر اثرانگشت، عمق کم دستگیره‌ها و فشردن تصادفی دکمه‌های بازگشت را اصلاح نموده و در عین‌حال از باتری قوی‌تر و رم و حافظه داخلی بیش‌تر استفاده کرده است.

این کنسول هم‌اکنون برای پیش‌سفارش قابل دسترس بوده و با رنگ‌آمیزی مشکی‌، برچسب قیمتی 799 دلاری و اشتراک 3 ماهه Game Pass در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH