مقایسه عمیق و داغ: آی‌فون 6 پلاس با نکسوس 6!

neXus Vs iPhone

بعد از یک هفته پر از شایعه و گمانه‌زنی، گوگل و موتورولا بالاخره نکسوس 6 را معرفی کردند. اولین فبلت گوگل، هرآن چه یک کاربر از تلفن هوشمندش می‌خواهد را دارد؛ طراحی چشم‌نواز، سخت‌افزاری بسیار قدرتمند، نمایشگر 5.9 اینچی باکیفیت خارق‌العاده QHD. علاوه بر همه این‌ها نکسوس 6 به آخرین نسخه از پرطرفدارترین سیستم‌عامل جهان یعنی اندروید مجهز است. به جرئت می‌توان نکسوس 6 را سرسخت‌ترین رقیب آی‌فون 6 پلاس دانست که باوجود همه تفاوت‌های عمیقی که در فلسفه و راه و روش این دو فبلت وجود دارد، اما یک نقطه مشترک دارند و آن هم مأموریت آن‌ها برای معرفی آخرین نسخه از سیستم‌عاملشان به جهانیان است. در واقع می‌توان گفت گوگل و اپل هر آنچه داشته‌اند، در این دو تلفن به کار گرفته‌اند تا محصول نهایی چیزی فراتر از انتظار باشد. در ادامه این دو فبلت را با هم مقایسه خواهیم کرد؛ شاید این مقایسه تا یک سال آینده داغ‌ترین مقایسه در دنیای تلفن‌های هوشمند باشد!

طراحی

nexus 6

lead-iphone6plus

این دو تلفن سه شباهت بزرگ دارند؛ هر دو اولین تلاش‌های گوگل و اپل در زمینه ساخت فبلت هستند، هر دو نسل ششم از خانواده خود هستند و هر دو به صورت باورنکردنی بزرگ هستند. البته در ابعاد دیگر این دو بسیار با هم متفاوت‌اند به‌خصوص در زمینه طراحی. در اولین گام باید بگوییم که نکسوس 6 یک بدنه پلاستیکی دارد درحالی‌که قاب آیفون 6 پلاس تماما از فلز ساخته شده است؛ در ضمن داستان خم شدن آیفون 6 را فراموش کنید شاید این موضوع برای مدتی باعث خنده بود اما واقعیت این است که این تلفن در جیب شلوار شما خم نمی‌شود؛ مگر آن‌که از عمد این کار را بکنید.

در نکسوس 6 دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و خاموش کردن را در سمت راست دستگاه می‌بینیم درحالی‌که در آیفون 6 پلاس دکمه خاموش کردن در سمت چپ و دکمه‌های تنظیم صدا در سمت راست قرار گرفته‌اند؛ همچنین دکمه خانه و حس‌گر اثر انگشت نیز طبق معمول در زیر نمایشگر دیده می‌شود. در ضمن هر دو فبلت اجازه دسترسی به باتری را به شما نمی‌دهند.

نکسوس 6 نمایشگر بزرگ‌تری نسبت به رقیبش دارد (نمایشگر 5.9 اینچی نکسوس در مقابل 5.5 اینچ آیفون) و با وجود اسپیکرهای دوگانه خود در جلوی فبلت طبیعتا ابعادی بزرگ‌تر نسبت به آیفون 6 پلاس دارد؛ اما نه آن‌قدر که به چشم بیاید. ابعاد نکسوس 6 به صورت 159.26×82.98×10.06 میلی‌متر است و در سوی دیگر آیفون 6 پلاس تنها کمی کوچک‌تر است و ابعاد آن 158.1×77.8×7.1 میلی‌متر است. همچنین فبلت گوگل 184 گرم و فبلت اپل 172 گرم وزن دارند.

پس برای نگه داشتن تلفن، هر دو این فبلت‌ها به یک اندازه شما را به زحمت خواهند انداخت اما با وجود کوچک‌تر بودن آیفون 6 پلاس شاید کم‌تر به مشکل بربخورید؛ با این‌حال این را هم فراموش نکنید که نکسوس 6 با برآمدگی که در قاب پشتی خود دارد، راحت‌تر می‌تواند در دست جا شود و این قاب با منظره خراش خورده خود مانع از لیز خوردن تلفن در دست شما می‌شود.

صفحه‌نمایش

نمایشگر 5.9 اینچی نکسوس 6، از کیفیت بسیار بالای QHD بهره می‌برد که رزولوشن آن 2560×1440 پیکسل را به همراه تراکم پیکسلی خارق‌العاده 493 در هر اینچ در اختیار دارد و این کیفیت بسیار بالا برگ برنده این فبلت در مقابل نمایشگر 5.5 اینچی آیفون 6 پلاس با کیفیت 1080p و تراکم پیکسلی 401ppi است. این نتایج برتری بی‌چون و چرای نکسوس 6 را روی کاغذ نشان می‌دهد که البته برای مقایسه این دو نمایشگر در عمل باید تا زمان عرضه نکسوس 6 صبر کنیم. بنابراین هنوز برای اظهارنظر نهایی در مورد صفحه‌نمایش نکسوس 6 زود است اما باید اعتراف کنیم که انتظارات ما از این نمایشگر بسیار بالاست.

رابط کاربری، قابلیت شخصی‌سازی و امکانات دیگر

گوگل برای تصاحب سهم اپل از بازار تلفن‌های هوشمند به‌تازگی نسخه پنجم از سیستم‌عامل خود را با نام آب نبات چوبی وارد میدان نبرد کرده است. گوگل بالاخره در این نسخه یک طراحی منسجم و یکپارچه را به کار گرفته است درست مانند آنچه در iOS دیده بودیم. نام این زبان طراحی جدید Material Design است که سعی شده در آن از انیمیشن‌هایی ساده و طبیعی استفاده شود و البته طراحی مسطح و کاغذ مانند نیز زیبایی دوچندانی به این نسخه از اندروید بخشیده است.

اما رابط کاربری اپل کمی صیقل خورده‌تر، محافظه‌کارانه‌تر و بسته‌تر است و همان‌طور که بسیاری از کاربران به آن لقب داده‌اند، مثل یک باغ حصارکشی شده است. قابلیت شخصی‌سازی در iOS بسیار محدودتر از اندروید است اما می‌توان گفت همین محدودیت بیشتر به امنیت و پایداری بیشتر آن نیز کمک کرده است. بااین‌حال درنهایت این سلیقه شماست که مسیر را برای رسیدن به سیستم‌عامل موردنظرتان باز می‌کند کما اینکه هر دو قابلیت‌های گوناگون و کاربردی بسیاری را در اختیار شما می‌گذارند.

سخت‌افزار

هر دو فبلت نکسوس 6 و آیفون 6 پلاس از به‌روزترین تکنولوژی‌های پردازشی استفاده می‌کنند؛ بااین‌حال مسیر اپل و گوگل-موتورولا در این زمینه کاملا از هم جداست. در یک سوی میدان نکسوس را داریم که برای پشتیبانی از یک نمایشگر بزرگ با رزولوشن بسیار بالا و یک جفت بلندگوی استریو آماده شده است و گوگل برای انجام این وظایف یک نیروگاه قدرتمند را در دل فبلت خود جای داده است. پردازنده چهار هسته‌ای مدل اسنپدراگون 805 که روی سرعت 2.7 گیگاهرتز تنظیم شده‌اند در کنار 3 گیگابایت فضای رم و چیپ گرافیکی قدرتمند Adreno 420 نشان دهنده آن است که گوگل خواسته اندروید 5.0 خود را با بالاترین سرعت ممکن به نمایش بگذارد.

اما در سوی دیگر اپل باز هم در ارتقای سخت افزار خود بسیار محافظه‌کارانه عمل کرده است و تصمیم گرفته دست به کار شگفت‌انگیزی نزند. آیفون 6 پلاس از یک پردازنده دو هسته‌ای 64 بیتی با سرعت 1.4 گیگاهرتز در کنار یک گیگابایت رم بهره می‌برد. اما باز هم این تلفن قادر است تا سنگین‌ترین بازی‌های گرافیکی و چندین برنامه همزمان را اجرا کند و اصلا نباید در مورد سرعت آن نگران بود.

همچنین حافظه داخلی نکسوس 6 تا 64 گیگابایت می‌تواند باشد و درگاه میکرو اس‌دی برای آن پیش‌بینی‌ نشده است. اما آیفون 6 پلاس تا 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد که پشتیبانی از حافظه جانبی برای آن هم در نظر گرفته نشده است.

دوربین

نکسوس 6 به نظر می‌رسد یک دوربین عکاسی بسیار عالی باشد. دوربین 13 مگا پیکسلی این فبلت قابلیت فوکوس خودکار و لرزش گیر دارد و گشادی دیافراگم آن نیز 2.0 است که برای عکاسی در شب آن را مناسب می‌کند به خصوص با فلش LED دوگانه‌ای که در کنار آن قرار گرفته است. همچنین گوگل یک شگفتی دیگر نیز برای ما در این زمینه دارد و آن هم امکان ضبط ویدئو باکیفیت خارق‌العاده 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. علاوه بر آن امکان ضبط با کیفیت 1080p با نرخ 60 فریم نیز وجود دارد. در جلوی نکسوس 6 نیز یک دوربین 2 مگا پیکسلی قرار گرفته است که می‌تواند عکس‌های سلفی بسیار خوبی بگیرد و البته می‌توان با آن به گفتگوی ویدئویی نیز پرداخت.

اپل مثل موضوع قبل بار دیگر نیز محافظه‌کارانه عمل کرده است و باز هم دوربین 8 مگاپیکسلی خود را با گشادی دیافراگم 2 و یک فلش LED دوگانه در این فبلت مورد استفاده قرار داده است. همچنین این دوربین قادر است ویدئوهایی را با کیفیت 1080p و با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط نماید. در جلوی تلفن نیز یک دوربین 1.2 مگا پیکسلی وجود دارد که نباید انتظار سلفی‌های خیلی خوبی را از آن کشید.

عمر باتری

بزرگ‌تر بودن نکسوس 6 برای آن این مزیت را داشته که توانسته باتری بزرگ‌تر 3220 میلی‌آمپری را در خود جای دهد. همچنین گوگل در این فبلت از یک تکنولوژی بسیار پیشرفته استفاده کرده است که باعث می‌شود در زمانی بسیار کوتاه‌تر تلفن شارژ شود یعنی با تنها 15 دقیقه شارژ کردن تلفن می‌توانید از آن 6 ساعت استفاده کنید. البته ما باید با چشم خودمان این امکان را ببینیم تا باور کنیم.

اپل در آیفون 6 پلاس از یک باتری 2915 میلی‌آمپری استفاده کرده است که با تست‌هایی که از باتری آن صورت گرفته با هر 32 دقیقه شارژ می‌توان از آن تا 6 ساعت استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

بیایید در پایان نگاهی داشته باشیم به قیمت این دو فبلت. گفته می‌شود که نکسوس 6 از اواسط ماه نوامبر با قیمت 649 دلار به صورت آزاد در آمریکا به فروش خواهد رسید و همچنین پیش‌خرید آن نیز از 29 اکتبر آغاز خواهد شد.

درحالی‌که آیفون 6 پلاس تحت قرارداد با اپراتور با قیمت 299 دلار برای مدل 16 گیگابایتی، 399 دلار برای مدل 32 گیگابایتی و 499 دلار برای مدل 128 گیگابایتی به فروش می‌رسد. اما قیمت این فبلت در بازار آزاد 749 دلار برای مدل 16 گیگابایتی و 849 دلار برای مدل 64 گیگابایتی و همچنین 949 دلار برای 128 گیگابایتی قیمت‌گذاری شده است.

در انتها شاید بسیاری از شما با دیدن مشخصات نکسوس 6 عاشق آن شده باشید اما سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا واقعا به آن نیاز دارید. هر دوی این فبلت‌ها از بهترین‌های بازار هستند اما برای دو گروه کاملا متفاوت کاربران طراحی شده‌اند. آنچه در نکسوس 6 می‌بینیم چیزی است که مدت‌ها منتظر بودیم آن را در تلفن‌های هوشمند ببینیم و گوگل با تولید این تلفن تمامی استانداردهای تلفن‌های هوشمند را یک گام جلوتر برده است؛ اما آیفون 6 پلاس نیز برای کسانی است که یک آیفون 6 بزرگ‌تر می‌خواهند. پس توجه داشته باشید که با خرید هر یک از این دو فبلت به‌هیچ‌وجه پشیمان نخواهید شد.

3 در مورد “مقایسه عمیق و داغ: آی‌فون 6 پلاس با نکسوس 6!”

  1. سپهر (وینفونی)

    اگه یه نظر سنجی بذارید خیلی خوب میشه!
    کدام فبلت؟
    6+
    نکسوس 6
    سایر فبلت ها! 🙂
    مطلبتون عالی بود 🙂

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH