اینتل یا ای ام دی؟ مقایسه دو هیولای تولیدکننده پردازنده!

سوالی که در ذهن بسیاری از کاربران به وجود آمده این است که پردازنده اینتل یا ای ام دی؟ کدام یک بهتر هستند؟ اگر شما هم این سوال را در ذهن دارید و نمی‌دانید که از بین amd یا intel کدام یک را انتخاب کنید، باید موارد مهمی را مورد بررسی قرار دهید.

هرکدام از این پردازنده‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را داشته و عملکرد خوبی ثبت کرده‌اند. البته دلایلی نیز وجود دارد که این رقابت قدیمی و دیرینه هنوز هم داغ و پرطرف‌دار است. برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه ‌با تفاوت‌های این محصولات می‌توانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

Intel در برابر AMD؛ رقابتی همیشگی و پرطرف‌دار

قدیمی‌ترین رقابتی که در دنیای تکنولوژی وجود دارد این است که از بین اینتل یا ای ام دی کدام یک بهتر است. کاربران زیادی پرسیده‌اند که amd بهتر است یا intel؟ پاسخ این سوال نیازمند بررسی موارد مختلفی است؛ از معرفی هر یک از پردازنده‌ها گرفته تا مطالعه تفاوت‌های میان آن‌ها.

معرفی پردازنده‌های شرکت AMD

قبل از اینکه نسبت به خرید انواع سیستم گیمینگ اقدام کرده و بین اینتل یا ای ام دی یکی را انتخاب کنید، باید با شرکت AMD آشنایی کامل داشته باشیم. این شرکت از سال 1969 فعالیت خود را در آمریکا آغاز کرده و توانسته تا به امروز محصولات مختلفی درزمینه سی‌پی‌یو و جی پی یو تولید کند.

پردازنده‌های این شرکت برون‌سپاری شده و سری‌های گوناگونی را شامل می‌شوند. سری رایزن معروف‌ترین پردازنده‌های این شرکت بوده و 7 نسل 1000 تا 7000 را شامل می‌شوند. قیمت محصولات این برند نسبت به اینتل کمی ارزان‌تر است.

نام‌گذاری پردازنده‌های شرکت AMD

بگذارید برای بررسی دقیق‌تر اینتل یا ای ام دی، نحوه نام‌گذاری محصولات آن را باهم بررسی کنیم. این موضوع را باید هنگام انتخاب مانیتور گیمینگ نیز در نظر داشته باشید تا مناسب‌ترین مدل را بخرید. به‌عنوان نمونه باید به نام AMD Ryzen 5 3600X اشاره کنیم.

AMD نام شرکت بوده و Ryzen نیز برند پردازنده است. عدد 5 نام سی‌پی‌یو بوده و عدد 3 پس‌از آن نسل پردازنده است. عدد 6 نشان‌دهنده قدرت پردازشی بوده و 00 بعدی آن نیز شماره مدل هستند. در انتها نیز حرف X پسوند قدرت آن بوده و نشان می‌دهد که چه توانی برای پردازنده وجود دارد. به‌طور مثال، حرف X نشان‌دهنده فرکانس پایه بالا برای سیستم‌های دسکتاپ است.

پردازنده‌های Intel؛ پرفروش‌ترین CPUهای بازار

در قسمت دیگر رقابت بین اینتل یا ای ام دی باید محصولات شرکت اینتل را باهم بررسی کنیم. در پاسخ به این که amd بهتره یا intel باید بگوییم که اینتل توانسته محصولات بهتری را تولید کند. در واقع شرکت اینتل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این زمینه بوده و نسل‌های بسیار زیادی از محصولات خود را روانه بازار کرده است.

فعالیت این شرکت از سال 1968 شروع شده و معروف‌ترین پردازنده‌های آن Core i نام دارند. سری‌های مختلفی مانند core i7، core i5 و core i9 در این محصولات وجود دارند که هرکدام در نسل‌های مختلف تولید می‌شوند.

سری پردازنده‌های مختلف شرکت اینتل

مورد بسیار مهمی که هرکسی باید در کنار ارزیابی قیمت کارت گرافیک در نظر داشته باشد، سری پردازنده‌هایی است که توسط اینتل تولید می‌شوند. نام‌گذاری محصولات این برند نسبت به ای ام دی متفاوت است. به طور مثال، بگذارید نام Intel Xeon Platinum 8180M را بررسی کنیم.

Intel Xeon نام برند محصول است؛ Platinum نیز مادیفایر برند بوده و عدد 8 نشان‌دهنده SKU Level خواهد بود. عدد 1 نسل پردازنده و عدد 80 Processor SKU است. در انتها نیز عبارت M نشان‌دهنده فضای مموری این قطعه به‌حساب می‌آید. این‌گونه دقیق‌تر بین اینتل یا ای ام دی یکی را انتخاب می‌کنید.

قیمت کدام یک بهتر است؟ اینتل یا ای ام دی؟

قیمت مهم‌ترین عامل بین intel و amd است. برند ای ام دی در ابتدا محصولات ارزان‌قیمت‌تری را به بازار ارائه می‌کرد؛ اما امروز قیمت پردازنده‌های آن تفاوت چندانی با اینتل نداشته و همین موضوع رقابت قیمتی آن‌ها را کمتر می‌کند.

عملکرد پردازنده‌های مقرون‌به‌صرفه Intel در برابر AMD

عملکرد پردازنده را باید اصلی‌ترین عامل برای انتخاب بین intel یا amd برای گیم در نظر داشته باشیم. سی ‌پی ‌یو amd یا intel در مدل‌های مختلف خود در این مورد تفاوت‌هایی را با یکدیگر دارند. اگر با سنگین‌ترین نرم‌افزارهای محاسباتی کار می‌کنید، باید محصولات اینتل را بخرید.

تراشه‌های اینتل قیمت کمی بیشتری دارند؛ اما قدرت آن‌ها برای انواع برنامه‌های محاسباتی عالی بوده و همیشه پاسخگوی نیاز شما خواهند بود. البته اگر بودجه محدودتری دارید می‌توانید محصولات amd را خریده و بازهم عملکرد خوبی دریافت کنید.

مقایسه پردازنده‌های پرچم‌دار AMD و اینتل

بدین جهت که ببینیم پردازنده amd یا intel در چه مواردی با هم متفاوت هستند، باید ببینیم که قوی‌ترین پردازنده پرچم‌دار آن‌ها چه تفاوتی با همدیگر دارند. رایزن 9 و آی 9 از محصولات پرتوانی هستند که در نسل‌های مختلف تولید می‌شوند.

AMD Ryzen 9 از معماری 12 هسته ای و 24 رشته ای برخوردار بوده و قیمت آن حدود 400 دلار است. ازطرف‌دیگر Intel Core i9 نیز  طراحی 8 هسته ای و 16 رشته ای دارد و با قیمتی حدود 750 دلار به‌فروش می‌رسد. استفاده از نسل جدید حافظه DDR5 در این تراشه آن را برنده می‌کند.

برای CPU سرور برند اینتل بهتر است یا AMD؟

اگر نمی‌دانید که بین اینتل یا ای ام دی کدام یک برای سرور بهتر هستند، باید بگوییم که قطعا اینتل انتخاب بهتری است. amd یا intel تفاوت‌های مختلفی با یکدیگر دارند؛ اما همان‌طور که گفته شد در محاسبات بسیار سنگین اینتل برنده بازی خواهد بود.

سرورها نیز به یک پردازنده فوق‌العاده قدرتمند نیاز دارند تا بتوانند به‌راحتی نیازهای خود را برطرف کرده و داده‌های هاست‌های گوناگون را پردازش کنند. به همین دلیل است که بسیاری از سرورهای موجود از تراشه Intel Xeon بهره می‌برند. این تراشه معماری بروز داشته و تنها برای سرورهای حرفه‌ای و فوق‌العاده قدرتمند قابل استفاده خواهد بود.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH