آینده‌ای که نوکیا دید اما نتوانست آن را بسازد!

هر چیزی که هم اکنون گوگل و اپل به آن رسیده‌اند، نوکیا روزی در پی رسیدن به آنها بود!

روزی و روزگاری وقتی کاربری به دنبال خرید یک تلفن همراه جدید بود، به طور مستقیم به سراغ نوکیا و محصولاتش می‌رفت! یک کمپانی عظیم فنلاندی که تا چند سال پیش، بزرگ‌ترین تولید کننده و عرضه کننده تلفن‌های همراه در بازارهای جهانی بود و با طراحی‌های زیبا و محصولات خاصی که داشت، به سختی می‌شد گزینه ای بد یا به درد نخور از میان تولیداتش پیدا کرد.

اگر هم اکنون قصد چنین کاری را دارید، بعد از ورود به سایت نوکیا، ابتدا با نام کمپانی مایکروسافت روبرو خواهید شد. شرکت عظیمی که قرار است ظاهر جدیدی از نام نوکیا را برای ما تجسم کند. باید دید که آیا نوکیا با همکاری مایکروسافت خواهد توانست در این جهان جدید، بازهم طرفداران خود را پیدا کرده و به محصولاتش علاقه‌مند کند.

بهترین اسمارت فون کنونی جهان، از بدنه‌ای تمام آلومینیومی ساخته شده و دوربینی قدرتمند بر روی آن قرار گرفته است. کاری که نوکیا با عرضه N8 در سال 2010 انجام داد. حدود یک دهه پیش کمپانی اپل با بهره‌گیری از تفکرات و دیدگاه‌های نوکیا یعنی ترکیب بهترین مواد موجود در ساخت تلفن همراه و استفاده از یک دوربین قدرتمند بر روی آن، مسیر جدیدی را برای خود باز کرد.

نوکیا این روند را در پیش داشت، اما بزرگ‌ترین اشتباه آن عدم استفاده از یک نرم افزار محبوب و همه پسند بود. نوکیا N8 در اوایل سال 2010 آماده عرضه در بازارهای جهانی شد، تلفن همراهی که برای اولین بار می‌توانست با کیفیت 720p فیلم برداری کند، اما عدم ارائه نسخه جدید سیستم عامل سیمبیان در زمان مقرر، باعث تاخیر در عرضه این اسمارت فون تا سپتامبر همان سال شد.

nokia-and-microsoft

“این گوشی واقعا بزرگ است، اما در عین حال بسیار زیبا و باریک است”

نه اشتباه نکنید، این جمله یکی از سران کمپانی اپل در مورد معرفی آیفون 6 پلاس نیست! این جمله‌ای است که Anssi Vanjoki هنگام معرفی نوکیا E7 در کنفرانس جهانی نوکیا در سال 2010 بیان کرد. E7 یک گوشی 4 اینچی بود که در زمان خودش، بسیار بزرگ محسوب می‌شد و احتمالا نوکیا همان موقع می‌دانست که قرار است چه اتفاقی بیفتد. این محصول از سیستم Navigation و نقشه‌های بسیار خوبی بهره می‌برد که در آن زمان گوگل حتی به فکر عرضه این‌چنین برنامه‌ای نیز نیفتاده بود!

بزرگ‌ترین اشتباه نوکیا در آن مقطع، عدم پذیرش تغییرات شدید موجود در بازار بود. این کمپانی بزرگ فنلاندی، بذر نابودی خود را زمانی پاشید که برای سیستم عامل قدیمی و کهنه خود، برنامه‌های بزرگی را تدارک دید. کاربران به مرور زمان با سیستم عامل‌های جدیدی روبرو شدند و روز به روز بر توقعاتشان افزوده می‌شد اما نوکیا هنوز به این نتیجه نرسیده بود که این سیستم عامل نمی‌تواند آینده خوبی را برای این دوران ترسیم کند. این کمپانی با این که می‌دانست قدم در مسیر پر اشتباهی می‌گذارد، اما هنوز نسبت به تهدیدهای پیش روی خود، توجهی نداشت.

nokia-microsoft-logo

نوکیا با تغییر مسیر خود و پرش به سوی سیستم عامل محبوب اندروید به طور گسترده‌ای به دنبال یک میانبر سریع در بازارهای جهانی بود؛ اما جالب است که Anssi Vanjoki از این تغییر سیاست به عنوان یک راه حل کوتاه مدت یاد کرده و این کار را به منزله گرم کردن شلوار در زمستان، آن‌هم توسط خیس کردن آن دانست! وی سعی داشت تا مخالفان این تصمیم خود را با گفتن این جمله که نوکیا از لحاظ مالی، از شرکت‌هایی چون HTC، موتورولا و سونی عقب افتاده و با آن‌ها در کشاکش مالی قرار گرفته است، کمی راضی کند.

پس از کشمکش‌های فراوان، نوکیا برای تولیدات جدید خود، دست به دامان سیستم عامل وین فون شد و آن را به عنوان پلتفرم جدید تولیدات خود انتخاب کرد. پروژه استفاده از وین فون بر روی گوشی‌های این کمپانی هنوز ادامه دارد، حتی اگر قرار باشد نام نوکیا دیگر بر روی تولیدات این کمپانی حک نشود.

Symbian-To-Become-A-Franchise-Platform-Meego-To-Become-An-Exploration-Project

اما پیش از اینکه نوکیا به وین فون روی بیاورد، از محصول فوق العاده‌ای به نام N9 رونمایی کرد. این محصول مبتنی بر سیستم عامل اپن سورس MeeGo بود که بر اساس ادعای این شرکت قرار بود تا روح تازه ای بر تولیدات، سخت افزار و نرم افزار این شرکت دمیده و احیا کننده سیستم عامل سیمبیان باشد.

نوکیا N9 یک محصول مطلوب و خارق العاده بود و طراحی و بدنه زیبای آن باعث شد تا چند سال بعد، سری وین فون لومیا 730 نیز با الهام از آن مجددا تولید شود. سیستم عامل N9 قابلیت‌های مولتی تسکینگ خوبی داشته و از لحاظ نرم افزاری یکی از پیشرفته‌ترین محصولات زمان خود بود. این محصول اولین تولیدی بود که قابلیت روشن شدن صفحه نمایش را با دو بار لمس پشت سر هم به کاربر ارایه می‌داد.

با اینکه N9 می‌توانست شروع جدیدی برای نوکیا محسوب شده و با قابلیت‌های خاصش این شرکت را از نابودی برهاند، اما MeeGo نتوانست شانس دوباره‌ای به خالق خود داده و اکوسیستم نوکیا را احیا کند و به همین دلیل، پس از خریده شدن توسط مایکروسافت، برای همیشه به مکان نامعلومی تبعید شد.

اگر به لیست برنامه‌های نوکیا نگاهی بیندازیم، متوجه انبوهی از برنامه‌هایی می‌شویم که این شرکت با قدرت و هیجان به نتیجه رساندن آن‌ها را دنبال کرده است اما هیچ گاه در به اتمام رساندنشان موفق نبوده است. یکی از طرح‌های خاص نوکیا، استفاده از دوربین‌های DSLR حرفه‌ای به جای دوربین‌های ضعیف و ساده اسمارت فون‌ها بود. طراحی که در ابتدا بسیار غیرقابل باور بوده و شاید مطرح کردن آن نوعی شوخی به حساب می‌آمد؛ اما با گذشت زمان هم اکنون با نگاهی به دوربین‌های به کار رفته بر روی آی‌فون، سامسونگ، پاناسونیک Cm1 و حتی نوکیا 1020 متوجه می‌شویم که این تفکر آن‌چنان هم دور از دسترس نبوده و کاربران به مرور زمان به‌راحتی دوربین‌های حرفه‌ای را کنار زده و انبوهی از نیازهای خود را با خرید اسمارت فون‌های دارای دوربین قوی، برطرف می‌سازند.

Nokia

البته که نوکیا همیشه طرح‌های خوبی در ذهن داشته است، اما باید قبول کرد که این کمپانی نتوانست از این وسعت دید خود بهترین استفاده را کرده و نام خود را بیش از چیزی که امروز مانده است، جاودانه سازد. بسیاری از ایده‌های کنونی دنیای تلفن‌های همراه، از سوی نوکیا مطرح شده است، اما این برای موفقیت آن‌ها کافی نبود.

باید قبول کرد که اول بودن همیشه تضمینی برای موفقیت شما نیست! پیش از اینکه آی‌فون نرم افزارهای خاص خود را تولید کرده و گوگل نقشه ویژه‌اش را ارایه کند، نوکیا هر دوی این قابلیت‌ها را داشت؛ اما …

امیدواریم که مایکروسافت به راحتی از کنار عنوان بزرگ نوکیا گذر نکرده و نام آن را از روی محصولاتش حذف نکند!

8 در مورد “آینده‌ای که نوکیا دید اما نتوانست آن را بسازد!”

  1. یه کم در مورد وضعیت کنونی نوکیا کم لطفی کردید…ادقام نوکیا و ماکروسافت میشه گفت تا حالا که موفق آمیز بوده و کاربرانی که از آن استفاده کردند راضی بودند.الان سه سیستم عامل برتر و پرطرفدار دنیا ios آندروید و وینفون هست که هر کدوم معایب و مزایا خاص خود را دارد و هر شخص بسته به نوع نیازهای خود گوشی تلفن همراه خود را خریداری میکند.پس نوکیا تو این تغیرات جدیدش خوب پیش اومده و امیدوارم خوبتر هم ادامه دهد.

  2. علی آقا فکر نکنم به این زودی ها سامسونگ ورشکسته شه.تا اپلو از بین نبره به سر نوشت نوکیا دچار نمیشه.بهترین صفحه توی 4 هست،در ضمن پردازنده های اپل رو میزنه، بهترین نوآوری رو تو هر کدوم از گوشیاش داشته.پس سامسونگ ورشکسته نمیشه بلکه ورشکسته میکنه. لومیا هم به جز دوربین خوب که از نوکیای خدا بیامرز به جا مونده امیدواره وگرنه بهترین سیستم عامل دنیا هم توی گوشی های سامی هست. در کل از گفتن نظرتون ممنون.

    1. متاسفانه سخت در اشتباهی دوست عزیز!

      الان داره روز به روز از محبوبیت سامسونگ کم میشه و الان فقط سری نوت سامسونگ بی رقیب هست اما بقیه مدلها خیلی طرفدار ندارن یا حداقل رقبای زیاد و پرقدرتی داره

      چند وقتیه الجی و اچ تی سی دارن خیلی خوب پیشرفت میکنن ، امیدوارم سامسونگ به این زودیا به سرنوشت نوکیا دچار نشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH