قیمت هر توکن ایکس امپایر (ماسک امپایر) چقدره؟

بازی ایکس امپایر که همون ماسک امپایر سابق هست، چند وقت پیش فاز اول و ماینینگش تموم شد و قراره که به زودی لیست بشه. البته این لیست شدن قرار بود زودتر اتفاق بیفته که ظاهرا بخاطر شرایط پر نوسان بازار و حال و روز نه چندان خوب ایردراپ‌های تلگرامی، سازندگانش تصمیم گرفتند که عرضه اون رو به نیمه دوم اکتبر یعنی نهایت تا ۱۰ آبان ماه موکول کنند، به امید اینکه شاید در اون زمان، اوضاع هم بهتر شده باشه.

این کمی تاخیر، البته براشون یه هزینه هم داشته و اینکه تصمیم گرفتند یا شاید هم مجبور شدند ۵ درصد از توکن‌ها رو در یک فاز جدید به نام چیل، بیان به بازیکن‌ها بدن و خلاصه کاربرهایی که دیگه پرونده این دار و دسته ایلان ماسک رو بسته بودن، مجدد مجبور شدن دوباره از لول صفر استارتش بزنن، امری که البته اجباری نیست اما خب معمولا کسی که فاز اول رو خوب بازی کرده، بیخیال این دومی هم نمی‌شه!

حالا در این مقاله، می‌خوایم با همدیگه بررسی کنیم که در این ایردراپ، احتمالا چقدر به هر فرد قراره پول برسه و آیا باید منتظر راه اندازی یک جشن با شکوه باشیم یا اینکه همین پول رو باید خرج خرید یک بسته قرص فلوکسِتین برای درمان افسردگی‌مون بکنیم!

۷۵ درصد توکن‌ها واس کاربراس!

سازندگان بازی اعلام کردند که از مجموع ۶۹۰ میلیارد توکنی که قراره توزیع بشه، ۷۰ درصدِ فاز اول بازی یعنی ۴۶۳ میلیارد، و ۵ درصد فاز چیل یعنی ۳۴.۵ میلیارد، میان و به‌صورت کامل بین بازیکن‌ها تقسیم می‌شن! پس با این حساب، ۲۵ درصد دیگه باقی می‌مونه که قراره بره برای فاز دوم، تیم و سایر قسمت‌ها! البته تجربه نشون داده که معمولا فاز دوم بازی‌ها چندان استقبالی ازش نمی‌شه و اکثریت بازیکن‌ها با یه خداحافظی، خودشون و کل پروژه رو خوشحال می‌کنند!

فاز چیل، فاز دوم نیست!

بازی ماسک امپایر در یک سری سوال و جواب‌ها، گفته که برای فاز دوم، همه چیز حتی تعداد رفرال‌هایی که گرفتید ریست می‌شه و به قولی روز از نو روزی از نو! خیلی‌ها اما این اشتباه رو کردند که فاز چیل همون فاز دومه در صورتی‌که این طور نیست. بلکه اینجا یک مرحله برزخی هست، جایی شبیه به همون پل صراط که قبل از ورود شما به بهشت یا جهنم باید طی کنید! پس فاز چیل که به معنی خنک و با لفظ مشهدیش خُنُک باید ازش اسم ببریم، واقعا یه فاز اضافیه که هیچکس گردنم نمی‌گیردش و همون‌قدر هم خُنُک و تکراریه! اگر از فاز قبلی زیر مجموعه داشتید، در اینجا هم حضور دارن و از دسترنج‌شون به شما هم کمی مایحتاج اولیه، می‌رسه!

شرایط ایردراپ شفاف نیست!

ایکس امپایر یک سری قوانین کلی برای ایردراپش گذاشته که خب چندان گویا نیست و حتی یکی از اونا رو هم چند روز پیش در کمال خونسردی و در یک حرکت رونالدینیویی، عوض کرد! بازی گفته که ایردراپ بسته به تعداد زیر مجموعه‌ها، مقدار پرافیت و تعداد تسک‌های انجام شده بستگی داره که اصلا هم مشخص نکرده هر کدوم چه درصدی از سهم ایردراپ رو با چه معیارهایی به خودشون اختصاص می‌دن. این شرط تسک‌های انجام شده همه تا چند روز پیش با عنوان تعداد کل سکه‌ها شناخته می‌شد که انگار روز آخری نظرشون رو تغییر دادن! البته تغییر کلا برای این بازی چیز عجیبی نیست چون اسم اصلیش هم یک بار از ماسک امپایر شد نات امپایر و آخر سر هم شد ایکس امپایر و بعید نیست در فاز بعدی بهش مثلا بگن شت امپایر! کی می‌دونه؟!

حالا نکات رو مرور کردیم، بیایم سر وقت خود داستان ایردراپ و ببینیم ارزش توکن‌هاش احتمالا چقدر قراره بشه!

بازی هنوز اسم صرافی‌هایی که در اونا قراره لیست بشه رو اعلام نکرده اما می‌شه حدس زد که پایه‌های اصلی در لیست کردن توکن‌ها مثل بیت گت و کوکوین و مکسی و گیت و خلاصه دار و دسته دالتون‌ها باید جزو این صرافی‌ها باشند و به شخصه احتمال کمی می‌دم که رییس مافیا یعنی جناب بایننس خان، روی خوش به این ایکس‌ها نشون بده، مگر اینکه سبیلش رو حسابی چرب کنند!

پس با این حساب، نمی‌شه انتظار گرفتن مارکت کپی در سطح بازی‌هایی چون نات کوین و داگز و همستر رو برای ایکس امپایر داشته باشیم.

البته ایکس امپایر تعداد بازیکنای نسبتا خوبی داره و از نظر مارکتینگ و کیفیت بازی، حداقل از گیمی چون راکی ربیت بهتره، پس یه پله از اون بالاتر قرارش می‌دیم و خلاصه می‌شه با این حساب، حجم بازار حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۳۰۰ میلیون دلار رو براش منطقی بدونیم! یعنی بدبینانه بیاد روی ۱۰۰ میلیون دلار و دیگه بترکون بخواد کار کنه، بره سمت ۳۰۰ میلیون دلار.

در ربات بازی الان حدود ۳۷.۵ میلیون کاربر اکتیو درج شده که خب آمار معتبریه، اما اینکه چه تعداد از این افراد قراره در ایردراپ شرکت کنند، به‌طور حتم اختلاف زیادی خواهد داشت، چرا؟

دلیل اصلی اینه که ایکس امپایر اومده شرط تراکنش نیم تون کوینی رو برای حضور در ایردراپ گذاشته، یعنی اگر کسی این کار رو نکنه، اتوماتیک از پروسه میفته بیرون و مطمئن باشید بالای ۵۰ درصد کاربرها اصلا چنین تراکنشی رو نمی‌زنند چون حالا یا فعالیت‌شون در بازی انقدری نبوده که صرفه داشته باشه و یا فراموش می‌کنند یا هر مورد دیگه‌ای!

تجربه بازی‌های دیگه هم نشون داده که تعداد زیادی از بازیکن‌ها به صورت مالتی اکانت بازی می‌کنند که خیلی از این اکانت‌ها، صرفا واسه اضافه شدن تعداد زیر مجموعه بوده، پس اینا هم اکثرا بازیکن‌هایی با فعالیت پایین هستند. تازه خود بازی هم گفته یک سری رو که بات تشخیص بده، حذف می‌کنه!

پس با این حساب، از این عدد ۳۷.۵ میلیون نفری، شاید منطقی باشه چیزی در حد نهایت ۱۰ میلیون نفر رو بازیکنی حساب کنیم که با انجام تراکنش تون کوینی، در این ایردراپ قراره شرکت کنند!

از اونجایی هم که ۴۹۷.۵ میلیارد توکن قراره بین بازیکن‌ها تقسیم بشه، پس کسب میانگین ۵۰ هزار توکن به ازای هر نفر، عدد معقولی به‌نظر می‌رسه.

البته دیگه همه می‌دونیم که قرار نیست اعداد همه یکسان باشه و حالا یک نفر که فعال‌تر بوده ممکنه ۲۰۰ هزار توکن بگیره و کسی که زیاد بازی نکرده، ۲۰ هزار تا! ولی ما میانگین رو ۵۰ هزار توکن برای محاسبه در نظر می‌گیریم.

خب حالا قیمت هر توکن چقدر قراره باشه؟

اگر مارکت کپ کل در حالت بدبینانه برای همه توکن‌های بازی یعنی ۶۹۰ میلیارد واحد رو ۱۰۰ میلیون دلار بگذاریم، به بهای ۰.۰۰۰۱۴۵ دلار یا ۹ تومن برای هر توکن می‌رسیم. حالت خوش بینانه رو هم گفتیم مارکت کپ ۳۰۰ میلیون دلاری هست و برای همین می‌شه هر توکن، ۲۷ تومن!

برای اینکه نه سیخ بسوزه نه کباب، حد وسط رو می‌گیریم، یعنی می‌گیم ایکس امپایر موفق به کسب یک مارکت کپ ۲۰۰ میلیون دلاری قراره بشه، پس بهای هر توکن حدود ۱۸ تومن یا نزدیک به ۰.۰۳ سنت می‌شه!

پس در این حالت، فردی که ۵۰ هزار توکن گرفته، ۱۴.۵ دلار بدست میاره، اگر ۱۰۰ هزار توکن داشته باشه، ۲۹ دلار و اگر فعال‌تر بوده و ۲۰۰ هزار توکن بدست آورده، ۵۸ دلار کاسب می‌شه که در کل رقم چندان زیاد و چشم‌گیری نیست.

پس با این حساب و کتاب، دیگه خودتون ببینید که چقدر این دوست عزیز داره به شما سود می‌رسونه و آیا ارزش وقت و زمانی که براش گذاشتید رو داشته، یا نه!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH