مشخصات فنی تراشه‌های جدید A18 و A18 پرو اپل اعلام شد

امسال اپل از دو تراشه کاملا جدید با اسامی A18 و A18 Pro رونمایی کرد. بدین‌ترتیب مدل‌های معمولی آیفون شامل آیفون 16 و آیفون 16 پلاس برای نخستین بار از یک تراشه جدید بهره می‌گیرند (در گذشته مدل‌های غیر پرو آیفون از تراشه‌ای با قدمت یک ساله استفاده می‌کردند).

این پدیده احتمالا با فعال‌سازی قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل مرتبط است؛ چرا که ویژگی‌های خانواده Apple Intelligence نیازمند توانایی پردازشی قابل‌توجهی بوده و تراشه A16 Bionic از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کند.

تراشه A18 پرو در گوشی‌های آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس به‌کارگیری شده و مدل استاندارد A18 نیز توان پردازشی نسخه‌های غیر پرو شامل آیفون 16 و آیفون 16 پلاس را تامین می‌کند. تراشه نسخه پرو بر پایه گره فرآیندی 3 نانومتری تولید شده است؛ اما این‌بار اپل از دومین نسل فرآیند تولید با اصلاحات جدید و بهره‌وری بالاتر استفاده کرده است. تراشه A18 پرو دارای سریع‌ترین CPU در میان تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند است.

این پردازنده مجهز به 6 هسته پردازشی شامل 2 هسته اصلی برای اجرای کارهای سنگین و 4 هسته کم‌مصرف است. به‌طور کلی عملکرد CPU جدید در مقایسه با تراشه A17 پرو 15 درصد بهبود یافته و میزان مصرف انرژی آن نیز 20 درصد کاهش یافته است.

جزئیات مربوط به معماری تراشه A18 پرو

در بخش GPU نیز شاهد به‌کارگیری معماری رده دسکتاپ هستیم. عملکرد پردازنده گرافیکی تراشه A18 پرو در مقایسه با نسل قبل 20 درصد ارتقاء یافته و فرآیند ردیابی پرتوی نیز دو برابر سریع‌تر انجام می‌شود. بهبود پهنای باند حافظه و افزایش ظرفیت حافظه کش به تراشه A18 پرو امکان می‌دهد تا از برخی قابلیت‌های رسانه‌ای پیشرفته پشتیبانی نماید. این قابلیت‌ها شامل پشتیبانی از نمایشگر پروموشن، ویژگی نمایشگر همیشه روشن، اتصال USB 3 با سرعت بالاتر و ضبط ویدیویی ProRes هستند.

تمامی ویژگی‌های فوق در مدل‌های غیر پرو آیفون قابل دسترس نیستند. استفاده از یک واحد پردازش تصویر جدید به ارتقاء عملکرد دوربین و پردازش داده‌ها برای رمزنگاری ویدیویی کمک می‌کند. سرعت این پردازنده در مقایسه با نمونه موجود در تراشه A17 پرو دو برابر افزایش یافته است.

البته اکنون قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیز ارتقاء پیدا کرده‌اند. واحد پردازش عصبی 16 هسته‌ای قادر به اجرای 35 تریلیون عملیات محاسباتی در هر ثانیه بوده و میزان دسترسی آن به پهنای باند حافظه نیز 17 درصد افزایش یافته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها سرعت و بهره‌وری انرژی NPU جدید در مقایسه با مدل نسل قبلی 2 برابر بیش‌تر خواهد بود.

مدل معمولی تراشه A18 نیز از یک NPU جدید بهره گرفته و این واحد به نمونه موجود در مدل پرو تا حد زیادی شباهت دارد. این تراشه مجهز به CPU با پیکره‌بندی مشابه و عملکرد 30 درصد سریع‌تر نسبت به تراشه A16 Pro است. تراشه A16 پرو پیش‌تر در گوشی‌های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین میزان مصرف انرژی CPU هنگام قرارگیری تحت بار پردازشی مشابه، 30 درصد کاهش یافته است.

جزئیات مربوط به معماری تراشه A18

تفاوت‌های میان تراشه‌های A18 و A18 Pro در GPU و قابلیت‌های پردازش تصویر نهفته شده است. تراشه غیر پرو از قابلیت‌های رسانه‌ای پیشرفته پشتیبانی نمی‌کند. از سوی دیگر پردازنده گرافیکی نیز به‌جای استفاده از معماری 6 هسته‌ای از پیکره‌بندی 5 هسته‌ای بهره می‌گیرد. با این‌حال GPU کماکان بسیار سریع عمل می‌کند؛ چرا که اپل ادعا کرده عملکرد گرافیکی تراشه A18 در مقایسه با A16 Bionic تقریبا 40 درصد ارتقاء یافته و میزان مصرف انرژی آن نیز 35 درصد کاهش پیدا کرده است.

مطابق روال معمول این‌بار نیز اپل از ارائه جزئیات قابل توجه در خصوص سخت‌افزارهای جدید خود امتناع نموده است. بنابراین برای اطلاع از مشخصات دقیق‌تر تراشه‌ها نظیر سرعت فرکانس CPU و GPU و ظرفیت رم مورد استفاده کماکان بایستی منتظر بمانیم.

مقایسه تراشه A18 اپل با نسل‌های قبلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH