اپل آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس را معرفی کرد: طراحی کلاسیک با امکانات جدید

اپل در رویداد امشب خود رسماً از سری آیفون ۱۶ رونمایی کرد. این نسل از آیفون‌ها با حفظ طراحی کلی سری‌های قبلی، تغییراتی قابل توجهی در بخش دوربین و سخت‌افزار تجربه کرده است.

طراحی کلاسیک، نوآوری‌ جدید و نمایشگر بهبود یافته

یکی از بارزترین تغییرات در آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس، چینش عمودی دوربین‌های پشتی است. این طراحی یادآور آیفون ۱۰ بوده که کمی مدرن‌تر شده است. اپل همچنین با اضافه کردن دکمه اکشن (Action Button)، تقریبا بر خلاف ترند این روزهای بازار حرکت کرده است.

این روزها اکثر سازنده‌ها به دنبال کاهش دکمه‌های فیزیکی هستند اما اپل با شنا کردن خلاف جهت رودخانه تصمیم گرفته تا یک دکمه دیگر به دکمه‌های همیشگی گوشی‌های هوشمند اضافه کند. این دکمه که جایگزین سوئیچ بی‌صدا شده، می‌تواند برای انجام کارهای مختلفی مانند فعال کردن حالت فوکوس یا فراخوانی دستیار صوتی Siri شخصی‌سازی شود.

در مجموع طراحی کلی آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس تغییرات چشمگیری نداشته است. داینامیک آیلند، گوشه‌های گرد، پنل شیشه‌ای و استفاده از USB-C ظاهری آشنا را برای کاربران ایجاد می‌کند و مطابق انتظار همیشگی از اپل، شاهد تغییر خاصی در طراحی گوشی نیستیم.

آیفون ۱۶ با نمایشگر 6.1 اینچی خود، همان ابعاد محبوب نسل قبلی را حفظ کرده است. اما این نمایشگر با یک فناوری محافظتی جدید به نام سپر سرامیکی ارتقا یافته است. این سپر که 50 درصد سخت‌تر از نسل قبلی و دو برابر مقاوم‌تر از سایر گوشی‌های هوشمند است، خیال کاربران را از بابت خط و خش و ضربه راحت می‌کند. همچنین، با حداکثر روشنایی 2000 نیت، تجربه بصری بی‌نظیری را حتی در زیر نور مستقیم خورشید ارائه می‌دهد.

قدرت پردازشی بیشتر با تراشه A18

آیفون‌های ۱۶ و ۱۶ پلاس به تراشه قدرتمند A18 مجهز شده‌اند که طبق ادعای اپل، ۳۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی است. این پردازنده با نسل جدید فناوری ساخت ۳ نانومتری ساخته شده است.

پردازنده‌ مرکزی تراشه A18 از شش هسته تشکیل شده است که به دو دسته تقسیم می‌شوند: دو هسته پرقدرت برای اجرای وظایف سنگین و چهار هسته کم‌مصرف برای کارهای روزمره. این ترکیب بهینه، باعث می‌شود که آیفون ۱۶ هم در انجام کارهای سنگین مانند بازی‌های گرافیکی و ویرایش ویدئو، و هم در کارهای روزمره مانند وبگردی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی، عملکردی روان و سریع داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته‌ی تراشه A18، بهبود قابل توجه در موتور عصبی آن است. این موتور که وظیفه پردازش وظایف مربوط به هوش مصنوعی را بر عهده دارد، در مقایسه با نسل قبلی، دو برابر سریع‌تر شده است. این بهبود عملکرد، به آیفون ۱۶ اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تری را ارائه دهد، مانند تشخیص دقیق‌تر تصاویر، ترجمه بهتر زبان‌ها و بهبود عملکرد دستیار صوتی Siri.

اپل توانسته است با استفاده از فناوری ساخت پیشرفته‌تر، مصرف انرژی تراشه A18 را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این تراشه با مصرف تنها 35 درصد انرژی بیشتر نسبت به تراشه A16، می‌تواند عملکردی مشابه آن را ارائه دهد. این بهبود در مصرف انرژی، به افزایش عمر باتری آیفون ۱۶ کمک شایانی خواهد کرد.

قابلیت‌های جدید دوربین

با چینش جدید دوربین‌ها، آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس قادر به ضبط ویدیوهای سه‌بعدی هستند. انتظار می‌رود دوربین ۴۸ مگاپیکسلی این نسل از آیفون‌ها، بهبود قابل توجهی در کیفیت تصاویر داشته باشند. دکمه‌ جدید کمرا کنترل روی فریم گوشی نیز بخش دیگری در قابلیت‌های دوربین گوشی خواهد بود که الگوهای لمسی مختلفی برای کنترل دوربین پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید توسط آن عکاسی کنید، فیلمبرداری داشته باشید و یا بر روی سوژه‌ها زوم کنید.

قیمت و زمان عرضه

نسخه پایه آیفون ۱۶ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت با قیمت ۷۹۹ دلار و نسخه پلاس با همین ظرفیت با قیمت ۸۹۹ دلار به فروش خواهد رسید.

اپل با معرفی آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس، نشان داده که به دنبال ایجاد تغییرات انقلابی نیست، بلکه بر بهبود و تکامل طراحی و عملکرد محصولات خود تمرکز دارد. این گوشی‌ها با ترکیب طراحی کلاسیک و امکانات جدید، گزینه‌های جذابی برای کاربران آیفون محسوب می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH