5 درسی که ویندوز 10 باید از مکینتاش بگیرد

img_54461199de855

زمانی که ویندوز 10 معرفی گشت، متوجه شدیم بسیاری از ویژگی‌های جدید آن را سال گذشته در آخرین نسخه سیستم‌عامل مک یعنی Mac OS X Yosemite دیده بودیم؛ مثل امکان ایجاد دسک‌تاپ مجازی در محیط سیستم‌عامل و یا نوار مدیریت پنجره که در ویندوز 10 بسیار شبیه به مک طراحی شده است. حتی بخش نوار اعلانات را هم که به ویندوز 10 اضافه شده است، قبلا در سیستم‌ عامل اپل دیده بودیم. اما هنوز Mac OS X ویژگی‌های دیگری دارد که بد نیست مایکروسافت پیش از انتشار نسخه نهایی ویندوز 10 آن‌ها را در این سیستم‌عامل قرار دهد.

اما اجازه دهید در همین ابتدا و قبل از ایجاد هرگونه سوءتفاهمی؛ این نکته را خاطرنشان کنیم که از نظر ما این تقلید مایکروسافت از مک به هیچ وجه کار بدی نیست! در واقع بسیاری از کمپانی‌های بزرگ ایده‌های خوب یکدیگر را تقلید می‌کنند و این موضوع در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان تمام می‌شود. برای مثال خود کمپانی اپل بسیاری از امکانات سیستم‌عامل اندروید را در جدیدترین نسخه iOS به کار گرفته که حرکت بسیار خوبی بوده است.

  1. به‌روزرسانی رایگان

این امکان چیز جدیدی در سیستم‌عامل مک یوسمیتی نیست و در گذشته هم اپل این امکان را در اختیار کاربرانش قرار داده است. به نظر ما خوب است اگر مایکروسافت نیز به کاربران قدیمی‌تر سیستم‌عاملش اجازه دهد جدیدترین نسخه‌های ویندوز را به صورت رایگان بر روی سیستم خود نصب کنند. حداقل مایکروسافت می‌تواند به کاربران ویندوز 8 این امکان را بدهد. به‌تازگی شایعاتی منتشر شده که مایکروسافت قصد انجام چنین کاری را دارد اما تاکنون ردموندی‌ها از تأیید این خبر طفره رفته‌اند.

اگر مایکروسافت به همه کاربران اجازه دهد به سادگی به ویندوز 10 کوچ کنند، دست توسعه‌دهندگان نیز بازتر می‌شود تا بتوانند اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را بهتر ارایه کنند. با ایجاد این زمینه برای کاربران، توسعه‌دهندگان دیگر مجبور نخواهند بود از نسخه‌های قدیمی ویندوز نیز پشتیبانی کنند.

البته ما نمی‌گوییم مایکروسافت کلا ویندوز را به صورت رایگان عرضه کند بلکه هنوز می‌تواند به کاربران جدید لایسنس‌های سیستم‌عامل خود را بفروشد اما نباید از کاربرانی که در حال حاضر از ویندوز استفاده می‌کنند، پولی دریافت کند؛ چرا که بسیاری از افراد حاضر نخواهند بود برای یک به‌روزرسانی 100 دلار پرداخت نمایند.

img_54460e301624d

  1. پنجره‌های نیمه شفاف

زمانی که اپل به‌روزرسانی یوسمیتی را معرفی کرد، طراحی حاشیه پنجره‌های سیستم‌عامل شکل جدیدی به خود گرفته بود که خود اپل نام آن را vibrancy گذاشت. اما ویندوز 7 نیز حاشیه‌های نیمه شفاف بسیار زیبایی داشت که البته مایکروسافت آن را در نسخه هشتم این سیستم‌عامل حذف کرد. ویندوز 8 پنجره‌های کاملا تخت و زیبایی دارد که از هیچ سایه یا عمقی در آن استفاده نشده است؛ اما با توجه به اینکه ویندوز 10 تلفیقی از طراحی و امکانات ویندوز 7 و 8 خواهد بود و مایکروسافت سعی کرده در آن دل هر دو گروه علاقه‌مندان را به دست آورد، پس بد نیست که بار دیگر حاشیه‌های نیمه شفاف را در پنجره‌های ویندوز 10 ببینیم.

fgh

  1. فروشگاه اپلیکیشن

آخرین نسخه مک اپل به همراه یک فروشگاه اپلیکیشن معرفی شد که می‌تواند مرجع مناسبی برای خرید و دریافت برنامه‌های کاربردی باشد. اما خیلی خوب می‌شود اگر ویندوز 10 هم‌چنین امکانی را در اختیار کاربر بگذارد تا دیگر نیاز نباشد برای نصب یک برنامه، زمان زیادی بین سایت‌های مختلف جستجو کند. به تازگی نیز در بلاگ رسمی مایکروسافت پستی قرار گرفت که وجود چنین فروشگاهی را تایید کرده بود اما پس از مدتی این پست حذف شد. همین پست پاک شده هم می‌تواند امیدواری ما را بالا ببرد.

با اینکه وجود چنین فروشگاهی می‌تواند به کاربران کمک کند اما مایکروسافت نباید دیگر افراط کرده و تنها اجازه نصب نرم‌افزار از این فروشگاه را به کاربر بدهد. برای مثال در مک این امکان وجود دارد که اپلیکیشن‌ها را از خارج فروشگاه دانلود و پس از تأیید پیام اخطار، آن را نصب کنید.

img_544610558d1ec

 

  1. یکپارچگی

یکپارچگی بیشتر در سیستم‌عامل می‌تواند زمینه ارتباط راحت‌تر بین همه ابزارهای هوشمند شما را فراهم کند؛ به این معنی که می‌توانید به سادگی لپ‌تاپ، تلفن هوشمند و تبلت خود را به یکدیگر وصل کنید و محتوا را بین آن‌ها به اشتراک بگذارید. این امکان شامل همه چیز می‌شود؛ از امکان انتقال ایمیل گرفته تا ارسال پیامک و یا پاسخگویی به تماس‌های تلفن بر روی رایانه. چنین ویژگی‌ای سبب می‌شود تا کم‌تر نیاز باشد حواستان به همه گجت‌ها معطوف شود.

دیگر نیازی نیست که بگوییم تا چه حد این امکان می‌تواند سودمند باشد. چنین ویژگی‌ای را در سیستم‌عامل کروم گوگل می‌توان مشاهده کرد که تا چه حد کار با ابزارهای اندرویدی را ساده‌تر می‌کند. ویندوز 10 حداقل باید امکان برقراری چنین ارتباطی را با سیستم‌عامل ویندوزفون داشته باشد.

این‌طور که مایکروسافت اعلام کرده، قصد دارد به شما امکان آن را بدهد تا تمامی دستگاه‌های هوشمند خود را به راحتی با هم مرتبط کنید و این موضوع می‌تواند به معنای آن باشد که دیگر حتی می‌توانید از تلفن‌های اندرویدی یا آی‌فون به صورت یکپارچه بر روی رایانه استفاده کنید. به هر حال ایجاد چنین یکپارچگی بزرگی نیازمند کار بسیار است و شاید به زودی محقق نشود.

img_54460fd7e5c01

  1. آیکون‌های جدید و باز طراحی عمیق

اپل سعی کرده تا آخرین نسخه سیستم‌عامل مک را با ظاهری کاملا متفاوت عرضه کند و به‌روزرسانی‌های بسیاری را در آن اعمال کرده است. مک یوسمیتی یک طراحی کاملا مدرن دارد و تمامی آیکون‌های آن هم دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند؛ اما در سوی دیگر مایکروسافت خیلی وقت است آیکون‌های خود را تغییر نداده و هنوز برخی از آیکون‌ها، همان‌هایی هستند که در ویندوز XP و ویندوزهای قدیمی‌تر دیده بودیم.

مایکروسافت با سرمایه عظیمی که دارد به سادگی می‌تواند طراحانی را استخدام کند تا ظاهر ویندوز 10 را تغییر دهند. با هر به‌روزرسانی ویندوز، مایکروسافت به صورت پراکنده برخی از آیکون‌ها را تغییر داده است اما اگر ویندوز 10 قرار است یک گام بزرگ برای این کمپانی باشد، پس بهتر است این‌بار ردموندی‌ها دست به یک خانه تکانی اساسی در سیستم‌عامل خود بزنند.

img_54461001b27b7

در نهایت باید بگوییم که بسیار به موفقیت ویندوز 10 امیدواریم و انتظارات ما از این سیستم‌عامل به شدت بالاست. شاید با عرضه آن شاهد یک انقلاب دیگر در بازار سیستم‌عامل‌ها باشیم که البته با سابقه درخشانی که ردموندی‌ها در این زمینه دارند، چندان هم دور از انتظار نیست.

5 در مورد “5 درسی که ویندوز 10 باید از مکینتاش بگیرد”

  1. در مورد فروشگاه که همین الان هم فروشگاه هست ولی خوب کیه که از ازش استفاده کنه وقتی ما همه ی برنامه هامون غیرقانونیه.در مورد طراحی هم منم اگر بودم دست به باز طراحی نمی زدم با توجه به بلایی که کاربرا سر مایکروسافت در آوردن با قضیه ی استارت و رابط مترو و فریاد فریاد که همون استارت قبلی مگه چش بود.خوب وقتی کابرا همون چیز قدیمی رو دوست دارن چرا باید تغییرش بدن.به نظر من در کل مکینتاش برتری خاصی غیر از یکپارچگی که اون هم جدیدا اضافه شده نسبت به ویندوز نداره و انتخاب هر کاربر نیمه حرفه ای به بالا بی شک ویندوز.اما تغییرات ظاهری کم هم شاید ایده ی بدی نباشه هر چند که تجربه خلافش رو ثابت کرده.

  2. سلام خسته نباشین، مقاله خوبی بود ولی در رابطه با قسمت فروشگاه اپلیکیشن، windows store پس برای چیه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH