در خبری که جامعه گیمرها را شوکه کرده، شایعات حاکی از آن است که سری بازیهای محبوب هیلو، یکی از انحصاریترین فرنچایزهای ایکس باکس، ممکن است به زودی راهی پلی استیشن ۵ و نینتندو سوییچ ۲ شود.
این خبر توسط چندین منبع معتبر از جمله NateTheHate، افشاگر معروف صنعت بازی، و Jez Corden از Windows Central تایید شده است. طبق این گزارشها، مایکروسافت در نظر دارد Halo: The Master Chief Collection را برای دو کنسول رقیب عرضه کند.
این تغییر جهت در استراتژی مایکروسافت، که تاکنون بر انحصاریسازی بازیهای خود تمرکز داشت، نشاندهندهی تحولی بزرگ در صنعت بازی است. اگرچه مایکروسافت پیش از این نیز برخی از عناوین قدیمی خود را برای پلتفرمهای دیگر منتشر کرده بود، اما آوردن یک فرنچایز به این بزرگی به پلی استیشن و نینتندو، بیسابقه است.
علت این تغییر رویکرد چیست؟
- افزایش درآمد: مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد با هزینه هنگفت ۶۹ میلیارد دلار، به دنبال راههایی برای افزایش درآمد خود است. انتشار بازیهای محبوب خود بر روی پلتفرمهای دیگر، میتواند به طور چشمگیری درآمد این شرکت را افزایش دهد.
- جذب مخاطبان جدید: با چندپلتفرمی کردن بازیهای خود، مایکروسافت میتواند به طیف وسیعتری از گیمرها دست یابد و بازار خود را گسترش دهد.
- تسهیل توسعه: استفاده از موتور بازیسازی Unreal Engine 5 برای بازیهای آیندهی هیلو، فرایند پورت کردن این بازیها به پلتفرمهای دیگر را آسانتر خواهد کرد.
واکنشها به این خبر
این خبر در حالی منتشر میشود که برخی از طرفداران ایکس باکس نگران از دست رفتن حس انحصاری بودن پلتفرم خود هستند. از سوی دیگر، بسیاری از گیمرها از این خبر استقبال کرده و آن را نشانهای از پیشرفت صنعت بازی میدانند.
آیندهی بازیهای انحصاری
با توجه به این رویداد، سوالاتی در مورد آیندهی بازیهای انحصاری مطرح میشود. آیا دیگر شاهد انحصاریهای طولانیمدت نخواهیم بود؟ آیا همه بازیها در نهایت برای همه پلتفرمها منتشر خواهند شد؟
زمان تنها به این سوالات پاسخ خواهد داد. اما آنچه مسلم است، این است که صنعت بازی در حال گذراندن تحولات بزرگی است و ما شاهد تغییرات بنیادینی در نحوهی تولید و عرضه بازیها هستیم.