بازگشت ایکس به برزیل پس از یک ماه فیلترینگ

در پی یک ماه تنش و کشمکش بین شبکه اجتماعی ایکس و قوه قضائیه برزیل، دادگاه عالی این کشور سرانجام به نفع ایکس حکم داد و دستور بازگشایی این پلتفرم را صادر کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ایکس تمامی شرایط تعیین شده از سوی دادگاه، از جمله تعیین نماینده قانونی در برزیل، را برآورده کرد.

الکساندر دومورائس، قاضی ارشد برزیل که در ماه‌های اخیر به شدت با ایکس درگیر بود، در حکم خود اعلام کرد که این شرکت تمام الزامات قانونی را پذیرفته است و بنابراین باید به کاربران برزیلی مجدداً دسترسی داده شود. بر اساس این حکم، آژانس مخابراتی برزیل موظف شده است ظرف 24 ساعت آینده، محدودیت‌های اعمال شده بر روی ایکس را بردارد.

ایکس به برزیل بازگشت

ایکس نیز با انتشار بیانیه‌ای رسمی از این تصمیم استقبال کرد و بازگشت به برزیل را یک پیروزی بزرگ برای آزادی بیان توصیف کرد. این شرکت اعلام کرد که دسترسی ده‌ها میلیون کاربر برزیلی به پلتفرمشان در طول این مدت بسیار مهم بوده و آنها به دفاع از آزادی بیان در همه جای دنیا ادامه خواهند داد.

ماجرای فیلترینگ ایکس در برزیل

ماجرای فیلترینگ ایکس در برزیل به ماه‌های گذشته و پس از حمله حامیان ژائیر بولسونارو به ساختمان‌های دولتی برمی‌گردد. قاضی دومورائس پس از این حادثه از ایکس خواست تا حساب برخی کاربران را مسدود کند، اما ایلان ماسک به این درخواست پاسخ منفی داد. همین امر باعث شد تا قاضی برزیلی تحقیقاتی را علیه ایکس آغاز کند و در نهایت دستور فیلترینگ این پلتفرم را صادر کند.

در طول این مدت، ایکس و ایلان ماسک بارها با قاضی دومورائس درگیر شدند و حتی تهدید به تعطیلی دفتر خود در برزیل کردند. همچنین، استارلینک، سرویس اینترنت ماهواره‌ای متعلق به ایلان ماسک، نیز به دلیل همکاری با ایکس با مشکلات قانونی در برزیل مواجه شد.

پیروزی آزادی بیان یا شکست قانون؟

بازگشت ایکس به برزیل واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. برخی این تصمیم را پیروزی آزادی بیان می‌دانند و معتقدند که دولت‌ها نباید در امور داخلی شبکه‌های اجتماعی دخالت کنند. اما برخی دیگر این تصمیم را نقض حاکمیت ملی می‌دانند و معتقدند که شرکت‌های بزرگ فناوری باید به قوانین کشورها احترام بگذارند.

آینده ایکس در برزیل

با وجود بازگشت ایکس به برزیل، هنوز مشخص نیست که روابط این شرکت با دولت و قوه قضائیه این کشور چگونه خواهد بود. همچنین، باید دید که ایکس چه اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار چنین مشکلاتی در آینده انجام خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH