سیستم‌عامل macOS Sequoia اپل با قابلیت آیفون میرورینگ رسما معرفی شد

روز گذشته شرکت اپل ضمن برگزاری کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان خود از سیستم‌عامل‌های جدید iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia رونمایی کرد. نسخه جدید سیستم‌عامل macOS با قابلیت‌های iPhone Mirroring، Apple Intelligence، به‌روزرسانی‌های بزرگ سافاری و بازی‌های جدید ارائه می‌شود.

تمامی دستگاه‌های مک مجهز به تراشه‌های سری M اپل از قابلیت هوش مصنوعی کمپانی موسوم به Apple Intelligence پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت‌ها با macOS Sequoia به شکلی عمیق ادغام شده امکان ایجاد تصاویر، اپلیکیشن‌های کاربردی و ترسیم از زمینه شخصی با هدف ساده‌سازی کارهای روزمره را فراهم می‌کند. ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی در سیستم گنجانده شده و به کاربران امکان می‌دهند تا نوشته‌های خود در اپلیکیشن‌های مختلف نظیر Mail، Notes، Pages و سایر برنامه‌های متفرقه را بازنویسی، تصحیح یا خلاصه‌سازی نمایند.

ویژگی Image Playground به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویری را در 3 سبک متفاوت انیمیشن، تصویرسازی و طرح تولید نمایند. این قابلیت به‌صورت یکپارچه با برنامه‌هایی نظیر Messages و همچنین به‌عنوان یک برنامه اختصاصی قابل دسترس است. این‌بار نیز همانند سیستم‌عامل iOS، ویژگی Memories در اپلیکیشن Photos بنا به درخواست کاربر و با استفاده از بهترین تصاویر و ویدیوهای وی، ویدیوی ویژه‌ای را ایجاد می‌کند. همچنین ابزار Clean Up حذف افراد و اشیاء مزاحم از عکس‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

تجربه استفاده از سیری اکنون طبیعی‌تر، مرتبط‌تر و شخصی‌سازی‌تر شده است. اکنون کاربران می‌توانند از طریق تایپ کردن با سیری ارتباط برقرار نموده و در صورت تمایل بارها میان حالات تایپ و صحبت کردن تغییر وضعیت دهند. بعلاوه ChatGPT با سیری و ابزارهای نوشتاری فوق ادغام شده است.

در macOS Sequoia، ویژگی Continuity با وجود قابلیت آیفون میرورینگ بیش از پیش جادویی می‌شود. بدین‌ترتیب آیفون کاربر به شکلی جادویی بر روی کامپیوتر مک، تصویر زمینه سفارشی و آیکون‌ها ظاهر می‌شود. بعلاوه کاربران می‌توانند میان صفحات هوم اسکرین جابه‌جا شده یا هر یک از برنامه‌های آیفون خود را اجرا و مورد استفاده قرار دهند. کاربران با استفاده از صفحه‌کلید مک، ترک‌پد و موس می‌توانند با آیفون خود تعامل داشته باشند (حتی پخش صدا نیز از این طریق امکان‌پذیر خواهد بود).

قابلیت Drag and drop به شکلی یکپارچه میان آیفون و مک عمل نموده و حین اجرای تمامی این رویدادها، گوشی آیفون در وضعیت قفل شده باقی می‌ماند. عملکرد استندبای در گوشی آیفون کماکان قابل مشاهده بوده و در نتیجه کاربران در صورت تمایل با یک نگاه اجمالی می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنند. بعلاوه کاربران می‌توانند اعلان‌های آیفون را بر روی دستگاه مک خود مشاهده نموده و به آنها پاسخ دهند.

ویژگی Highlights نیز به مرورگر سافاری اضافه شده است. این قابلیت در واقع روشی جدید جهت کشف اطلاعاتی مانند مسیرها، خلاصه‌ها یا لینک‌های سریع برای کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص شخصیت‌ها، موسیقی، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی به‌شمار می‌رود. اپلیکیشن جدید Reader با ظاهر ساده خود امکان لذت بردن بیش‌تر از مقالات بدون هرگونه حواس‌پرتی را فراهم نموده و قابلیت خلاصه‌برداری و حتی نمایش فهرست مطالب برای مقالات طولانی‌تر را در خود جای داده است.

با شناسایی پخش ویدیو در یک صفحه توسط مرورگر سافاری، این ویدیو به قسمت جلو و وسط صفحه منتقل شده و در عین‌حال امکان دسترسی به فرامین کنترلی سیستم از جمله حالت تصویر در تصویر فراهم می‌شود. همچنین بازی‌های جدیدی از جمله Assassin’s Creed Shadows، Prince of Persia: The Lost Crown، Resident Evil 7 Biohazard، Resident Evil 2، Frostpunk 2، Palworld، Sniper Elite 4 و RoboCop: Rogue City برای سیستم‌عامل macOS عرضه خواهند شد.

اصلاحات اعمال شده در حالت Game Mode فریم‌ریت روان‌تری را برای کاربران به ارمغان آورده و ویژگی‌های پیشرفته مدیریت انرژی نیز بایستی به ارتقاء عملکرد در دستگاه‌های مک کمک کنند. کاشی‌بندی پنجره‌ای نیز بهبود یافته و اکنون با کشیدن یک پنجره به سمت لبه نمایشگر، سیستم‌عامل به‌طور خودکار یک موقعیت کاشی‌کاری شده روی دسکتاپ را به کاربر پیشنهاد می‌کند. کاربران می‌توانند پنجره را دقیقا در جای خود رها نموده و کاشی‌ها را به سرعت در کنار یکدیگر بچینند (یا آنها را در گوشه‌ها قرار دهند). با وجود میان‌برهای جدید صفحه‌کلید و منو می‌توان کاشی‌ها را با سرعتی هرچه بالاتر سازماندهی کرد.

ویژگی جدید پیش‌نمایش ارائه برای کنفرانس‌های ویدیویی قابل دسترس بوده و این مشخصه، ارائه آسان‌تر را ممکن می‌کند؛ چرا که کاربران پیش از اشتراک‌گذاری محتوا می‌توانند مراحل کار خود را به‌طور دقیق مشاهده کنند. همچنین کاربران قادر به اعمال پس‌زمینه‌های داخلی از جمله گرادیان‌های رنگی و تصاویر پس‌زمینه سیستم یا آپلود عکس‌های خود خواهند بود. نهایتا اپلیکیشن Passwords که برای iOS 18 منتشر شده است؛ در نسخه جدید macOS نیز قابل دسترس خواهد بود. این برنامه از قابلیت رمزنگاری end-to-end بهره گرفته و به‌عنوان یک مخزن مرکزی برای ذخیره‌سازی رمزهای عبور، passkeyها و سایر اطلاعات کاربری مهم عمل می‌کند.

اولین نسخه بتا عمومی از سیستم‌عامل macOS Sequoia طی ماه آینده منتشر خواهد شد. اولین نسخه بتا توسعه‌دهندگان نیز روز گذشته عرضه شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH