اسپلیت اسکرین یا قابلیت تقسیم صفحه چیست و چرا گاهی وقت‌ها در اندروید کار نمی‌کند؟

قابلیت تقسیم صفحه یا اسپلیت اسکرین یکی از مفیدترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند است و همه روزه کاربران بسیاری در هنگام استفاده از این دستگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند. این قابلیت که به Split Screen معروف است، به شما امکان می‌دهد تا به صورت همزمان از دو برنامه در گوشی خود استفاده کنید. برای مثال اگر می‌خواهید متنی را از یک برنامه کپی کنید  سپس آن را در یکی از شبکه‌های اجتماعی قرار دهید می‌توانید با فعال کردن این قابلیت به راحتی به انجام این کار بپردازید.

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید این ویژگی را در دستگاه اندرویدی خود فعال کنید باید دستگاه از اندروید 7 یا بالاتر پشتیبانی کند. پس اگر می‌بینید که گاهی وقت‌ها در هنگام فعال کردن قابلیت اسپریت اسکرین در دستگاه اندرویدی خود با مشکل مواجه می‌شوید احتمالا اندروید دستگاه پایین است و یا اینکه مشکلات دیگری وجود دارد.

نکته مهم دیگر این است که تمام برنامه‌ها در گوشی‌های اندرویدی از قابلیت اسپلیت اسکرین پشتیبانی نمی‌کنند بنابراین ممکن است در هنگام باز کردن دو برنامه با این ویژگی این قابلیت به درستی کار نکند. همچنین پر بودن حافظه دستگاه نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود تقسیم صفحه در هنگام کار با مشکل روبرو شود.

ترفندهای زیادی برای حل این مشکل وجود دارد، برای مثال شما می‌توانید یک بار دستگاه را ریستارت کنید و سپس بررسی کنید و ببینید که آیا مشکل تقسیم صفحه حل شده است یا خیر. البته راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که ما در ادامه به بررسی آنها پرداخته‌ایم، پس اگر یک کاربر اندرویدی هستید و سعی دارید که از قابلیت اسپلیت اسکرین استفاده کنید ولی با مشکل مواجه شده‌اید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

قابلیت اسپلیت اسکرین چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

همانطور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، قابلیت اسپلیت اسکرین یا تقسیم صفحه یکی از جدیدترین و مفیدترین ویژگی‌های دستگاه‌های هوشمند است و با استفاده از آن می‌توانید به صورت یک زمان دو برنامه را در دستگاه اندرویدی خود مشاهده کنید.

برای مثال اگر از جمله افرادی هستید که بیشتر وقت خود را فیلم و سریال تماشا می‌کنید، این ویژگی برای شما بسیار کاربردی خواهد بود چرا که می‌توانید در هنگام تماشای فیلم و سریال با فعال کردن این ویژگی به انجام کارهای دیگر خود نیز در دستگاه اندرویدی بپردازید.

این مطالب را نیز بخوانید:

اگر از دکمه‌های خانه، برنامه قبلی و برنامه‌های اخیر استفاده می‌کنید، دکمه برنامه‌های اخیر را لمس کنید تا اسپلیت اسکرین برایتان باز شود. در غیر این صورت، باید انگشت خود را از نقطه پایین صفحه نگه داشته و به سمت بالا بیاورید. حالا برنامه‌های اخیر برای شما به نمایش در خواهند آمد. برنامه مورد نظر خود را در صفحه تقسیم شده انتخاب کنید و به مدت چند ثانیه روی آن را نگه دارید. حالا روی گزینه open in split screen view بزنید. در آخر نیز روی برنامه دیگری که می‌خواهید در صفحه ظاهر شود، کلیک کنید تا دو برنامه روی صفحه قرار گیرند.

به همین راحتی می‌توانید این قابلیت را در گوشی اندرویدی خود فعال کنید. البته این قابلیت نیز ممکن است مانند سایر ویژگی‌ها گاهی وقت‌ها با مشکل روبرو شود، پس باید به دنبال ترفندهایی برای رفع این مشکل باشید. ما در ادامه به بررسی چند راهکار برای رفع مشکل به درستی کار نکردن اسپلیت اسکرین یا ویژگی تقسیم صفحه در اندروید پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دلایل به درستی کار نکردن ویژگی تقسیم صفحه و ترفندهایی برای حل آن در اندروید

پر بودن حافظه دستگاه

اولین چیزی که ممکن است اسپلیت اسکرین بخاطر آن در گوشی اندرویدی شما کار نکند، پر بودن حافظه دستگاه و رم آن است. برای حل مشکل بهتر است بررسی کنید و ببینید که آیا دستگاه فضای کافی دارد یا خیر. چرا که اگر دستگاه پر باشد این ویژگی با کندی اجرا شده و گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که اصلا نتوانید از اسپلیت اسکرین در دستگاه اندرویدی خود استفاده کنید.

ریستارت کردن دستگاه اندرویدی

اگر روش بالا را اجرا کردید و متوجه شدید که دستگاه از حافظه کافی برخوردار است ولی با این وجود باز هم نتوانستید از قابلیت تقسیم صفحه در گوشی اندرویدی خود استفاده کنید احتمالا وقت آن رسیده باشد که یک بار دستگاه را ریستارت کنید. همیشه ریستارت گوشی‌های هوشمند شروعی دوباره را برای دستگاه رقم می‌زنند، برای همین باگ‌های ریز و درشت برنامه‌ها نیز رفع خواهند شد. پس می‌توان گفت که ریستارت کردن ارزشش را دارد.

غیر فعال بودن ویژگی اسپلیت اسکرین در دستگاه اندرویدی

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است ویژگی تقسیم صفحه در دستگاه اندرویدی شما باز نشود، به خاموش بودن این ویژگی در دستگاه برمی‌گردد. برای اینکه بتوانید قابلیت اسپلیت اسکرین را در گوشی خود فعال کنید باید از مراحلی که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم اقدام کنید:

در ابتدا وارد برنامه تنظیمات شوید و سپس به دنبال ویژگی Split Screen بگردید. در اینجا باید روی دکمه کنار این ویژگی ضربه بزنید تا قابلیت فعال شود. همچنین ممکن است این قابلیت با نام Multi-Window نیز در دستگاه‌های مختلف به کار رفته باشد.

پس از فعال کردن آن باید به صفحه اصلی برگردید و روی برنامه مورد نظر خود که می‌خواهید با برنامه دیگری توسط ویژگی اسپریت اسکرین باز شود چند ثانیه نگه داشته باشید تا آیکون اسپلیت اسکرین را در این بخش مشاهده کنید. البته روش این کار ممکن است متفاوت باشد و نیاز باشد که در برخی از دستگاه‌ها روی آیکون سه نقطه برنامه مورد نظرتان در حالت باز ضربه بزنید تا این ویژگی فعال شود.

شما نمی‌توانید از تمام برنامه‌ها در حالت تقسیم صفحه استفاده کنید چرا که توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها گاهی وقت‌ها برنامه‌ها را طوری طراحی می‌کنند که تنها به صورت جداگانه و تمام صفحه قابل استفاده باشند. بنابراین قبل از استفاده از برنامه در حالت اسپلیت اسکرین مطمئن شوید که این اپلیکیشن از ویژگی گفته شده پشتیبانی می‌کند.

این مطالب را نیز بخوانید:

غیرفعال بودن انیمیشن‌ها

بسیاری از کاربران اندرویدی اظهار داشتند که خاموش بودن انیمیشن‌ها در این دستگاه‌ها ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در هنگام استفاده از ویژگی اسپلیت اسکرین شود. پس بهتر است که هرچه زودتر نسبت به فعال کردن انیمیشن‌ها در دستگاه اندرویدی خود اقدام کنید. البته برای انجام این کار مراحلی وجود دارد که ما در ادامه این مقاله به بررسی آنها پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید:

مرحله 1: در ابتدا برنامه تنظیمات را باز کنید.

مرحله 2: سپس روی گزینه Additional Settings ضربه بزنید و به گام بعدی بروید.

مرحله 3: اکنون باید روی گزینه Accessibility بزنید.

مرحله 4: در این مرحله Vision را انتخاب کنید و در نهایت مطمئن شوید که دکمه کنار Remove Animations را خاموش کرده باشید.

حالا انیمیشن‌ها در دستگاه اندرویدی شما فعال شده‌اند و بدون شک به راحتی می‌توانید در هنگام استفاده از برنامه‌ها از ویژگی تقسیم صفحه یا اسپلیت اسکرین در دستگاه اندرویدی خود استفاده کنید.

اما اگر هیچ کدام از ترفندهایی که در بالا برایتان توضیح داده‌ایم کاربردی نبودند و نتوانستید با استفاده از آنها نسبت به رفع مشکل ویژگی تقسیم صفحه در گوشی اندرویدی خود اقدام کنید می‌توانید به سراغ نهایی‌ترین روش یعنی ریست کردن دستگاه اندرویدی خود بروید. با ریست کردن بدون شک این مشکل رفع خواهد شد.

نحوه خارج شدن از حالت اسپلیت اسکرین یا تقسیم صفحه

در بالا به شما یاد دادیم که چگونه ویژگی تقسیم صفحه را در دستگاه اندرویدی خود فعال کنید و با استفاده از ترفندهایی به رفع مشکل به درستی کار نکردن آن بپردازید، اما در این بخش به شما آموزش می‌دهیم که چگونه این ویژگی را ببندید.

بنابراین اگر می‌خواهید تنها برنامه‌ای که در بخش بالا قرار گرفته است را ببندید، باید خط میانی صفحه را به سمت پایین بکشید و یا برعکس. اگر هم می‌خواهید این ویژگی را به صورت کامل ببندید و دیگر نیازی نمی‌بینید که از اسپلیت اسکرین در گوشی اندروید خود استفاده کنید می‌توانید چند ثانیه روی دکمه هوم نگه داشته و سپس در بخش بالا به دنبال گزینه Exit بگردید در نهایت روی آن بزنید تا ویژگی تقسیم صفحه در گوشی بسته شود.

سخن پایانی

ما سعی کردیم در این مطلب هر ترفندی که برای رفع مشکل تقسیم صفحه در دستگاه اندرویدی به آنها نیاز دارید را برای شما ارائه کنیم. ویژگی اسپلیت اسکرین یا تقسیم صفحه یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های اندرویدی است و با استفاده از آن می‌توانید به صورت همزمان از دو برنامه استفاده کنید. برای مثال اگر در هنگام صحبت کردن با دوستانتان پیامکی دریافت کردید، می‌توانید بدون بستن صفحه چت این ویژگی را فعال کنید و سپس به خواندن متن پیامک و پاسخ دادن به آن نیز اقدام کنید.

همچنین اگر در هنگام تماشای سریال مورد علاقه خود هستید ولی می‌خواهید با دوستانتان نیز در واتساپ چت کنید می‌توانید با فعال کردن ویژگی تقسیم صفحه در گوشی اندرویدی خود هر دو کار را به صورت همزمان انجام دهید. با این وجود ممکن است گاهی وقت‌ها نتوانید از این ویژگی استفاده کنید. این امر می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، برای مثال امکان دارد گوشی اندرویدی شما اندروید ۷ و یا بالاتر نباشد.

همچنین برنامه مورد نظر از قابلیت اسپلیت اسکرین پشتیبانی نکند. از آن گذشته، اگر حافظه گوشی اندرویدی شما پر باشد دستگاه این قابلیت را به کندی اجرا خواهد کرد. برای رفع مشکل می‌توانید از کم کردن حافظه اشغال شده، ریستارت کردن گوشی، ریست کردن آن و چند ترفند دیگر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله مراجعه فرمایید.

در نهایت به پایان این مطلب رسیده‌ایم، امیدواریم که توانسته باشید با استفاده از راهکارهایی که در این مطلب برایتان ارائه کرده‌ایم نسبت به رفع مشکل ویژگی اسپلیت اسکرین در گوشی اندرویدی خود اقدام کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود درباره این مطلب را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH