کوالکام از تراشه پرچمدار جدید خود با نام اسنپدراگون 8 الیت رسما رونمایی کرد

پس از یک کمپین طولانی‌مدت نشت اطلاعات بالاخره کمپانی کوالکام از تراشه پرچمدار جدید خود با نام اسنپدراگون 8 الیت رونمایی کرد. این تراشه در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های پرچمدار اندرویدی آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. استفاده از الگوی نامگذاری جدید نشان می‌دهد که کوالکام به‌دنبال استفاده از یک طرح نامگذاری یکپارچه با تراشه‌های لپ‌تاپی سری ایکس الیت مبتنی بر معماری ARM است.

این نیمه‌هادی همانند تراشه‌های لپ‌تاپی اسنپدراگون مجهز به پردازنده مرکزی Oryon با ساختار 8 هسته‌ای سفارشی است. CPU این تراشه از دو هسته پرقدرت با فرکانس 4.32 گیگاهرتز و شش هسته کارآمد با حداکثر فرکانس 3.53 گیگاهرتز تشکیل شده است. این پردازنده مجهز به 24 مگابایت حافظه کش L2 بوده و از حافظه رم LPDDR5X با فرکانس 5300 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

تراشه اسنپدراگون 8 الیت بر پایه فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید شده است. این موضوع نویدبخش ارتقاء عملکرد ردیابی پرتوی، افزایش 45 درصدی عملکرد CPU و بهبود 44 درصدی میزان بهره‌وری انرژی نسبت به نسل قبل خواهد بود. بعلاوه تراشه جدید کوالکام اولین نیمه‌هادی موبایلی است که از Unreal Engine 5.3 و سیستم هندسی مجازی‌سازی شده Nanite پشتیبانی می‌کند.

از نظر قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز واحد پردازش عصبی (NPU) شش هسته‌ای موجب می‌شود تا وظایف مرتبط با هوش مصنوعی 45 درصد سریع‌تر اجرا شوند. همچنین عملکرد NPU در ازای هر وات انرژی مصرفی بهبود یافته است. کوالکام موتور هوش مصنوعی خود را با قابلیت پشتیبانی از هوش چند وجهی عرضه نموده است. این مدل‌ها شامل نمونه‌های چند وجهی بزرگ و کوچک با قابلیت اجرای حداکثر 70 توکن روی مدل‌های زبانی کوچک هستند.

همچنین تراشه اسنپدراگون 8 الیت از پردازنده سیگنال تصویر ارتقایافته (ISP) بهره می‌گیرد. این ISP با NPU جدید Hexagon به شکل عمیق‌تری ادغام شده است. این موضوع به بهبود عملکرد HDR، تون رنگ طبیعی‌تر پوست و آسمان و ارتقاء عملکرد فوکوس خودکار کمک خواهد کرد. بعلاوه کوالکام قابلیت‌های بخش‌بندی معنایی عکس و ویدیو در سطح تراشه و حذف سوژه‌ها از ویدیو را به تراشه جدید خود اضافه نموده است.

از جنبه امکانات ارتباطی نیز تراشه اسنپدراگون 8 الیت مجهز به مودم اسنپدراگون X80 5G است. این مودم نخستین نمونه 5G با قابلیت تجمیع 6 برابری لینک دانلود در اپراتورهای مخابراتی و افزایش گستره موج میلی‌متری مبتنی بر هوش مصنوعی است. کوالکام ادعا کرده که حداکثر سرعت دانلود به 10 گیگابیت برثانیه رسیده و بیشینه سرعت آپلود نیز به‌صورت تئوری به 3.5 گیگابیت برثانیه خواهد رسید.

مودم جدید در کنار سیستم اتصال موبایلی FastConnect 7900 قرار گرفته و برای نخستین بار اتصالات وای‌فای 7، بلوتوث 5.4 و UWB را در قالب یک تراشه 6 نانومتری واحد ادغام نموده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تراشه اسنپدراگون 8 الیت در گوشی‌های پرچمدار اندرویدی آینده از برندهای وان‌پلاس، iQOO، آنر، ایسوس، شیائومی، ویوو، سامسونگ، ریلمی، اوپو و سایر شرکت‌ها به‌کارگیری خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH