سامسونگ از تراشه میان‌رده جدید خود با نام اگزینوس 1580 رونمایی کرد

اگزینوس 1480 یک تراشه میان‌رده جالب به‌شمار رفته و از عملکردی فوق‌العاده پایدار برخوردار است؛ اما نکته عجیب اینکه تراشه مذکور تنها در یک گوشی یعنی سامسونگ گلکسی A55 مورد استفاده قرار گرفته است.

اکنون برند کره‌ای از مدل جانشین این نیمه‌هادی با نام اگزینوس 1580 رونمایی کرده است؛ تراشه‌‌ای که احتمالا در گوشی آینده سامسونگ موسوم به گلکسی A56 به‌کارگیری خواهد شد. این تراشه بیانگر یک ارتقاء بزرگ نسبت به مدل نسل قبلی خود بوده و بر پایه گره فرآیندی جدیدی ساخته شده است.

سامسونگ برای تراشه اگزینوس 1580 از هسته‌های پردازشی ARMv9 و سخت‌افزار GPU دو برابری بهره گرفته است. به بیان دقیق‌تر این تراشه بر پایه سومین نسل فرآیند 4 نانومتری EUV FinFET سامسونگ ساخته شده است. CPU تراشه اگزینوس 1580 از طراحی سه خوشه‌ای استفاده می‌کند. این پردازنده مجهز به یک هسته پرقدرت کورتکس A720 با فرکانس 2.9 گیگاهرتز، سه هسته بزرگ کورتکس A720 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A520 با فرکانس 1.95 گیگاهرتز تشکیل شده است.

بنابراین تراشه اگزینوس 1580 در مقایسه با تراشه اگزینوس 1480 با هسته‌های پردازشی ARMv8 جهش عملکردی بزرگی را تجربه نموده است. پردازنده گرافیکی بر پایه معماری RDNA 3 شرکت AMD طراحی شده و اکنون دو پردازنده ورک گروپ را درون خود جای داده است (تراشه اگزینوس 1480 مجهز به GPU با یک پردازنده ورک گروپ بوده و تراشه اگزینوس2400 نیز از شش پردازنده ورک گروپ بهره می‌گیرد).

به گفته سامسونگ، حداکثر عملکرد تراشه تا 37 درصد افزایش یافته است؛ در حالی‌که عملکرد تراشه با مصرف انرژی مشابه اگزینوس 1480 تا 20 درصد بیش‌تر شده است. همچنین ظرفیت حافظه کش GL2 در GPU نیز افزایش پیدا کرده است. واحد پردازش عصبی قادر به پردازش 14.7 ترا عملیات محاسباتی در هر ثانیه است. این شاخص برای تراشه اگزینوس 1380 برابر با 4.9 ترا عملیات محاسباتی در هر ثانیه بود.

با این‌حال NPU موجود در هر دو تراشه اگزینوس 1480 و اگزینوس 1580 تحت عنوان 6K MAC شناخته می‌شود؛ بنابراین میان عملکرد آنها احتمالا هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت. فهرست مشخصات نشان می‌دهد که ظرفیت حافظه کش NPU جدید 2 مگابایت افزایش یافته است؛ اما تاثیرات این موضوع پس از انجام تست‌های بنچمارک مشخص خواهد شد.

تراشه جدید از حافظه‌های رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند. گزینه‌های ارتباطی هر دو تراشه نیز تقریبا یکسان بوده و از اتصال 5G (از نوع موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز)، وای‌فای 6E(ax) و بلوتوث 5.4 پشتیبانی می‌شود. از دیکدر AV1 نیز خبری نیست.

قابلیت‌های پشتیبانی از نمایشگر و دوربین نیز نسبت به نسل قبلی بدون تغییر باقی مانده و این‌بار نیز از نمایشگرهایی با حداکثر رزولوشن +1080p و نرخ نوسازی 144 هرتزی و دوربین منفرد 200 مگاپیکسلی (یا دو سنسور 32 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم برثانیه) پشتیبانی می‌شود. ضبط ویدیویی 4K با سرعت 60 فریم برثانیه نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

استفاده از سنسور 200 مگاپیکسلی در گلکسی A56 امری بعید به‌نظر می‌رسد؛ اما سامسونگ ادعا کرده که قابلیت‌های پردازش تصویر در تراشه جدید نسبت به نمونه نسل قبلی بهبود یافته است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ تراشه اگزینوس 1580 احتمالا در گوشی گلکسی A56 سامسونگ به‌کارگیری می‌شود. این گوشی میان‌رده احتمالا در اوایل سال آینده میلادی معرفی خواهد شد؛ اگرچه نتایج تست بنچمارک آن پیش‌تر در فضای مجازی منتشر شده است.

همچنین این تراشه می‌تواند در برخی تبلت‌های گلکسی نیز به‌کارگیری شود. به‌عنوان مثال سامسونگ گلکسی تب S9 FE پلاس از تراشه اگزینوس 1380 استفاده می‌کند. اما در مقطع کنونی این اظهارات صرفا در حد حدس و گمان هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH