بررسی اچ‌تی‌سی دیزایر 516 (Desire 516): مقرون به صرفه!

کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی بعد از عرضه وان M8 در دو نسخه اندرویدی و ویندوزفونی، فعلا کمی دور پرچم‌داران را خط کشیده و تمرکزش را بر روی مدل‌های میان رده قرار داده است. انصافا باید پذیرفت که در این حوزه موفق بوده و توانسته با تولید و عرضه مدل‌های خوب، مناسب و ارزان قیمت، سهمی از این بازار را نیز در اختیار خودش بگیرد.

 001

پس از بررسی دیزایر 616، یکی از مدل‌هایی که هم‌زمان با این اسمارت فون معرفی و به بازار عرضه‌شد، HTC Desire 516 Dual Sim مدلی است که قصد داریم کمی آن را به چالش دعوت کنیم! پس با ما و بررسی آی‌تی‌رسان همراه باشید.

طراحی و ظاهر

طبیعی است که این روزها، همه کاربران به دنبال گوشی‌هایی با صفحه‌ نمایش بزرگ هستند و دیگر کم پیش می‌آید که کمپانی‌های عظیم تولید محصولاتی با صفحه نمایش کوچک را در دستور کار خود قرار دهند. به همین دلیل، اچ‌تی‌سی نیز از این سنت جدید پیروی کرده و اکثر محصولاتش را با صفحات نمایش بزرگ عرضه می‌کند. این میان رده با صفحه نمایشی 5 اینچی به بازار عرضه شده است. جنس بدنه 516 پلاستیک بوده و قاب پشتی آن براق و صیقلی و البته به‌شدت مستعد جذاب اثر انگشت است. با اینکه 516 کاملا پلاستیکی است، اما در هنگام لمس و به دست گرفتن آن احساس بدی نخواهید داشت و شما را از این لحاظ راضی نگاه می‌دارد.

در قسمت بالایی گوشی اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی با قدرت 2 مگاپیکسل و لوگوی HTC خودنمایی می‌کند.

back-up-2

البته درگاه شارژ میکرو USB و جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز در قسمت فوقانی جای گرفته است.

up-front

قسمت پایینی 516 نیز مزین به سه کلید معروف اندرویدی است که با کمال تاسف باید گفت از بک لایت برای روشن شدن در شب بهره نبرده و به همین دلیل در هنگام کار با گوشی در محیط‌های تاریک کمی دچار مشکل خواهید شد!

down

در سمت راست تنها دکمه پاور دیده می شود که با رنگی متمایز از رنگ بدنه در جای خود قرار گرفته است و عملکرد خوبی دارد.

right-up

سمت چپ نیز به کلیدهای افزایش و کاهش صدا مجهز شده است که کاملا هم‌رنگ بدنه بوده و زیبایی خاصی دارد.

left-up

همانطور که گفتیم، قاب پشتی گوشی صیقلی بوده و به شدت در جذب اثر انگشت موفق است! البته شاید در رنگ سفید این موضوع کمتر به چشم آید!

back-koli-2

در قسمت بالایی قاب پشتی، دوربینی 5 مگا پیکسلی به همراه یک فلش LED قرار دارد، لنز دوربین با قابی استیل احاطه شده است که به زیبایی آن می‌افزاید. قسمت پایینی به اسپیکر 516 اختصاص داده شده و نهایتا لوگوی HTC که در میانه قاب قرارگرفته است.

back-up

به‌طور کلی از لحاظ طراحی این میان رده تایوانی ساده بوده و تقریبا شبیه هم رده‌های خود است. توجه به این نکته هم ضروری است که این دستگاه 5 اینچی بوده و طبیعتا نگه داشتن و کار کردن با یک دست کار نسبتا سختی است. ضمن اینکه در تنظیمات این گوشی، قسمتی برای بهینه‌سازی منوها در جهت کاربری بهتر که در اکثر گوشی‌های 5 اینچی موجود است، وجود ندارد.

back-down2

ضمنا این اسمارت فون 5 اینچی، وزنی معادل 160 گرم دارد و ضخامت آن 9.7 میلیمتر است! طبیعتی است که 516 باید رژیم بگیرد!

side

صفحه‌نمایش

خب، پس از بررسی ظاهر و بدنه دیزایر 516؛ به سراغ صفحه نمایش یا ویترین این محصول می‌رویم.

این تلفن همراه، با صفحه‌نمایشی 5 اینچی و رزولوشن متوسط 540 در 960 پیکسل (qHD) به بازار عرضه شده است. همچنین چگالی پیکسلی این محصول نیز 220ppi است. پس باید در همین ابتدای کار بدانیم که با صفحه نمایش خارق‌العاده‌ای روبه‌رو نیستیم، البته با توجه به اینکه این محصول میان رده بوده و با قیمت مناسبی وارد بازار خواهد شد، پس می‌توان آن را فاکتور گرفت.

0004

حاشیه دور صفحه نمایش زیاد نبوده اما می‌توانست همانند محصولات جدیدی که وارد بازار می‌شوند، بسیار کمتر از این باشد.

شاید رزولوشن در نظر گرفته‌شده برای یک اسمارت فون 5 اینچی کمی نا امید کننده باشد، اما نسبت به قیمت و البته کارایی این اسمارت فون تایوانی، راضی کننده بوده و با آن مشکلی نخواهید داشت. ضمنا روشنایی صفحه نمایش نیز در حد مطلوبی است و چشم شما را اذیت نخواهد کرد.

front-koli-3

سخت‌افزار

حال نوبت کالبد شکافی سخت افزار 516 است! ابتدا باید بگوییم که این میان رده تایوانی، پردازنده 4 هسته‌ای اسنپدراگون 200 را با فرکانس 1.2 گیگاهرتز برای شما تدارک دیده است. رابط گرافیکی Aderno 305 به همراه 1 گیگابایت رم نیز از دیگر همراهان این پردازنده هستند. حافظه داخلی دیزایر 516،  4 گیگابایت است که از طریق رم میکرو اس دی، می‌توانید آن را تا 32 گیگابایت افزایش دهید.

البته از 4 گیگابایت حافظه داخلی تنها حدود 1.5 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد، پس حتما موقع خرید این گوشی، یک رم نیز تهیه کنید! در هنگم کار عادی، هیچ گونه لگ و یا هنگی مشاهده نمی‌شود؛ اما در مواقعی که نرم‌افزارهای زیادی فعال بوده و مجبور به جابجایی بین آن‌ها هستید، ممکن است سرعت گوشی کمی پایین بیاید.

قبل از اینکه به سراغ بنچمارک‌ها رفته و دیزایر 516 را وارد اتاق عمل کنیم، باید بگوییم  خوشبختانه باتری این گوشی توسط کاربر قابل تعویض بوده و برخلاف سایر تولیدات اخیر این کمپانی تایوانی، از سیم‌کارت های معمولی یا مینی سیم پشتیبانی می‌کند.

تصاویر خود گویا هستند:

battrey

شیارهای سیم کارت  و رم میکرو SD:

battrey-4

خب به سراغ بنچمارک ها می‌رویم، در اولین آزمون از بنچمارک معتبر AnTuTu استفاده کردیم تا تمام بخش‌های گوشی مورد بررسی قرار گرفته و امتیازی را از این نرم افزار دریافت کنیم. گوشی موفق به کسب عدد 16589 شد!

Screenshot_2014-09-25-14-02-04

تفاوت این امتیاز را با چند رقیب این محصول می‌بینیم:

antutu

پس از کمی استراحت به سراغ بنچمارک پی رفتیم، حاصل این بررسی امتیاز 371 شد که قابل پیش بینی بود!

pi

بنچمارک bonsai سیستم های گرافیکی 516 را کالبد شکافی و بررسی کرد و در نهایت 1220 امتیاز به این محصول داد.

bonsai

اما رسیدیم به بنچمارک حرفه‌ای quadrant که در چند مرحله محصول اچ‌تی‌سی را به چالش بکشد.

 

cpu io memo

دوربین

همان‌طور که در ابتدای این بررسی خدمت‌تان عرض کردیم، 516 یا دوربینی 5 مگاپیکسلی عرضه‌ شده است. طبیعی است که در میان انبوه اسمارت فون‌های قدرتمند که با دوربین‌هایی قوی به بازار عرضه‌شده‌اند، 5 مگاپیکسل واقعا کم بوده و کمی ناامیدتان کند.

دوربین 516 دارای تنظیمات و قابلیت‌های خاص و ویژه‌ای هم نیست و شبیه یک دوربین کاملا معمولی کارهای عادی شما را راه خواهد انداخت. البته می‌توانید عکس‌های HDR نیز ثبت کنید.

در زمینه فیلم‌برداری، این دوربین توانایی ضبط فیلم با کیفیت 720p را با فرمت H264 دارد. در حالت کلی، روی دوربین این محصول، به‌عنوان یک آپشن فوق‌العاده حساب باز نکنید!

camera-nore-otagh
عکس در نور اتاق
camera-shab
عکس طبیعی در شب
tariki
تاریکی مطلق
tariki2
تاریکی مطلق

مالتی‌مدیا

اگر به تماشای فیلم علاقه دارید، می‌توانید بر روی این گوشی حساب خاصی باز کنید. این صفحه‌ نمایش 5 اینچ به‌راحتی از پس پخش فیلم‌های HD بر آمده و با نصب یک پلیر و کدک مخصوص، می‌توانید بدون لگ، به تماشای فیلم‌های FHD نیز بنشینید. صدای خروجی 516 نیز مناسب بوده و در هنگام کار یا تماشای فیلم به هیچ وجه اذیت نخواهید شد.

در زمینه وب‌گردی دیزایر 516 شما را خوب همراهی کرده و با صفحه نمایش 5 اینچی خود، به کمک شما می‌آید! البته به دلیل رزولوشن متوسط، شاید نتوانید چند ساعت به‌طور مداوم با آن کار کنید!

Screenshot_2014-09-30-23-00-44

باتری

باتری دیزایر 516 قدرتی معادل 1950 میلی‌آمپر را در اختیار کاربر می‌گذارد که با توجه به دو سیم‌کارت بودن آن و با یک استفاده عادی، تقریبا هر شب باید به فکر شارژ کردن گوشی خود باشید.

این باتری توانایی 9 ساعت مکالمه در شبکه 3G را دارا بوده و می‌تواند حدود 220 ساعت در حالت استندبای دوام بیاورد! البته این باتری در هنگام تست، در صورت استفاده کمتر از حد معمول تا دو روز هم دوام آورد!

battrey-5

رابط کاربری و سیستم‌عامل

اسمارت فون تایوانی ما، با اندروید 4.3 یا جیلی بین به بازار آمده است که با توجه به عرضه نسخه کیت کت، این انتخاب از سوی htc کمی سوال برانگیز است. طبیعتا با توجه به میان رده بودن 516، توقع ارایه به روز رسانی برای این محصول کمی زیاده‌خواهی است! پس باید با همین اندروید بسازید.

رابط کاربری این محصول نیز HTC Sense UI 5.1 است. تصاویری از منو و رابط کاربری دیزایر 516 را می‌بینیم:

UI

ui2

ارتباطات

دیزایر 516 توانایی پشتیبانی از مکالمه در شبکه3 را (تنها برای یک سیم‌کارت) داشته و از نسخه چهارم بلوتوث نیز بهره می‌برد. از این محصول ساده لطفا توقع ویژگی خاص دیگری نداشته نباشید!

002

کلام آخر:

حال که تا حدودی با این میان رده اچ‌تی‌سی آشنا شدیم، می‌توانید بهتر در مورد آن تصمیم بگیریم. بازار میان رده‌ها هم‌اکنون بسیار داغ بوده و انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست. از مدل‌های خوش قیمت هوآوی گرفته تا سری‌های جدید این کمپانی تایوانی! شما می‌توانید این محصول جدید را به‌عنوان یک گوشی میان رده و ساده انتخاب کرده و جهت استفاده عادی روی آن حساب باز کنید!

دیزایر 516 را می توانید با قیمت تقریبی 550 تا 600 هزار تومان از بازار تهیه کنید!

003

لبخند

صفحه نمایش بزرگ
قیمت مناسب
دو سیم کارته
سخت‌افزار قابل قبول

اشک 

وزن و ضخامت زیاد
دوربین متوسط
عملکرد نامناسب سنسور مجاروت
عدم وجود بک لایت جهت دکمه های مجازی

عدم وجود LED Notification

24 در مورد “بررسی اچ‌تی‌سی دیزایر 516 (Desire 516): مقرون به صرفه!”

  1. سلام. این گوشیو وقتی روی زمین میزارم سه کلید پایینش کار نمیکنه حتما باید دستت پشتش باشه مشکل از گوشیه یا مدلش اینجوریه …ممنون اگ راهنمایی کنید یا اگ درست میشه راهنمایی کنید … ممنون …

  2. سلام به همگی مرسی همگی دوستان به نظرم اگه میخواین گوشی بخرین برین سراغ لنوووو یا ایسوس یا اگه پول براتون مهم نیس برین طرف بلک بری جوابی براش نیس من خودم 516 باp8دارم اچ تی سی بعد چندوقت مشکل پیدا میکنه ولی هو اوی بهتره ازش به نظرم ازهمه اینا بلک بری از همه سرتره چون قبلا داشتم درسته کار باهاش یکم سخته ولی بهتره جوابی براش نیس راستی زدتی هم عالیه تو میان رده ها

  3. ســـــــــــلام …
    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید نمیدونم واقعا ب حرف کی گوش بدم یکی میگه خوبه یکی میگه بده،من بین
    samsung galaxy Grand
    و همین 516 گیر کردم نمیدونم کدوم بهتره؟؟
    البته یه گوشی میخوام ک هنگ نکنه

    ممنون میشم سریع پاسخ بدید

    1. پیمان گل‌کار

      هنگ کردن و نکردن گوشی تا حد زیادی بستگی به استفاده کاربر هم داره. در استفاده سبک و معمولی، گوشی هنگ نمی‌کنه اما اگر انتظار دارید که به صورت هم‌زمان برنامه‌های سنگینی همچون وایبر، واتس اپ، لاین، تلگرام و… مشغول اجرا و سینک شدن باشند، مطمئنا هر دو مورد به مشکلاتی برخورد خواهند کرد.

  4. این گوشی رو من دارم اما هنگ میکنه و تا باطری رو درنیارم خاموش هم نمیشه ….خیلی پشیمونم که این گوشی رو انتخاب کردم …اول سامسونگ و بعد هم هواوی

  5. با سلام . جناب آقای بهمنی بزرگوار لطفا راهنمایی کنید ازبین گوشی های زیر کدومشون ارزش خرید بیشتری داره ؟ (کیفیت صفحه نمایش و دوربین برام مهمه)
    htc desire 510
    htc desire 516
    huawei g630
    samsung core prime

  6. استاد بهمنی عزیز گوشی بدی نیست دارمش اما تنها ایرادش اینه که در صورتی که گوشی در دستمان نباشه دکمه های home , back کار نمیکنه . لطفا پیگیری و راهنمایی بفرمایید. تشکر

  7. سلام
    آیا در این نوع گوشی می توان اطلاعات و نرم افزار ها را به مموری خارجی انتقال داد ؟ مانند گوشی های هواوی؟ یا برای این کار باید گوشی روت شود؟
    ممنون

  8. سلام خدمت اقای بهمنی
    من بین دو گوشی دزایر 516 و هواوی جی6
    گیر کردم لطفا راهنمایی کنید.
    ممنون

    1. محمد سعید بهمنی

      آخه اصلا در یک حد و یک سطح نیستند . یه کم نیازهاتون رو بیشتر شرح بدید تا بشه راهنمایی کرد

  9. با سلام رابط کاربری این گوشی سنس نیست و چیزی ما بین اندروید خالص که ویژگیهایی هم از سنس برده هست که به اشتباه سنس گفته شد

  10. سلام اقا بهمنی ممنون از بررسی !
    میشه یکی از گوشی های برند جدید بلک ویو بررسی و با گوشی های هم سطح خودش مقایسه کنید !دوباره ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH