انویدیا تولید پردازنده‌های گرافیکی خود را به شرکت سامسونگ واگذار می‌کند

انویدیا طراح پیشرو تراشه‌های گرافیکی و هوش مصنوعی در جهان محسوب می‌شود. این شرکت فاقد خط تولید اختصاصی برای ساخت محصولات خود است؛ بنابراین بایستی تراشه‌های طراحی شده را در اختیار یک شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی قرار دهد.

بخش عمده تراشه‌های انویدیا توسط کمپانی TSMC تولید می‌شوند. از سوی دیگر سامسونگ از مدت‌ها قبل در تلاش است تا بخشی از سهم بازیگر برتر بازار را به خود اختصاص دهد. ظرفیت تولید کمپانی TSMC از مدت‌ها قبل رزرو شده و مشتریان آن نیز بایستی ریسک‌های ژئوپولتیکی ناشی از تنش‌های میان چین و تایوان را مد نظر قرار دهند. این امر به‌طور طبیعی موجب می‌شود تا نام سامسونگ به‌عنوان تنها جایگزین اصلی باقی بماند؛ چرا که این شرکت پس از TSMC صاحب دومین کارخانه بزرگ تولید نیمه‌هادی در جهان است.

بنابراین بروز هرگونه اختلال در فعالیت TSMC می‌تواند به نفع سامسونگ باشد. جن سون هوانگ؛ مدیرعامل انویدیا طی سخنرانی خود در کنفرانس فناوری و ارتباطات گلدمن ساکس اعلام کرد که انویدیا آماده است تا برای تولید پردازنده‌های گرافیکی خود از شرکت‌هایی به‌جز TSMC استفاده کند. همچنین وی وجود تنش‌های فزآینده میان کشورهای چین و تایوان را تائید کرد.

وی ضمن اظهارات خود خاطرنشان کرد: “ما از TSMC استفاده می‌کنیم؛ چرا که آنها فوق‌العاده هستند. البته در صورت لزوم همواره می‌توانیم بازیگران دیگری را معرفی کنیم. TSMC نه با فاصله‌ای کم بلکه با اختلافی باورنکردنی بهترین تولیدکننده نیمه‌هادی در جهان است.”

بنابراین انویدیا در صورت لزوم می‌تواند به یک تولیدکننده دیگر مراجعه نماید. مدیرعامل انویدیا اذعان کرده که فناوری جایگزین شاید به اندازه فرآیند کمپانی TSMC کارآمد نبوده و یا با همان سطح کارآیی و هزینه قابل دسترس نباشد؛ اما کماکان خیال انویدیا را بابت عرضه تراشه‌های خود آسوده خواهد کرد. بدین‌ترتیب حتی در صورت بروز اختلال در فعالیت TSMC بنا بر دلایل ژئوپولتیکی، عرضه تراشه‌های انویدیا بدون مشکل ادامه خواهد یافت.

اگرچه آقای هوانگ صریحا از سامسونگ به‌عنوان جانشین TSMC نام نبرده است؛ اما با توجه به فناوری و مقیاس فرآیندی مورد نیاز، برند کره‌ای تنها گزینه پیش رو به‌شمار خواهد رفت. سامسونگ برای فرآیندهای 3 و 2 نانومتری خود از فناوری GAA بهره گرفته و برای دور کردن مشتریان بزرگی مانند انویدیا از TSMC با تمام قوا تلاش می‌کند. علیرغم تمامی این تلاش‌ها، TSMC سهم تقریبا 62 درصدی از بازار جهانی تولید نیمه‌هادی را در اختیار دارد؛ در حالی‌که سامسونگ با کسب سهم 11 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH