مشخصات فنی احتمالی تراشه‌های آینده تنسور G5 و G6 گوگل فاش شد

تراشه‌های تنسور گوگل از بدو عرضه به بازار بر پایه تراشه‌های اگزینوس طراحی و توسط شرکت سامسونگ تولید شده‌اند. انتظار می‌رود که این روند با عرضه تراشه تنسور G5 در سال آینده میلادی دستخوش تغییر شود؛ چرا که گوگل برای تولید این نیمه‌هادی احتمالا از گره فرآیندی کمپانی TSMC استفاده خواهد کرد.

وبسایت AndroidAuthority اخیرا گزارش مشروحی را به اشتراک گذاشته که به‌طور مستقیم از واحد gChips گوگل دریافت شده است. این گزارش به جزئیات مربوط به تراشه‌های آینده گوگل موسوم به تنسور G5 و تنسور G6 اشاره کرده است.

تراشه تنسور G5 با اسم رمز laguna در گوشی‌های سری پیکسل 10 گوگل به‌کار گرفته شده و بر پایه فرآیند کلاس 3 نانومتری کمپانی TSMC موسوم به N3E تولید می‌شود. این گره پیش‌تر برای تولید تراشه A18 Pro به‌کارگیری شده در سری آیفون 16 پرو اپل مورد استفاده قرار گرفته و بی‌تردید برترین گره پردازشی در مقطع کنونی محسوب می‌شود.

تنسور G5 مجهز به CPU با خوشه‌بندی به‌روزرسانی شده شامل یک هسته پرقدرت ARM Cortex-X4، پنج هسته کارآمد از نوع کورتکس A725 و دو هسته کم‌مصرف کورتکس A520 خواهد بود. بعلاوه GPU این تراشه مجهز به واحد پردازش دو هسته‌ای از نوع Imagination Technologies (IMG) DXT-48-1536 با فرکانس 1.1 گیگاهرتز خواهد بود.

پردازنده گرافیکی جدید تراشه تنسور G5 از فناوری ردیابی پرتوی پشتیبانی می‌کند. ارائه چنین قابلیتی در تراشه‌های تنسور پیش‌تر بی‌سابقه بوده است. همچنین به منظور شتاب‌دهی گرافیکی در ماشین‌های مجازی از قابلیت مجازی‌سازی GPU پشتیبانی خواهد شد. بعلاوه انتظار می‌رود که گوگل به لطف استفاده از NPU جدید موفق به بهبود 14 درصدی عملکرد تراشه در زمینه فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی شود.

از سوی دیگر تراشه تنسور G6 با اسم رمز malibu بر پایه فرآیند 3 نانومتری TSMC موسوم به N3P تولید خواهد شد. این فرآیند اگرچه کماکان 3 نانومتری قلمداد می‌شود؛ اما در زمینه عملکرد، بهره‌وری انرژی و اندازه پیشرفت‌های قابل‌توجهی را رقم خواهد زد. بر اساس محتوای یک سند فاش شده، گره فرآیندی N3P جهش فرکانسی 5 درصدی را نسبت به N3E به ارمغان آورده و در عین‌حال می‌تواند میزان مصرف انرژی و مساحت تراشه را 7 و 4 درصد کاهش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH