شیوع بیماری مرموز در افغانستان، بیش از ۵۰۰ نفر مبتلا شدند!

در خبری تکان‌دهنده، مقامات محلی ولایت پروان از شیوع گسترده یک بیماری ناشناخته خبر دادند که تاکنون جان دو نفر را گرفته و بیش از ۵۰۰ نفر را در دره کفشان ولسوالی شینواری مبتلا کرده است. این بیماری که با علائمی همچون ضعف عمومی، درد شدید مفاصل، اسهال شدید و تب بالا همراه است، نگرانی‌های جدی را در میان مردم و مسئولان بهداشتی ایجاد کرده است.

علت بیماری؛ مسمومیت غذایی یا عوامل دیگر؟

اگرچه مقامات بهداشتی هنوز نتوانسته‌اند علت دقیق این بیماری را شناسایی کنند، اما دکتر فریدالله عمری، پزشک بیمارستان انتانی در کابل، استفاده بی رویه از میوه‌های فصلی را یکی از احتمالات مطرح کرده است. وی بر این باور است که با توجه به فصل پاییز و فراوانی میوه‌ها در منطقه، احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد.

دکتر عبدالله احمدی، رئیس پیشین بیمارستان وزیر محمد اکبر خان، نیز این بیماری را زنگ خطری برای افغانستان دانسته و خواستار اقدامات فوری برای کنترل آن شده است.

آیا ایران در خطر است؟

با توجه به فاصله زیاد ولایت پروان از مرزهای ایران، مقامات بهداشتی کشورمان احتمال شیوع این بیماری در ایران را اندک می‌دانند. با این حال، وزارت بهداشت ایران به منظور پیشگیری از هرگونه گسترش احتمالی بیماری، اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده است.

مقامات محلی پروان با درخواست کمک از نهادهای بین‌المللی، تلاش می‌کنند تا جلوی شیوع بیشتر این بیماری را بگیرند. همچنین، تیم‌های پزشکی در منطقه مستقر شده‌اند تا به بیماران خدمات درمانی ارائه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH