مشخصات دوربین گوشی‌های سری آیفون 16 اپل فاش شد

بر اساس پیش‌بینی‌ها شرکت اپل در ماه آینده و احتمالا روز 10 سپتامبر (20 شهریور ماه) از گوشی‌های سری آیفون 16 خود رونمایی خواهد کرد. امروز و پیش از برگزاری این رویداد، مشخصات دوربین مدل‌های چهارگانه خانواده آیفون 16 فاش شده است.

به‌نظر می‌رسد که گوشی‌های آیفون 16 و آیفون 16 پلاس همانند مدل‌های نسل قبلی خود مجهز به سیستم دوربین پشتی دوگانه خواهند بود؛ اما این‌بار چیدمان دوربین‌ها به حالت عمودی تغییر خواهد کرد. دوربین اصلی همانند نمونه موجود در گوشی‌های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس از یک حسگر 48 مگاپیکسلی بهره خواهد برد.

دوربین فوق‌عریض با گشودگی دیافراگم f/2.2 عملکرد سریع‌تری خواهد داشت (مدل‌های سال گذشته دارای لنز با گشودگی دیافراگم f/2.4 هستند). این پدیده می‌تواند به بهبود کیفیت عکاسی در فضاهای کم‌نور کمک کند. همچنین ظاهرا مدل‌های غیر پرو آیفون برای نخستین بار از عکاسی ماکرو پشتیبانی خواهند کرد.

هر دو گوشی آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس مجهز به دوربین تله‌فوتو با بزرگنمایی 5 برابری خواهند بود. بنابراین برخلاف سال گذشته، این ویژگی به‌صورت انحصاری در مدل بزرگ‌تر ارائه نخواهد شد. این دوربین کماکان از سنسور 12 مگاپیکسلی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.8 بهره خواهد برد.

دوربین اصلی آیفون‌های پرو نیز نسبت به سال گذشته تغییر نخواهد کرد؛ اما در ماژول فوق‌عریض تغییر قابل‌توجهی اعمال خواهد شد. این دوربین مجهز به یک سنسور 48 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 0.7 میکرونی و قابلیت خوشه‌بندی پیکسلی خواهد بود. در صورت استفاده از تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی، اندازه موثر هر پیکسل به 1.4 میکرون افزایش خواهد یافت. همچنین کاربران احتمالا قادر به ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی ProRaw خواهند بود.

بعلاوه شایعه شده که امسال اپل فرمت عکاسی جدیدی موسوم به JPEG-XL را به آیفون‌های خود اضافه خواهد کرد. همچنین دو مدل پرو از ضبط ویدیویی 3K با سرعت 120 فریم برثانیه و قابلیت دالبی ویژن پشتیبانی خواهند کرد.

نهایتا هر 4 مدل آینده آیفون به دکمه Capture مجهز خواهند شد. سونی از سال‌ها قبل چنین دکمه‌ای را به گوشی‌های هوشمند خود اضافه نموده است. با این‌حال دکمه مورد استفاده توسط اپل از نوع خازنی خواهد بود. بنابراین کاربران با فشردن این دکمه عملا آن‌را حرکت نمی‌دهند. این دکمه صرفا برای استفاده توسط اپلیکیشن‌های دوربین قابل دسترس نبوده و از برنامه‌های ثالث نیز پشتیبانی خواهد کرد.

این دکمه از مکانیسم نیم‌فشار حساس به نیرو بهره گرفته و مشخصه مذکور از طریق API توسعه‌دهنده قابل دسترس خواهد بود. بدین‌ترتیب کاربران پیش از فشردن کامل دکمه جهت عکاسی با فشار دادن جزئی آن قادر به قفل کردن نورپردازی و فوکوس دوربین خواهند بود. این دکمه با توجه به ماهیت خازنی خود می‌تواند به‌عنوان ترک‌پد نیز نقش‌آفرینی کند.

کاربران با کشیدن انگشت خود روی این دکمه می‌توانند کارهای مختلفی را انجام دهند. اپل احتمالا از این ژست برای بزرگنمایی و کوچک‌نمایی دوربین استفاده خواهد کرد. اما توسعه‌دهندگان ثالث می‌توانند از API مربوطه برای انجام کارهای دیگر نیز استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH