بررسی بازی راکی ربیت: یک همستر جدید؟

تعداد بازی‌ها و پروژه‌های تلگرامی هر روز داره بیشتر می‌شه و طبیعتا هرچقدر هم جلوتر می‌ریم، رقابت برای انتخاب هم سخت‌تر می‌شه اما تعداد بازی‌هایی که پتانسیل لازم رو برای بررسی داشته باشند، زیاد نیستند.

شاید یک زمانی با ایده‌های خیلی ساده مثل تپ سواپ و یس کوین، می‌شد بازی با چند میلیون کاربر رو راه انداخت، اما وجود همستر کامبت، سطح انتظارات رو بالا برد و بعد اون هم پیکسل ورس و عناوین دیگه کاری کردند که کمی از لذت بازی هم به این وقت گذاشتن برای تپ تپ کردن، اضافه بشه.

یک بازی که می‌شه گفت خیلی جدیده و به نظر می‌رسه پتانسیل مناسبی برای رشد و بخصوص همه‌گیر شدن بین ایرانی‌ها رو داره، راکی ربیته! عنوانی که اسکی بسیار تابلو از همستر کامبته اما با یک سری پیشرفت و تغییرات که شاید بتونه باعث بشه هم میزان سرگرمی بهتری داشته باشه و هم شانس خوبی برای موفقیت بهش ببخشه.

در ابتدای بررسی، سه تا نکته مهم رو درباره این بازی جدید عنوان می‌کنیم و سپس با همدیگه دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد که آیا این خرگوش‌های ورزش‌کار، ارزش بازی کردند دارند یا خیر!

راکی ربیت رو ایرانی‌ها قبضه کردند!

یه نگاهی به آمار و ارقام بازیکن‌ها نشون می‌ده که جامعه ایرانی، این بازی رو در طی همین روزهای ورود اولیه‌اش حسابی قبضه کردند!

در حال حاضر راکی ربیت شش تا گروه تلگرامی ازبکستانی، روسی، فارسی، ترکی، اندونزیایی و عربی داره که قاعدتا تعدادشون بیشتر هم خواهد شد.

اما یه نگاه به اعضای این گروه‌ها نشون می‌ده که گروه فارسی زبان با بیش از ۱۰ هزار عضو، با اقتدار اوله و بعد اون اندونزی با ۱۵۰۰ تا دومه و سایرین که حتی به هزار تا هم نمی‌رسن! این اختلاف بسیار زیاد، به خوبی نشان از استقبال ایرانی‌ها داره و البته اگر وارد خود بازی بشید، با نگاهی به یوزرهای برتر برای هر لول، می‌بینید که اسامی ایرانی حسابی می‌درخشند! به‌طوری که از ۱۰ لول شخصیت خرگوشی که هر کدوم با عنوان یک تورنمنت شناخته می‌شن، فعلا ۷ لول باز شدند که در این لول هم فقط ۲ نفر قرار دارند که هر دو تا با اسامی شهرام و فراز، مشخصه از هموطنان عزیزمون هستند! همین طور از ۲۲ نفر لول ۶ که با نام آرکین تورنمنت هست، ۱۲ تاشون اسامی تابلوی فارسی دارند و خلاصه اگر این بازی توسط یک استودیوی ایرانی هم طراحی شده بود، کسی تعجب نمی‌کرد!

راکی ربیت ۱۰ هزار تا تون کوین هدیه می‌ده!

یک حرکت شاید جالب اما گول زننده برای جذب سریع یوزرها، یک جایزه‌ای هست که این بازی برای افزودن زیر مجموعه می‌ده و یه جورایی کاربرها رو ترغیب می‌کنه که بازی رو سریع به همدیگه معرفی کنند.

البته رقم جایزه چیز چشم‌گیری برای ۹۹درصد افراد نخواهد بود اما خودش یه انگیزه می‌تونه در شروع باشه. راکت ربیت گفته که ۱۰هزار تون کوین که از نظر ارزش حدود ۷۶ هزار دلار می‌شه رو می‌خواد بین بازیکن‌ها بدون هیچ‌گونه قرعه کشی پخش کنه. برای اثباتش هم آدرسی که این ۱۰ هزار تا تون رو نگه می‌داره در بازی گذاشته که خب با چک کردنش متوجه می‌شین واقعا این مقدار تون کوین واقعیه!

روالش هم به این شکله که با گرفتن هر زیر مجموعه، به شما مبلغ ناچیز ۰.۰۰۱ تون کوین که از نظر ارزش کمتر از ۵۰۰ تا تک تومنی می‌شه رو هدیه می‌ده. یعنی اگر شما حتی ۱۰۰ نفر رو هم یک تنه وارد بازی کنید، کلا ۵۰ هزار تومن کاسب شدین که یه جورایی خب خنده داره و قاعدتا این بودجه ۱۰هزار تون کوینی، اکثریتش قابلیت برداشت و نقد شدن رو هیچ‌وقت پیدا نمی‌کنه.

بر روی شبکه تون فعالیت خواهد کرد

راکی ربیت در نقشه راهی که بیرون داده، به این موضوع اشاره کرده که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ که تقریبا پاییز امسال می‌شه، توکن‌هاش رو بر روی شبکه تون با نام ربیت کوین لانچ می‌کنه. اسم جالبی هم انتخاب کرده، به این صورت که نوشتار انگلیسیش، از دو بخش Rab و bitcoin تشکیل شده که به این وسیله اشاره‌ای هم به نام مقتدای همگی ما یعنی جناب بیت کوین، داشته! قرار هست که وایت پیپرش رو هم در این زمان منتشر کنه و برای همین می‌شه حدس زد که حداقل ۶ ماهی این بازی همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین ابتدای کار گزینه کانکت ولت خودش رو در بازی قرار داده که البته فعال نیست اما از روی شکل و همچنین خود جایزه ابتدایی که تون کوین بوده، می‌شه کاملا حدس زد همه چیزش رو به شبکه تون گره زده و خلاصه با یک بازی بزرگ دیگه در دنیای وسیع تون، روبه‌رو خواهیم بود.

خب حالا نکات رو که گفتیم، یک نگاه کلی هم به بازی بندازیم. راکی ربیت، یک کپی برداری کامل از همستر کامبت هست که شاید این مقدار از تقلید برای یک عنوان جدید چندان جالب به‌نظر نرسه اما از اونجایی که همستر تونسته یک جامعه چند ده میلیون نفری رو با این سبک از بازی آشنا کنه، پس ورود به چنین دنیایی خیلی به صرفه هست، چون بازیکن‌های جدید تقریبا با محیط اون آشنا هستند و خیلی سریع بهش خو می‌گیرند.

در اینجا مثلا شما یک خرگوش بوکسور هستید که واژه راکی هم به این خاطر استفاده شده چون به نوعی نماینده فیلم سینمایی راکی با بازی سیلوستر استالونه هست که در نقش یک بوکسور مشهور آمریکایی حسابی برای خودش در اون زمان ترند شد.

بازی هم ترکیبی از آپدیت کردن کارت‌ها و شخصیت بازی، تپ زدن، انجام ماموریت و خلاصه موارد بسیار شبیه به همستره و حالا این همستر رو کمی گوش‌هاش رو درازتر کردن و جای کت و شلوار، لباس‌های رزمی و ورزشی تتنش کردند! در بازی، آپدیت کارت‌ها پیش نیازهای نسبتا متفاوتی دارند یا یک بخش دیگه اینجا هست به نام کلیم که در زمان‌های مختلف بهتون سکه می‌ده و خلاصه یه جوری بازی چیده شده که برای رشد، مجبور باشید بهش بیشتر سر بزنید.

راکی ربیت البته یک تفاوت خیلی مهم هم داره که باید گفت اون رو یه جورایی از بازی پیکسل ورس به عاریه گرفته و قراره در طی چند روز اخیر هم این بخش با عنوان فایتینگ باز بشه. به‌نظر می‌رسه که احتمالا در اینجا، شخصیت شما قادر به یک مبارزه ساده با سایر کاربرها خواهد بود و خلاصه یه کمی حال و هوای متفاوت‌تر نسبت به همستر از این طریق ایجاد می‌شه.

در شروع هم باید یک اسپانسر انتخاب کنید که تقریبا شبیه به همون نقش مدیر عاملی شما در بازی همستر هست و فعلا ۵ تا گزینه بایننس، بای بیت، اکی ایکس، سولانا و تون کوین رو داره! نکته کمی عجیبش اینه که سه تا عنوان نخست، صرافی هستند و دو تا گزینه بعدی، بلاکچین و مشخصا انتخاب‌شون، تاثیری در بازی کردن شما نخواهد گذاشت!

بازی با اینکه وایت پیپر نداره و سایتش هم خیلی ساده طراحی شده، اما دارای گرافیک خیلی خوبی هست و این خرگوش‌های ورزشکار که ابتدا باید بین دختر و پسر یکیش رو هم انتخاب کنید، با دقت و ظرافت بالایی طراحی شدند.

در کل، بازی‌های تلگرامی شبیه به نظریه تکامل داروین اما با سرعت چند صد هزار برابری دارند حرکت می‌کنند! به این شکل که هر بازی جدید نسبت به قبلی‌ها، علاوه بر حفظ جذابیت اونا، چیزهای تازه‌ای رو عرضه می‌کنه و اگر نتونه چنین کاری انجام بده، مطمئنا محکوم به حذف خواهد بود!

مثلا فرض کنید الان یک بازی جدید با فرمت تپ سواپ یا یس کوین بخواد تازه بیرون بیاد، حتی کسی نگاهش هم نمی‌کنه و اون رو یک عنوان خنده دار و مسخره تلقی می‌کنه که هیچ شانسی برای جذب نظر کاربرها نداره! در صورتی‌که تا همین چند ماه پیش، چنین عناوینی موفق به جذب ده‌ها میلیون بازیکن شده بودند و اگر روند رشد فعلی بازی‌ها با همین سرعت بخواد پیش بره، فکر کنم تا چند ماه دیگه نسخه جی‌تی‌ای ۶ قبل از کامپیوتر و کنسول‌ها، به‌صورت ایردراپ از گوشی‌ها سر در بیاره!

راکی ربیت، در تاریخ ۲۲ جون یا ۲ تیر ۱۴۰۳ کار خودش رو شروع کرده و در طی همین مدت کوتاه و البته به لطف کاربرهای هموطن‌مون، رشد خوبی رو داشته به‌طوری که از مرز ۵ میلیون بازیکن رد شده و تعداد اعضای کانال تلگرامش به ۳۵۰ هزار نفر و اعضای پیج توییترش هم به ۱۶۸ هزار نفر رسیده! پیج یوتیوبش که هنوز هیچ ویدیویی نداره، ۱۲۰ هزار تا عضو داره و به‌نظر می‌رسه که می‌خواد باز هم مثل همستر کامبت، یک راه درآمدزایی از طریق تولید محتوا رو برای خودش باز کنه.

در نقشه راه بازی، اشاره شده که تقریبا تا آخر سال ۲۰۲۴ سیستم ماینینگ ادامه خواهد داشت و البته مکانیسم برنینگ یا همون توکن سوزی هم براش پیش‌بینی شده، ولی خبری از اعلام توکنومیک برای این پروژه نیست که خب کار رو برای حدس قیمت و نحوه توزیع ایردراپ خیلی سخت می‌کنه.

در کل، راکی ربیت شبیه به یک ماشین با طراحی خیلی شیک و به‌روزه که سازنده اون رو در یک نمایشگاه بزرگ با نام تلگرام به نمایش گذاشته، اما هیچ اطلاعاتی درباره مشخصات فنی، قیمت و خدمات پس از فروشش رو ارایه نکرده و فقط رهگذران از دیدن ظاهرش به وجد میان بدون اینکه بدونن چه پلنی برای ساخت و توسعه‌اش وجود داره!

به شخصه فکر می‌کنم راکی ربیت، خیلی سریع رشد می‌کنه و احتمالا در آینده نزدیک اسم اون رو بیشتر خواهیم شنید، اما موفقیتش جدا از توانایی تیم سازنده، به شرایط مارکت هم بستگی بسیار زیادی داره! اینکه مرجع تقلیدش یعنی آیت الله همستر، چطوری و با چه قیمتی در بازار لیست بشه، مطمئنا در تعیین سرنوشت این خرگوش ما هم نقش بسیار زیادی خواهد داشت. پس اگر از دوستداران حیوانات هستید، در کنار همستر قبلی، این خرگوش بامزه ورزشکار را از این لینک هم تربیت کنید و منتظر باشید که احتمالا به‌زودی، با ورود سایر حیوانات، باغ وحش گوشی‌تون کامل خواهد شد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH