چرا نباید از آب شیر برای خنک کردن موتور خودرو استفاده کنید؟

روزی روزگاری، این موتور نیسان 240SX اسپرت سال 1995 را به حرکت در می‌آورد. این موتور KA24DE، نسخه دو میل‌سوپاپ از موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری است که در طول سال‌ها، نیسان‌های زیادی را از 240 تا Frontier تغذیه کرده است. این موتور برای 230,000 مایل به خوبی کار کرد و اگر به آن توجه می‌شد، می‌توانست بیشتر از این هم دوام بیاورد.

این نتیجه‌ای است که در ویدئوی اخیر کانال یوتیوب “I Do Cars” به آن اشاره شده است. این پروژه کار آسانی نبود و طبق گفته میزبان، اریک، چندین روز و تلاش قابل توجهی برای تهیه آن صرف شده است. موتور از یک 240SX تصادفی به دست آمده، اما چگونگی تصادف خودرو چندان مهم نیست.

چیزی که اتفاق افتاده خیلی هم پنهان نیست. از همان ابتدا نشانه‌هایی از ورود آب به قسمت‌هایی که نباید آب می‌رفت، دیده می‌شود. رسوبات نارنجی و مواد معدنی روی شمع‌ها وجود دارد. با برداشتن ورودی، رسوبات زنگ‌زده و مواد اضافی بیشتری روی شلنگ‌های خنک‌کننده دیده می‌شود. و وقتی سر سیلندر برداشته می‌شود، همه چیز به وضوح مشخص می‌شود. این موتور آب شیرین را در سیستم خنک‌کننده‌اش داشته و همواره از آب معمولی برای آن استفاده شده است.

در نتیجه، مواد معدنی موجود در آب با آهن و آلومینیوم موتور واکنش نشان داده و منجر به ایجاد لجن زنگ‌زده نارنجی رنگی در داخل موتور شده است. این لجن در نهایت مجاری خنک‌کننده را مسدود کرده و باعث ایجاد مشکلات دما و در نهایت، خرابی واشر سرسیلندر شده است. آبی که در سیلندرها مشاهده می‌کنید، نتیجه نشستن موتور در فضای باز و در معرض عناصر نیست. لجن شیری در کف کارتل روغن نیز تأیید می‌کند که این موتور واشر سرسیلندر خراب داشته و باعث مخلوط شدن آب و روغن شده است.

اگر از مایع خنک‌کننده مناسب استفاده می‌شد، احتمالاً این مشکلات پیش نمی‌آمد. علاوه بر این، اگر پس از خرابی واشر، موتور تعمیر می‌شد، ممکن بود قابل نجات باشد. در عوض، حتی لبه‌های میل‌سوپاپ هم به خاطر رطوبت موجود زنگ زده‌اند. میل‌لنگ زنگ زده است، سرسیلندر زنگ زده است و پیستون‌ها برای آزاد شدن از بلوک با چکش به شدت ضربه خورده‌اند.

ریختن آب معمولی در رادیاتور می‌تواند در مواقع اضطراری برای خنک نگه داشتن موتور کار کند، اما حتماً نباید برای مدت طولانی این کار را ادامه دهید. دلیلی وجود دارد که مایع خنک‌کننده موتور طراحی شده و این فقط برای جلوگیری از یخ زدن یا جوش آمدن نیست. سعی کنید از ضد یخ و مایعات مناسب برای رادیاتور به جای آب خالی استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH