هواوی از سیستم‌عامل‌ جدید خود با نام HarmonyOS Next رونمایی کرد

شرکت هواوی ضمن برگزاری کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان خود موسوم به HDC 2024 از نسل جدید سیستم‌عامل بومی کمپانی با نام HarmonyOS Next رونمایی کرد. این نسخه سال‌ها پس از توسعه سیستم‌عامل HarmonyOS منتشر می‌شود. HarmonyOS در کشور چین تحت عنوان Hongmeng شناخته می‌شود.

سیستم‌عامل توسعه‌یافته در چین، کرنل لینوکس و پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) را به‌طور کامل کنار گذاشته و در عوض از یک معماری کاملا مستقل که حول کرنل و سیستم Hongmeng هواوی ساخته شده، بهره گرفته است. از آنجا که این سیستم‌عامل از پایه ساخته شده است؛ لذا هواوی ادعا کرده که معماری سیستم جدید، بهبود 30 درصدی عملکرد کلی دستگاه و کاهش 20 درصدی میزان مصرف انرژی را به‌دنبال دارد.

در حال حاضر مرحله تست بتا HarmonyOS Next آغاز شده و این سیستم‌عامل در دسترس توسعه‌دهندگان و تعداد محدودی از کاربران پیشتاز (3000 نفر) قرار گرفته است. بایستی توجه داشت که نسخه بتا احتمالا دارای ماهیت پایدار نبوده و مشکلاتی در زمینه سازگاری داده‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

توانایی پر کردن شکاف میان دستگاه‌های مختلف یکی از ویژگی‌های اصلی HarmonyOS Next محسوب می‌شود. به گفته هواوی، توسعه‌دهندگان به منظور اطمینان از تجربه کاربری ثابت روی دستگاه‌های اکوسیستم هواوی با اندازه‌های متفاوت نمایشگر صرفا بایستی یک نسخه از برنامه را ایجاد نمایند.

بعلاوه ویژگی “ادامه برنامه” (App Continuation) یکی از عملکردهای منحصربه‌فرد HarmonyOS Next به‌شمار می‌رود. به‌عنوان مثال شما می‌توانید یک تماس تصویری را بر روی تبلت خود آغاز نموده و با یک کلیک و به‌طور یکپارچه آن‌را به گوشی تلفن همراه خود منتقل کنید. همچنین این سیستم امکان اشتراک‌گذاری بی‌دردسر داده‌ها میان دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال هنگام کار کردن با یک سند می‌توان تصویری را از روی گوشی برش زده و به تبلت منتقل کرد.

سیستم‌عامل HarmonyOS Next کارکردی فراتر از اتصال دستگاه‌ها خواهد داشت. این پلتفرم قابلیت‌های هوش مصنوعی را مستقیما در سیستم ادغام می‌کند. این قابلیت‌ها تحت عنوان Harmony Intelligence شناخته می‌شوند. این موضوع، طیف وسیعی از قابلیت‌ها را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

ویژگی تولید تصویر AIGC با استفاده از نقاشی‌های خطی، رنگ‌آمیزی عکس‌های موجود یا حتی بزرگ کردن آنها تصاویر منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند. تعمیر صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای نخستین بار در صنعت ارائه‌ شده است. هدف از عرضه این ویژگی، کمک به افراد دچار اختلالات گفتاری برای تقویت ارتباطات است.

ویژگی Xiaoyi Sees the World برای افراد کم‌بینا طراحی شده و با کمک هوش مصنوعی، محتوای تصویر را خوانده و توصیف آن‌را با صدای بلند بیان می‌کند. این قابلیت‌ به‌طور بالقوه به کاربران کمک می‌کند تا اشیاء اطراف خود را شناسایی کنند. HarmonyOS Next به برنامه‌های متفرقه امکان می‌دهد تا برای ویژگی‌هایی مانند خواندن آنی متن، تکمیل هوشمند فرم‌ها و ترجمه تصویر و متن از هوش مصنوعی سیستم استفاده کنند.

دستیار مجازی هواوی موسوم به Xiaoyi نیز ارتقاء یافته و اکنون تحت عنوان Xiaoyi Intelligent Agent شناخته می‌شود. این دستیار، دیگر نیازی به کلمه بیدارباش نداشته و با کشیدن و رها کردن محتوا روی نوار پیمایش به آسانی می‌توان آن‌را فراخوانی کرد. این موضوع امکان تعامل شهودی‌تر و تجزیه و تحلیل محتوا توسط Xiaoyi را فراهم می‌کند.

مقوله امنیت کماکان اولویت اصلی هواوی به‌شمار می‌رود. HarmonyOS Next از معماری امنیتی جدیدی موسوم به Star Shield رونمایی می‌کند. این معماری با هدف حفظ ایمنی داده‌های کاربران طراحی شده و چندین اقدام زیر را عملیاتی می‌کند:

  • ویژگی Strict app vetting از نصب کدها و برنامه‌هایی که استانداردهای امنیتی را رعایت نمی‌کنند؛ جلوگیری خواهد شد.
  • ویژگی Multi-device data encryption به منظور محافظت بهتر از داده‌ها امکان رمزنگاری آنها روی دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • ویژگی Hardware-level encryption امکان رمزنگاری انفرادی فایل‌ها با کلیدهای منحصربه‌فرد ذخیره شده روی سخت‌افزار دستگاه را فراهم می‌کند.
  • ویژگی Permission control برای به حداقل رساندن مخاطرات حفظ حریم خصوصی، مجوزهای غیرضروری برنامه‌ها را محدود می‌کند.

سیستم‌عامل HarmonyOS Next کمان در حال توسعه بوده و احتمالا در 3 ماهه چهارم سال 2024 به‌صورت تجاری عرضه خواهد شد. مرحله تست بتا به تازگی آغاز شده و هواوی به منظور دریافت بازخورد و کمک به اصلاح سیستم، مشتاقانه به‌دنبال توسعه‌دهندگان و کاربران اولیه می‌گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH